Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 00:49

Nou zit ik verdorie de hele week ellendig te zijn met thuiswerk en gisteren bij m'n vriends bovenburen was er tussen 8 en 3 's avonds een feestje bezig. Het lachgas vloeide flink volgens mij en hij zei dat ze dat bijna elke week doen. Echt kwaad word ik ervan :( Wat kan je daar nou nog tegen doen als mensen gelijk op hun achterste benen staan bij alles wat riekt naar handhaving achter de deur?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 01:13

Niet veel.

Ofwel handhaving in verband met de herrie van het feest, ofwel niets en je niet ergeren. Maar mij zou het ook frustreren.
Je kunt wellicht eens de wijkagent bellen, en het probleem voorleggen. En dan dus niet als er echt een feestje aan de gang is, maar gewoon morgen overdag eens informeren hoe je dit het handigst aan kunt pakken, inclusief je twijfels.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:07

Ik doelde meer op "extra maatregelen nemen". Zag een column gisteren waarbij iemand vrolijk verkondigde zelf nog bijna dagelijks bezoek te ontvangen omdat ze geen nee kan zeggen en dat er dus een geheel bezoek- en reisverbod moet komen https://www.nrc.nl/nieuws/2021/01/08/we ... n-a4026839 :roll:
Echt doodsvermoeiend. Ik lees het nieuws ook niet meer. Geen behoefte aan :(

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:14

Ah zo, niet specifiek jouw situatie maar landelijk.

Geen idee hoe dat op te lossen is.

Ik kijk in principe ook geen algemeen nieuws (heb tv al 3 jaar niet aangehad...) Maar volg globaal wel uiteraard.
Duik zelf op eigen wens hier en daar de informatie in.

Of zoals nu héél specifiek dat Schetters en Wakefield filmpje, dat in het Wetenschap -topic staat.

Hoewel, eerlijk gezegd nu ik verder kom in dat filmpje, het misschien beter in dit topic besproken had kunnen worden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:42

Femke_Tweety schreef:
Hoewel, eerlijk gezegd nu ik verder kom in dat filmpje, het misschien beter in dit topic besproken had kunnen worden.

Tja, dat is nu precies het dilemma: er wordt momenteel van alles de wereld in geslingerd en het kost een hoop tijd, moeite en kennis om het kaf van het koren (op de molen van de wappies) ;)
te scheiden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:47

mysa schreef:
Femke_Tweety schreef:

Tja, dat is nu precies het dilemma: er wordt momenteel van alles de wereld in geslingerd en het kost een hoop tijd, moeite en kennis om het kaf van het koren (op de molen van de wappies) ;)
te scheiden.

En niet onbelangrijk: bijna onmogelijk is voor leken zonder verstand van het (wetenschappelijke) proces van dat onderwerp.

Eigenlijk vind ik dat het misschien nog wel eens strafbaar zou moeten worden om willens en wetens foutieve informatie te verspreiden. Zoals die Schetters in het filmpje doet. Natuurlijk zitten daar allerlei haken en ogen aan en moet zoiets ontzettend goed worden uitgewerkt (en ik als leek heb geen idee hoe je dat zou moeten doen maar daar zijn vast slimmere mensen die dat wel kunnen), maar zo'n pipo als Baudet en van Haga die in Op1 gewoon keihard foutieve informatie zitten te verspreiden, daar zou tegenop getreden moeten kunnen worden. Dan heb je het niet eens meer over een mening, meningen –ook controversiele– moeten natuurlijk wel gewoon mogen.

Zo jammer dat door de makkelijke massacommunicatie die we nu hebben, dit soort onzin ook makkelijker verspreid kan worden...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:50

Maar volgens Baudet zijn zijn meningen feiten. ;)
Ik denk dat we achterlopen en dat er organen opgetuigd moeten worden die officieel als factcheckers gaan optreden. Desnoods schuiven die in alle talkshows aan.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:56

mysa schreef:
Ik denk dat we achterlopen en dat er organen opgetuigd moeten worden die officieel als factcheckers gaan optreden. Desnoods schuiven die in alle talkshows aan.

Steekt hand op.
Ik zou me wel vermaken :D

Overigens is het risico natuurlijk dat als iemand op een paar 'fouten' betrapt is, dat dan de rest automatisch ook als onzin afgedaan wordt.

Daar moet ik zelf ook mee uitkijken, merk ik.

Dat het ene onjuist is, betekent niet direct dat het andere onjuist is.

Overigens, dat fact-checken, zou een goed journalist dat niet automatisch altijd behoren te doen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:58

dat lijkt me in heel veel onderwerpen heel lastig.
Waar ik wel voor zou pleiten is dat er veel minder leken op de tv worden uitgenodigd om hun mening als feit te komen verkondigen. Als het gaat over politiek zet je een politicus neer. Als het gaat om een pandemie een relevante medicus. Dan blijft er nog maar een klein groepje over.

Sowieso heb ik moeite met filmpjes en geloof ik niet dat het toeval is dat complotdenkers en antivaxxers veel via youtubekanalen communiceren. Schriftelijke teksten zijn veel makkelijker te controleren op hun waarde dan een geknutseld youtube filmpje of een hoop geblaat in een talkshow.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:05

oh ja ik kan me voorstellen dat het lastig is hoor. Ik zou dus pleiten voor iets wat gewoon aantoonbaar fout is, niet iets waar jij (of de wetenschap) van mening over kan verschillen. Dus meningen vs feiten. En zoals gezegd, ik zou ook niet weten hoe je zoiets vormgeeft. Maar ik denk ook dat dit wat we nu hebben niet houdbaar is en net als in Amerika voor flink gevaarlijke situaties kan zorgen. Zeker als meer mensen de wappies gaan geloven. Of zoals Schippers, die volgens Femke's analyse toch echt beter zou moeten weten maar het heel anders brengt dan het daadwerkelijk is, maar wél voor leken zo betrouwbaar overkomt in deze setting. Maar goed, denk niet dat zoiets er ook echt komt gezien veel mensen dan gaan steigeren rondom vrijheid van meningsuiting (al vind ik het, zoals gezegd, geen mening meer, maar snap op zich het punt wel).

Dat niet uitnodigen zou inderdaad wel een goed startpunt zijn. Maargoed, dan heb je geen interessante TV meer he :roll:

@Femke: dat zou een journalist inderdaad MOETEN doen... En op OP1 ging de presentator ook wel een beetje tegen Baudet en van Haga in op sommige punten, maar daar werd elke keer weer overheen gebulldozerd met als resultaat dat het een welles-nietes spelletje wordt.

Eigenlijk zou er een programma moeten zijn waarbij Baudet tegen een onderzoeker/onderzoeksjournalist gezet wordt :)). Allebei een laptop voor zich om relevante informatie erbij te halen, en onderbouw maar wat je zegt :)). Dan gaat Baudet toch wel plat.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:18

Femke_Tweety schreef:
mysa schreef:

Steekt hand op.
Ik zou me wel vermaken :D

Overigens is het risico natuurlijk dat als iemand op een paar 'fouten' betrapt is, dat dan de rest automatisch ook als onzin afgedaan wordt.

Daar moet ik zelf ook mee uitkijken, merk ik.

Dat het ene onjuist is, betekent niet direct dat het andere onjuist is.

Overigens, dat fact-checken, zou een goed journalist dat niet automatisch altijd behoren te doen?

Ja, vanuit beide kanten. Want ook de "reguliere media" kan soms artikelen schrijven waar echt de sensatie vanaf druipt zonder dat het fatsoenlijke journalistiek is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:31

Gelukkig hebben we in Nederland geen meningenpolitie en dat wil ik graag zo houden. Je mag een mening hebben, je mag hem verkondigen op een paar uitzonderingen na, maar je mag er alleen op handelen als die handeling binnen de wet valt.

Je mag bijvoorbeeld vinden dat corona maar een griepje is, je mag die mening ook verspreiden, maar je mag niet, vanwege die mening, zonder mondkapje een openbare gelegenheid in.

Laten we dat alsjeblieft zo houden, voordat je eigen mening opeens verboden wordt, omdat een andere groep het daar niet mee eens is. Vooral omdat je binnen de wetenschap voor heel veel verschillende meningen wel een onderbouwing kan vinden. Wetenschap is tenslotte meer dan alleen maar de bèta vakken. En zelfs daarin komen we steeds tot nieuwe inzichten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:53

Ik ben het met je eens dat er situaties zijn waarbij er geen duidelijke waarheid is, en dat zijn dus die haken en ogen waar ik het over had. Maar in andere situaties (bijv Trumps gewauwel dat hij meer stemmen zou hebben) zijn toch aantoonbaar niet waar, en dat zou imo wel tegengegaan moeten worden. Het gaat dus niet over het verbiedingen van meningen, maar het bewust verspreiden van aantoonbaar foute informatie.

Meningen zijn toch een heel ander ding dan feiten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:56

Het ding is wel dat sommige mensen zoveel ouwehoeren dat er niet op tegen te factchecken valt :')
En je hebt toch een deadline.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:02

IMANDRA schreef:
Ik ben het met je eens dat er situaties zijn waarbij er geen duidelijke waarheid is, en dat zijn dus die haken en ogen waar ik het over had. Maar in andere situaties (bijv Trumps gewauwel dat hij meer stemmen zou hebben) zijn toch aantoonbaar niet waar, en dat zou imo wel tegengegaan moeten worden. Het gaat dus niet over het verbiedingen van meningen, maar het bewust verspreiden van aantoonbaar foute informatie.

En wie gaat dan bepalen dat het foute informatie is? En hoe gaan ze dat doen? En hoe gaan ze de wereld vertellen dat ze een bepaalde mening niet meer mogen verkondigen? En, en, en...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:35

Ja, op televisie is dat lastig, toch meer voorwerk doen en dan experts uit hetzelfde veld uitnodigen. Is niet bij alle onderwerpen mogelijk maar bij virus- onzin wel. Kijk maar wat Femke_Tweety nu doet in het wetenschaps-topic.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:45

Karl66 schreef:
IMANDRA schreef:

En wie gaat dan bepalen dat het foute informatie is? En hoe gaan ze dat doen? En hoe gaan ze de wereld vertellen dat ze een bepaalde mening niet meer mogen verkondigen? En, en, en...

Nou zo'n onafhankelijke commissie dus, waarin experts zitten.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik zie het niet gebeuren dus dit is meer dagdromen.
En nogmaals: ik heb het niet over bepaalde meningen. Dus ik wil ook niet in de mond nemen dat we bepaalde meningen niet meer gaan toelaten, want dat is niet het geval, hoe oneens ik het ook met die mening ben. Het gaat écht om aantoonbare foutieve informatie, niet een mening over het een of ander. Daar zit een groot verschil tussen. En uiteraard wisselt dat per branche/item in hoeverre dat te beoordelen is hoor. Ik kan me goed voorstellen dat bij sommige items die fact-check niet goed kan, nou dan gebeurt er dus ook niks 'strafbaars' in deze droomsituatie :').

@Mysa: Precies. Sommige onderwerpen lenen zich goed voor zo'n fact-check en anderen niet. Op zich lijkt het me voor programmamakers niet eens zo heel ingewikkeld om te checken wat de misinformatie-stokpaardjes van gasten zoals Baudet zijn en deze gewoon met een goede bronvermelding weerleggen? En dan aansturen op een discussie over de feiten/situatie? Is wat meer werk, maar zou wel ten goede komen denk ik, tov deze mensen hun onzin gewoon te laten verkondigen alsof het waarheid is.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:47

Blijft lastig, want méningen mogen gewoon.
En dat is maar goed ook.

Maar als je je mening wilt doordrukken met bewezen onjuiste feiten, dát is irritant.

Maar goed, gelukkig wonen we ergens waar iedereen zijn mening mág geven, én waar iedereen 'factchecks' mag en kan doen.

En ik blijf ook zeggen dat we voorzichtig moeten zijn, want iemand die 3 onwaarheden vertelt, kán een vierde keer gewoon gelijk hebben.
En andersom, iemand die 3x op rij de waarheid vertelt, kan de 4e x gewoon fout zitten.

Ik vind het eng worden als er doelbewust foute informatie gegeven wordt, om een mening kracht bij te zetten.
Dat is overigens zelden hard te maken. Iemand kan namelijk oprecht geloven in wat hij als feit vertelt. (Bijvoorbeeld omdat die persoon de boel zelf niet goed gecontroleerd heeft, en afgaat op iemand die er in theorie meer verstand van heeft)

Voor dat filmpje dat ik nu helemaal aan het bekijken ben, ben ik daar nog niet uit.
Die Wakefield is in het verleden bewezen doelbewust bezig geweest met valse info verspreiden, met eigen financieel gewin als drijfveer. (mede daarom is hij uit het artsen register geschrapt)

Van de andere twee in het filmpje is het mij nu nog niet duidelijk of het überhaupt doelbewust is, en óf er een eigen (financieel?? wetenschappelijk??) belang meespeelt.
Misschien kom ik dat nog tegen, misschien niet.

Blijft dat ik blij ben dat alles gezegd kan worden in Nederland.
Het houdt in een ideale situatie politiek en wetenschappers wel scherp namelijk.
En kritische vragen stellen mag altijd natuurlijk.

De rol van de grote social media bedrijven is weer wat anders, en die heb ik voorlopig om verschillende redenen niet heel hoog zitten. Maar dat is een andere discussie.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:53

Ik vind het lastig dat er voor de experts die wel als zodanig geaccepteerd worden het helemaal niet ondenkbaar is dat er sprake is van belangenverstrengeling. En ik denk ook zeker dat de politiek daar niet vrij van is. Waar wat te verdienen valt zijn nou eenmaal boeven, in alle soorten en maten. Dus voor een leek is het eigenlijk niet te bepalen wat nou waarheid is en wat niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:59

IMANDRA schreef:
Karl66 schreef:

Nou zo'n onafhankelijke commissie dus, waarin experts zitten.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik zie het niet gebeuren dus dit is meer dagdromen.
En nogmaals: ik heb het niet over bepaalde meningen. Dus ik wil ook niet in de mond nemen dat we bepaalde meningen niet meer gaan toelaten, want dat is niet het geval, hoe oneens ik het ook met die mening ben. Het gaat écht om aantoonbare foutieve informatie, niet een mening over het een of ander. Daar zit een groot verschil tussen. En uiteraard wisselt dat per branche/item in hoeverre dat te beoordelen is hoor. Ik kan me goed voorstellen dat bij sommige items die fact-check niet goed kan, nou dan gebeurt er dus ook niks 'strafbaars' in deze droomsituatie :').

@Mysa: Precies. Sommige onderwerpen lenen zich goed voor zo'n fact-check en anderen niet. Op zich lijkt het me voor programmamakers niet eens zo heel ingewikkeld om te checken wat de misinformatie-stokpaardjes van gasten zoals Baudet zijn en deze gewoon met een goede bronvermelding weerleggen? En dan aansturen op een discussie over de feiten/situatie? Is wat meer werk, maar zou wel ten goede komen denk ik, tov deze mensen hun onzin gewoon te laten verkondigen alsof het waarheid is.

En wie gaat die onafhankelijke commissies instellen? En komt er dan ook een overkoepelende onafhankelijke commissie om te controleren of de onafhankelijke commissies wel werkelijk onafhankelijk zijn? En hoe ga je dan controleren of die overkoepelende commissie wel onafhankelijk genoeg is?

En hoe ga je in het geval van bijvoorbeeld politiek bepalen of iets feitelijk is? Juist in de politiek heb je behoorlijke politieke tegenstellingen over je iets gaat oplossen, waarbij je niet direct over goed en fout kunt praten.

En hoe ga je dat doen als een wetenschappelijk onderzoek ingetrokken wordt? Ik kan me nog een frauduleus onderzoek herinneren over vleeseters en agressiviteit. Ga je dan eerst mensen beweren dat geen verband is verbieden om die mening te hebben, want er was een wetenschappelijk onderzoek... En ga je daarna, toen het wetenschappelijk onderzoek teruggetrokken was, opeens de tegenovergestelde mening verbieden, omdat die feitelijk niet meer klopt? En ga je dan de mensen die dus eerst eventjes gelijk hadden en later ongelijk alsnog berechten voor de leugens die ze hebben verspreid?

Het is gewoon een onzinnig idee, of in dit geval een onzinnige fantasie.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:05

Het is niet onzinnig om er over te brainstormen. Ik kijk zelf nooit televisie maar als ik recensies van talkshows lees, denk ik dat we al een eind verder komen als de juiste combinatie van gasten uitgenodigd wordt. Dan wordt het in elk geval minder oppervlakkig. Maar ja, ook saaier en minder sensationeel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:15

Femke_Tweety schreef:
Het houdt in een ideale situatie politiek en wetenschappers wel scherp namelijk.

Even los van alle andere punten: dat doet het mi niet. Ik zou zelfs zeggen dat de ruimte om kritische vragen te stellen veel kleiner wordt als 'alles' steeds maar gezegd moet worden. De leugens van Engel en concorten maken het bv ontzettend lastig om belangrijke vragen te stellen over de stand van de wetenschap en over ons beleid. Een paradox, maar juist doordat alle onzin door mag blijven gaan, kun je dus ook altijd stellen dat alles onzin is. En krijg je allerlei informele manieren van selecteren, en bij die informele manier belandt iedereen snel op de wappie-stapel.

(Terwijl je juist als er ergens grenzen gesteld kunnen worden, de aperte leugens aangepakt kunnen worden, en tegelijkertijd je dus niet iedere visie zomaar weg kunt zetten als totale onzin: want als het echt zulke onzin zou zijn, bewijs het dan maar.)

Je hebt in een maatschappij op een of andere manier terugkoppelingssystemen nodig. Bij normale misdaad snappen we dat prima: je mag niet stelen - en als je het wel doet kun je bestraft worden. Daar zitten heel veel nuances in en de meeste mensen hebben die straf helemaal niet nodig, maar het is duidelijk dat beginnen met 'wat er ook gebeurt, we gaan in elk geval niets doen als jij steelt' niet echt een betrouwbare manier is om te zorgen dat er niet gestolen wordt.

Voor onzin (maar inmiddels geldt die discussie over vrijheid van meningsuiting natuurlijk ook voor het openlijk opruien, aanzetten tot geweld en het plannen van misdrijven) heb je toch echt ook af en toe grenzen nodig, dat dingen gewoon niet meer toegestaan zijn en zelfs strafbaar zijn als de schade die ze meebrengen te groot wordt.

(En er is een heleboel ruimte tussen 'bewezen misinformatie van je platform weren' en 'KGB-style censuur' en dat miskennen van die middenwegen vind ik daarin niet verstandig. De wereld is niet te vangen in een paar zwartwitte regels die alleen maar Altijd of Nooit kunnen gelden.)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:19

mysa schreef:
Het is niet onzinnig om er over te brainstormen. Ik kijk zelf nooit televisie maar als ik recensies van talkshows lees, denk ik dat we al een eind verder komen als de juiste combinatie van gasten uitgenodigd wordt. Dan wordt het in elk geval minder oppervlakkig. Maar ja, ook saaier en minder sensationeel.

Dat een talkshow goed omgaat met feitelijke informatie en niet elke jan met de korte achternaam maar uitnodigt, omdat ze voor reuring en kijkcijfers zorgen, dat lijkt me alleen maar een goed idee. Maar het ging over de vraag of het geven van foutieve informatie in het algemeen strafbaar gesteld zou moeten worden en dat is gewoon een onzinnig idee.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:47

Shadow0 schreef:
Femke_Tweety schreef:

Even los van alle andere punten: dat doet het mi niet. Ik zou zelfs zeggen dat de ruimte om kritische vragen te stellen veel kleiner wordt als 'alles' steeds maar gezegd moet worden. De leugens van Engel en concorten maken het bv ontzettend lastig om belangrijke vragen te stellen over de stand van de wetenschap en over ons beleid. Een paradox, maar juist doordat alle onzin door mag blijven gaan, kun je dus ook altijd stellen dat alles onzin is. En krijg je allerlei informele manieren van selecteren, en bij die informele manier belandt iedereen snel op de wappie-stapel.

(Terwijl je juist als er ergens grenzen gesteld kunnen worden, de aperte leugens aangepakt kunnen worden, en tegelijkertijd je dus niet iedere visie zomaar weg kunt zetten als totale onzin: want als het echt zulke onzin zou zijn, bewijs het dan maar.)

Je hebt in een maatschappij op een of andere manier terugkoppelingssystemen nodig. Bij normale misdaad snappen we dat prima: je mag niet stelen - en als je het wel doet kun je bestraft worden. Daar zitten heel veel nuances in en de meeste mensen hebben die straf helemaal niet nodig, maar het is duidelijk dat beginnen met 'wat er ook gebeurt, we gaan in elk geval niets doen als jij steelt' niet echt een betrouwbare manier is om te zorgen dat er niet gestolen wordt.

Voor onzin (maar inmiddels geldt die discussie over vrijheid van meningsuiting natuurlijk ook voor het openlijk opruien, aanzetten tot geweld en het plannen van misdrijven) heb je toch echt ook af en toe grenzen nodig, dat dingen gewoon niet meer toegestaan zijn en zelfs strafbaar zijn als de schade die ze meebrengen te groot wordt.

(En er is een heleboel ruimte tussen 'bewezen misinformatie van je platform weren' en 'KGB-style censuur' en dat miskennen van die middenwegen vind ik daarin niet verstandig. De wereld is niet te vangen in een paar zwartwitte regels die alleen maar Altijd of Nooit kunnen gelden.)

Precies dit inderdaad.
Er zijn situaties waar je prima op kan factchecken en goed kan nagaan of het flinke misinformatie is of niet. Er zijn ook situaties waarbij dat niet kan (bijv. hoe je iets aan moet pakken, politiek of economisch gezien). Daar kunnen prima nuances in worden gemaakt. En natuurlijk hoef je in deze dagdroom niet iedereen meteen te straffen als er bijv. bij je vleeseterartikel (al zou ik zeker de voedingsindustrie schalen in het 'een situatie waarbij dat niet kan' juist vanwege de ingewikkeldheid qua onderzoeken + vele nevenfactoren die van toepassing zijn), maar als iemand herhaaldelijk misinformatie deelt, terwijl diegene genoeg kans heeft gehad om te zien dat het misinformatie is? En die misinformatie ook een agenda heeft (in Baudet's geval, inspelen op de ontevredenheid rondom het vaccinatie/coronabeleid om stemmen te trekken)? En zéker als het een vooraanstaand figuur is (immers heeft het niet hetzelfde effect als een BN'er iets claimt tov je buurman)? Ja, dan kan iemand daar prima op aangepakt worden. Dan is het niet gewoonweg het delen van een mening, maar gaat het echt om het verspreiden van misinformatie terwijl je genoeg bronnen en instanties tot je beschikking hebt om te weten dat wat je zegt gewoonweg niet klopt.

Zo onzinnig is het niet. Of het realistisch is, is een tweede. We hebben ook al grenzen kunnen trekken bij bijv. discriminatie, racisme en allerlei andere situaties, wat we wel en niet accepteren. Die grenzen zijn ook niet helemaal zwart-wit en ook daar zitten veel nuances in.

Imo moet je het ook niet over een mening hebben, want daar gaat het hier helemaal niet om.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:07

Ja dat is wel onzinnig. Tenzij je het over tuchtrecht binnen een beroepsgroep hebt. Maar dan praat je dus helemaal niet over strafrecht.