De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:45

Popstra schreef:
China heeft nu alle noodmaatregelen gestopt. Het is dus wel degelijk zeer nuttig alles plat te leggen

Er zijn anders nog diverse maatregelen van kracht hoor hier in China.

Of begrijp ik je verkeerd?

Maar het platleggen heeft zeker effect gehad ja. Zeer duidelijke regels en vrij soepel verlopen in de meeste gebieden.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:46

germie schreef:
sureido schreef:
Germie, als ze mij zeggen dat sociaal contact zoveel mogelijk beperkt wordt ga ik niet ‘door met mijn leven’, ik volg op wat er gezegd wordt. Snap je dat niet. Dat heeft niks met paniek te maken.

Ik heb geen sociale contacten of vrienden. Dus ik doe gewoon mijn ding. Ja, is makkelijker als dat je met mensen in huis woont, maar ik ben alleenstaand, aseksueel, geen vriend en niet op zoek, hekel aan kroegen, carnaval vind ik niets en ook op concerten vind je mij niet. Dus dan kan ik gewoon rijden en duiken. De mensen die ik ontmoet raak ik niet aan en is voornamelijk in de buitenlucht. Dat scheelt natuurlijk. En dat kan gewoon doorgaan.

En als iedereen zo gaat denken is de kans alsnog groter om elkaar weer te besmetten. Denk eens aan anderen ik snap dat je niet zonder de buitenlucht kan ( ik ook niet) maar soms moet je even aanpassen. Wij zijn misschien geen zwakke doelgroep maar anderen kunnen dat wel zijn. Natuurlijk wil ik ook graag mijn paardje rijden maar ik zit hier thuis met een vader die hartpatiënt is , een oma die longkanker heeft en ik werk met mensen die een zwakke weerstand hebben en ziekten waardoor de kans dat ze het virus niet overleven groter is. Ik pas mij aan aan de rest. Vervelend? ja natuurlijk maar als het moet dan moet het.

Whale

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:47

Maar germie, woon jij in Brabant of?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:48

Waarom germie aanvallen? Die doet niks verkeerd verder. Doet precies wat rivm zegt, geen nieuwe contacten aangaan etc.

Popstra

Las dat ze de noodhospitalen gesloten hebben en alles weer op gang komt. Mensen weer naar hun werk mogen...

Eleeke

raket schreef:
Ik ben weer thuis om verder uit te zieken. Het blijft nog wel even spannend. Maar die strikte isolatie was echt niks ook voor mij. Ik wil een kat op schoot.

Heel veel beterschap. Heb je medicatie en zuurstof of red je je nog zonder ?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:49

https://www.zuidlimburgnieuws.nl/vijf-n ... sq7pi6t8vw

In het zorgcentrum waar de overleden man (die in ziekenhuis Zuyderland Sittard-Geleen is overleden) vandaan kwam, heeft nieuwe besmettingen erbij. Was te verwachten natuurlijk. Benieuwd of het zich kan beperken tot daar of dat bezoek en/of medewerkers het dan toch al verspreid hebben in de tussentijd.

"De bron van de besmettingen is nog niet duidelijk."
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 10-03-20 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:49

KimD schreef:
Nee, mij interesseert het ook niet. Wordt tijd dat er weer eens plek komt op deze dichtbevolkte aarde, en ik geloof er best in dat een ziekte op zijn tijd daarvoor zorgt. En als ik daarbij hoor, ach, weer een minder. :+

Dit schreef ik 27 januari, ik ben inmiddels al een week goed beroerd thuis. Ik mag niet meer gaan werken, en voorlopig niet de deur uit. Máár ik mag morgen wel nog naar de huisarts, voor onderzoeken. Als zij het nodig achten lichten zij het GGD in. :+

Ik wacht vol spanning af, maar buiten dat ik goed ziek ben (en denk dat ik gewoon griep heb), ben ik nog niet stervende. De één minder gaat voorlopig nog niet op. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:50

germie schreef:
Het is wel degelijk een verschil. Dus 4 gestorven, allen oversterfte (mensen die al tot een risicogroep horen en waar een ander virus ook een probleem zou zijn). Dus dat mag genoemd worden. Geeft zelfs een eerlijker beeld.
Wil je het niet lezen, er is ergens een foei knop.
Maar dit zijn feiten. Net als nu 382 op 17 miljoen mensen. Promille van promille. Er is wel eens 3.4 procent van de Nederlandse bevolking thuisgeweest wegens 'griep', dan wordt ook niet iedereen getest en tellen verkoudheidjes ook mee.
Ja, we zijn dichtbevolkt, maar de kaartjes met rode stippen vertekenen enorm. Dit mag genoemd worden. Je hoeft niet alleen oh wat erg en wat veel te schrijven.
Aantallen zullen nog wel toenemen, gaussverdeling. Dus ik ontken niet, maar kijk nuchter naar feiten.

Ik lees niet zoveel feiten, Germie. Wel veel meningen. Misschien is het handig als je ze wat meer gaat scheiden in je posts?

De enige feiten die ik uit je post haal is dat we vandaag 382 gedetecteerde infecties hebben op een populatie van zo'n 17 miljoen mensen. En dat er 4 personen gestorven zijn die besmet waren. Je gebruikt trouwens een heel andere definitie van oversterfte als we in de epidemiologie doen, maar goed om te weten wat jij ermee bedoelt en bedankt voor je uitleg. In de epidemiologie is oversterfte het waargenomen aantal sterftegevallen vergeleken met het verwachte aantal sterftegevallen. Een statistisch getal op basis van een berekening over een populatie, niet iets dat je kunt zeggen over 4 mensen die recent overleden zijn. Maar dat terzijde.

Je noemt geen nieuwe feiten. Ze zijn al verschillende malen in dit topic genoemd door anderen. Ze geven ook weinig weer van wat we kunnen verwachten de komende tijd, in de toekomst. Eigenlijk voegt het niks nieuws toe aan de discussie.
Net als je mening. Dat is ook een herhaling van wat je eerder schreef. Inhaken op eerdere reacties op je mening doe je eigenlijk niet of nauwelijks in dit topic. Ik vind dat wel het idee achter een discussie, dat je niet eindeloos je stokpaardjes blijft herhalen. Maar dat je, als iemand een reactie geeft op je mening, weer daarop reageert. Niet dat je dat steeds negeert en een paar posts later weer je stokpaardje herhaalt.

Zebrastreep

[/quote]

Ik vind het ook echt heel jammer dat mensen zo nonchalant erover blijven praten en vooral bang zijn dat ze hun levensstijl even moeten opgeven voor een paar weken, want 'ze zijn zelf immers gezond genoeg om het virus te overleven' dus waarom zou ik me druk maken om anderen. Totdat straks de hele economie en werk sectoren op hun gat liggen en het ze wel raakt, dan staan ze als eerste weer vooraan de rij om te schreeuwen dat de overheid eerder al wat had moeten doen want nu gaat hun bedrijf failliet en hebben ze geen werk meer.

Wat ik net ook al schreef; op school vind ik het ook verbazingwekkend hoeveel ouders maar zeggen: Ik maak me he-le-maal nergens druk om en mij stom aankijken als ik zeg dat ik wel rekening houd waar kan; zoals geen grote evenementen bezoeken. Ze kijken me aan alsof ik echt drama maak en paniekeer en als ik ze dan vertel dat ik het doe voor de medemens en naasten die in risico groepen zitten, kijken ze er toch weer anders tegenaan. Velen reageren idd standaard vanuit IK perspectief en gewoon heel egoïstisch, jammer genoeg.[/quote]

We leven teveel in een maatschappij waar het allemaal ik is. Vooral nu blijkt maar weer hoe erg dat eigenlijk is geworden de afgelopen jaren.
Ik kies er ook voor om geen grote evenementen te bezoeken. Niet voor mijzelf ( ook al geeft dit virus mij veel angst en onrust) maar ook voor bijvoorbeeld mijn stageplek waar mensen wonen die geen weerstand hebben en erg vatbaar zijn. Jammer dan volgend jaar komt het wel weer denk ik dan.

Zoals ik al eens eerder heb gezegd op Facebook hebben we heel veel wetenschappers, onderzoekers en dokters die het allemaal beter weten. Ik zou ze wel eens willen zien hoe die dit virus gaan bestrijden lijkt mij op zich ook nog wel dat ze het geen haar beter gaan doen.

Daenerys

Saskia9 schreef:
Waarom germie aanvallen? Die doet niks verkeerd verder. Doet precies wat rivm zegt, geen nieuwe contacten aangaan etc.

Klopt, dus dat is helemaal prima.

Maar ze bagatelliseert alle berichtgeving wel enorm. En de houding die ze aanneemt met betrekking tot dit onderwerp is hinderlijk en stoot veel mensen tegen de borst.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:54

karuna schreef:
Gezien de hoeveelheid geschrapte evenementen. Zouden die op later tijdstip nog komen of geld terug van kaartjes? Dat gaat dan een enorme klus worden nog als de ellende over is

Kim beterschap, jij ook dus naar huisarts moeten.

Of geen van beide.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:54

Popstra schreef:
Las dat ze de noodhospitalen gesloten hebben en alles weer op gang komt. Mensen weer naar hun werk mogen...

Dat klopt ja, maar er hangen overal regels aan. Bijvoorbeeld mondkapjes verplicht op openbare plekken of temperatuur checks. Scholen zijn nog altijd dicht hier
Zie ook mijn eerdere post over Macdonalds.
Als je binnen China reist moet je in sommige steden 14 dagen in quarantaine. Bijvoorbeeld hier in Shanghai als je van buiten de stad komt.
Op vliegvelden zijn erg strenge protocollen en als je ook maar iets van klachten hebt wordt je apart gezet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:56

Saskia9 schreef:

Precies.

Je mag ook in Brabant gewoon paardrijden hoor.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:57

AnnexUdith schreef:
We leven teveel in een maatschappij waar het allemaal ik is. Vooral nu blijkt maar weer hoe erg dat eigenlijk is geworden de afgelopen jaren.
Ik kies er ook voor om geen grote evenementen te bezoeken. Niet voor mijzelf ( ook al geeft dit virus mij veel angst en onrust) maar ook voor bijvoorbeeld mijn stageplek waar mensen wonen die geen weerstand hebben en erg vatbaar zijn. Jammer dan volgend jaar komt het wel weer denk ik dan.

Vreselijk is dat. Ik, ik, ik en de rest mag stikken. Zolang ik maar mijn pleziertje heb.
Walgelijke egoistische maatschappij waarin we leven.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:58

Iedereen zal een zeker financieel verlies moeten dragen denk ik zomaar...

Echt Hollands trouwens om daarover te gaan zeiken :=

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:58

Ik ben echt bijzonder benieuwd hoe ze Indoor Brabant kunnen verkleinen naar max 1000 personen per dag.

Er komen jaarlijks ongeveer 75k aan mensen in 4 dagen.... Op donderdag en vrijdag wat minder dan in het weekend. Hoe bepaal je wie wel en niet mag komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 18:00

Kelly_ann schreef:
Iedereen zal een zeker financieel verlies moeten dragen denk ik zomaar...

Echt Hollands trouwens om daarover te gaan zeiken :=

Joh dit gebeurt al pagina’s. Word er ook zo moe van

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 18:02

Zou gewoon nu heel Brabant lock down toepassen voor zeven dagen, alles dicht op hetzelfde moment, studenten niet naar huis door heel het land en gewoon zeven dagen allemaal in de provincie blijven. Dan heeft het pas nut om te zien of maatregelen werken, regering moet de portemonnee maar trekken voor bedrijven , thuiswerken voor zo ver mogelijk anders bedrijf week dicht, ook alle scholen, pretparken en evenementen en musea, dicht . Ziekenhuizen open voor noodgevallen , rest verschuiven. Dan neem je pas maatregelen die echt zoden aan de dijk zet. Winkels alleen bezorgen .

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 18:03

PSvanLot schreef:
Ik ben echt bijzonder benieuwd hoe ze Indoor Brabant kunnen verkleinen naar max 1000 personen per dag.

Er komen jaarlijks ongeveer 75k aan mensen in 4 dagen.... Op donderdag en vrijdag wat minder dan in het weekend. Hoe bepaal je wie wel en niet mag komen?

Ik lees mee maar op de site staat dat ze op basis van boekingen mensen binnen gaan laten. Dus was je er als eerst bij dan kun je naar binnen.
Het is overigs 1000 mensen per dag deel.

Ik heb er ook voor gekozen om dit jaar niet te gaan

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 18:04

bigone schreef:
Zou gewoon nu heel Brabant lock down toepassen voor zeven dagen, alles dicht op hetzelfde moment, studenten niet naar huis door heel het land en gewoon zeven dagen allemaal in de provincie blijven. Dan heeft het pas nut om te zien of maatregelen werken, regering moet de portemonnee maar trekken voor bedrijven , thuiswerken voor zo ver mogelijk anders bedrijf week dicht, ook alle scholen, pretparken en evenementen en musea, dicht . Ziekenhuizen open voor noodgevallen , rest verschuiven. Dan neem je pas maatregelen die echt zoden aan de dijk zet. Winkels alleen bezorgen .

Helaas gaan ze dat niet doen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 18:04

Ashleytjuhh schreef:
PSvanLot schreef:

Ik lees mee maar op de site staat dat ze op basis van boekingen mensen binnen gaan laten. Dus was je er als eerst bij dan kun je naar binnen.

Hoe weet je of je bij de 1000 hoort.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 18:06

PSvanLot schreef:
Ashleytjuhh schreef:

Hoe weet je of je bij de 1000 hoort.

Daar krijg je dan vast wel een mailtje over.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 18:08

klopt hier krijg je een mail over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 18:09

Ben ik de enige die het vreemd vind dat indoor Brabant dit zo doet? Rij gewoon zonder publiek. Want ruiters en grooms en eventueel familie die erbij is, dan zit je toch zo aan de 1000. Of tellen die niet mee?