GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 17:52

Ik ben wat rooskleuriger gestemd over effect van mounjaro als ozempic niet voldoende werkt, maar in mijn ervaring zijn dan vaak wel hogere doseringen noodzakelijk. En er is een groep die het niet echt relevant doet op de glp1/gip, daar speelt wsl een van de ander mechanismen mee in het ontstaan/onderhouden van het overgewicht.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 18:01

Ik ben ook erg in dubio over het overstappen naar mounjaro.
Ik hoop echt dat ik minder prednison kan gebruiken. Dat blijft toch het hoofdprobleem denk ik. En het doet wel wat, want ik kom nu niet aan. En alleen dat is al winst.

Ik ga als mijn 6th opinion niets anders kan bedenken om van de prednison af te komen methotrexaat gebruiken. En ik vraag me toch wel af wat dat in combinatie met deze medicatie gaat doen.
Daar word je blijkbaar ook misselijk van en ik moet natuurlijk nog wel wat binnen krijgen.
En de twijfel is dan of ik moet switchen van saxenda naar mounjaro als ik andere medicatie ook switch.
Ik ben meer van 1 ding tegelijk.

Iemand toevallig ervaring met methotrexaat?

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 20:50

Ik heb net mijn eerste dosis gezet. Ik vond het ineens héél spannend dus heb het halve topic nog een keer doorgelezen en er toen toch voor gegaan :)) Uiteraard alle stappen van de instructie gevolgd maar nu zit ik me af te vragen of er niet 1/4 minder zichtbaar zou moeten zijn in het venster (0,25 ozempic). Als ik naar de pen kijk dan is het venster nog volledig vol lijkt het. Ik voel m'n prikplek een beetje dus het was wel raak hahaha

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 20:54

Gefeliciteerd! Nee dat zie je in het begin niet. In die pen zitten wel 8 doseringen van 0,25 mg, dus het duurt een paar prikken voor je het ziet.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 21:00

Oh fijn! Ik dacht dat er 4 doseringen inzaten maar beduidend meer dus. Dan ga ik morgen even extra naalden halen bij de apotheek.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-25 21:00

Super! Hopelijk werkt het bij jou net zo goed als bij een boel mensen in dit topic!

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 21:15

Dank jullie wel! Ik begin met goede moed en expres voor de feestdagen <|-

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 21:18

Fijn dat je de eerste stap (prik :D ) hebt gezet. Succes!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 07:50

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 08:00

har166 schreef:
Dank jullie wel! Ik begin met goede moed en expres voor de feestdagen <|-

Dat is de juiste mind set. Succes!

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 11:22

har166 schreef:
Ik heb net mijn eerste dosis gezet. Ik vond het ineens héél spannend dus heb het halve topic nog een keer doorgelezen en er toen toch voor gegaan :)) Uiteraard alle stappen van de instructie gevolgd maar nu zit ik me af te vragen of er niet 1/4 minder zichtbaar zou moeten zijn in het venster (0,25 ozempic). Als ik naar de pen kijk dan is het venster nog volledig vol lijkt het. Ik voel m'n prikplek een beetje dus het was wel raak hahaha

Inderdaad spannend die eerste prik, het heeft mij veel gebracht (inmiddels 17 kilo kwijt)en ben er super blij mee!
Inderdaad gaat uit de 0.25mg pen meer dan 4 prikken, dat scheelt weer ;-) Dus inderdaad naaldjes bijkopen. Ik heb ze bij Bol besteld.

Succes!

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 13:43

Ik zit nu 3 weken op 0.5 inmiddels, het lijkt nu echt wel z’n ding te gaan doen sinds de 3e dosis! De eerste weken op 0.25 en 0.5 merkte ik niks. Maar nu geen honger meer, nog wel trek en ook nog wel een hoop foodnoise maar echte honger is er niet meer, nu is het vooral overschakelen naar het verschil ik “moet” of ik “wil” wat eten. Ik ga het nog even aankijken op 0.5 voorlopig! Nog steeds zeer tevreden over de arts van leefstijl.nu, echt top! Heel behulpzaam. Hoe gaat het bij jullie?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 13:50

Libera schreef:
Stille meelezer maar ik dacht dat deze video misschien wel interessant is hier:
https://youtu.be/YT3BxZNJlhs?si=1iykYmjbLTtD5qeM

Op het einde praat hij ook over hoe je kan afbouwen etc.

Dank voor het delen!

Wat een fijne uitleg! Ik ga deze ook delen met mijn huisarts :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 19:16

Ja ik vind alleen dat het mentale deel uitgelegd wordt als negatief. Terwijl ik juist positief mentale effecten merk, rustiger en stabieler.

Hoe gaan jullie met kerst? Ik merk dat ik toch nog wat teveel gegeten heb, ben misselijk. Morgen maar even rustiger aan doen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-25 20:00

Suzanne F. schreef:
Hoe gaan jullie met kerst? Ik merk dat ik toch nog wat teveel gegeten heb, ben misselijk. Morgen maar even rustiger aan doen.

Check, veel te veel gegeten voor mijn gevoel, maar waarschijnlijk de helft van wat ik gegeten zou hebben zonder Mounjaro.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 20:10

Hier niet veel gegeten maar heb alleen etentjes en geen overdag vreetfestijn. En heb meer dan genoeg op qua gevoel en maar een fractie van voor mounjaro.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 20:11

Mariska_28 schreef:
Suzanne F. schreef:

Check, veel te veel gegeten voor mijn gevoel, maar waarschijnlijk de helft van wat ik gegeten zou hebben zonder Mounjaro.

Dit idd

Ennasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 21:47

Ik was 6 dagen op vakantie, wel veel gewandeld (10 km per dag) maar ook veel gesnaaid en warme Choco’s Enzo en Savonds patat / pizza / pannekoeken 6 dagen lang
Ik voelde me meteen weer 3 kilo dikker en dacht ook zeker te weten dat ik 3 kg was aangekomen maar gelukkig geen gram aangekomen heel bijzonder!

Nu kerst en oud en nieuw nog ongeschonden doorkomen ben benieuwd of dat gaat lukken
Merk wel dat ik ondanks de lekkere zoetigheden wel echt veel minder eten zoals lunch en avondeten opkan, voorheen zonder ozempic was het én én én

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 22:47

Vanavond wel aardig wat gegeten, maar was vooral zalm en zeker niet teveel vette/slechte dingen. En vanochtend alleen ontbijt gedaan en geen lunch. Dus valt best heel erg mee! Op de wijn na dan :+

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 23:19

Mag ik hier ook meepraten? Vanaf mijn tienerjaren worstel ik al met overgewicht, niet heel veel gelukkig, maar ben wel altijd volslank geweest. Bepaalde peroides ben ik wel veel afgevallen, maar uiteindelijk is het er wel weer aangekomen ook. 8 jaar geleden heb ik diabetes type 2 gekregen, ik had toen een bmi van 27.
2,5 jaar geleden heb ik kiespijn gekregen, ik kon op een gegeven moment bijna niets meer eten. Ik ben daardoor 10 kg afgevallen, en heb nu een bmi van 22,5. Wel heb ik nog steeds een dikke buik, dit komt deels door darmproblemen. Ook heb ik al die tijd nog steeds diabetes, wel goed gereguleerd met tabletten.
Nu merk ik wel dat als ik even niet op mijn eten let, in zo 2 kg zwaarder ben in 1 week. Ik beb wat dat betreft ook echt een haat liefde verhouding met eten.
Mijn huisarts had het erover dat ik misschien over kon stappen op injecties, ik denk ozempic. Dat zou beter zijn dan de medicijnen die ik nu slik. Ik heb me er helemaal nog niet in verdiept hoor. Het zou dus niet zijn om af te vallen, maar echt voor mijn diabetes. Geen idee of de dosering dan ook heel anders is. Het zou wel fijn zijn als ik daardoor makkelijker op gewicht kan blijven en mogelijk nog wat buikvet kwijt raak, maar ik wil niet zo'n uitgemergeld skelet worden zoals sommige Hollywood sterren.
En ik ben bang voor bijwerkingen. Ik ben nu al vaak misselijk, dat moet niet veel erger worden.
Ik hoef nu nog niets te beslissen hoor, moest erover nadenken, over 2 maanden weer controle. Ook geen idee of het vergoed wordt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 00:24

Meestal vallen de afvalresultaten tegen als men diabetes heeft. Ken er toch wel een paar die daardoor op Ozempic niets zijn afgevallen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 00:58

Tinka, jij woont niet in Nederland toch?
Met een BMI van 22 krijg je het niet vergoed in Nederland, ongeacht of het voor diabetes is of niet.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 01:18

Ik woon in Frankrijk, ik weet niet hoe het hier zit kwa vergoeding.
Ik hoef niet persee af te vallen, op dit gewicht blijven en dus niet aankomen is ook goed.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 07:29

Ennasuus schreef:
Ik was 6 dagen op vakantie, wel veel gewandeld (10 km per dag) maar ook veel gesnaaid en warme Choco’s Enzo en Savonds patat / pizza / pannekoeken 6 dagen lang
Ik voelde me meteen weer 3 kilo dikker en dacht ook zeker te weten dat ik 3 kg was aangekomen maar gelukkig geen gram aangekomen heel bijzonder!

Nu kerst en oud en nieuw nog ongeschonden doorkomen ben benieuwd of dat gaat lukken
Merk wel dat ik ondanks de lekkere zoetigheden wel echt veel minder eten zoals lunch en avondeten opkan, voorheen zonder ozempic was het én én én

Ik herken dat “dik voelen”. Je denkt minstens 3 kilo te zijn aangekomen, dat blijkt dan 4 ons te zijn en die is er ook zo weer af. Heel bijzonder.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 07:32

Nou dat heb ik nu ook. Voor mijn gevoel veel te veel gegeten gisteren. Dat wil ik vandaag absoluut niet. Ik gooi wel wat in de vriezer. Voel me er echt niet goed bij. Misselijkheid is weggezakt maar voel me inderdaad zwaar.