Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:05

corine1981 schreef:
Magrathea schreef:
Er is zeker wel een seizoensfactor maar het is ook weer niet zo dat het "magically dissapears" ;)

Het gaat om de correlatie tussen maatregelen en verloop van het virus.
Uiteraard is een virus (geen enkel virus) zomaar weg, alleen heeft het wel degelijk minder invloed in bepaalde seizoenen.

Klopt! Ik denk dat de reden dat we van de zomer lekker laag zaten in besmettingen een combinatie was van een laag beginsaldo plus mensen die lekker buiten zitten (en de afwezigheid van de grootste superspreaders, evenementen en drukke cafés enzo)

Earth

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:20

Ik start binnenkort een onderzoek naar depressie onder studenten en dat is door de coronacrisis inderdaad toegenomen. Dat is van 24,7% voor corona over gegaan naar 29,7%. Dat zijn cijfers van maart dit jaar, dat zal nu wellicht nog hoger liggen.
https://www.erasmusmagazine.nl/2020/09/ ... onacrisis/

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:21

corine1981 schreef:
Dat weet niemand want er is geen controlegroep ;)

Zou je die controlegroep wel hebben (dan denk ik aan mensen die niet weggezet worden in angst, die nog gewoon naar buiten durven en geen kapjes op hun mond zetten in de gezonde frisse buitenlucht, die in aanraking komen met virussen en bacteriën door sociale contacten met anderen, die mogen sporten, ontspanning en lol in hun leven hebben, eigenlijk zoals ooit normaal verder zijn gegaan.... ) tsja, dan ben ik benieuwd wat eruit komt.

Dit is voor een deel wel gebeurd in de vs. Daar zie je dat bepaalde gebieden vrij lang nog met verhoogde sterftes door zijn gegaan met gewoon leven omdat Trump riep dat het niet gevaarlijk was en god hen zou beschermen. Zeker omdat een deel van die gebieden tijdens de eerste golf gespaard waren, hield men zich er lang aan vast.

Overigens lees ik hier gewoon nog naar buiten kunnen, geen mondkapjes buiten, mogen sporten, ontspanning en lol hebben en eigenlijk mocht dit allemaal nog gewoon in Nederland tot de lockdown half december en het merendeel nog steeds. Alleen de dichte sociale contacten zijn afgeremd. De angst is bij de groep die niet gelooft in de heftigheid van covid19 als het goed is ook minimaal, want tegelijkertijd de heftigheid (voor alle leeftijdsgroepen) in acht nemend, inclusief 10% een aantal maanden uit de running en 1% (van de eerder gezonde mensen) chronisch ziek, en tegelijkertijd geen enkele angst hebben voor covid19 is onwaarschijnlijk.

Aan het begin van het jaar was de sterfte lastig in te schatten, vanwege het lage testen. Maar tegenwoordig wordt enorm veel getest. Sinds 1 augustus zijn in de UK 3.3% van de mensen positief getest, van de totale bevolking. 1.2% van de bevolking is positief getest in de afgelopen 4 weken (t/m 3 januari). Dit is de groep die gedeeltelijk nog zal sterven en niet meegenomen is in het huidige dodenaantal.

Ik heb van het verenigd koninkrijk (want daar hadden we het een aantal pagina's terug over) een grafiek gemaakt van het aantal sterftes / aantal positieve testen. Hierbij heb ik de sterftes vanaf 1 augustus gebruikt en de testen van, afhankelijk van het aantal dagen terug, 4 juli tot 1 augustus gebruikt als startdatum. De gegevens lopen door t/m 3 januari.

Afbeelding

Immediate betekent dat ik het aantal sterfgevallen van die dag/het aantal positieve testen van die dag heb genomen. 8 days betekent dat ik het aantal sterfgevallen van 8 dagen voor die datum / aantal positieve van de datum onderaan heb geneomen, etc.

De gemiddelde case-fatality rate schommelt bij de verschillende sterftetijden. Dit omdat er de afgelopen 4 weken een sterke stijging heeft plaatsgevonden, 37% van de positieve testen vanaf 1 augustus hebben zich in deze periode plaatsgevonden, terwijl dit slechts 18% van de tijd is. Dit betekent 2x zoveel besmettingen.

Immediate: 1.26%
8 days delay: 1.44%
18 days delay: 1.75%
28 days delay: 2.21%

Als men gemiddeld 2.5 week ziek is voordat de persoon overlijdt, zou je met 0.13% werkelijke sterfte dus 14x zoveel besmettingen moeten hebben gehad als dat gevonden zijn. Zelfs als niemand de eerste golf immuun geworden was, had dat betekent dat nu al 46% van de mensen besmet is geraakt. Samen met 41.274 die voor 1 augustus overleden zijn door covid19, zou je dan een totale besmetting van 92% van de bevolking moeten hebben gehad en zou groepsimmuniteit als ruimschoots moeten hebben opgetreden.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:27

Earth schreef:
Ik start binnenkort een onderzoek naar depressie onder studenten en dat is door de coronacrisis inderdaad toegenomen. Dat is van 24,7% voor corona over gegaan naar 29,7%. Dat zijn cijfers van maart dit jaar, dat zal nu wellicht nog hoger liggen.
https://www.erasmusmagazine.nl/2020/09/ ... onacrisis/

Dat denk ik dus ook echt
Heb proberen de suïcide cijfers te vinden maar dat lijkt bijna onbegonnen werk
In Belgie heeft men nog maar cijfers van 2018 voorhanden
In Nederland die veel beter registreert dan ons hebben ze de definitieve cijfers van 2019 klaar
Definitieve cijfers van 2020 zouden in het derde kwartaal van 2021 klaar zijn
Onbegrijpelijk !!

Afbeelding

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:32

Van het najaar heb ik berichten gehoord dat tegen de verwachting in de voorlopige zelfmoordcijfers in de eerste helft van 2020 lager waren dan het jaar ervoor. Maar ik kan me goed voorstellen dat de 2de lockdown er steviger inhakt. Jammer dat er zoveel mensen het niet nodig vonden om met anderen rekening te houden waardoor de 2de lockdown onontkoombaar werd...
Ik heb zo'n vermoeden dat er heel wat PTSS onder zorgpersoneel gaat voorkomen, maar dat zal de "helderen" aan hun derrière roesten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:52

Lockdown zal zelfmoorden veroorzaken maar bedenk wel dat veel jonge mensen in het gewone leven het vaak ook niet meer aan konden omdat ze in de ratrace zaten. Misschien vinden die wel de rust in een Lockdown omdat ze niet dagelijks op hoeven te boksen tegen hun gevoel om te voldoen aan het perfecte plaatje.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:58

Afbeelding

Ik zie deze echt overal over mn tijdlijn voorbij komen. Vind ik wel een hele goeie!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:59

Ik denk inderdaad dat hoewel (een gedeelte van) de extraverte jongeren het nu veel zwaarder hebben, (een gedeelte van) de introverte jongeren wel eens flink kunnen opknappen van de verplichte rust door de epidemie. Het probleem is dat zij zichzelf niet in the picture brengen, juist doordat zij introvert zijn.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 00:40

Earth schreef:
[ Afbeelding ]

Ik zie deze echt overal over mn tijdlijn voorbij komen. Vind ik wel een hele goeie!

Dankjewel voor het delen van deze. Geeft mij weer een stukje rust en motivatie om morgen de ggd te gaan bellen voor het vaccin.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 01:31

Ik ben ook echt blij om te merken dat mijn collega’s op de vaccinatie lijn het momenteel erg druk hebben en dat ze hard bezig zijn de volgende groep agents te trainen omdat er zo veel mensen bellen. Ik kan me voorstellen dat het best spannend kan zijn om de afspraak nu te mogen maken, maar gelukkig zetten veel mensen toch al gelijk de stap zodra ze de uitnodiging binnen hebben.

Vandaag ook weer even een paar mensen van Snapchat verwijderd. Prima dat je kritisch bent en ik kan het me ook ergens wel voorstellen dat je het ergens niet helemaal mee eens bent of dat je bepaalde zaken graag anders zou willen zien, maar om nou dagelijks het nieuws te gaan filmen en alle mensen die daar in voorkomen schapen noemen en dat naar iedereen sturen vind ik toch echt wel een beetje zielig. Ga dan lekker en puzzel maken als je niks te doen hebt :+

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 01:32

Kritisch is niet hetzelfde als ongeremd kritiek...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 07:52

Femke_Tweety schreef:

Zonder enige kennis, ervaring en gêne :o

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:10

verootjoo schreef:
Femke_Tweety schreef:

Zonder enige kennis, ervaring en gêne :o

Er is een reden dat ik Dilbert in mijn onderschrift heb staan....

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:47

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:55

Walgelijk. Dankzij dat soort lui hebben maatregelen geen zin. Daar zullen ze zich tenslotte ook wel niet aan houden. Ze kunnen beter 1 op 1 langsgaan bij een psychiater ofzo..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:56

soort van hilarisch "nee, we hoeven niet op de afdeling, we vragen het gewoon na bij de receptioniste"
ah, oke... dus als je het face to face hoort (wat heet, met 200 man...) dan is het oke, maar als ze het ergens op papier registreren, dan is het fake? Logisch....

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:35

Jan Huzen, is dat niet dezelfde als die overal wil gaan graven naar Willeke Dost?

Het bewijst wel weer, eens een wappie, altijd een wappie...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:42

Karl66 schreef:
Jan Huzen, is dat niet dezelfde als die overal wil gaan graven naar Willeke Dost?

Het bewijst wel weer, eens een wappie, altijd een wappie...

Die, en diegene die zo’n relsteungroep voor de boeren heeft opgezet en daarmee bij alle boerenprotesten de boel ging opruien en lopen rellen.
Zeg maar een beroepsdemonstrant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:48

Die vent is idd behoorlijk de weg kwijt :n

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:59

Relaxed schreef:
Die vent is idd behoorlijk de weg kwijt :n

Dan is zo'n GPS chip in het vaccin wel handig. Kan hij de weg weer vinden :)* .
:+

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:43

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:54

Hoe zat het eigenlijk qua uitleg met de oversterfte die er niet schijnt te zijn...
De meeste argumenten kan ik aardig weerleggen, maar ik kwam er vwb oversterfte niet helemaal uit... wie heeft de Jip&Janneke toelichting? :D

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:36

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 17:42

Mizora schreef:
@Dimphyl: kan je onderbouwen waar die 0.13% vandaan komt? Of is dat nog steeds die 0.13% van begin oktober?

Aangezien hier geen reactie op komt, heel basic gekeken naar het aantal covid19-geregistreerde doden in 10 maanden tijd in de VS en VK:

VS: 1091 per 1.000.000 inwoners
VK: 1141 per 1.000.000 inwoners

Dat betekent: 1,09 doden per 1000 inwoners in de VS en 1,14 doden per 1000 inwoners in de VK.
Oftewel: een huidige 0.11% van beide landen is nu al dood door Covid19.

Met een sterfte van 0.13% zou dat betekenen dat al minimaal 0.11/0.13*100 = 85% van de mensen een besmetting heeft doorgemaakt. Daarmee zou je de grens van groepsimmuniteit al bereikt moeten hebben zodat je geen sterke stijging meer zou moeten zien in het aantal besmettingen.

Dit zijn de besmettingen per miljoen inwoners totaal (6/1) en het totaal van 2 weken (23/12) terug. Gemiddeld zit er 2 weken tussen positief testen en sterven. De mensen in deze periode doen dus nog niet mee met het aantal doden per miljoen inwoners.

VS: 64348 - 55790 = 8558 per 1.000.000 inwoners = 0.86% van de bevolking
VK: 41912 - 31759 = 10153 per 1.000.000 inwoners = 1.02% van de bevolking

Oftewel: afgelopen 2 weken is zo'n 1% van de bevolking in de VK positief getest op covid19, en dit is een kwart van de totale positieve testen. Een enorme stijging dus.

Doe je de verwachte besmettingsgraad berekenen met 0.64% sterfte, zoals de WHO aan heeft gegeven, kom je op 17% van de populatie uit. Dat sluit veel beter aan bij de 4.2% die in de VK al positief getest is geweest, en de 1.0% die de afgelopen 2 weken positief is getest.
Ook bij de US sluit dit beter aan, waar nu 6.4% positief getest is en 0.9% de afgelopen 2 weken positief testte.