[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 11:55

@Warboel: wat vervelend joh dat je zoveel last hebt door de Implanon, al lees ik wel heel erg vaak dezelfde klachten terug die jij ook hebt.

Zou je een spiraal niet willen overwegen? Ik heb de mijne (Mirena) nu bijna 3 jaar en ik ben er heel erg tevreden mee. Geen menstruatie meer, geen heftige hormoonschommelingen en ik hoef niet bang te zijn dat ik hem vergeet of iets dergelijks. Het plaatsen is even niet leuk, maar behoorlijk goed te doen hoor. Ik heb zelf nauwelijks napijn gehad en na 3 dagen een lichte bloeding was ik overal van af. :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:58

Meh alleen condooms vertrouw ik niet zo. Als er onverhoopt 1 scheurt... Ik wil echt absoluút geen kinderen. Mijn vriend ook niet.

Spiraaltje weet ik niet zo goed... Is de vorige keer toen ik bij de dokter was ook ter sprake gekomen, maar eh ik ben nogal nauw :o dus de dokter dacht dat het geen top idee was. Heb toen voor de implanon gekozen. Maargoed, zit nu dus weer op hetzelfde punt. Ik kan donderdagochtend bij de huisarts terecht, dus maar even overleggen. Baal echt enorm! Is ook helemaal niet fijn voor m'n lichaam om constant maar ongesteld te zijn.
Zat ook te denken aan de prikpil, maar ik weet het niet... :P

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:03

En een nuvaring? Heb er zelf geen ervaring mee maar hier in het topic zijn wel een aantal positieve ervaringen langs gekomen volgens mij.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:06

Ja zat ik ook net over te lezen. Probleem is alleen dat daarbij staat "Het inbrengen van de ring is vergelijkbaar met het inbrengen van een tampon." en een tampon inbrengen gaat al niet :=

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:09

Prikpil heb ik wel goede ervaringen mee :) Alleen na 1e prik ben ik bijna volle 3 maanden ongesteld geweest. Na 2e prik maar 1 week van de 3 maanden. Heb nu afgelopen week 3e prik gehaald, dus ik merk het wel :P

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:34

De nuvaring inbrengen is echt een eitje! Je kunt hem erg plat maken en dan is het zo gebeurt! Als je vinger past passen er wel 4 nuvaringen in als het moet!
Ik vond m in gebruik ideaal. Maar als ik straks weer iets ga gebruiken na de bevalling dan ga ik denk ik toch iets anders proberen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:05

Nou ik ben bij de dokter geweest. Even doorgesproken en ik ga toch weer (tijdelijk) terug naar de pil. Naar Yasmin omdat die Microginon niet zo lekker meer viel de laatste tijd.
Ik weet dat het troep is, maar het geeft me wat tijd om over een spiraaltje na te denken. Want alleen condoom ga ik niet doen.
Nuvaring raadde de HA af, ben alleen vergeten waarom :roll: ze heeft het wel gezegd maar ik heb zoveel informatie gehad dat ik het even kwijt ben.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:07

Warboel, dat is geen slecht idee idd. Win wat info in en zoek wat op over de spiraal en dan kun je nog rustig de keuze nemen. Spiraal loopt toch niet weg :Y)

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:51

Prikpil! Echt ideaal. Helemaal biet meer ongestrld!

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:59

Ik heb hier een vraag.
Vorige maand, pil doorgeslikt maar toch 8 dagen ongesteld geweest. Ik dacht aan een tussen bloeding.

Maar deze maand weer precies het zelfde, mijn conclusie pil is te licht (deze heb ik sinds januari) maar al 6 jaar aan de pil

Dus ik ga maandag zobizo naar de dokter, maar wat zouden jullie doen nu toch een stopweek houden ? (heb twee pillen geslikt van de nieuwe strip)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:31

Drie weken terug bij de dokter geweest met het "probleem", dat als ik ongesteld moet worden de week ervoor mijn borsten erg pijnlijk en opgezet zijn. Hier kon ze niets aan doen, enige waar ik over moest nadenken was misschien een spiraaltje of helemaal stoppen met de anticonceptie pil.

Nu moet ik pas over twee weken ongesteld worden, maar heb al sinds vorige week pijnlijke borsten. Dit keer niet aan de onderkant van mijn borsten, maar de bovenkant. Rechts steekt het vanuit mijn oksel naar mijn tepel toe. Links valt de pijn wel mee. Maar man o man, als ik loop/beweeg doen ze zo'n zeer! Zodra ik thuis ben lekker mijn bh uit (heb een lossere aangetrokken), maar met lopen deinen ze wat en dat doet echt zeer. Nu zelfs als ik stil zit krijg ik af een toe een steek in mijn rechterborst (van oksel naar tepel). Verder niets raars te voelen..

Kan dit echt door de pil komen of moet ik er iets anders van gaan denken?
Natuurlijk als dit aanhoudt ga ik weer naar de dokter toe.

Stoppen met de pil is niet echt een optie, ik heb een stollingsziekte waarbij ik bij mijn menstruatie de eerste dag echt beroerd ben, leeg loop en pijnklachten ervaar. Met de pil ben ik licht ongesteld en ervaar geen andere klachten. Behalve nu de klachten van mijn borsten.

Iemand tips/ervaringen?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:37

@Nassie: ik zou hier toch mee naar de HA gaan, lijkt me niet lekker...

Ik heb ook weer een vraagje :-)

Zou het je bescherming tegen zwangerschap beïnvloeden wanneer je de pil op verschillende momenten inneemt? Ik neem hem namelijk steeds wanneer ik opsta maar daar kan ruim 2u verschil op zitten... Bijvoorbeeld dag 1 om 9u00, dag 2 om 10u30, dag 3 om 8u00 enz.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:44

Nee hoor, ik doe al jaren ergens in de avond mijn pil innemen op verschillende tijden. Vergeet hem echter nooit.
Nog nooit zwanger geraakt (klopt dit snel af).

Of misschien ben ik wel niet vruchtbaar :')

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:27

[quote="Gast2710"]Zijn er mensen hier die een implanon gebruiken (hormoonstaafje in de arm), Hoe bevalt deze?

Ik twijfel namelijk tussen een implanon of een spiraal.[/quote

Zelfde vraag hier, maar ik twijfel tussen implanon en prikpil

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 00:23

Nassie schreef:
Drie weken terug bij de dokter geweest met het "probleem", dat als ik ongesteld moet worden de week ervoor mijn borsten erg pijnlijk en opgezet zijn. Hier kon ze niets aan doen, enige waar ik over moest nadenken was misschien een spiraaltje of helemaal stoppen met de anticonceptie pil.

Nu moet ik pas over twee weken ongesteld worden, maar heb al sinds vorige week pijnlijke borsten. Dit keer niet aan de onderkant van mijn borsten, maar de bovenkant. Rechts steekt het vanuit mijn oksel naar mijn tepel toe. Links valt de pijn wel mee. Maar man o man, als ik loop/beweeg doen ze zo'n zeer! Zodra ik thuis ben lekker mijn bh uit (heb een lossere aangetrokken), maar met lopen deinen ze wat en dat doet echt zeer. Nu zelfs als ik stil zit krijg ik af een toe een steek in mijn rechterborst (van oksel naar tepel). Verder niets raars te voelen..

Kan dit echt door de pil komen of moet ik er iets anders van gaan denken?
Natuurlijk als dit aanhoudt ga ik weer naar de dokter toe.

Stoppen met de pil is niet echt een optie, ik heb een stollingsziekte waarbij ik bij mijn menstruatie de eerste dag echt beroerd ben, leeg loop en pijnklachten ervaar. Met de pil ben ik licht ongesteld en ervaar geen andere klachten. Behalve nu de klachten van mijn borsten.

Iemand tips/ervaringen?

Helaas lost een spiraaltje dit probleem niet op, zelf ook last van en heb een Mirena had dit ook met de pil :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:34

Nassie schreef:

Iemand tips/ervaringen?

Vocht vasthouden hoort tot de "normale" verschijnselen van PMS. (Niet, dat het normaal is om last te hebben, de dagen of soms weken voor de menstruatie, maar het komt veel voor.)
Er is wetenschappelijke literatuur over, je arts hoort er van te weten. Ik vind het dus nogal kras dat de arts stelt niets te kunnen doen.
En: er zijn kruiden tegen gewassen!
Wat heb je precies zelf al gedaan...?

Mijn ervaring is dat mijn lichaam vocht vooral vasthoudt als ik weinig drink. Ik word hier in huis liefkozend 'de kameel' genoemd, die slaat "ook" vocht op in die "bulten" voor hij/zij de woestijn in gaat.

En bloedingsziekten heb je in allerlei soorten en maten. Wat je vertelt, klinkt op zich "normaal": kramp en heftige menstruatie op de eerste dag, wat door de pil verdwijnt. (Andermaal: ook menstruatiepijn is niet normaal, maar komt veel voor. Ook buiten de pil/ hormonen om is er veel tegen te doen, wetenschappelijke literatuur etc - maar niet alle artsen schijnen dit te weten.)

En je zou een consult bij bijv het rutgershuis of 'casa' kunnen overwegen.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:20

Bokkers even jullie mening graag,

Ik heb momenteel al 2 jaar de inplanon en volgend jaar augustus mag hij er uit,
Het eerste jaar geen klachten gehad en was er niets aan de hand.

Toen begon ik klachten te krijgen van ineens 6 weken achter elkaar menstruatie zonder enige pauze ertussen, Ik ben toen doorverwezen naar de gyneceloog en die weet het aan medicatie die ik toen slikte en moest toen de pil erbij gaan slikken, dat werkte toen ook even.

na een x aantal maanden wat ik de medicatie zat en heb ik die afgebouwd samen met de psyg en zo zat ik ineens zonder :D

Toen de pil gestopt en netjes iedere maand weer mijn menstruatie en niets aan het handje, tot een tijdje geleden:
6 weken achter elkaar mijn menstruatie, ik ben toen naar de dokter gegaan en die heeft bloed laten prikken en een doorverwijzing naar de gyneceloog gestuurd echter is dat pas de 24ste dat ik terecht kan.

en nu ben ik het 2 weken wel 1 dag niet 2 weken wel 1 week niet en ga zo maar verder om gek van de worden, + bijbehorende buikpijn ik kan dus niet zeggen wanneer ik het word dus even lekker naar de stad gaan is dus niet even lekker naar de stad gaan want je weet nooit wanneer je het word :(

Ik weet het momenteel even niet meer en wat als straks die inplanon eruit moet en dan? wat moet ik dan gaan proberen heb merendeel al gehad zo'n beetje

Ik heb een mirena gehad en die schoof steeds scheef dus die heb ik maar snel later verwijderen arts raadde mij af om nog een x te proberen

De prikpil, toen stond ik iedere x krom van de buik en rugpijn en mijn menstruatie was toen ook steeds bezig dus ook maar mee gekapt + de steeds bijkomende blaas ontstekingen.

De pil alleen is helemaal een rampenplan zwaar of niet maar ik kreeg tussentijdse bloedingen, terwijl hij in het begin wel goed zijn werk deed.

Ik weet het echt even niet meer....

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:17

Mijn implanon is er vanochtend uitgegaan! Heb 'm dus pas sinds april, maar eigenlijk non stop ongesteld geweest.

Ging wel een beetje raar vanochtend. Was gewoon bij de huisarts. Ze kon 'm dus niet vinden dus ze heeft flink moeten wroeten en snijden. Hij zat heel diep en ingekapseld ofzo. Ze zei dat ze me daarvoor gewaarschuwd had, maar dat is niet echt het geval.
Nou na een half uur frutten had ze 'm dan eindelijk, maar jullie begrijpen dat het dus een flinke snee geworden is. 5 hechtingen!

Maargoed. Vanavond begin ik met een nieuwe pil, ben benieuwd. Hoop dat dat goed gaat, word er een beetje moe van :o

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:10

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 01:19

Dat is goed om te weten, zeker omdat ik daar wel al een tijd overna zat te denken en binnenkort een afspraak wilde maken met de dokter daarvoor..

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:13

Serieus? Holy bleep. Ik heb hem hier geheel gratis zonder problemen gekregen, en ik ben niet eens Brits en woonde hier pas een jaar toendertijd! Bizar.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:17

Toch maar weer naar de dokter geweest. Nu erop gestaan mijn eigen huisarts te spreken en geen in opleiding arts.
Ik heb last van mastopathie, verandering is gekomen toen ik van mijn pil een andere leverancier heb gekregen. Die andere was toen de tijd niet leverbaar. Nu het vorige merk en kijken of het minder wordt.

Www.thuisarts.nl/mastopathie

Dank voor jullie adviezen/antwoorden

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:15

Wel.. dit wordt een interessante kwestie! Komtie dan...
Ik begin altijd met de pil op maandag. Nu heb ik hem 1 extra week doorgeslikt.
Liever slik ik niet langer dan 1 extra week door.

Nu komt het:
21 december komt het niet handig uit als ik in mijn periode zit en 27 december-3 januari komt het ook niet uit, omdat ik dan op vakantie ben...
Hoe kan ik dit in hemelsnaam goed plannen?

xgoldengirlxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:10

Dat is inderdaad een interessante kwestie yasmijntje, ik zou als enigste optie kunnen zeggen dat je even door moet slikken met de pil... maar dat word dan wel langer als een week..

Zelf zit ik ook nog met een vraag, ik slik de microgynon 30 en op medisch advies van de dokter slik ik 3 stips door tot een stopweek. Nu zit ik in het begin van de 3e strip en heb ik rond woensdag een doorbraakbloedingkje gekregen.. wat kan ik nu het beste doen? Stopweek inlassen of duurt een doorbraakbloeding even lang als je ongesteldheid en moet ik gewoon de strip afmaken tot aan de gewone stopweek. Alvast bedankt! :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:58

Oh jeetje yasmijntje, ingewikkeld :+

Volgens mij moet je de strip gewoon afmaken toch? dacht ik altijd.

Ik baal zo erg. Werd vanochtend wakker met vette migraine. 1 van de redenen waarom ik toen gestopt ben met microginon. Toen ik de implanon had heb ik er echt geen één gehad. En nu net 3 dagen aan de Yasmin en het is er weer %)