Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 18:12

Netjes zeg Musli. Die tijden loop ik nog niet.
Veel plezier en succes morgen Ninus.
Prschtig SV, wat een genot om zo te lopen.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 18:37

Goof schreef:

Als je er maar plezier in hebt, dat is veel belangrijker ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 18:54

MuSLi schreef:
Goof schreef:

Als je er maar plezier in hebt, dat is veel belangrijker ;)

Is ook zo. Ik had nooit gedacht het zo lekker te vinden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 19:00

Die tijden zijn voor mij ook echt nog niet haalbaar. Gelukkig mogen we hier dan toch mee kletsen. Het is toch wel fijn om met andere hardlopers over hardlopen te praten ook al loop ik nog niet "zo" hard :')

Maar ik ben zelf wel trots dat ik 10 en 11 km loop. En dat ik nu soms gewoon stop om fotootjes te maken waar ik eerst echt wilde blijven lopen. Ik kan echt genieten van het lopen en dat vind ik echt heel fijn is belangrijker dan tijd voor mij. En langzaam aan bouw ik dan wel op naar meer en hopelijk op naar wat sneller al gaat dat bij mij wel erg traag.

Vandaag heb ik niet gelopen had een kort loopje willen doen maar de ijsbaan hier door de straten daar heb ik mij niet aan gewaagd.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-22 19:15

Oh ik loop nooit hard. Mijn intervaltempo is wat de meeste mensen als easy pace hebben :')

Maar hey, we rennen, we hebben er plezier in. En we hoeven ons brood er niet mee te verdienen (gelukkig), dus wat maakt het uit dat we niet bij de snelsten horen. ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 19:40

Tempo is niet belangrijk. Plezier hebben, genieten, onstpannen en lekker buiten bewegen, dát is belangrijk.

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 19:57

Hoi allemaal!

Ik lees al een tijdje mee in dit topic. Super mooie en motiverende foto’s en wat is iedereen goed bezig!
En plezier hebben is inderdaad het belangrijkste!

Nu heb ik misschien een heel gekke vraag.. Een tijdje geleden heb ik een goedkopere variant van de Camel bag gekocht (evadict van decathlon). Helemaal super, maar jongens wat klotst dat! :') Is dat normaal?

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 20:03

Nee :D Even op de kop houden en de lucht eruit zuigen, dan trekt de boel vacuum en ben je van het geklots af :))

Scheelt allemaal niks BeFunny en Goof, gewoon lekker lopen. Ik stel me soms wel doelen qua tijd, maar lukt dat niet dan is er nog geen man of vrouw overboord. Er zal altijd iemand verder, sneller of technisch beter lopen, ik kan daar wel bewondering voor hebben, maar meet mijn eigen prestatie daar niet aan af.

Lekker loopje MuSli, je moet wat met dit weer!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 20:16

Inderdaad, zak op de kop houden en alle lucht eruit zuigen.

Ik stel mezelf ook doelen ieder jaar, maar die hebben niks met tempo te maken.

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 20:17

@ninus oh wat een super tip!! Ik loop nu al een aantal maanden te ‘klotsen’ :')

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar wat jullie eten tijdens een duurloop. Zelf heb ik onwijs moeite met eten en ben al eens 2 weken behoorlijk van slag geweest na een halve marathon.
Ben benieuwd naar jullie tips en tricks :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-22 20:20

Ik neem meestal een teug uit de fles/zak, dan is de lucht er meteen uit.

Ik probeer nu te lopen met gelletjes. Vorige marathon liep ik op winegums, maar daar haal ik niet genoeg energie uit.

Heb soms ook een makkelijk kauwbaar reepje bij. :)

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 20:52

@sherivey winegums zijn een goed idee! Welke gelletjes gebruik je? Ik vind de meeste zo vies :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 20:57

wabisabi schreef:
@ninus oh wat een super tip!! Ik loop nu al een aantal maanden te ‘klotsen’ :')

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar wat jullie eten tijdens een duurloop. Zelf heb ik onwijs moeite met eten en ben al eens 2 weken behoorlijk van slag geweest na een halve marathon.
Ben benieuwd naar jullie tips en tricks :D

Tijdens een halve marathon maar weinig. Vandaag bij mijn 26km had ik in mijn beide softflasks een schepje tailwind (poeder dat je oplost in water)
En nog 3 soort van zachte winegums op van isostar. Dat was zat. Vaak loop ik een halve marathon alleen maar op tailwind. Als je een moeilijke eter bent tijdens het lopen kan ik dat echt aanraden.

Een marathon of ultra doe ik goed op tailwind, banaan, wat zoutjes, krentenbollen en die zachte winegums van isostar of decathlon merk.

Gelletjes gebruik ik nooit. Echt smerig en onhandige verpakkingen.

Je moet zelf een beetje uitvogelen wat voor jou werkt.
Vandaag een mooie podcast geluisterd over sportdrank en voeding tijdens marathons. Uit onderzoek is gebleken dat het vrij weinig uitmaakt wat je eet, als het maar koolhydraten/suiker is.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 21:10

Hier winegum fan :D en tailwind op advies van SV. Ik krijg nauwelijks iets naar binnen, gelletjes krijg ik niet weg. Een reep heb ik altijd wel bij me, maar is ook niet mijn favoriet.

Net als SV wordt het bij mij pas noodzaak boven de 20km. Ik loop rustig de halve compleet nuchter.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 21:17

Ik vind de Bloks van Clif erg aangenaam tijdens het lopen. Een soort winegum achtige sportvoeding :) verkrijgbaar in verschillende smaken...

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 21:33

Bedankt allemaal voor alle tips!!

Ik heb een vrij snelle stofwisseling en zelfs met een ‘hoog’ loop tempo kom ik boven de 16 km, zonder eten, in de problemen. Ik zou heel graag naar een hele marathon trainen, maar die rampzalige halve heeft me een beetje bang gemaakt.

Clif bars heb ik voor het fietsen wel eens gebruikt, maar dat ligt zo zwaar op de maag vind ik.

Ik ga eens kijken of tailwind iets is! En de winegums natuurlijk :D

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 21:36

wabisabi schreef:
Bedankt allemaal voor alle tips!!

Ik heb een vrij snelle stofwisseling en zelfs met een ‘hoog’ loop tempo kom ik boven de 16 km, zonder eten, in de problemen. Ik zou heel graag naar een hele marathon trainen, maar die rampzalige halve heeft me een beetje bang gemaakt.

Clif bars heb ik voor het fietsen wel eens gebruikt, maar dat ligt zo zwaar op de maag vind ik.

Ik ga eens kijken of tailwind iets is! En de winegums natuurlijk :D

Clif Bars zijn iets heel anders dan Clif Bloks ;)
Laatst bijgewerkt door MuSLi op 16-12-22 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 21:42

@MuSLi haha ik ben echt een rookie als het om sportvoeding gaat. Dank! Ik ga eens googelen.

En zouden jullie tailwind met of zonder caffeine aanraden? Super fijn al jullie tips!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-22 22:15

Ik heb Tailwind zonder caffeïne, omdat ik daar nog wel eens last van krijg. :)

Van gelletjes heb ik ze nu van Hammer Nutrition. De smaak vind ik prima. Ze zijn wel erg dik, dus melt er een slok water bij nemen.
Opzich niet erg, omdat ik altijd een trailrugzak draag bij loopjes die lang genoeg zijn voor gelletjes :)

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 22:21

Ik heb de naturel zonder cafeïne. Ik ben nog wel aan het experimenteren met de hoeveelheid. De laatste keer met een 30km loop had ik wat teveel toegevoegd denk ik, want ik was enorm misselijk. Kan ook toeval geweest zijn, maar ik durf niet zo goed meer :D

Mijn man eet overigens alles onderweg :')
Ik denk dat hij zelfs een broodje hamburger zou eten als er een kraampje zou staan :=

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 22:50

Wabisabi: Je kunt een paar verschillende stickpacks bestellen op de site om te proberen, of een starter pack.

Ik heb een grote zak matcha staan en citroen. En nog wat stickpacks.
De recovery vind ik goor, die neem ik niet meer.

Ik ga misschien op 24 december nog een trailmarathon lopen met iemand. Ligt een beetje aan het weer. Wordt dan hier in de buurt met de auto als vp.

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 07:08

Dank voor alle tips! Ik ga inderdaad zo’n starter pack bestellen om de smaken uit te proberen.

De winegums ga ik zelf maken :) ik heb daar een recept voor gevonden! Ik zal jullie op de hoogte houden!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 18:51

Ik ben in echt langzaam tempo lekker weer gegaan. Was prachtig buiten maar nog steeds echt glad. Mijn schoenzolen ook dus ik moest echt heel erg opletten. Maargoed ik vond het echt heerlijk buiten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 18:57

Wat een heerlijke foto’s! <3

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 19:51

Die tweede foto! Heel mooi.
Geen zon gezien hier. Mijn vriend en ik zijn een weekendje naar de Maasduinen. We zitten in een hele leuke b&b. Vandaag 13km gewandeld en morgen na het ontbijt wordt het een rondje trailen of wandelen. Ligt eraan waar we zin in hebben.

Een trailvriendin heeft gevraagd of ik met haar een trailmarathon wil lopen op 24 december. Moet er nog even een nachtje over slapen. Heel veel zin in, maar eigenlijk ben ik net niet ver genoeg in de opbouw.