De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:23

En toch. Sorry ik vind het niet helemaal duidelijk.

Ik moet morgen naar het Catharina ziekenhuis in Eindhoven. Ik heb een afspraak op de long afdeling vanwege mijn astma.

Er zijn daar al besmettingen geconstateerd. Heb nog niks van het ziekenhuis zelf vernomen.
Dus ik neem aan dat ik gewoon kan gaan?

Begin nu wel te twijfelen. Ik val in de risico groep.
Heb namelijk astmaen ben 33 weken zwanger

Of ben ik nu dom dat ik hier überhaupt over twijfel? :o

Edit heel veel nieuwe posts ik ga ze zo lezen. Heb de persconferentie niet gezien helaas.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:24

MarcoBorsato schreef:
germie schreef:
Het is wel degelijk een verschil. Dus 4 gestorven, allen oversterfte (mensen die al tot een risicogroep horen en waar een ander virus ook een probleem zou zijn). Dus dat mag genoemd worden. Geeft zelfs een eerlijker beeld.
Wil je het niet lezen, er is ergens een foei knop.
Maar dit zijn feiten. Net als nu 382 op 17 miljoen mensen. Promille van promille. Er is wel eens 3.4 procent van de Nederlandse bevolking thuisgeweest wegens 'griep', dan wordt ook niet iedereen getest en tellen verkoudheidjes ook mee.
Ja, we zijn dichtbevolkt, maar de kaartjes met rode stippen vertekenen enorm. Dit mag genoemd worden. Je hoeft niet alleen oh wat erg en wat veel te schrijven.
Aantallen zullen nog wel toenemen, gaussverdeling. Dus ik ontken niet, maar kijk nuchter naar feiten.

Nee, jij verdraait feiten en vult in waar je kennis ontbreekt.

Nope. Dit zijn feiten. 4 doden, 382 op 17 miljoen, je kunt niet eens van percentages spreken. Gewoon nuchter kijken.

cursebreaker

Saul schreef:

Ik moet morgen naar het Catharina ziekenhuis in Eindhoven. Ik heb een afspraak op de long afdeling vanwege mijn astma.

Er zijn daar al besmettingen geconstateerd. Heb nog niks van het ziekenhuis zelf vernomen.

Edit heel veel nieuwe posts ik ga ze zo lezen. Heb de persconferentie niet gezien helaas.

Ik zou even een telefoontje plegen en navragen bij het desbetreffende ziekenhuis.
Ik snap wel dat ze geen specifieke updates geven hoe elk ziekenhuis nu echt ermee omgaat, maar zou gewoon even bellen en navragen.

Sani

Ik ben een oprechte doemdenker, dus denk wel er wel al over na cursebreaker. _O-

Ethelate

MarcoBorsato schreef:
germie schreef:
Het is wel degelijk een verschil. Dus 4 gestorven, allen oversterfte (mensen die al tot een risicogroep horen en waar een ander virus ook een probleem zou zijn). Dus dat mag genoemd worden. Geeft zelfs een eerlijker beeld.
Wil je het niet lezen, er is ergens een foei knop.
Maar dit zijn feiten. Net als nu 382 op 17 miljoen mensen. Promille van promille. Er is wel eens 3.4 procent van de Nederlandse bevolking thuisgeweest wegens 'griep', dan wordt ook niet iedereen getest en tellen verkoudheidjes ook mee.
Ja, we zijn dichtbevolkt, maar de kaartjes met rode stippen vertekenen enorm. Dit mag genoemd worden. Je hoeft niet alleen oh wat erg en wat veel te schrijven.
Aantallen zullen nog wel toenemen, gaussverdeling. Dus ik ontken niet, maar kijk nuchter naar feiten.

Nee, jij verdraait feiten en vult in waar je kennis ontbreekt.

En daar vult ze nu al 200 pagina's mee, gewoon niet meer op reageren.

Saskia9

Ik zou thuis blijven Saul. Zeker met een zwangerschap geen onnodig risico lopen met nieuwe ontmoetingen.

Daenerys

germie schreef:
De meeste mensen merken niet eens dat ze het virus gehad hebben, dus die zijn dan al immuum.

Waar heb je deze kennis vandaan?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:26

Saul schreef:

Ik zou even met het ziekenhuis bellen en overleggen wat handig is, zeker gezien je zwangerschap.

Saskia9 schreef:
Vond het ook wel een goede oproep. Vrijwilligers vragen die op scholen kinderen kunnen opvangen, zodat eventuele ouders gewoon kunnen gaan werken. Vooral voor de zorg is dat fijn. Ik stap morgen naar school en vraag wat zij ermee doen, wellicht kan ik hieraan meedragen.

Maar wat is het nut van scholen sluiten als er vervolgens alsnog kinderen zijn, maar dan met een vrijwilliger ipv een leraar?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:26

Saul schreef:

Ik heb mijn moeders controle afspraak op cardiologie afgebeld (west brabant) en dat werd volkomen begrepen en we waren niet de enige afzegging. Als het niet dringend is zou ik het uitstellen tot er meer grip op is.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:27

Saul schreef:

Ik zou even bellen. Zij kunnen het beste inschatten wat wijsheid is.

Had vandaag controle afspraak in ZH (in NB) en zij gaven wel aan dat vervolg afspraak wel ingepland kan worden, maar 'hou er rekening mee dat het ZH mogelijk sluit'.

PSvanLot

karuna
Drukke kabouter

MarcoBorsato schreef:
karuna schreef:
9.3% dan beter voor je 8)7

Doe es even normaal. Jij zit hier te panikeren en te overdrijven. Dan hoef je niet zo raar te reageren als je gecorrigeerd wordt.

Dit was het eerste bericht dat er over uitkwam.
Citaat:
28 medewerkers van het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg zijn besmet met het coronavirus. Zij hadden milde luchtwegklachten, maar waren niet in een risicogebied geweest of hadden geen contact gehad met een besmette patiënt. Ze werden afgelopen weekend samen met meer dan 250 collega's getest vanwege een steekproef op verzoek van het RIVM.
dan kom je toch echt op ruim 10%

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:28

Sani schreef:
Ik ben een oprechte doemdenker, dus denk wel er wel al over na cursebreaker. _O-

Haha ja kan ik me goed voorstellen! Houdt ons ook bezig. We zijn niet hysterisch maar we denken wel na over bepaalde dingen, wat we kunnen doen om minder kans te lopen om het op te lopen en verspreiden enz.

Als ik aan school sta te praten met andere ouders (Ik zit in Zuid Limburg, vlakbij de grens en Gangelt o.a.), vind ik het verbazingwekkend hoeveel mensen een nonchalante houding hebben en zoiets hebben van Ach ik maak me er he-le-maal niet druk om. Ik zeg ook niet dat je moet paniekeren, maar dat mensen gewoon echt met grote ogen kijken en me nog net niet voor gek verklaren omdat ik beslis niet naar een concert te gaan... Ik vind het gewoon vrij logisch om nu even aan m'n medemens te denken en wat ik kan doen om zelf het risico te verkleinen dat ik het zou oplopen en verspreiden, dat doe ik. Schijnbaar denken vele anderen toch niet zo omdat ze zelf het virus makkelijk zouden overleven als ze het oplopen, komt het dan op neer. Erg jammer.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 10-03-20 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Roodvos schreef:
Kunnen we aub stoppen met de term “oversterfte” en alle soortgelijke uitdrukkingen? En, om maar even een link te maken met een ander topic, dat dit je mening is wil nog niet zeggen dat je die mening dan ook maar te hooi en te gras moet neerschrijven. Het mag dan wel een officiële term zijn waar instanties zich van bedienen. Maar in zo'n topic als dit vind ik het ontzettend onmenselijk en kil overkomen en getuigen van weinig empathie met de medemens.

De mensen die nu aan Corona zijn overleden hadden zonder Corona nog geleefd. Dus het zijn gewoon slachtoffers van het virus. Dan maakt het niet uit of ze 16, 36, 56 of 86 jaar oud zijn. In alle gevallen is het verschrikkelijk voor de naasten om een dierbare te verliezen.

_/-\o_

germie

Daenerys schreef:
germie schreef:
De meeste mensen merken niet eens dat ze het virus gehad hebben, dus die zijn dan al immuum.

Waar heb je deze kennis vandaan?

Bronnen eerder genoemd. Ik mag niet herhalen. Maar op volkrant.nl staat een verhaal van een arts die hethad.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:29

germie schreef:
Nope. Dit zijn feiten. 4 doden, 382 op 17 miljoen, je kunt niet eens van percentages spreken. Gewoon nuchter kijken.

Ja. Waarom interpreteer jij al die feiten anders dan de regering en de experts?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:29

germie schreef:
Bronnen eerder genoemd. Ik mag niet herhalen. Maar op volkrant.nl staat een verhaal van een arts die hethad.

Herhaal maar hoor. Of trek je deze conclusie uit 1 verhaal?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:30

Ik denk dat het wel wat struisvogelpolitiek zo is Germie. Ik snap wat je zegt over percentages, maar we hebben het nu ook het weer over een virus die men niet kent, het toch snel verspreid en het toch veel over gesproken. Ik denk dat je toch beter voorzichtig kunt zijn, zonder direct in paniek te gaan, maar ik zou het advies wel opvolgen denk ik. Ik denk ook niet dat je dat persee in dit topic moet bespreken. Mensen die overlijden is iets heftigs. Ook al zou de persoon niet overlijden aan corona. De personen zijn oa overleden aan Corona en dat word gemeld.
Saul, Ik zou ook gewoon even bellen, Gewoon om gerust te zijne n te overleggen,

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:31

MarcoBorsato schreef:
germie schreef:

Ja. Waarom interpreteer jij al die feiten anders dan de regering en de experts?

Heb jjj andere cijfers? Hier is niets aan geinterpreteerd. We hebben 17 miljoen Medelanders, 382 bevestigde gevallen.

sureido

Ik denk dat met deze maatregelen er niet super veel veranderd. Beperk zoveel mogelijk sociaal contact maar de universiteit/scholen laten we wel open? Hoe zien ze dat voor zich dan.. er zitten 13.000 mensen op de uni in tilburg. Verder worden hier ook evenementen georganiseerd zoals een studenten uitwisselingen toernooi van m’n tennis vereniging, die gaan gewoon door hoor. Ook hele weekend zuipen en feesten met elkaar. Die gaan het ook echt niet aflassen. Moet het nog zien!

Saul

Hmm twijfel slaat wel echt toe nu..
Maargoed zal ook op andere controles moeten de komende weken ...

En wil eigenlijk niet nummer 1000 zijn die belt vanwege corona :o

Maar idd het is wellicht wel een risico. Voor mezelf niet zo erg. Maar ben natuurlijk niet meer alleen..
Vind het lastig!

Edit GRRR net een minuut te laat en nu zijn ze dicht.
Bel morgen vroeg wel even :)
Bedankt allemaal !
Laatst bijgewerkt door Saul op 10-03-20 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sani

cursebreaker schreef:
Sani schreef:

Haha ja kan ik me goed voorstellen! Houdt ons ook bezig. We zijn niet hysterisch maar we denken wel na over bepaalde dingen, wat we kunnen doen om minder kans te lopen om het op te lopen en verspreiden enz.

Als ik aan school sta te praten met andere ouders, vind ik het verbazingwekkend hoeveel mensen een nonchalante houding hebben en zoiets hebben van Ach ik maak me er he-le-maal niet druk om. Ik zeg ook niet dat je moet paniekeren, maar dat mensen gewoon echt met grote ogen kijken en me nog net niet voor gek verklaren omdat ik beslis niet naar een concert te gaan... Ik vind het gewoon vrij logisch om nu even aan m'n medemens te denken en wat ik kan doen om zelf het risico te verkleinen dat ik het zou oplopen en verspreiden, dat doe ik. Schijnbaar denken vele anderen toch niet zo omdat ze zelf het virus makkelijk zouden overleven als ze het oplopen, komt het dan op neer. Erg jammer.

Nou dat nonchalante inderdaad vooral.
Ik werk in een elektronicazaak en hoeveel klanten nog gewoon hoestend en proestend je aankijken zonder een arm of elleboog voor hun gezicht. (Of bij jou wegdraaien en dan vervolgens je collega vol in het gezicht onder spetteren)
Sowieso willen ze nog steeds handjes schudden.. dat wilden ze zelfs toen ik zelf volledig snotterig en verstopt mijn werk stond te doen. (Dit was toen Corona net buiten China verspreid was)

Ik heb soms ook wel het idee dat er veel mensen met klachten het toch aanzien voor een griepje en er gewoon mee doorlopen (of doorgelopen zijn).
Er zijn genoeg koppige ( hi :') ) of nuchtere mensen die er niet direct iets als Corona achter zoeken.
Wie weet hoeveel mensen er daardoor onbewust besmet zijn geraakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:32

Eigenlijk verbaas ik me er toch over dat het in Brabant nu zo wordt aangepakt. 2 weken geleden vierde iedereen nog carnaval. Ook toen was al te voorzien dat het een epidemie zou worden wat mij betreft. Daar is het toch mis gegaan...
Hopelijk helpen de maatregelen die nu worden genomen.

PSvanLot

verootjoo schreef:
Dat gaat ineens snel. Gister zei Mark Rutte nog dat evenementen doorgingen :=

Hij zei dat er groot overleg kwam met de 3 veiligheidregios bij elkaar kwamen voor de verdere ontwikkelingen.

Marcella

Zo is mijn longfunctie uitgesteld bij de ha ook omdat ik mogelijk wel drager zou kunnen zijn. Ook al ben ik niet ziek, maar wel gewerkt op 2 evenementen.