Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_evelien_ schreef:Vraagje over MFP app.. ik snap niet hoe je training kunt toevoegen. Bijvoorbeeld 50 minuten per dag wandelen. Hoe voer ik dat in?
_evelien_ schreef:Dreamy moeilijk he?! Vandaag weer iets over mijn BMR. Nou ja morgen maar weer wat beter opletten
Emmaa_ schreef:_evelien_ schreef:Dreamy moeilijk he?! Vandaag weer iets over mijn BMR. Nou ja morgen maar weer wat beter opletten
Boven je BMR eten is heel normaal heSterker nog, eronder zitten is ongezond. Je BMR is de absolute ondergrens - wat je lichaam verbruikt als je alleen maar stil ligt, niet ademt en niet met je ogen knippert. Het is echt puur wat je lichaam gebruikt om systemen te laten werken. Een keertje daaronder zitten zorgt er niet voor dat je acuut overlijdt, maar als je echt wekenlang/maandenlang onder je BMR gaat eten (en dan niet 100 kcal maar denk bv 500 kcal eronder) kan dat wel degelijk invloed hebben op bijvoorbeeld je hormoonhuishouding. Als je er voor een langere periode onder gaat zitten gaat je lichaam in een soort overlevingsmodus waarbij alle systemen die niet broodnodig zijn om te blijven leven langzaam uitschakelen, en als je weer normaal gaat eten, dus boven je BMR, slaat je lichaam juist weer extra vet op om te zorgen dat die systemen weer op gang kunnen komen (dat kost nou eenmaal meer energie dan ze stationair laten draaien zoals ze nu doen).
Ik kan je dus echt adviseren om je BMR als ondergrens te zien en alles wat je daarboven beweegt als extra. Mijn BMR is bijvoorbeeld rond de 1900, dus ik eet nooit minder dan dat.
vaaleriee schreef:Ik merk trouwens dat sinds ik geen brood meer eet, ik veel meer energie heb. Normaal heb ik rond 14.00 uur een mega dip en zou ik gerust een tukkie kunnen doen. Dat heb ik nu helemaal niet meer.