2018 afvallen. Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_evelien_

Re: 2018 afvallen. Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 16:09

Vraagje over MFP app.. ik snap niet hoe je training kunt toevoegen. Bijvoorbeeld 50 minuten per dag wandelen. Hoe voer ik dat in?

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 16:14

_evelien_ schreef:
Vraagje over MFP app.. ik snap niet hoe je training kunt toevoegen. Bijvoorbeeld 50 minuten per dag wandelen. Hoe voer ik dat in?

In het logboek, helemaal onderaan staat training, activiteit toevoegen. Dan kun je kiezen uit cardio en kracht. Als je cardio intypt, kun je zoeken op activiteit.

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 08:36

Ik begin vandaag met het programma van Sonja Bakker :j puur omdat ik richtlijnen nodig heb qua eetpatroon. Ik at altijd al wel gezond (af en toe wel eens de mist is :o) maar toch val ik maar niet af, denk ook misschien omdat ik al een jaar hetzelfde eet. Ben erg benieuwd

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 09:08

Succes Linde.
Gisteren netjes in de calorieën gebleven.. MFP zegt als ik zo door doe dat ik dan over 5 weken al bijna op mijn gewenste gewicht zit.. *D

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 09:14

Succes Linde99! Goed dat je iets hebt gevonden wat bij je past.

Evelien: super! Hoeveel wil je kwijt?

Ik ga nog steeds prima met MFP. Ben nu 3.5 kilo kwijt en begin het nu te voelen aan m'n broeken :) Wil er sowieso nog 1,5 kilo eraf.

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 09:22

Dank jullie wel!

Wat is MFP?

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 09:28

My Fitness Pal. Een app waar je per dag kan bijhouden wat en hoeveel je eet en hoeveel calorieën je binnen krijgt.

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 10:00

Ik zit nu op 77 wil graag naar 70 kilo

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 11:07

_evelien_ schreef:
Ik zit nu op 77 wil graag naar 70 kilo

Hier hetzelfde, maar gaat zooo langzaam :+

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 11:59

Dreamy moeilijk he?! Vandaag weer iets over mijn BMR. Nou ja morgen maar weer wat beter opletten :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:05

_evelien_ schreef:
Dreamy moeilijk he?! Vandaag weer iets over mijn BMR. Nou ja morgen maar weer wat beter opletten :o

Boven je BMR eten is heel normaal he :) Sterker nog, eronder zitten is ongezond. Je BMR is de absolute ondergrens - wat je lichaam verbruikt als je alleen maar stil ligt, niet ademt en niet met je ogen knippert. Het is echt puur wat je lichaam gebruikt om systemen te laten werken. Een keertje daaronder zitten zorgt er niet voor dat je acuut overlijdt, maar als je echt wekenlang/maandenlang onder je BMR gaat eten (en dan niet 100 kcal maar denk bv 500 kcal eronder) kan dat wel degelijk invloed hebben op bijvoorbeeld je hormoonhuishouding. Als je er voor een langere periode onder gaat zitten gaat je lichaam in een soort overlevingsmodus waarbij alle systemen die niet broodnodig zijn om te blijven leven langzaam uitschakelen, en als je weer normaal gaat eten, dus boven je BMR, slaat je lichaam juist weer extra vet op om te zorgen dat die systemen weer op gang kunnen komen (dat kost nou eenmaal meer energie dan ze stationair laten draaien zoals ze nu doen).

Ik kan je dus echt adviseren om je BMR als ondergrens te zien en alles wat je daarboven beweegt als extra. Mijn BMR is bijvoorbeeld rond de 1900, dus ik eet nooit minder dan dat.

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:21

Emmaa_ schreef:
_evelien_ schreef:

Boven je BMR eten is heel normaal he :) Sterker nog, eronder zitten is ongezond. Je BMR is de absolute ondergrens - wat je lichaam verbruikt als je alleen maar stil ligt, niet ademt en niet met je ogen knippert. Het is echt puur wat je lichaam gebruikt om systemen te laten werken. Een keertje daaronder zitten zorgt er niet voor dat je acuut overlijdt, maar als je echt wekenlang/maandenlang onder je BMR gaat eten (en dan niet 100 kcal maar denk bv 500 kcal eronder) kan dat wel degelijk invloed hebben op bijvoorbeeld je hormoonhuishouding. Als je er voor een langere periode onder gaat zitten gaat je lichaam in een soort overlevingsmodus waarbij alle systemen die niet broodnodig zijn om te blijven leven langzaam uitschakelen, en als je weer normaal gaat eten, dus boven je BMR, slaat je lichaam juist weer extra vet op om te zorgen dat die systemen weer op gang kunnen komen (dat kost nou eenmaal meer energie dan ze stationair laten draaien zoals ze nu doen).

Ik kan je dus echt adviseren om je BMR als ondergrens te zien en alles wat je daarboven beweegt als extra. Mijn BMR is bijvoorbeeld rond de 1900, dus ik eet nooit minder dan dat.

Dank voor je duidelijke uitleg Emmaa.Het is dus niet zo erg dat ik vandaag zo'n 150 boven mijn BMR zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:23

Nee zeker niet. Je zal waarschijnlijk door je activiteiten gedurende de dag nog wel een stuk meer verbranden dan die 150 bovenop je BMR, al helemaal als je lekker een stuk gaat wandelen of sowieso gewoon een actieve dag hebt. Het is wel handig om in de gaten te houden hoe veel je ongeveer verbrand op een dag en hoe snel je dus zal afvallen als je bijvoorbeeld 150 kcal boven je BMR eet.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:33

De kcal die MFP aangeeft te verbranden met je cardio, zou ik trouwens niet aanhouden. Sommige voeren hun activiteit in en gaan er vanuit dat ze die extra kcal ook kunnen eten die aangegeven worden, maar dat moet je denk ik niet te nauw nemen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:40

Je kan ook apps als endomondo of een stappenteller koppelen aan MFP, die voert dan het aantal verbrande kcal meteen in in MFP.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:59

Zou er dan alleen nog steeds niet vanuit gaan dat zoiets 100% klopt, mijn fitbit telde bijvoorbeeld ook meer dan ik daadwerkelijk liep.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:18

Speculaas brokken zijn gewoon te lekker. Tips om ze te weerstaan!
Sowieso tips om lekkers te laten voor wat het is...

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:32

Lastig is dat ja. Nu ook gezondigd.. appelgebakje in het ziekenhuis. :+

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 19:02

Waar ik altijd van het teveel eten was, sla ik nu door naar de andere kant. Heb veel stress en krijg bijna geen hap door mijn keel. Iemand tips?

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 06:43

Proberen wel op vaste tijden wel te eten. Ook al heb je geen zin. Wel die boterham pakken. Al is het er maar 1....

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 07:36

Vind ik ook. Gewoon ritme houden. Dat lukte me eerst niet vanwege onregelmatig werk.
Toen kreeg ik medicatie waar ik honger van kreeg, toen medicatie waar ik misselijk van werd.

Dus ik heb me vastgehouden aan mfp voor inzicht in hoeveel eten. En gewoon routine aangehouden. Soms echt met tegenzin hoor. Maar om je enigszins fit te voelen moet je toch eten.

Ik eet trouwens banaan als ik eigenlijk niets wil. Dan hoef ik geen boterham als ontbijt en een banaantje kan altijd. Dat krijg ik ook makkelijk weg.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 09:06

Vergis je niet in je onderhoud en je bmr dames.
Een bmr van iemand rond de 1.70 ligt rond de 1350 kcal in normale bespiering.
Ga bij je bmr uit van je gezonde gewicht! Niet van je vetweefsel.
Verbranding kun je beter niet mee nemen in berekeningen. Die word 9 van de 10 keer ook te hoog ingezet en je lichaam heeft geen tekort als je die voeding achterwegen laat.

Na een uur sporten kun je altijd een extra banaan eten bijvoorbeeld. Een uur wandelen daarin tegen zou meer standaard moeten zijn voor iemand die wil afvallen :).
Om 1 kilo af te vallen moet je 7000 kcal minder eten dan je onderhoud. Dus reken maar uit hoe snel je wil afvallen en hoeveel je dan zou moeten eten.
Laatst bijgewerkt door smurffie op 03-10-18 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 09:07

amber15 schreef:
Waar ik altijd van het teveel eten was, sla ik nu door naar de andere kant. Heb veel stress en krijg bijna geen hap door mijn keel. Iemand tips?

Fruitsmoothies: (diepvries) rood fruit, banaantje en yoghurt oid erdoorheen

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 09:41

Thanks voor jullie uitleg Emma en surffie :)

Het afvallen gaat voor mij steeds iets langzamer maar het gaat er nog steeds af! Wil dit wel volhouden tot de feestdagen. Tijdens de feestdagen ga ik mezelf niet pijnigen met calorieën tellen en opletten met wat ik eet. Dus nu nog twee maanden knallen en hopelijk eens tevreden met m'n gewicht worden.

Ik merk trouwens dat sinds ik geen brood meer eet, ik veel meer energie heb. Normaal heb ik rond 14.00 uur een mega dip en zou ik gerust een tukkie kunnen doen :') . Dat heb ik nu helemaal niet meer.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:05

Bedankt voor de tips iedereen!

vaaleriee schreef:
Ik merk trouwens dat sinds ik geen brood meer eet, ik veel meer energie heb. Normaal heb ik rond 14.00 uur een mega dip en zou ik gerust een tukkie kunnen doen :') . Dat heb ik nu helemaal niet meer.

Hier nog een! Geen dipjes meer, geen opgeblazen gevoel en een redelijk stabiel energieniveau :j