Naar de sportschool!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eulogy

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 12:40

Needje, maar ook Bret combineert dat met zware hip thrusts etc, het is juist de combinatie :)
Je moet vooral doen wat je zelf fijn vindt denk ik, maar spieren groeien niet zonder progressive overload (niet op de lange duur althans). Ligt natuurlijk ook heel erg aan je doelen :j

Spierpijn wil overigens niet zeggen dat je spieren groeien oid. Van hardlopen krijg ik ook spierpijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 12:43

Maar progressieve overload kan je prima behalen zonder gewichten, je moet alleen wel weten hoe :) Je kan veel meer met alleen je eigen lichaam aan gewicht dan sommige denken :)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 12:52

Ja, er zit imo wel veel sneller een limiet aan en echt calisthenics of zo doen de meeste mensen dan ook niet. Het is sowieso niet mijn ding (logisch, anders zou ik geen powerlifter zijn :') ) maar ik denk ook gewoon dat het echt heel lastig is om er genoeg intensiteit mee te bereiken.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 12:56

Wij hebben net de 5km gelopen met de honden in 32 minuten. Wat een stel krengen liepen daar zeg en corrigeren ho maar. Gelukkig waren die van ons hartstikke braaf. Heerlijk gelopen. Nu even lunchen en dan nog even krachttraining in de sportschool doen.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:11

Goedemiddag

Ik wil me ook graag melden.
Sinds een goed jaar fanatiek in de sportschool. Wist eerst niet goed wat ik moest doen. Inmiddels volg ik diverse schema's en progressie is duidelijk te zien :D. Momenteel in cut fase waarbij ik 1500 kcal per dag eet. Ook dat gaat super.
Ik sport minimaal 3 x per week. En doel is echt gespierder worden. En 2 keer per maand heb ik personal training

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:45

_Dreamer schreef:
Maar progressieve overload kan je prima behalen zonder gewichten, je moet alleen wel weten hoe :) Je kan veel meer met alleen je eigen lichaam aan gewicht dan sommige denken :)

Tuurlijk kan dat, maar is dat ook optimaal?

Om spiermassa op de bouwen is het optimaal om binnen een bepaalde rep range te trainen (vuistregel is meestal 6-12 reps voor opbouwen spiermassa en 3-8 reps voor opbouwen kracht). Als je met alleen je lichaamsgewicht traint dan zal je binnen de kortste keren buiten die rep range komen waardoor je progressie sub-optimaal word. Dat wil niet zeggen dat je geen vooruitgang meer ziet, maar die vooruitgang zal wel velen malen minder zijn dan wanneer je wel gewichten tot je beschikking had gehad.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 15:56

Volgens mij is dat ook al redelijk achterhaald.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 16:28

Ik train wel met gewichten (geen hoge gewichten) maar ik merk wel dat m’n billen ronder geworden zijn, m’n bovenbenen en kuiten zijn ook gespierder geworden. Maar dat was ook niet zo’n wonder, ik denk dat minder spieren in je benen en toch nog kunnen staan zo ongeveer onmogelijk was :+

Overigens gebruik ik wel zo’n weerstandband, de bootyband van Carlos Lens. Naast dat het m’n spieren wat harder aan het werk zet helpt het mij ook om bv met squats wat beter in de houding te blijven, ik heb een beetje zwalkende knieën :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:59

enzino schreef:
_Dreamer schreef:

Tuurlijk kan dat, maar is dat ook optimaal?

Om spiermassa op de bouwen is het optimaal om binnen een bepaalde rep range te trainen (vuistregel is meestal 6-12 reps voor opbouwen spiermassa en 3-8 reps voor opbouwen kracht). Als je met alleen je lichaamsgewicht traint dan zal je binnen de kortste keren buiten die rep range komen waardoor je progressie sub-optimaal word. Dat wil niet zeggen dat je geen vooruitgang meer ziet, maar die vooruitgang zal wel velen malen minder zijn dan wanneer je wel gewichten tot je beschikking had gehad.

Voor mij is het optimaal ja, ik train gewoon niet graag met gewichten.
Heb het wel gedaan, maar nu ik de juiste begeleiding hebt en juiste oefeningen krijg merk ik echt geen verschil in "snelheid" dat mijn spieren groeien.
Maar je moet wel echt weten hoe of wat, want als ik dit zonder PT'er had gedaan was het wel een heel ander verhaal geweest

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:37

Ik zit nog helemaal in de beginfase. Maar mijn schema dat ik heb gekregen is als volgt:
- 4,5 minuut op de crosstrainer niveau 2.
- 3 x 8 squats, zonder gewicht.
- 4 minuten op het roeiapparaat
- oefeningen op zo’n fitnessbal (hier was ik al vanaf half januari mee begonnen, thuis) hier ben ik het langst mee bezig.
- 3 x 8 ieder been opstappen op het laagste opstapje dat er staat.
- 3 x 12 sec de deadbug (buikspieroefening)
Als ik het zo lees, klinkt het heel weinig, en voor jullie waarschijnlijk ook, haha. Maar ik merk dat dit voor mij echt voldoende is.
Maandag mag ik weer! Ik heb gepland om op maandag en donderdag te gaan sporten. Dinsdag en vrijdag thuis de oefeningen te doen. In het weekend doe ik dan een extra ronde wandelen of rondje fietsen.

Als ik de meesten van jullie hier zie, denk ik: dat wil ik ook! Maar ik moet accepteren dat het heel lang gaat duren voor ik zo ver ben, of het zelfs nooit ga halen. Maar ik werk wel aan mijn gezondheid en dat vind ik het belangrijkste :j

Edit: sorry dat ik (nog) niet inhoudelijk reageer, maar ik heb nog veel te weinig ervaring en kennis om goed advies te kunnen geven :o

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:52

ItsMe2, ziet er goed uit toch je schema! Lijkt me een prima opbouwschema in ieder geval! :) Als het voldoende voor je is, moet je ook vooral niet te snel teveel meer willen. Iedereen moet gewoon lekker doen wat voor hem of haar goed voelt, je bent in beweging en dat is het belangrijkste! En het moet wel leuk blijven ook natuurlijk. Wordt vanzelf meer!

Ik had woensdag PT gehad en ben gisteren weer in de sportschool geweest, heb een Smithmachine workout gedaan voor m'n benen en billen! Spierpijn #) :wow: Haha! Wilde eigenlijk vandaag ook nog gaan, maar ik moet morgen ook weer werken en wil mezelf niet teveel pushen voor ik weer overal en nergens pijn krijg :')

Heb wel nog wat nieuwe kleding besteld, een spifi Nike broek met zakje <<) :
Afbeelding
Afbeelding

En nog wat hemdjes! Ben een maatje gekrompen dus m'n maatje L hemdjes zijn een beetje wijd... Ook wel weer fijn! Broek heb ik maar een M en een L besteld, weet het nooit zo goed met Nike... Heb een paar L broeken die eigenlijk wat te groot zijn maar heb er ook een die echt strak zit, die zou ik in M echt nooit over m'n dikke reet krijgen :')

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:57

ItsMe2 schreef:
Ik zit nog helemaal in de beginfase. Maar mijn schema dat ik heb gekregen is als volgt:
- 4,5 minuut op de crosstrainer niveau 2.
- 3 x 8 squats, zonder gewicht.
- 4 minuten op het roeiapparaat
- oefeningen op zo’n fitnessbal (hier was ik al vanaf half januari mee begonnen, thuis) hier ben ik het langst mee bezig.
- 3 x 8 ieder been opstappen op het laagste opstapje dat er staat.
- 3 x 12 sec de deadbug (buikspieroefening)
Als ik het zo lees, klinkt het heel weinig, en voor jullie waarschijnlijk ook, haha. Maar ik merk dat dit voor mij echt voldoende is.
Maandag mag ik weer! Ik heb gepland om op maandag en donderdag te gaan sporten. Dinsdag en vrijdag thuis de oefeningen te doen. In het weekend doe ik dan een extra ronde wandelen of rondje fietsen.

Als ik de meesten van jullie hier zie, denk ik: dat wil ik ook! Maar ik moet accepteren dat het heel lang gaat duren voor ik zo ver ben, of het zelfs nooit ga halen. Maar ik werk wel aan mijn gezondheid en dat vind ik het belangrijkste :j

Edit: sorry dat ik (nog) niet inhoudelijk reageer, maar ik heb nog veel te weinig ervaring en kennis om goed advies te kunnen geven :o

Hier stond ik 3 maanden terug ook nog hoor. Gaat sneller dan je denkt en ook niet iedereen heeft hetzelfde doel natuurlijk. Heb je voor jezelf een doel om naartoe te werken?

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 22:09

Ik kom ook meelezen. Ik ben sinds deze week begonnen. Een sportschool waar ze alleen groepslessen doen als crossfit en boksen. Ik kan niet alleen sporten, dus zonder begeleiding of motivatie. Heb gisteren mijn eerste les gehad en ga kapot van de spierpijn. Had eigenlijk voor morgen ook een les ingepland, maar ik denk niet dat ik dat ga doen. Heb maandag mijn eerste werkdag op een nieuwe plek, beetje gek als ik schuifelend binnen kom haha.

Ik weet nog niet zo goed hoe ik hier mee om moet gaan, ik ben van plan om 3x per week te gaan. Maar hoe doe ik dat met spierpijn? Als ik eenmaal loop gaat het wel, maar verder... pfoe ga kapot. Iemand misschien tips? Gewoon doorsporten ondanks spierpijn? Of juist een dag extra rust nemen?

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 22:15

Zou een dag extra rust nemen, ik train nooit dezelfde spiergroep met spierpijn :) Het zal vast vanzelf minder worden, als je net met iets nieuws begint heb je altijd veel meer spierpijn! Succes in elk geval, komt vast goed, en sterkte voor nu!

Een warm bad wil trouwens nog wel eens helpen, eventueel met Epsom zout :j En lichte beweging ook!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 22:19

Magnesium slikken en voldoende eiwitten nemen helpt ook oprecht tegen spierpijn! Verder als je echt veel last hebt dan zou ik wel bewegen, maar dan gewoon met lichaamsgewicht en cardio.
Bij een beetje last gewoon trainen :j
Ik geef ook qua krachttraining elke spiergroep een dag rust :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 23:07

Had een gymshark legging van iemand overgenomen, man die schijnt zo hard door. Kan beter geen broek aan doen. Komt vooral omdat door mijn omvang vrees ik.

Dus als iemand er 1 wil in het grijs maat L... :+

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 23:54

Ah thanks voor de tips! Ik neem morgen nog even rust, ga wel even flink wandelen. Had mezelf en mijn lichaam een beetje overschat vrees ik, haha.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 00:31

Voldoende eiwitten helpt bij mij echt heel goed inderdaad! :) En blijven bewegen (met mate uiteraard), inderdaad een stuk wandelen of fietsen of iets dergelijks.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 09:03

Warboel: ik vind het zo lastig accepteren dat ik rustig aan moet doen. Maar het is gewoon beter voor mijn lichaam om het rustig op te bouwen. En ik denk als ik vooruitgang merk, het ook makkelijker te accepteren is.

ingedebruijn: mijn doel is spieren sterker te maken omdat ik hypermobiel ben. Omdat ik ook al jaren kamp met vermoeidheidsklachten mag ik niet te snel opbouwen en moet ik net op t randje van wel/geen spierpijn trainen zodat het herstel niet teveel energie vraagt. Daarnaast wil ik een betere conditie krijgen en een 15-20kg afvallen. Uiteraard ben ik niet alleen bezig met meer bewegen, maar ook met mijn voeding.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 09:37

Volgens mij ben je dan hartstikke goed bezig toch. Iedere training weer een beetje sterker!

Ik heb overal spierpijn van gisteren en 3 gigantische blauwe plekken maar heb geen idee hoe ik daar aan ben gekomen. Vanmiddag de laatste keer dit schema.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:30

Klinkt als een goed schema itsme2.
Jezelf niet afmeten aan anderen, maar je eigen doelen voor ogen houden.
Heel blijven en wat sterker worden waardoor je minder last hebt van je hypermobiliteit is een super goed doel om aan te werken en dat bereik je beter door langzaamaan op te bouwen ipv te veel te snel te willen en je te blesseren.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 13:48

Dankjulliewel voor de motiverende berichten! :)

Ik ga nu nog 2 weken met mijn huidige schema trainen en dan in overleg met de fysio bekijken wat er veranderd kan worden :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 13:59

Wat je met hypermobiliteit in het begin ook meer oefent normaal gesproken zijn alle kleine spiertjes die je gewrichten op hun plek moeten houden (evenwicht spieren noem ik ze maar), en niet zozeer die grote spieren op je biceps e.d.
Wat dat betreft is je schema juist heel goed toch? :D

Ik had de eerste keer dat ik aan een rek ging hangen meteen subluxatie van mijn schouders. Nu is dat bijna helemaal weg.. Maar dat krijg je niet door pull - ups te doen, maar juist oefeningen waarbij je schouders wel binnen de normale norm blijven. Eerst sterker worden in de evenwicht spiertjes zodat je gewrichten op hun plek blijven :)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 14:35

Sintara: dat is precies wat mijn fysiotherapeute heeft gezegd! :j. Bij mij waren vooral de kleine spiertjes om mijn wervelkolom zwak. Die train ik met de oefeningen op de bal.
Sinds voorjaar 2017 weet ik pas officieel dat ik hypermobiel ben. Helaas tot eind 2018 de verkeerde oefeningen gehad waardoor ik geen verbetering merkte.
Nu gaat het gelukkig de goede kant op!
Laatst bijgewerkt door ItsMe2 op 10-03-19 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 14:41

De spieren om je wervelkolom trainen is inderdaad echt nodig en aan te raden. :j
Ik ben niet hypermobiel maar rugpatient.
Zelf begin ik nu te merken dat die spieren al een stuk sterker zijn. (ik ben nu 3 maanden bezig)
Ik kan meer tillen en meer doen zonder snel moe te zijn of last te hebben.

Zo kun je straks ook verder je schema uitbouwen. :D