Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:47

Waarom begin je niet met de Evy reeks? Zie de OP. :)

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:47

Romyv schreef:
in opbouw naar een wedstrijd? Zilvervliesrijst, rogge, spelt, brinta en pasta. En mag van mezelf altijd een keertje pizza :D

Perfect, thanks! En wat eet je dan daarna?

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:49

Saskiaatje schreef:

dankje. ik lees bij weinig 'voor mij nieuwe' topic-OPs door. dusjaa

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:51

Evy vind ik erg fijn, voor groentjes zoals ik.
Ik was aan de 30 minuten, één van de laatste lessen. Toen kreeg ik last van mijn enkel, nu bij les 10 weer begonnen, maar eens rustig opbouwen.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:53

echt.. als ik 5, hooguit 7 minuten ren, ben ik halfdood. heb eigenlijk nooit water bij... probeer ook zonder. kan ik bij de shuttleruntest ook niet gebruiken... tussendoor ff snel? nee..

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:59

Nee, zou echt geen water meenemen op die korte afstand.
@de eenhoorn: Hoe hard ren je? Misschien ligt je tempo gewoon véél te hoog als je al zo snel zo buiten adem bent.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:00

Sting schreef:
Nee, zou echt geen water meenemen op die korte afstand.
@de eenhoorn: Hoe hard ren je? Misschien ligt je tempo gewoon véél te hoog als je al zo snel zo buiten adem bent.

zou kunnen.. ik ren een beetje met de groep mee bij zo'n test.. achterliggen valt teveel op en voorlopen ook. ik ga eens kijken of ik zo'n test kan downloaden op mn mobiel en daarmee kan oefenen.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:14

DeEenhoorn schreef:
echt.. als ik 5, hooguit 7 minuten ren, ben ik halfdood. heb eigenlijk nooit water bij... probeer ook zonder. kan ik bij de shuttleruntest ook niet gebruiken... tussendoor ff snel? nee..

Dat is ook niet zo raar, bij Evy begin je met 1 minuut hardlopen en 1 minuut wandelen. Als je een slechte conditie hebt is 7 minuten achter elkaar rennen hartstikke zwaar.

DeEenhoorn schreef:
Saskiaatje schreef:

dankje. ik lees bij weinig 'voor mij nieuwe' topic-OPs door. dusjaa

Da's niet zo handig dan, daar staat namelijk vaak veel handige informatie in. :)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:15

Ja, oke, met de run zelf. Maar als je er nu voor wilt trainen dat je beter wordt, dan zou ik eens kijken met GPS of goed meten van afstand/tijd wat voor jou een fijn tempo is. En daarbij: een goede run-test is niet per definitie een goede conditie, als het puur op dat soort korte stukjes wordt getest naar mijn idee.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:19

Saskiaatje schreef:
Romyv schreef:
in opbouw naar een wedstrijd? Zilvervliesrijst, rogge, spelt, brinta en pasta. En mag van mezelf altijd een keertje pizza :D

Perfect, thanks! En wat eet je dan daarna?

ik heb altijd een shake mee voor na de wedstrijd. Hoog in eiwitten en koolhydraten, zonder vet en suikers.

de dagen erna zit ik hoog in eiwitten en lager in mn koolhydraten. Doe ook altijd de 2 dagen na de wedstrijd beetje fietsen enz om goed te doorbloeden zodat deze eiwitten ook verwerkt kunnen worden.

DeEenhoorn: begin eens met jezelf motiveren. Op basis van deze attitude ga jij nooit de training volbrengen tot de shuttlerun. Maak een doel voor jezelf en koppel daar een beloning aan! Verder is de shuttlerun gebasseerd op sprint uithoudingsvermogen, dus ik zou veel intervaltrainingen met snelheidsverschillen doen. Loop bv iedere 2 of 3 lantaarnpalen een ander tempo, andere snelheid van passen of paslengte.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:17

De info van Romy is echt fijn! *\o/*

Ik ga zo weer een klein rondje lopen. Heb nu al 6 dagen niks gedaan vanwege pijn in m'n knie na m'n 12 km van vorige week woensdag. Wil nu een klein rondje (5 km) gaan lopen op snelheid. :) In m'n nieuwe vest. :+:

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:38

Nou, die 5 km is 'm niet geworden. ;( ;( ;( Kreeg al na een paar honderd meter weer last van m'n knie... ;( ;( Iemand enig idee? Heb er nooit last van gehad.. Na het lopen vorige week ineens... Ik loop op aangemeten schoenen (afgelopen voorjaar), dus dat zal het wel niet zijn?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:39

Waar heb je precies last van?

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:40

Het lijken wel een soort steken in m'n rechterknie... Aan de zijkant... Kan er verder alles mee, traplopen, gewicht opzetten. Voel het alleen tijdens het lopen en hardlopen... Afgelopen dagen was het weg, maar kwam nu dus weer heel vlug terug.

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:54

Zijn het steken aan de binnen of buitenkant? Ik heb zelf last gehad van een lopersknie, waarbij de pezen aan de buitenkant van de knieen geirriteerd raken door verkeerde looptechniek. Bij bij hielp het om naar de fysio te gaan, was er na 1 sessie achter hoe ik eraf kon komen en ben toen weer begonnen met opbouwen..

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:11

your welkom :)

Oeww klinkt niet goed. Ik heb ook een tijdje gehad, terug gegaan naar de winkel en te horen gekregen dat deze schoenen nooit aangemeten hadden mogen worden (keurig, had zij zelf gedaan een jaar terug :+). Zoltjes erin en nooit meer last gehad :) Ik dacht toen ook aan een lopersknie!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:15

Als het de buitenkant is dan klinkt het inderdaad als een lopersknie. Ik kon daar ook alles gewoon mee doen, behalve hardlopen.
Bij mij was het gewoon overbelasting en is het genezen met rust.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:20

Oef. Heel erg bedankt. _/-\o_ Jullie stellen me echt gerust. Klinkt wel als een lopersknie inderdaad. Denk dat ik even terug ga naar de winkel, toch even de schoenen laten checken en dan maar nog meer rusten... Hoe lang heb jij rust gehouden KarinvdM?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:22

Ik hoefde van mn trainer geen rust te houden, ik mocht tot een bepaalde pijn doorlopen. Pas als ik mn pas ging veranderen vanwege de pijn werd ik van de baan gestuurd.... Train je onder begeleiding?

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:22

Nee... Ik doe maar wat. :o

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:31

hihi herkenbaar hoor!! misschien zou je eens kunnen kijken of je een proeflesje kan nemen bij een AV, krijg je wat oefeningen en tips mee om je looptechniek te verbeteren wat blessures op de langer termijn voorkomt :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:52

Ik kon met de lopersknie niet lopen, dat was te pijnlijk.

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 19:30

Hoi ik meld me even, ik ben Jolanda, 39 jaar en zit in week 8 van Evy.
Ik moet zeggen dat het me goed bevalt.
Mijn doel is om 3 x per week zo rond de 8 km te gaan lopen. *\o/*
Wedstrijden trekt me niet zo, ik denk dat ik dan te fanatiek ga lopen :o
Ach ik zie wel.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 19:41

Nog ff een berichtje :)
Ik ben geen op&top slechte renner. Ken slechtere. Maar 75% van mn klas doet het beter dan ik...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:48

Lange tijd terug eens in het topic gereageerd gehad en nu wil ik toch weer eens actief mee gaan lezen.

Wil gaan hardlopen, maar wel echt bij nul beginnen (heb echt nul conditie en vanwege mijn knie die verbrijzeld geweest is aantal jaar terug) en mijn voorlopige doel is de halve marathon kunnen lopen (het lijkt me erg leuk om wedstrijden te kunnen gaan lopen). Ik heb geen "dan wil ik de halve marathon kunnen lopen", maar echt de tijd nemen die mijn knie nodig heeft. De winter komt er aan, dus de artrose gaat niet mee werken.

Heb hardloop kleren en goede schoenen (die passen bij mijn manier van lopen, ik loop met onderpronatie/suppinatie). Dus klaar voor de start.

Is Evy een goede manier om te startten met lopen? En wat is een goede app voor op je telefoon om bij te kunnen houden hoeveel km je gelopen hebt, hoe lang je er over gedaan hebt en de gemiddelde snelheid?