In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duplo

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 08:53

Van hier ook een dikke knuffel en veel sterkte river :(:)

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:01

Ik sta nog op de wachtlijst, mag ik me toch melden? :)

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:08

Erin schreef:
Ik sta nog op de wachtlijst, mag ik me toch melden? :)

Tuurlijk. Welkom, Erin!

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:11

Fijn, bedankt! Ik ben heel blij dat er zo'n soort topic op bokt is :)

River, sterkte! :(:)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:39

Hoi Riverr, heel veel sterkte voor jou en je zoontje!

Erin, welkom! Op wat voor wachtlijst sta je....? Is al bekend hoe lang je nog moet wachten. ..?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:36

River, ontzettend veel sterkte, wat naar.
Dat hij maar snel weer beter is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:19

Dikke knuffel River. :(:)

Welkom Erin. Kun je wat meer over jezelf vertellen, als je dat tenminste wilt.

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:46

Hoe lang ik nog moet wachten, geen idee. Ik sta pas een maand op de lijst ;).
Ik heb nog nooit een professionele diagnose gehad, maar heb waarschijnlijk een cluster C persoonlijkheidsstoornis...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:51

Hoi Erin,
....eh, waardoor denk je dat?

En als je echt zo oud bent als in je profiel staat, is jouw persoonlijkheid nog niet helemaal gevormd en worden die diagnoses niet gesteld. Je hoort eerst te puberen, dan een tijd op jezelf te wonen - en dan kun je gaan zoeken naar "wat is nu echt van jou en wat is allemaal van je omgeving". (Een vriendin van mij had een moeder, die haar bijvoorbeeld vroeg of ze een dropje wilde of een chocolaatje. Wilde ze een dropje, moest ze vragen om chocolade. En dat niet alleen met snoep, maar wisselend met alles...)

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 06:53

Janneke2 schreef:
Hoi Erin,
....eh, waardoor denk je dat?

En als je echt zo oud bent als in je profiel staat, is jouw persoonlijkheid nog niet helemaal gevormd en worden die diagnoses niet gesteld. Je hoort eerst te puberen, dan een tijd op jezelf te wonen - en dan kun je gaan zoeken naar "wat is nu echt van jou en wat is allemaal van je omgeving". (Een vriendin van mij had een moeder, die haar bijvoorbeeld vroeg of ze een dropje wilde of een chocolaatje. Wilde ze een dropje, moest ze vragen om chocolade. En dat niet alleen met snoep, maar wisselend met alles...)

Dat vroeg ik me ook af. En inderdaad, op die leeftijd kan zo'n diagnose eigenlijk niet gesteld worden. Soms wordt het wel gedaan, maar ik ben toch ook eerder van mening dat dat nog véél te vroeg is.
In je puberteit is het niet zo abnormaal dat je bepaalde symptomen van een persoonlijkheidsstoornis vertoont, zij het dan waarschijnlijk in wat mindere mate. Je bent in je puberteit nog op zoek naar wie je eigenlijk bent, Je neemt meer risico's dan een volwassene (je hersenen moeten immers nog verder ontwikkelen). Je kan stemmingswisselingen hebben in je puberteit. En ga zo maar door. Maar dat zijn eigenlijk allemaal normale processen / fenomenen bij iemand die in de puberteit zit.
Bovendien, bepaalde "aandoeningen" hangen wel samen met bepaalde persoonlijkheidsstoornissen of zijn bij sommige mensen wel een voorteken van een persoonlijkheidsstoornis, maar het gaat dan niet om een 1-1 relatie. Bijvoorbeeld: een reactieve gehechtheidsstoornis lijkt wel wat op borderline en hangt er in zekere mate ook mee samen, MAAR het is niet omdat je een gehechtheidsstoornis hebt dat je ook borderline ontwikkelt en het is ook niet dat elke persoon met borderline een gehechtheidsstoornis had als jongere.

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:19

Om die reden wil ik dus graag een gesprek met een echte psycholoog. Maar het gaat bij mij wel wat verder dan alleen een paar symptomen vertonen... Ik snap waar jullie twijfels vandaan komen, natuurlijk ben ik nog in ontwikkeling. ;)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:35

Welkom Erin, fijn dat je een duidelijke diagnose gaat laten stellen.
Wil je daar dan ook verder in therapie gaan?

Suus, nu kan ik me richten op mezelf, die faalangst en zelfvertrouwen aanpakken, opnieuw leren een plan van aanpak opstellen voor de twee vakken die ik nu doe en plannen hoe ik volgend school jaar ga aanpakken en daar al voor leren ook.
Voelt wel goed om eindelijk tijd te hebben voor mezelf nu die problemen en onzekerheden van de baan zijn, ze kosten zoveel energie

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:06

Ja Aria, ik hoop dat therapie gaat helpen. Het was voor mij heel moeilijk om de stap te zetten, maar ik ben heel blij dat ik het gedaan heb :).

Fijn dat het met jou beter gaat! Ik hoop dat je school volgend jaar goed aan kan pakken +:)+

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:18

Welkom Erin :). Ik ben bijna 16 en bij mij denken ze ook aan persoonlijkheidsproblematiek, ik weet niet hoe duidelijk ze dat soort diagnoses kunnen stellen, maar dat krijg ik volgende week te horen.

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:01

Ilangok, ik ben benieuwd! Zelf weet ik het namelijk ook niet, dus dat wordt afwachten. Helaas ben ik geen 'spoedgeval' en kan het dus nog wel even gaan duren voor ik aan de beurt ben. :(

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:04

Erin schreef:
Ilangok, ik ben benieuwd! Zelf weet ik het namelijk ook niet, dus dat wordt afwachten. Helaas ben ik geen 'spoedgeval' en kan het dus nog wel even gaan duren voor ik aan de beurt ben. :(

Heb je in de tijd dat je wacht wel iemand waarbij je terecht kan met je zorgen? Kan je er met je ouders, familie, vrienden,... over praten? Vervelend hoor, dat wachten ...

Erin schreef:
Om die reden wil ik dus graag een gesprek met een echte psycholoog. Maar het gaat bij mij wel wat verder dan alleen een paar symptomen vertonen... Ik snap waar jullie twijfels vandaan komen, natuurlijk ben ik nog in ontwikkeling. ;)

Theoretisch gezien kan enkel een psychiater een diagnose stellen en mag een psycholoog enkel zeggen dat hij/zij een vermoeden heeft van. In praktijk gebeurt het echter wel dat psychologen ook diagnoses meedelen.
Misschien heb ik me in mijn vorige bericht niet zo duidelijk uitgedrukt. Ik wil natuurlijk helemaal niet in twijfel trekken dat je problemen hebt. Ik wou enkel aangeven dat het vertonen van bepaalde symptomen van een persoonlijkheidsstoornis niet noodzakelijk wil zeggen dat je dat ook hebt.
Misschien ben ik verkeerd, maar uit je berichtje leid ik min of meer af dat je denkt aan een persoonlijkheidsstoornis omdat je bv op internet dingen hebt gelezen erover en je erin herkent? In elk geval, wat ik maar wil zeggen: pas een beetje op met zo'n dingen en met testjes op internet. Het gebeurt regelmatig dat jongeren zich niet goed voelen en dan informatie opzoeken op internet of een of andere test op internet doen. Op zich is er natuurlijk niets mis met het opzoeken van informatie, maar weet wel dat niet alle informatie even betrouwbaar is en dat de tests op internet weinig tot niet betrouwbaar zijn. Wel heel goed dat je er zelf van overtuigd bent dat enkel een professional je kan zeggen of je al dan niet een bepaalde diagnose hebt.

ilangok schreef:
Welkom Erin :). Ik ben bijna 16 en bij mij denken ze ook aan persoonlijkheidsproblematiek, ik weet niet hoe duidelijk ze dat soort diagnoses kunnen stellen, maar dat krijg ik volgende week te horen.

Theoretisch gezien zou men op jou leeftijd ook enkel nog maar mogen spreken over een vermoeden van, maar het gebeurt steeds vaker dat mensen van jou leeftijd wel een diagnose van een persoonlijkheidsstoornis krijgen. Maar als ik je berichten zo lees, heb ik wel de indruk dat je goed begeleid wordt. Je begeleiders zullen wel weten wat ze doen / zeggen. Zij hebben er ook meer ervaring mee uiteraard :)
Hoe gaat het nu eigenlijk met jou? Lukt het wat met naar school gaan?

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:09

ikkkke schreef:
Theoretisch gezien zou men op jou leeftijd ook enkel nog maar mogen spreken over een vermoeden van, maar het gebeurt steeds vaker dat mensen van jou leeftijd wel een diagnose van een persoonlijkheidsstoornis krijgen. Maar als ik je berichten zo lees, heb ik wel de indruk dat je goed begeleid wordt. Je begeleiders zullen wel weten wat ze doen / zeggen. Zij hebben er ook meer ervaring mee uiteraard :)
Hoe gaat het nu eigenlijk met jou? Lukt het wat met naar school gaan?

Het gaat nogsteeds vrij slecht, school (probeer ik) 2/3 uurtjes per dag.

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:10

ikkkke schreef:
Misschien heb ik me in mijn vorige bericht niet zo duidelijk uitgedrukt. Ik wil natuurlijk helemaal niet in twijfel trekken dat je problemen hebt. Ik wou enkel aangeven dat het vertonen van bepaalde symptomen van een persoonlijkheidsstoornis niet noodzakelijk wil zeggen dat je dat ook hebt.
Misschien ben ik verkeerd, maar uit je berichtje leid ik min of meer af dat je denkt aan een persoonlijkheidsstoornis omdat je bv op internet dingen hebt gelezen erover en je erin herkent? In elk geval, wat ik maar wil zeggen: pas een beetje op met zo'n dingen en met testjes op internet. Het gebeurt regelmatig dat jongeren zich niet goed voelen en dan informatie opzoeken op internet of een of andere test op internet doen. Op zich is er natuurlijk niets mis met het opzoeken van informatie, maar weet wel dat niet alle informatie even betrouwbaar is en dat de tests op internet weinig tot niet betrouwbaar zijn. Wel heel goed dat je er zelf van overtuigd bent dat enkel een professional je kan zeggen of je al dan niet een bepaalde diagnose hebt.

Ik heb wel een aantal testjes gedaan op internet, maar die zijn natuurlijk niet betrouwbaar. Op sites stonden lijsten met symptomen, en het was gewoon bijna eng hoe goed dat klopte. Er is hopelijk gewoon niks aan de hand, Internet zegt continu: 'je hebt dit en dit, ga nu onmiddelijk naar een psychiater!'. Als het aan internet lag had ik de helft van alle mogelijke stoornissen haha.

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:10

ilangok, goed dat je school probeert! +:)+ Het komt vast allemaal weer goed :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:14

Als gezegd: als je 16 bent kan het principieel NIET, uitspraken doen over jouw persoonlijkheid en of daar "stoornissen" mee zouden zijn. (De hele term zelf is ook al glibberig: wat is nou precies iemands persoonlijkheid. ..?)
Het wordt gedaan, maar dat is een ander hoofdstuk.

De medische wereld zit hiërarchisch in elkaar: op riaggs is vaak een psychiater de eindverantwoordelijke voor het stellen van een diagnose.
Trek je daar zo weinig mogelijk van aan. Een psychater is een arts die verstand heeft van het lichaam, het zenuwstelsel, van medicijnen die het zenuwstelsel beïnvloeden en van emoties, relaties en menselijk gedrag en gedoe ongeveer even grondig is opgeleid als een maatschappelijk werkster. (Daar kun je echt veel aan hebben, daar gaat het niet om - maar qua opleiding stelt het niet veel voor.)

Degene die de echte deskundige is mbt hoe je er psychisch voorstaat is de psychotherapeut/ moderne term: GZ psycholoog. Dat is een opleiding van acht jaar lang bezig zijn met mensen, emoties, relaties, gedrag, gevoel etc.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:16

Weet ik ook eens wat een GZ psycholoog is :') . Ik krijg bij de nieuwe praktijk ook een GZ psycholoog als behandelaar, nooit geweten wat het precies was haha.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:26

Erin schreef:
Ik heb wel een aantal testjes gedaan op internet, maar die zijn natuurlijk niet betrouwbaar. Op sites stonden lijsten met symptomen, en het was gewoon bijna eng hoe goed dat klopte. Er is hopelijk gewoon niks aan de hand, Internet zegt continu: 'je hebt dit en dit, ga nu onmiddelijk naar een psychiater!'. Als het aan internet lag had ik de helft van alle mogelijke stoornissen haha.

Dat geldt voor iedereen. Als je de lijsten van symptomen overloopt, zal je je hoe dan ook altijd wel herkennen in bepaalde "stoornissen". Het gaat er ook niet om of je bepaalde symptomen al dan niet hebt, maar ook de mate waarin je die hebt. Vertoon jij die symptomen evenveel als mensen van jou leeftijd (en ontwikkelingsniveau)? Vertoon je ze meer, intenser, frequenter...? enz. Het gaat niet om een zwart-wit beeld, maar om een continuüm. Dat maakt oa ook dat die tests op internet niet betrouwbaar zijn; je wordt er niet vergeleken met een representatieve groep van leeftijdsgenoten. Verder zijn die tests op internet niet uitgebreid genoeg en (veelal) onvoldoende gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Bovendien kunnen die tests niet het onderscheid maken tussen verschillende stoornissen. Bepaalde stoornissen kunnen erg op elkaar lijken, ook in de symptomen die je vertoont, maar zo'n test op internet is vaak enkel een screening mbt 1 stoornis. Zo kan het bv zijn dat er uit zo'n test komt dat je zwaar depressief bent, terwijl je een ernstige angststoornis hebt, maar geen depressie. Maak je dus niet te veel zorgen om een eventuele diagnose persoonlijkheidsstoornis. En probeer niet te veel aandacht te schenken aan wat je leest op internet want vaak maakt dat mensen enkel nodeloos ongerust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:55

Janneke2 schreef:
Als gezegd: als je 16 bent kan het principieel NIET, uitspraken doen over jouw persoonlijkheid en of daar "stoornissen" mee zouden zijn. (De hele term zelf is ook al glibberig: wat is nou precies iemands persoonlijkheid. ..?)
Het wordt gedaan, maar dat is een ander hoofdstuk.

De medische wereld zit hiërarchisch in elkaar: op riaggs is vaak een psychiater de eindverantwoordelijke voor het stellen van een diagnose.
Trek je daar zo weinig mogelijk van aan. Een psychater is een arts die verstand heeft van het lichaam, het zenuwstelsel, van medicijnen die het zenuwstelsel beïnvloeden en van emoties, relaties en menselijk gedrag en gedoe ongeveer even grondig is opgeleid als een maatschappelijk werkster. (Daar kun je echt veel aan hebben, daar gaat het niet om - maar qua opleiding stelt het niet veel voor.)

Degene die de echte deskundige is mbt hoe je er psychisch voorstaat is de psychotherapeut/ moderne term: GZ psycholoog. Dat is een opleiding van acht jaar lang bezig zijn met mensen, emoties, relaties, gedrag, gevoel etc.

Ik wil psychotherapeut worden :D

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:11

ikkkke schreef:
Dat geldt voor iedereen. Als je de lijsten van symptomen overloopt, zal je je hoe dan ook altijd wel herkennen in bepaalde "stoornissen". Het gaat er ook niet om of je bepaalde symptomen al dan niet hebt, maar ook de mate waarin je die hebt. Vertoon jij die symptomen evenveel als mensen van jou leeftijd (en ontwikkelingsniveau)? Vertoon je ze meer, intenser, frequenter...? enz. Het gaat niet om een zwart-wit beeld, maar om een continuüm. Dat maakt oa ook dat die tests op internet niet betrouwbaar zijn; je wordt er niet vergeleken met een representatieve groep van leeftijdsgenoten. Verder zijn die tests op internet niet uitgebreid genoeg en (veelal) onvoldoende gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Bovendien kunnen die tests niet het onderscheid maken tussen verschillende stoornissen. Bepaalde stoornissen kunnen erg op elkaar lijken, ook in de symptomen die je vertoont, maar zo'n test op internet is vaak enkel een screening mbt 1 stoornis. Zo kan het bv zijn dat er uit zo'n test komt dat je zwaar depressief bent, terwijl je een ernstige angststoornis hebt, maar geen depressie. Maak je dus niet te veel zorgen om een eventuele diagnose persoonlijkheidsstoornis. En probeer niet te veel aandacht te schenken aan wat je leest op internet want vaak maakt dat mensen enkel nodeloos ongerust.

Ja, dit klopt helemaal. Als ik mijzelf vergelijk met anderen van mijn leeftijd, vertoon ik zeker meer, intenser en frequenter symptomen. Die tests zijn gewoon onzin, dat weet ik. Ik vertrouw er ook echt niet op. Ik hoop dat het zal helpen om met een echte psycholoog te praten, maar voor hetzelfde geld is het gewoon persoonlijkheid en heb ik er niks aan. We zullen zien ;)

Joolien, psychotherapeut lijkt me een hele leuke baan! Veel succes ermee :D.

28kamilont28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:18

Erin, je kunt beter testen dan uiteindelijk met zooi later opgescheept te zitten en uiteindelijk achter komen dat het wel echt wat is. Zekerheid boven alles, toch? :)