Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke2 schreef:Hoi Erin,
....eh, waardoor denk je dat?
En als je echt zo oud bent als in je profiel staat, is jouw persoonlijkheid nog niet helemaal gevormd en worden die diagnoses niet gesteld. Je hoort eerst te puberen, dan een tijd op jezelf te wonen - en dan kun je gaan zoeken naar "wat is nu echt van jou en wat is allemaal van je omgeving". (Een vriendin van mij had een moeder, die haar bijvoorbeeld vroeg of ze een dropje wilde of een chocolaatje. Wilde ze een dropje, moest ze vragen om chocolade. En dat niet alleen met snoep, maar wisselend met alles...)
Erin schreef:Ilangok, ik ben benieuwd! Zelf weet ik het namelijk ook niet, dus dat wordt afwachten. Helaas ben ik geen 'spoedgeval' en kan het dus nog wel even gaan duren voor ik aan de beurt ben.
Erin schreef:Om die reden wil ik dus graag een gesprek met een echte psycholoog. Maar het gaat bij mij wel wat verder dan alleen een paar symptomen vertonen... Ik snap waar jullie twijfels vandaan komen, natuurlijk ben ik nog in ontwikkeling.
ilangok schreef:Welkom Erin. Ik ben bijna 16 en bij mij denken ze ook aan persoonlijkheidsproblematiek, ik weet niet hoe duidelijk ze dat soort diagnoses kunnen stellen, maar dat krijg ik volgende week te horen.
ikkkke schreef:Theoretisch gezien zou men op jou leeftijd ook enkel nog maar mogen spreken over een vermoeden van, maar het gebeurt steeds vaker dat mensen van jou leeftijd wel een diagnose van een persoonlijkheidsstoornis krijgen. Maar als ik je berichten zo lees, heb ik wel de indruk dat je goed begeleid wordt. Je begeleiders zullen wel weten wat ze doen / zeggen. Zij hebben er ook meer ervaring mee uiteraard![]()
Hoe gaat het nu eigenlijk met jou? Lukt het wat met naar school gaan?
ikkkke schreef:Misschien heb ik me in mijn vorige bericht niet zo duidelijk uitgedrukt. Ik wil natuurlijk helemaal niet in twijfel trekken dat je problemen hebt. Ik wou enkel aangeven dat het vertonen van bepaalde symptomen van een persoonlijkheidsstoornis niet noodzakelijk wil zeggen dat je dat ook hebt.
Misschien ben ik verkeerd, maar uit je berichtje leid ik min of meer af dat je denkt aan een persoonlijkheidsstoornis omdat je bv op internet dingen hebt gelezen erover en je erin herkent? In elk geval, wat ik maar wil zeggen: pas een beetje op met zo'n dingen en met testjes op internet. Het gebeurt regelmatig dat jongeren zich niet goed voelen en dan informatie opzoeken op internet of een of andere test op internet doen. Op zich is er natuurlijk niets mis met het opzoeken van informatie, maar weet wel dat niet alle informatie even betrouwbaar is en dat de tests op internet weinig tot niet betrouwbaar zijn. Wel heel goed dat je er zelf van overtuigd bent dat enkel een professional je kan zeggen of je al dan niet een bepaalde diagnose hebt.
Erin schreef:Ik heb wel een aantal testjes gedaan op internet, maar die zijn natuurlijk niet betrouwbaar. Op sites stonden lijsten met symptomen, en het was gewoon bijna eng hoe goed dat klopte. Er is hopelijk gewoon niks aan de hand, Internet zegt continu: 'je hebt dit en dit, ga nu onmiddelijk naar een psychiater!'. Als het aan internet lag had ik de helft van alle mogelijke stoornissen haha.
Janneke2 schreef:Als gezegd: als je 16 bent kan het principieel NIET, uitspraken doen over jouw persoonlijkheid en of daar "stoornissen" mee zouden zijn. (De hele term zelf is ook al glibberig: wat is nou precies iemands persoonlijkheid. ..?)
Het wordt gedaan, maar dat is een ander hoofdstuk.
De medische wereld zit hiërarchisch in elkaar: op riaggs is vaak een psychiater de eindverantwoordelijke voor het stellen van een diagnose.
Trek je daar zo weinig mogelijk van aan. Een psychater is een arts die verstand heeft van het lichaam, het zenuwstelsel, van medicijnen die het zenuwstelsel beïnvloeden en van emoties, relaties en menselijk gedrag en gedoe ongeveer even grondig is opgeleid als een maatschappelijk werkster. (Daar kun je echt veel aan hebben, daar gaat het niet om - maar qua opleiding stelt het niet veel voor.)
Degene die de echte deskundige is mbt hoe je er psychisch voorstaat is de psychotherapeut/ moderne term: GZ psycholoog. Dat is een opleiding van acht jaar lang bezig zijn met mensen, emoties, relaties, gedrag, gevoel etc.
ikkkke schreef:Dat geldt voor iedereen. Als je de lijsten van symptomen overloopt, zal je je hoe dan ook altijd wel herkennen in bepaalde "stoornissen". Het gaat er ook niet om of je bepaalde symptomen al dan niet hebt, maar ook de mate waarin je die hebt. Vertoon jij die symptomen evenveel als mensen van jou leeftijd (en ontwikkelingsniveau)? Vertoon je ze meer, intenser, frequenter...? enz. Het gaat niet om een zwart-wit beeld, maar om een continuüm. Dat maakt oa ook dat die tests op internet niet betrouwbaar zijn; je wordt er niet vergeleken met een representatieve groep van leeftijdsgenoten. Verder zijn die tests op internet niet uitgebreid genoeg en (veelal) onvoldoende gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Bovendien kunnen die tests niet het onderscheid maken tussen verschillende stoornissen. Bepaalde stoornissen kunnen erg op elkaar lijken, ook in de symptomen die je vertoont, maar zo'n test op internet is vaak enkel een screening mbt 1 stoornis. Zo kan het bv zijn dat er uit zo'n test komt dat je zwaar depressief bent, terwijl je een ernstige angststoornis hebt, maar geen depressie. Maak je dus niet te veel zorgen om een eventuele diagnose persoonlijkheidsstoornis. En probeer niet te veel aandacht te schenken aan wat je leest op internet want vaak maakt dat mensen enkel nodeloos ongerust.