GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 17:08

Jacquelinee_ schreef:
Hier 23 september gestart met saxenda en ondertussen 12 kg kwijt, zit nu op 27% van mijn doel wat ik eraf wil. Totaal 11% lichaamsgewicht kwijt nu.

Maar nu zat ik gister in dubio, ik was totaal niet fit, algehele malaise+koorts en zat ik te twijfelen wel of niet spuiten. Uiteindelijk besloten om niet te spuiten gezien ik geen eetlust had en ik het wel belangrijk vind dat er wat aan voeding binnen komt. Dus wilde met het spuiten niet veroorzaken dat ik nog minder eetlust had.
Vanmorgen weer iets fitter(ook geen koorts meer), maar honger! Niet normaal, mijn buik ging zo te keer, ze heftig had ik nog nooit gehad, ook niet voordat ik met saxenda begon. Vanmorgen wel weer gespoten en ook ontbeten, daarna een heel weeeig gevoel in mn buik. Heel lang blijven hangen, uiteindelijk tegen 2 uur geluncht, eiwitrijk, want ik vond dat er toch iets in moest. Maar sinds dien ook echt nog last van een heel naar gevoel in mn buik en t gevoel alsof ik moet gaan overgeven maar dat er niks komt..
Nooit gehad deze klachten (geen bijwerkingen van de saxenda).. zou dat kunnen komen van 1 dag niet spuiten? Of toch eerder nog gewoon niet helemaal fit waardoor mijn buik nog van streek is?

En waar doe ik de volgende keer goed aan, wel of niet spuiten?

Waarschijnlijk doordat je niet helemaal fit was. Ik zou zoveel mogelijk je wekelijkse ritme aanhouden.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 17:31

Saxenda spuit je elke dag. Ik zou nooit zomaar ineens iets niet innemen want er zit niet voor niks een opbouw en afbouw in de diverse medicatie. Je lichaam raakt dan nog meer ontregelt. Verder heerst er momenteel van alles. Dus een ziek lijf plus ontregeling door je medicatie niet nemen lijkt me niet handig.

raket

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 17:54

Volgens mijn internist kun je een dag overslaan en doorgaan. Bij langer moet je even aftasten.
Bij extreme warmte kan ik niet genoeg drinken, dus dan ga ik naar 1,2.

Bij buikgriep spuit ik ook 1,2.
Eigenlijk omdat ik dat bij warmte ook doe.
Kanttekening is wel dat ik nooit hongerig was. Ook niet voordat ik startte met Saxenda.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 18:43

Ik kan mij niet voorstellen dat het puur van de overgeslagen spuit komt, zal vast ook ziekte meespelen.
Hopelijk ben je snel weer topfit.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 18:47

Zonnetje81 schreef:
Saxenda spuit je elke dag. Ik zou nooit zomaar ineens iets niet innemen want er zit niet voor niks een opbouw en afbouw in de diverse medicatie. Je lichaam raakt dan nog meer ontregelt. Verder heerst er momenteel van alles. Dus een ziek lijf plus ontregeling door je medicatie niet nemen lijkt me niet handig.

Maar als je ziek bent en niet eet raad ik als internist toch echt af om te spuiten op die dag. We nemen met regelmaat mensen op die volledig ontregelen tgv door gebruiken van medicatie bij bijv een buikgriep.
Het is niet zo dat je acute ontwenning krijgt (reden voor niet acuut stoppen is risico op terugval, niet omdat het gevaarlijk is door ontregeling) of dat je na 1 of 2 dagen opschuiven/overslaan (afhankelijk van het middel) ineens opnieuw moet opbouwen. Rondom operaties wordt de wekelijkse ozempic/mounjaro ook weleens 1 of 2 giften overgeslagen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 08:16

Tegen het einde van het jaar wilde ik toch nog eens reflecteren op mijn traject van dit jaar. Eind februari begonnen, eigenlijk over de drempel geholpen door Mariska die dit topic startte. Ik had het al langer in mijn hoofd maar dacht dat het iets was voor de celebrities op tv en wist niet hoe ik eraan moest komen. Ik ging er volledig blanco in. Ik dacht: ach ik probeer het gewoon en anders stop ik. Als ik er ziek van word of het werkt niet dan stop ik ermee, want dat kan bij Wellis gewoon elke maand.
Wat een levens veranderd iets is dit geweest voor mij zeg. Ik ben er hier altijd eerlijk over geweest dat ik geen overgewicht of obesitas had maar mijn hele leven lang heb ik gevochten tegen ‘te dik zijn’. Als baby was ik te zwaar, als kind werd ik gepest op school, uitgescholden voor Miss piggy etc etc. Als puber was mijn figuur anders dan die van de andere meiden en altijd heb ik ‘gevochten’ tegen eten. Altijd overtuigd geweest van: ja dan moet je minder eten, niet meer snoepen en meer bewegen. In de tijd dat ik lichamelijk heel actief was was ik gespierd maar toch ook altijd neigend naar wat fors. Mijn lichaam en eten is altijd een gevoelig punt geweest. Toen kwam er een tijd van depressie waarin ik veel afviel maar met vreselijke honger en mijn lichaam kreeg allerlei rare klachten, fibromyalgie achtig klachten. Daarna het eigenlijk wat losgelaten en toen kwam er stiekem elk jaar een kilo bij. Is niet veel, een kilo op een jaar, maar na 10-15 jaar wel. Nee ik was niet obese, maar ik was weer het forse kind van vroeger. Altijd dat gevecht met kilo’s die er niet afwilden. Periode nog gesport en honger gehad en 0,2 afgevallen wat weer zo demotiveerde dat ik het opgaf. Tot februari. Ik zie dit ook niet als een quick fix maar inderdaad echt als medicatie. Misschien is er altijd al iets geweest in mijn lichaam wat niet helemaal klopte. En na 43 jaar kom ik erachter dat ik nu ‘klop’, dat mijn verstandhouding met eten heel anders is geworden. Dat ik na een kilootje meer ‘gewoon’ kan afvallen als ik een weekje oplet. Dat ik gewoon kan eten, geen honger, geen bizarre trek in zoet of sauzen. Mentaal voel ik me zoveel beter, een bevrijding. Maar ook lichamelijk. Geen fibromyalgie achtig pijnen meer, ik voel me fit. Loop trappen makkelijk op. Het voelt of alles op zijn plaats valt. Ik microdoseer nu en zal dat ook blijven doen. Omdat ik gewoon voel dat dit is hoe het hoort te zijn. En dat er blijkbaar iets miste. De enige spijt die ik heb is dat ik hier niet veel eerder achter ben gekomen.
Hoeveel vrouwen zouden er niet zijn zoals ik die altijd gevochten hebben met hun lichaam en eten, vanaf jongs af en aan en dachten dat dit normaal was?
Ik kan echt mijn geluk niet op en dank Mariska voor het openen van dit topic en het bespreekbaar maken.
Zo dat moest ik even kwijt. Ik ga nu boodschappen doen. En ook dat is geen uitdaging meer.
Fijne dag allemaal. Ben benieuwd hoe jullie terugkijken op dit jaar.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 08:44

Wat een mooie input, Suzanne! Wat fijn dat het medicijn zoveel voor je kan betekenen!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 09:14

Wat fijn Suzanne!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 09:23

Wat goed Suzanne! Fijn dat het jou zo goed geholpen heeft. En idd dankzij Mariska anders was ik het ook nooit gaan doen.

Hier staat de teller inmiddels op -31.5 kg!

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 09:45

Dankjewel voor het eerlijk delen van jouw verhaal Suzanne. Ik ben ook zo blij dat Mariska dit toppic begonnen is en dat ik het gevonden heb en dat ik onder andere door jouw pb de stap heb durven en kunnen zetten om met Ozempic te beginnen!

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 10:59

Jij ook bedankt Suzanne! Want mede door jouw kennisdeling ben ik begonnen met ozempic. Naast wat kilo’s kwijt is het vooral de rust terug en de gekke overgangskwaaltjes die vrijwel weg zijn. Heerlijk!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 11:16

Padoertje schreef:
Jij ook bedankt Suzanne! Want mede door jouw kennisdeling ben ik begonnen met ozempic. Naast wat kilo’s kwijt is het vooral de rust terug en de gekke overgangskwaaltjes die vrijwel weg zijn. Heerlijk!

Gefeliciteerd Padoertje!

Fijn om te horen dat ik ook iets heb kunnen betekenen voor mensen hier.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-25 14:24

Wat een mooie woorden Suzanne.
Toen ik die topic startte heb ik nooit kunnen vermoeden dat het voor zowel mij, maar dus ook voor een aantal andere, zo'n lifechanger zou zijn.
Gisteren woog ik voor het eerst in de 68 kilo, terwijl ik ruim 93 kilo woog toen ik dit topic startte. Mijn relatie met eten is zoveel verbeterd, ik zie niet meer op tegen de feestdagen, raak niet ontmoedigd als ik wel die gevulde koek opeet, en kan hem ook net zo makkelijk laten staan als ik er geen zin in heb.
Het enige minpuntje is denk ik, dat ik mij in mijn hoofd nog steeds dik voel. Maar dat heeft niets met de medicatie te maken maar wel met 40+ jaren dikker zijn. Ik voel me nog niet slanker zeg maar. Maar dat is een luxe probleem wat ik er graag voor over heb haha.

Edit: ik ben vooral de mensen dankbaar die in dit topic, en via pb's, de tips en motivatie gaven om het te gaan proberen _/-\o_

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 14:40

Vaker voor de spiegel staan en shoppen Mariska! :j :+
Dan zie je in welke maten je past. Ik verbaas me er soms nog steeds over dat ik nu bij de Bershka of Zara gewoon dingen pas in maat xs of s. Bizar.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 15:41

Ik had het van de week dat ik een spijkerbroek aantrok en dacht, he wat slobbert die raar. Heb ik mn maat 44 gepakt?
En toen ik hem uitdeed en op het label keek bleek het een 42 te zijn.
Moest dus weer een maat kleiner kopen. Mn portomonee is de laatste tijd niet zo vrolijk hoe snel het gaat :')

Ik herken het wel met mij nog dik voelen. Ik heb heel duidelijk bewijs dat ik in kleinere maten pas nu. En toch is mn eerste gedachte dat ik daar nooit in pas, en eerst een maat groter pak om te passen.

In de spiegel heb ik sommige dagen dat ik denk "goh wat zie je er goed uit" en andere dagen lijkt het alsof ik nog helemaal niets kwijt ben. Heel stom. Op die dagen kijk ik naar mijn voor fotos en huidige om het echt te kunnen zien zeg maar.

Ben begonnen op 80 kg en ben nu vandaag 60,7

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 15:54

Wauw jeetje, dat is een heel verschil lijkt me. Dan pas je ook wel in een 38/40 denk ik?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 17:03

Ik koop soms broeken online en bestel ze echt wel in de voor mij nu juiste maat. Bij uitpakken denk ik wel regelmatig "huh, dat kan niet kloppen, dat is een kindermaatje!" en dan blijk ik er gewoon in te passen.
Hele rare gewaarwording. Het zijn echt geen kindermaatjes hoor, maar ze zijn zoveel kleiner dan ik gewend was.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 17:21

Suzanne F. schreef:
Wauw jeetje, dat is een heel verschil lijkt me. Dan pas je ook wel in een 38/40 denk ik?

Ik pas nu net in de 40 inderdaad.
Mijn bovenlijf zijn de maten al een kleine M of grote S, maar mijn benen gaan wat trager dan de rest.

Ennasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 18:16

Wat een mooie terugkijk Suzanne
Mede dankzij jouw berichten heb ik ook de stap durven zetten om te beginnen
En al die kleine extra tips zoals klikjes tellen, extra naaldjes etc als je zelf nog helemaal nieuw bent zijn zulke gebruikerservaringen echt heel fijn!

En inderdaad heel fijn Mariska dat je dit topic bent begonnen! En wat een mooi resultaat heb je zelf bereikt hopelijk veranderd je zelfbeeld ook met de tijd! Lekker veel foto’s van nu en toen vergelijken!

Zelf heb ik nog steeds obesitas volgens de teller ook al voelt dat voor mij juist niet zo (bij mij is het gevoel juist andersom) ik ben al mijn hele leven zwaar maar wel altijd sterk en actief
Bij zitten de kilo’s ook echt verdeeld over mijn hele lichaam dus in die zin zouden mensen ook niet denken dat ik ‘obese’ ben Maar m’n bmi liegt er niet om; 32.5

Ondanks dat mijn resultaat nog steeds niet zo verbluffend is (6.5 kg eraf in 3.5 maand) ben ik er wel super blij mee en zie ik zelf al echt verschil
Op naar meer kilo’s eraf!

De resultaten die jullie behaald hebben zijn echt een droom voor mij ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 18:20

Ik vind het eerder super knap dat jullie nu in deze tijd met dat alles duurder wordt dit kunnen betalen...want het kost echt honderden per maand. :oo

Ik val nu ook onder het kopje 'overgewicht' door prednison maar ik ga ervan uit dat als ik ga afbouwen de kilo's er ook wel weer gedeeltelijk afgaan en dat ik deze injecties niet nodig heb maar ik zou een stuk minder kunnen sparen als ik dit maandelijks zou kopen.

Ennasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 18:34

Voor mij is het ook een hele uitgave hoor, en ik moet er zolang ik 0.6 gebruik ook echt wel dingen om laten. Zoals kleding kopen/uit eten dat gaat nu niet
Maar voor mij geldt wel dat mijn gezondheid op het spel staat want mijn veels te hoge gewicht gaat vroeg of laat voor grotere problemen zorgen
Dus voor mij is het het waard
Sterkte met de prednison!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 18:42

Bedankt, ik mag dinsdag afbouwen van 20 mg per dag naar 15 mg per dag. :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 19:00

Het kost mij nu ongeveer 50-60 euro per maand. Dat is prima te doen. De eerste maanden waren inderdaad wel duur. 250 euro. Maar dat is maar paar maanden geweest.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 19:00

Bellatrix schreef:
Bedankt, ik mag dinsdag afbouwen van 20 mg per dag naar 15 mg per dag. :D

Ik val zonder prednison inderdaad wel af.
Ik zit nog steeds boven de 30 mg.
Dus ik kom nu wel aan, maar dat lijkt vooral vocht.

Is het doel om te stoppen met de prednison?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 19:42

Ja, ik moet over op een ander medicijn maar de alternatieven geven allemaal verhoogde leverwaardes dus ik moet waarschijnlijk aan het infuus.