GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:08

Jacquelinee_ schreef:
Hier 23 september gestart met saxenda en ondertussen 12 kg kwijt, zit nu op 27% van mijn doel wat ik eraf wil. Totaal 11% lichaamsgewicht kwijt nu.

Maar nu zat ik gister in dubio, ik was totaal niet fit, algehele malaise+koorts en zat ik te twijfelen wel of niet spuiten. Uiteindelijk besloten om niet te spuiten gezien ik geen eetlust had en ik het wel belangrijk vind dat er wat aan voeding binnen komt. Dus wilde met het spuiten niet veroorzaken dat ik nog minder eetlust had.
Vanmorgen weer iets fitter(ook geen koorts meer), maar honger! Niet normaal, mijn buik ging zo te keer, ze heftig had ik nog nooit gehad, ook niet voordat ik met saxenda begon. Vanmorgen wel weer gespoten en ook ontbeten, daarna een heel weeeig gevoel in mn buik. Heel lang blijven hangen, uiteindelijk tegen 2 uur geluncht, eiwitrijk, want ik vond dat er toch iets in moest. Maar sinds dien ook echt nog last van een heel naar gevoel in mn buik en t gevoel alsof ik moet gaan overgeven maar dat er niks komt..
Nooit gehad deze klachten (geen bijwerkingen van de saxenda).. zou dat kunnen komen van 1 dag niet spuiten? Of toch eerder nog gewoon niet helemaal fit waardoor mijn buik nog van streek is?

En waar doe ik de volgende keer goed aan, wel of niet spuiten?

Waarschijnlijk doordat je niet helemaal fit was. Ik zou zoveel mogelijk je wekelijkse ritme aanhouden.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:31

Saxenda spuit je elke dag. Ik zou nooit zomaar ineens iets niet innemen want er zit niet voor niks een opbouw en afbouw in de diverse medicatie. Je lichaam raakt dan nog meer ontregelt. Verder heerst er momenteel van alles. Dus een ziek lijf plus ontregeling door je medicatie niet nemen lijkt me niet handig.

raket

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:54

Volgens mijn internist kun je een dag overslaan en doorgaan. Bij langer moet je even aftasten.
Bij extreme warmte kan ik niet genoeg drinken, dus dan ga ik naar 1,2.

Bij buikgriep spuit ik ook 1,2.
Eigenlijk omdat ik dat bij warmte ook doe.
Kanttekening is wel dat ik nooit hongerig was. Ook niet voordat ik startte met Saxenda.

opisop_shop

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:43

Ik kan mij niet voorstellen dat het puur van de overgeslagen spuit komt, zal vast ook ziekte meespelen.
Hopelijk ben je snel weer topfit.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:47

Zonnetje81 schreef:
Saxenda spuit je elke dag. Ik zou nooit zomaar ineens iets niet innemen want er zit niet voor niks een opbouw en afbouw in de diverse medicatie. Je lichaam raakt dan nog meer ontregelt. Verder heerst er momenteel van alles. Dus een ziek lijf plus ontregeling door je medicatie niet nemen lijkt me niet handig.

Maar als je ziek bent en niet eet raad ik als internist toch echt af om te spuiten op die dag. We nemen met regelmaat mensen op die volledig ontregelen tgv door gebruiken van medicatie bij bijv een buikgriep.
Het is niet zo dat je acute ontwenning krijgt (reden voor niet acuut stoppen is risico op terugval, niet omdat het gevaarlijk is door ontregeling) of dat je na 1 of 2 dagen opschuiven/overslaan (afhankelijk van het middel) ineens opnieuw moet opbouwen. Rondom operaties wordt de wekelijkse ozempic/mounjaro ook weleens 1 of 2 giften overgeslagen.