Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:47

Omdat Ben Parkes, maar ook Kiprun, Mottiv, run with Hal, enz apps e.d. zijn die ook voor kortere afstanden werken. Dus dan geef je aan welke opties er allemaal zijn en dan kun je zelf kijken of het ook werkt voor als je wilt opbouwen naar 5km.
Ik heb de nadelen van Kiprun, enz voor mij benoemd. En voor mij werkten gewoon de suggesties om tot 5 en 10km te komen.

Verder zeg ik nergens dat een long run niet belangrijk is. Maar ik geef aan hoe verschillend er door trainers gedacht wordt. Pas als ik echt de afstand gelopen heb weet ik of het werkt of niet. Ik heb Jeff ook meermaals willen ontslaan tijdens de training voor de halve, maar heb het toch afgemaakt en de halve gelopen (niet helemaal in de tijd die Jeff voorspeld had, maar dat wist ik al voordat ik er aan begon dat dat niet mogelijk zou zijn). Ik pas nu run-walk-run toe op mijn long runs bijvoorbeeld en dat bevalt wel goed, al wijk ik er soms ook wat van af als het beter voelt om langer door te lopen.
Maar ik heb dus nu 5 januari 30.5 gelopen (was dus eigenlijk een 2 maanden te vroeg ofzo), een 21km, een 19, en een 23km. Zit dus nog in de opbouwfase van de long run. Heb 1 keer een 10km gedaan i.p.v. een 19 , maar toen wel de trainingen in de week langer gemaakt en 1 keer een 12.5km waar ik ook 23 zou moeten, maar ging echt niet en 2 dagen later was ik ziek. Ik probeer juist als ik een mindere week heb wel de long runs te doen en dan de kortere training te skippen. Verder zit ik eigenlijk op dit moment aan 95-98% uitgevoerd van een schema, terwijl je met 80% klaar zou zijn voor de marathon. Dus het is echt niet dat ik niet wil. Maar ja, ik doe het geheel alleen, zonder steun van iemand anders. Dat is echt wel afzien hoor. Maar ik geef het nog niet op. Als het me ooit lukt ben ik super trots op mezelf, en lukt het niet, dan heb ik veel trainingservaring er weer bij, word je nooit minder van denk ik dan maar.
Ik ga zelfs mogelijk nog een groepje begeleiden naar de 5km, moet alleen even zien of ik er de tijd voor heb. Maar dan krijg ik de handvaten aangereikt.

Piekosjj

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:09

Zo veel mensen, zo veel wensen qua trainingsprogramma's. Wat voor de een werkt, werkt voor de ander juist helemaal niet. Ik ben ook ooit 10+ jaar geleden begonnen met Evy :D En daarna gewoon zelf uitgebreid, elke week een stukje verder etc. Ik heb een tijdje met Trenara gewerkt, loeizwaar maar jeetje wat een resultaat, ik werd echt een heel stuk sneller op hun schema! Het moet je wel passen want het is wel werken, werken, werken. Maar als je je schema uit kiest op iets wat je al kan of iets makkelijk denkt te kunnen, dan ga je nooit vooruit ;) Je mag imo jezelf best een beetje pushen, zolang je niet te veel in een keer doet. Ik heb nu een soort van schema laten schrijven door Chat GPT :D Ik schrijf zelf ook trainingsschema's voor de paardensport (uiteraard niet via chat gpt ;) ) dus ik heb gewoon gezegd wat ik wilde, mijn doeltijd, wat voor sessies ik wil doen en daar kwam wat leuks uit rollen. Dan pas je het hier een daar een beetje aan zodat je bij je wensen past. Dat is natuurlijk al lastiger als je minder ervaring hebt, maar je kan vast wel een fatsoenlijk couch to 5k training plan aan Chat GPT vragen, en vast ook wel vragen om meerdere plannen uit te laten schrijven en daar de leukste uit te kiezen. Wat dat betreft kan je echt leuke dingen doen met chat gpt :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 11:16

Als je googlet op runnersworld 5km schema, vind je die ook.

Ik heb nog nooit een schema gevolgd, ook niet voor mijn ultra's.
Maar dan zorg ik wel voor een grote weekomvang en elke week minimaal 1 lange duurloop die ik opbouw van 21km naar zo'n 35km en voor mijn 77km ultra had ik ook duurlopen van 42, 50 en 58km ingepland.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:28

Super bedankt.
Hier normaal altijd op eigen schema gelopen maar moet nu echt rustig opbouwen.
Wellicht dat ik een Garmin coach probeer en indien het niet bevalt dan toch Evy.
Ben verder een ervaren hardloper, ook marathons.
Maar loop vlug te hard van stapel en dit x is er geen basis hardloop conditie aanwezig.
Maar ik heb nog een paar weken voor ik überhaupt begin dus kan nog rustig oriënteren.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:46

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 12:01

Haha ja lies dat vind ik ook. Anders moet ik zelf nadenken haha.
Ga je linkje even bekijken!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 12:21

Zat een artikel van Ben Parkes te lezen over strenght training. Doen jullie die ook?
Ik doe er al veel op de sportschool maar wel nuttig om dagelijks te doen denk ik.
Wel grappig, mensen lachen altijd als ik zeg dat ik die oefeningen tijdens tanden poetsen of netflixen doe maar in dat artikel doet hij dat ook. :')

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 12:35

Ik hou ook van schema's, volg meestal Run2Day :)

Krachttraining heb ik de afgelopen jaren idd gedaan naast hardlopen en wielrennen. Laatst wel met die trainingen gestopt omdat het me wat te prijzig werd (personal training). Ik had wel het voornemen om thuis verder te gaan, maar ik heb niet genoeg zelfdiscipline voor merk ik :Y)

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 13:29

horsii schreef:
Ik kom hier even binnen vallen.
Ik hoop over een aantal weken het hardlopen weer op te kunnen bouwen.
Na mijn vorige bevalling dit gedaan met Evy.
Echter heb ik nu ook een Garmin horloge waar het ook mee kan.
Jullie ervaring met het 0 tot 5 km programma van Garmin coaches? Bouwen deze net als Evy rustig op ?
Als ik weer ga opbouwen moet dat namelijk wel rustig en daar ben ik niet zo goed in, 3liter bloedverlies met nog veel klachten.

Ik heb een schema om naar de 5km te komen van mijn fysio.
Als wil kan ik je die sturen? Bouwt heel rustig op

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 15:05

Net een rondje gedaan, in m’n pauze.
Beetje lang dus werk iets langer door nu. :o
10 km gelopen, eigenlijk iets te snel, dat blijft wel mijn valkuil zeg. Ik probeer dus een rustige hartslag maar sneller lopen vind ik minder vermoeiend ofzo. En dan heb ik het niet over heel snel want dat kan ik nu niet. Maar ik heb er net iets meer dan een uur over gedaan, dus een pace van net iets boven de 6:00. Maar dus wel met een hartslag van gemiddeld 166.

Jet_33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 16:08

horsii schreef:
Jullie ervaring met het 0 tot 5 km programma van Garmin coaches? Bouwen deze net als Evy rustig op ?
Als ik weer ga opbouwen moet dat namelijk wel rustig en daar ben ik niet zo goed in, 3liter bloedverlies met nog veel klachten.

Ik vond zelf de Garmin coach helemaal niet fijn (kort gebruikt voor de 10km). Je krijgt soms rare suggesties. Wij gaven aan dat onze long run op zaterdag plaatsvindt, maar moesten in eens 14 kilometer op de maandag lopen. Daarnaast krijg je een run-walk-run methode aangeboden (bij Jeff) waarbij je nooit lange afstanden aan 1 stuk kunt lopen, maar altijd korte 800m stukken op heel hoog tempo loopt. Destijds zijn we begonnen in december en in februari hadden we het gevoel dat we alleen maar slechter liepen.

Je kunt ook bij run2day kijken, zij hebben ook gratis schema’s voor echte beginners. Deze zijn zo laagdrempelig dat je ervoor kunt kiezen om te beginnen met 1 minuut rennen, 2 minuten wandelen. Ze bouwen hierin qua tijd mooi op je bent niet gebonden aan een tempo. Runkeeper heeft ook de optie (wel betaald) om schema’s te maken op basis van persoonlijke input. Deze bevallen ons tot nu toe ook heel erg.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 16:16

Jet_33 schreef:
horsii schreef:

Ik vond zelf de Garmin coach helemaal niet fijn (kort gebruikt voor de 10km). Je krijgt soms rare suggesties. Wij gaven aan dat onze long run op zaterdag plaatsvindt, maar moesten in eens 14 kilometer op de maandag lopen. Daarnaast krijg je een run-walk-run methode aangeboden (bij Jeff) waarbij je nooit lange afstanden aan 1 stuk kunt lopen, maar altijd korte 800m stukken op heel hoog tempo loopt. Destijds zijn we begonnen in december en in februari hadden we het gevoel dat we alleen maar slechter liepen.

Je kunt ook bij run2day kijken, zij hebben ook gratis schema’s voor echte beginners. Deze zijn zo laagdrempelig dat je ervoor kunt kiezen om te beginnen met 1 minuut rennen, 2 minuten wandelen. Ze bouwen hierin qua tijd mooi op je bent niet gebonden aan een tempo. Runkeeper heeft ook de optie (wel betaald) om schema’s te maken op basis van persoonlijke input. Deze bevallen ons tot nu toe ook heel erg.

Nu is Jeff Galloway wel echt bekend van de run-walk-run methode. Bij andere trainers zal je niet of in ieder geval niet altijd die structuur aangeboden krijgen. Verder ben ik het wel met je eens er rare dingen in de Garmin plannen zitten en dat andere plannen die online te vinden zijn beter zijn. De beginners plannen van R2D zijn idd best prima ook

Jet_33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 17:30

IMAY1990 schreef:
Nu is Jeff Galloway wel echt bekend van de run-walk-run methode. Bij andere trainers zal je niet of in ieder geval niet altijd die structuur aangeboden krijgen.

Klopt, het nadeel is alleen dat ik destijds Jeff moest kiezen. De andere trainers waren toen pas beschikbaar als je 4x per week wilde trainen (misschien is dit inmiddels wel aangepast).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 17:34

Jet_33 schreef:
IMAY1990 schreef:
Nu is Jeff Galloway wel echt bekend van de run-walk-run methode. Bij andere trainers zal je niet of in ieder geval niet altijd die structuur aangeboden krijgen.

Klopt, het nadeel is alleen dat ik destijds Jeff moest kiezen. De andere trainers waren toen pas beschikbaar als je 4x per week wilde trainen (misschien is dit inmiddels wel aangepast).

Nee, Jeff is de enige die 3 keer per week aanbiedt, de anderen hebben 3 tot 4 keer (dus ook weken van 4 keer), en 1 zelfs iets van 5 keer.

Ik kwam net deze nog tegen, trainingsruns voor de marathon van Rotterdam:
1 februari (25 km)
22 februari (30 km)
15 maart (30/35 km)

Je loopt de afstand in een tempo dat bij je past. Er zijn groepen op 6.30 t/m 5.00 min/km. Iedere groep wordt begeleid door ervaren lopers die ervoor zorgen dat je op het gewenste tempo blijft lopen. Iedere 5 km staat er een verzorgingspost, dus je hoeft geen eigen drinken en/of gels mee te nemen.
Inschrijving kan via www.inschrijven.nl

Kosten zijn € 7,50 per keer

Wil je je lange duurlopen ter voorbereiding op de Marathon van Rotterdam (of een andere voorjaarsmarathon) lopen zonder je druk te hoeven maken over de route, het tempo en je proviand, loop dan mee met de Road to Rotterdam 2025!

Nu haal ik die 6.30 niet en komt 9 tot 9.30 eerder in het vizier, maar het lijkt me wel handig om dit eens te doen, dan hoef ik zelf geen drinken enzo mee te nemen. Misschien dat 22 februari dan het ga proberen. Ga er in ieder geval over nadenken. Ik weet dat ik dan waarschijnlijk ook grotendeels alleen loop omdat ze dus groepen hebben tot 6.30, maar er is wel verzorging en een stok achter de deur. En ik train toch altijd al alleen. Het gaat mij dan om de verzorging en dergelijke.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 17:44

Er zijn ook speciale wedstrijden die je kan gebruiken voor je trainingen naar een marathon Germie.
Ik heb er 2 van 30 km gelopen voor marathon Amsterdam.
Ga nu 16 feb Lansingerland run doen als voorbereiding.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 17:48

Samantha, ik vind dat ook lastig! Voor mij helpt het wel om dan een podcast of rustige muziek te luisteren of samen met iemand te lopen en lekker te kletsen.

Hier mijn plannen iets gewijzigd, morgen een long run in plaats van vandaag en vandaag een easy run met 4 sprintjes gedaan. Samen met een vriendin, zij is nog aan het opbouwen na een operatie, ideaal voor mij om dus inderdaad met een lage hartslag te kunnen lopen. Zat op de ondergrens van zone 3 en een deel in zone 2. Lijkt er alleen op dat hij mijn hartslag niet goed gepakt heeft tijdens en na de sprintjes, die bleef laag helaas, pas op het einde heel iets omhoog in de grafiek. Gaat toch tijd worden voor een hartslagband, volgens mij is mijn inimini pols gewoon geen goede combinatie met hartslagsensoren op horloges.
Afbeelding

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 17:51

Joehoe! Eerste run na fysio behandeling is in tha pocket!! *\o/*

Slow run van 5km

Tip van de dag om in hartslagzone 1 te lopen: neem Oscar de teckel mee en pas je aan aan zijn tempo :+
Oscar is een standaard gladhaar teckel met een lekker stabiel drafje, hij deed het echt super <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 18:07

O lekker Sall! Ik wil Oskar wel eens lenen haha.

Lekker Suliko, inderdaad met een podcast of luisterboek loop ik wel rustiger. Ik had vanaf om 8,5 Defqon aangezet en toen ging m’n tempo omhoog. :')

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 18:23

Samantha_ schreef:
O lekker Sall! Ik wil Oskar wel eens lenen haha.

Lekker Suliko, inderdaad met een podcast of luisterboek loop ik wel rustiger. Ik had vanaf om 8,5 Defqon aangezet en toen ging m’n tempo omhoog. :')

Afbeelding

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 18:24

Ahhhh ik wil ook een Oskar!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 18:33

Mag ik Oskar ook lenen? Die shetlander van mij die soms mee gaat heeft alleen maar standje turbo :+

Even iets buiten het hardlopen om;

ik heb mij net ingeschreven voor een 100 km lange mtb tocht door Drenthe (Bartje 200 maar die 200 vond ik iets te ver) en de cross triathlon van RFR, de XL editie. 1 km zwemmen, 30 km mtb en 10 km lopen. Dat fietsen en lopen komt wel goed, nu vanavond op zwemles. Eens kijken of ik dat ook kan leren :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 18:35

Ik wil de hond wel lenen, haha. Het genoemde tempo is bij mij zone 3, maar alleen lopen is niet zo gezellig.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 18:38

Sall, wat fijn, was het Oscar mee en Lies thuisgelaten?

En ik wil ook een Oscar voor mijn rustige loopjes <3

Lies, ooh megavet!! Het is dat ik geen mtb heb en geen zwemheld ben, maar cross triatlon lijkt me zó tof om te doen! Wanneer zijn beide?

Oké, meestal heb ik er dus geen last van (of valt het me niet op), maar zowel ik als vriendin hadden een korte broek aan net en echt tot 4 maal toe dat we gepasseerd werden door een man op een fiets werd er omgekeken en werden we nagegaapt. Blijkbaar werd ik ook heel lang nagekeken terwijl ik een sprintje trok, dat zag de vriendin omdat zij rustig bleef lopen. Zo stom. :roll:

Net ook nog even halfuurtje krachttraining gedaan en gestretcht, heerlijk!

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 18:55

Oh Lies Sparkle, wat gaaf!!!

Ja Suliko, ‘lies’ hield zich koest
Al ligt dat gebied bij mij onder een ‘loep’ ‘vroelikwat-oftochniet’

Durfde bijna niet te gaan, maar toch gedaan

Ik zie een Oscar-uitleen-verdienmodel :+

Wat bizar die nastaarders
Als je alleen loopt heb je dat toch minder in de gaten

Morgen kickboksen *\o/*
Zal mij een beetje inhouden met de trappen

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 19:20

Samantha_ schreef:
Er zijn ook speciale wedstrijden die je kan gebruiken voor je trainingen naar een marathon Germie.
Ik heb er 2 van 30 km gelopen voor marathon Amsterdam.
Ga nu 16 feb Lansingerland run doen als voorbereiding.

Leuk dat je toch ook Langsingerland gaat doen, hoe veel km ga je doen? :D

Sall, fijn dat je weer hebt kunnen lopen!