Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:30

Ik vind het koud lijken als ik binnen ben. Maar buiten tijdens het lopen echt heerlijk. Ik begin met handschoenen maar die zijn met 5 minuten uit. Ik vind dit fijner dan de warmte. Alleen niet op de fiets haha.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:35

Val weer even binnen, lees wel steeds mee maar heb bijna niks om te plaatsen. Vind het nog steeds wel heel leuk om.jullie verhalen te lezen en vooruitgang te zien.

Wat een mooie foto's van rondjes met dit weer!
Hoe doen jullie het met ademen in de kou/droogte?
Ik merk met fietsen en op een buitenritje al dat ik last van m'n keel krijg. Droog en een kriebel, waardoor ik m'n keel stuk hoest. Met hardlopen is dat nog erger denk ik.

Verder loop ik een beetje vast met opbouwen. In maart 12km wedstrijd, een afstand die ik nog nooit gedaan heb.
Blijf nu beetje hangen op 1,5km aan een stuk rennen en dan wandelen. Zo red ik de 5km. Plannen wanneer ik weer wat verder wil proberen te komen is lastig. 2 dagen m'n enkel/knie veel belasten kan nog niet. Maandag en zaterdag heb ik basketbal, dus dan blijft alleen donderdag of woensdag over voor hardlopen.
Voelt daardoor als een niet haalbaar doel, waar ik echt van baal.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 23:01

Supervixen schreef:
Te koud Goof? Ik ben eindelijk blij dat ik me niet kapot zweet na twee kilometer :')
100 squats klinkt als horror!

De stokken heb ik gewoon in mijn handen als ik ze niet gebruik (als het pad makkelijker en vlak is), dan heb ik ze iets lager vast, onder het handvat. Ik had er geen last van, ze wegen bijna niks.

Ik ook! Ik heb nog steeds maar 1 laagje kleding aan, ik heb het ook supersnel (te) warm. Maar na een dag werken en pijn van de squats was 'te koud' uiteindelijk het idee dat in mijn hoofd bleef hangen.
Morgen vrij, morgenochtend ga ik lopen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 07:36

Kosseh, ik heb van de week een buff over mijn neus en mond gehad. Dan heb ik iets minder last van de koude lucht.

Maar na het warmlopen heb ik die alweer omlaag gedaan, want warm :')

Ik vind de temperatuur heerlijk als ik eenmaal loop. Maar voor de rest vind ik het wel koud. Al ben ik allang blij dat de gladheid tot nu toe meegevallen is.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 08:17

Ik heb net als Sherivey in het begin heel even een buff over mijn neus en mond, maar dat gaat ook snel weer naar beneden. Ik heb ook geen muts op, dat probeer ik wel eens, maar dat is me snel te warm. Wel handschoenen, want mijn handen zijn drama.

Zet 'm op vandaag Goof, je kan het :)) *\o/*

Heb je een schema Kosseh? Ik heb niet zoveel ervaring met beperkte belasting, maar 12km zou prima haalbaar moeten zijn, je hebt nog ruim 3 maanden. Als het fysiek niet gaat is het een ander verhaal en inderdaad een onhaalbaar doel, maar dan zou ik proberen je doelen bij te stellen op basis van wat wel kan.

Ben blij dat ik vanochtend niet hoefde te lopen, het was voor het eerst echt glad :=

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 08:28

Goof zet hem op **\O/**

Ik draag één broek. Twee shirts of shirt en trui/jas. Muts als het kil is. Gister niet. Handschoenen bij begin maar die gaan snel uit. Dat tweede shirt dat heb ik wel echt nodig.

Ik merk wel dat ik snel een loopneus krijg en dat ik vaker door mijn mond ademhaal dus moet er dan een beetje op letten dat ik door mijn neus blijf inademen.

Kosseh. Toen ik voorheen opbouwde lukt het ook lang niet (ik begon te snel) mij hielp het om echt langzaam hard te lopen in een tempo dat ik makkelijk uit kon houden. En dat dus bij duurloopjes en dan kun je bij intervallen sneller doen. En idd een schema helpt ook. Evy vind ik goed bij het opbouwen naar de 30min aan één stuk.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 10:32

Ik heb altijd een loopneus buiten, dus adem altijd door mn mond :+

Had vanochtend een lange tight aan, shirt, winterlongsleeve, buff en hoofdband (wel een hele dunne).

Maar het was GLAD buiten :wow: moest de straat uit glibberen.
Op de fietspaden ging het wel, al gleed ik op sommige stukken toch nog alle kanten op. :=

Afijn, 3x 2 km op marathontempo gedaan. 1 km loslopen, tussen ieder blok 1 km duurlooptempo, 1 km uitlopen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:43

Lekker Sherivey, vervelend dat het glad was.

Bij mij was het nergens glad, behalve op het houten bruggetje.
Ik heb 8,8 km gelopen. Wat een geweldig mooie ochtend zeg!
Ik heb nu gelopen in een lange legging, hemdje, shirt lange mouwen. Had het er warm in, dus nog een laag kleding had echt teveel geweest. Had wel een dunne muts en handschoenen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 14:38

Dat is ook wat ik aan heb de laatste dagen. Als je dan te lang blijft stilstaan wordt het te koud, met lopen zweet je dan nog wel.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 15:57

Goof, prachtige plaatjes :D

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 16:14

Prachtig Goof!

Hier helaas niet fit. Maar een wandeling gemaakt en geprobeerd het tempo beetje hoog te houden.

Ik vind handschoenen niet fijn zitten. Heb ook geen last van koude handen. Totdat ik een rits, autosleutel o.i.d moet pakken, dan is de buitenkant van mijn hand echt bevroren en kan ik bijna niets :Y)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 16:35

Prachtig Goof <3 . Vandaag was het op de fiets ook niet koud. Ik zat met een vestje een bodywarmer en vond het heerlijk. Maar vandeweek wel echt anders.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 17:29

Goof, prachtige foto's zeg, wat mooi met die vorst, en knap dat je weer 8,8 km hebt gemaakt!

Sherivey, mooie training! In welke tijd wil je je marathon gaan lopen?

Suusje, baalen dat je toch ook een virusje te pakken hebt gekregen.
Hoop dat je je voor zaterdag weer beter voelt, zou wel leuk zijn als je de canicross nog mee kan pakken.
Fijn dat je nog een wandeling hebt kunnen maken.

Ik loop nu ook met laagjes, een lange mouwen shirt en dun jasje er over.
Hardloop legging en handschoenen.
En dan nog houd ik bevroren vingers.

Vandaag een klein stukje hardgelopen, het was goed te doen, wel hard maar niet glad.
Behalve op onze poel!
Hoop zo dat ik in het weekend kan schaatsen, lijkt me leuk.
Nu was het net aan dik genoeg, in het midden nog wat krakend hier en daar, maar zijkanten keihard, weekend hopelijk helemaal hard genoeg.
Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 19:22

Lekker bezig zo Ieris :D
Ik train op 6:20 min/km tempo voor de marathon. Maar ik zou graag willen finishen onder de 5u, dus dan kan het tempo wat lager liggen.

Hoop vooral dat ik dit keer niet zo beroerd ben na de finish. :')

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 20:33

Mooie plaatjes Goof!

Suusje balen dat je nog niet fit bent. Hopelijk knap je snel op.

En ieris lekker op het ijs.

Ik heb net nog even een rondje gedaan. Dinsdagavond laat thuis gekomen, maar hier is het bijna net zo koud als in Bremen :brr: Hier en daar was het ook een beetje glad dus wel voorzichtig aan, maar weer 6km er bij.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 23:06

Goed bezig Goof :))

Ik draag ook lange legging, shirt met korte mouwen en shirt met lange mouwen en dan een buff en handschoenen. Vaak heb ik nog een dun jasje om mijn middel tegen het afkoelen, ik moet wel eens een schaap rechtop zetten onderweg :+ of ik kom een bekende tegen. Ik probeer met deze temperaturen te vermijden dat ik tussendoor stil kom te staan, maar dat lukt niet altijd :=

Lekker Kylan, je hebt de smaak weer wat te pakken zo te lezen :j

Ik wil ook zo graag schaatsen Ieris :):) maar ik laat de strijd om het eerste natuurijs altijd aan me voorbij gaan.

Beterschap Suusje!

Hier is het spek- en spekglad, ik vloog voor huis zo uit de bocht :oo Gelukkig de goede kant op en niet naar beneden richting de sloot, dat is hier best een stukje := Hoop dat het morgenvroeg weg is, wil graag nog een kort rondje 5km. Even de benen strekken na een belachelijk drukke dag met veel vertraging…

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 23:10

Hier is het inmiddels ook weer spekglad. De hoofdwegen zijn gestrooid, maar kon hier in de straat zo het parkeervak in glibberen :=

Afijn, morgen maar uitslapen, op het gemak krachttraining en dan eens kijken wat ik met de paarden kan doen.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 13:08

Hier vandaag maar even overgeslagen, het was net nog spekglad :=

Ik ga straks maar op de crosstrainer, kan ik ondertussen weer even een webinar volgen, later vandaag lopen heb ik niet zoveel zin in omdat we morgen weer een hm lopen. Eerst maar even kijken of ik veilig kan wandelen met de hond :D Vanochtend was dat wel wat spannend, als 40 kilo Bulldog een sprintje trekt en het is glad dan gaat het mis :=

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 14:10

Ik zie je gaan. :=

Morgen Ameland toch?

Vanochtend naar kantoor in plaats van thuis. De oprit was spekglad, was wel even spannend maar het is ook wel weer leerzaam. Gelukkig zijn de wegen goed te doen.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 14:11

Ja morgen Ameland! Loop jij volgende week ook nog in Leeuwarden?

Kreeg gisteren mijn startnummer, was een soort van vergeten dat ik de 10km loop :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 14:37

Succes alvast op Ameland!

Hier 26.5km genoten. Het was prima te doen op de paden.
Ik heb de hm afstand van de heiderun bij Ede gelopen en er nog een paar km bij aan geknoopt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 14:43

Supergaaf SV! Geeft echt wel een extra dimensie, dit weer. Ik zit er ook aan te denken om deze in de vakantie nog een keer te lopen met mijn man en dan wat op te plussen naar 30.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 14:48

Heerlijk, was het wat te doen qua gladheid, SV?

Ik loop Gaasterland volgende week, Ninus, de halve.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 14:55

Het was helemaal niet glad. Alleen een heel dun laagje sneeuw.
Ik hou van dit weer.
Ben ook weer aan het opbouwen naar een lange afstand.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 17:05

Gaaf @SV. Het ziet er echt prachtig uit op de foto's. Wel ijskoud volgens mij :')

Ik kon niet echt ergens heen vanmiddag, maar wilde wel even lopen. Dus langzaam naar een zonnig paadje gerend en daar even heen en weer gelopen. Niks heel boeiends, maar wel even eruit geweest :P

Afbeelding
Afbeelding

Doel was 5km op 6:00/5:30/5:00/5:30/6:00.
Best aardig gelukt vind ik zelf :j