Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 17:15

Garmin heeft een wereldwijde storing lees ik net. Dus je kunt nu beter even geen gps gebruiken.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 17:19

Leonie, dit is de blessure die ik voor de ribben al had.
Nu de pijn aan de ribben minder wordt, komt dit gewoon weer terug. Helaas.
Heb fysio al even geappt met een update.

Ik las op Strava inderdaad over een storing bij Garmin.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 18:44

Samantha, misschien inderdaad die piriformis die vast of bekneld zit. Kan zich op heel verschillende manieren uiten, bij mij vaak alsof mijn heup niet goed spoort tijdens het lopen. Nu laatst meer aan de voorkant. Foam roller en/of massage gun kunnen wonderen verrichten. Het is alleen niet leuk :') . Heb mezelf van het weekend ook even bewerkt nadat ik het elke keer niet had gedaan. Liep zondag een stuk lekkerder!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 19:49

Ik ga straks even met de tennisbal en massage gun aan de slag.

Ik heb ook elke keer als ik aan het paardrijden ben en aangaloppeer, dat het daar vast schiet.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 20:28

Leonie, als deze 18 km de eerste keer deze afstand word of je de afstand nog niet helemaal comfortabel hebt, zou ik het hele event niet meedoen :o Het is inderdaad best een hele grote stap en op zo'n event loop je eigenlijk altijd sneller want je wordt toch door de menigte en de adrenaline meegezogen :D Ik vind zelf een route afsnijden eigenlijk een beetje een no-go. Heeft het event niet een kortere afstand?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 21:03

Route afsnijden zou ik niet doen nee. Als 18km je max is op asfalt is het wel een grote stap. Of niet doen, of wandelen tussendoor.

Ik deed weer eens een intervalletje. Conditie weer een beetje opbouwen na de griep. Ik hoest nog steeds wat.
Hartslag was nog wel wat aan de hoge kant, maar het ging best lekker.
En ik werd zomaar beloond door garmin met een productieve status. Dat mag ook in de krant.
Donderdag in Duitsland trailen met een vriendin.

1.5km WU, 8x500m met 500m herstel, 1.5km uitlopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 21:08

leonie87 schreef:
Ja wandelen kan natuurlijk ook SV (had ik nog niet aan gedacht :') ) Het haalt mij alleen altijd wat uit mijn ritme en ik ren liever aan 1 stuk. Ik kan natuurlijk wel het einde gewoon wandelen. Het is wel vlak maar ik train normaal bijna alleen maar vlak. Persoonlijk denk ik dat je wel kan afsnijden maar dat ik het zelf gewoon erg spannend zou vinden om te doen ivm de reacties :7

haha Suliko zou wel banketstaaf zijn als door mij iemand verkeerd loopt. :P

Samantha_ schreef:
Ik zit sowieso veel ja, kantoor baan.
Ik voel het ook al met wandelen, net ruim 2,5 km gewandeld in m’n pauze, maar bij elke stap voel ik aan de achterkant (is dat de bilspier?) pijn/dat het bekneld zit.
En dat terwijl ik medicatie nog slik. Word er wel beetje moedeloos van. Eigenlijk voel ik dus met wandelen of zitten hetzelfde als met rennen.

Leonie, is het voor je gevoel te ver? Want eigenlijk is het maar 2-3 km meer? Ik zou de gok nemen en voor 24 gaan.

Wat onwijs balen dat je van het 1 in het ander valt. Vaak is het wel zo, als je ergens last hebt, dat je bewust of onbewust gaat compenseren waardoor je misschien weer nieuwe problemen krijgt?

Ik vind mentaal alles boven de 10/12km ver :+ (hoewel dit langzaam wel oprekt merk ik) maar het is meer dat het gewoon niet in mijn opbouw schema past. Ik hoop deze week 18km te lopen in mijn long run. Om dan volgende week 24 te lopen en dus 33% te verhogen vind ik gewoon niet slim. Ook omdat het voor mij een afstand is die ik nog nooit heb gelopen.

aahhh lekker even wandelen Suliko! Dat is soms ook gewoon echt heel fijn.

Ik zou niet na 21/22 km rennen nog 2-3 kilometer wandelen in de winter, dan koel je te veel af. Dan zou ik als je het lastig vind met jezelf afspreken om rond de zoveel kilometer even te wandelen, bijvoorbeeld om de 7,5, desnoods als workout instellen op je garmin of na elke verzorgingspost. Of inderdaad niet aan het evenement meedoen als het toch nog te ver voelt en zelf 21/22 lopen of een ander evenement zoeken.

Zelf afsnijden, het kan vast, maar is misschien toch niet heel netjes, ik merk dat ik zelf en anderen op trailruns ook opletten dat iemand niet verkeerd loopt of dat je je toch verantwoordelijk voelt voor mederenners. Stel dat iemand bij een vp gaat melden dat ze jou in de verte verkeerd zagen lopen, gaat misschien ook de organisatie zich verantwoordelijk voelen. :o

Lekker SV! En gefeliciteerd met je productieve status, geniet ervan! 8-)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 22:00

Ik had zoiets vorig jaar op een endurance wedstrijd, heel anders maar toch een beetje hetzelfde. We hadden een afslag gemist en daardoor een hele lus inkl verzorgingspost (groom plaats) gemist. We waren dus opeens na iets van 12 km rijden bij het bordje van 20 km. We hebben dus een paar km terug moeten rijden, die hele lus gereden, en daarna weer de route herpakt op het stuk wat we al eens gereden hadden. Toen keek ik op de kaart en hebben we een stuk van 3-4 km over een keislecht stenenpad afgesneden. Oj dat voelde toch zo slecht :o Maar we hadden dat stuk dus al twee keer onnodig gereden en ipv ruim 15 minuten stappen hoefde we nu maar een paar minuutjes te draven om terug op de route te komen. Uiteindelijk hebben we alsnog die lus 10 km te veel gereden, maar ik zat wel regelmatig om te kijken of er niemand verkeerd achter ons aan reed. Het voelde vooral mentaal erg slecht, al voelde het ook slecht om onze paarden onnodig zo veel extra te moeten laten lopen :')

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 22:20

Hmm ja afsnijden voelt idd ook echt niet oké maar 24 vind ik gewoon toch net wat te ver. Op een weg event zou ik het ook nimmer nooit doen.
Ik heb wel eerder 21 gelopen maar ik ben zullen afstanden zeker niet gewend nee!

Ik loop zelden op de weg Sv, enkel naar het bos toe of mijn echte zware intervallen. De 18 zal dus ook bos zijn maar ik vind de stap naar 24 gewoon te groot.
Zou eigenlijk met Suliko mee gaan lopen (21km) maar daar zijn de startbewijzen al uitverkocht.

Lekker loopje sv! Productief dus *\o/*

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 23:03

Respect 99.., zo vroeg eruit om te hardlopen!

Lekker rondje, Samantha! Balen dat je bil/heup nu weer op gaat spelen.

Hoe is het vandaag met je spierpijn, Suliko? Wat ben je toch altijd fanatiek met al je sporten!
Heerlijk, zo’n stuk wandelen met je paard!

Lekker productief bezig, SV! Fijn dat je weer de goede kant op gaat na je griep.

Zou ook niet afsnijden, Leonie. Als je wel besluit mee te doen, dan inderdaad stukken wandelen. Niet na afloop want dan loop je zeker kans om te snel af te koelen.

Vanavond met de loopgroep getraind. We begonnen droog maar helaas kregen we weer een bak regen op onze kop. Toch lekker gelopen, goed m’n best gedaan. Nog steeds een te lage HRV dus Garmin vindt dat ik overbelast ben. :=
Gelukkig geen last van de storing gehad.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 23:37

Vanmiddag 12 km gerend. Ik had wat zware benen. Maar de hond was mee en dat scheelt beduidend. Kwam gemotiveerd thuis.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 23:47

Leonie, had je in die facebookgroep een berichtje geplaatst? Zo heb ik al vaker een ticket geregeld voor een evenement! Wie weet lukt het nog, zou wel heel leuk zijn!
Als je traint voor een wegmarathon, zou ik naast trails ook wel echt de afstanden uitbouwen op de weg! Ik moet mezelf daar ook toe zetten, maar de monotone belasting en harde asfaltklappen van een wegmarathon is heel anders dan de dynamische belasting en zachtere/wisselende ondergrond van trails.

Puera, lief dat je het vraagt! Eigenlijk wel goed, heel lichtjes nog in mijn kuiten en buikspierpijn is erbij gekomen van de krav les. :') Niet mijn eigen paard (gelukkig), maar verzorg hem al 9 jaar. <3 Helaas woon ik nu te ver weg en te druk met studie/werk/sport om hem nog wekelijks actief te verzorgen, maar ik ga wel als ik er de ruimte voor heb.
Lekker hoor, lijkt me goede motivatie zo'n loopgroep! Wel jammer van de regen en de overbelasting van garmin, maar zolang het voor jou goed voelde, zal het vast meevallen!

Fijn XxLMM, gezellig samen met je hond. :)

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 08:00

Ik had wel last van de storing; ik was 2 min onderweg toen ik alleen nog de blauwe driehoek zag. Garmin ging niet meer aan of uit. Via mijn telefoon op runna het loopje maar aangezet.
Enige wat nog werkte thuis een harde reset dus kan weer opnieuw beginnen.

Verder nog steeds geen uitslag van mijn echo te zien online. Begin wel nieuwsgierig te worden want wachten tot de afspraak op 11-2 duurt zo lang.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 08:07

Ik kom hier even binnen vallen.
Ik hoop over een aantal weken het hardlopen weer op te kunnen bouwen.
Na mijn vorige bevalling dit gedaan met Evy.
Echter heb ik nu ook een Garmin horloge waar het ook mee kan.
Jullie ervaring met het 0 tot 5 km programma van Garmin coaches? Bouwen deze net als Evy rustig op ?
Als ik weer ga opbouwen moet dat namelijk wel rustig en daar ben ik niet zo goed in, 3liter bloedverlies met nog veel klachten.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 08:45

Ik vond het niet fijn @horsii maar dat kan ook aan mij liggen. Ik vond het nogal een onduidelijke opbouw. Soms zaten er ineens heel lange stukken tussen waar ik nog niet aan toe was.

Ik ben ook begonnen met Evy maar heb nu sinds een paar maanden Runna. Erg blij mee. Verschillende schema's en opbouw in een fijn tempo. Kun je ook koppelen met Garmin.
Vanwege mijn bloeddruk problemen ben ik weer gestart met het 'new to running' schema (opbouw naar 5K)
Ik doe nu week 5 en gisteren liep ik (na 5 min. opwarmen) 6x 500m op 'conversational pace' (zeg maar zone 2/begin zone 3) en voor donderdag staat er:
1km opwarmen conversational pace
5x 200m 'pushing the pace' (in mijn geval echt niet harder dan midden zone 3 wordt dat :o )
1km cool down conversational pace

Om je een beetje een idee te geven.
De 1e week begon uiteraard met bijv 5x 1min lopen 1.5 min wandelen

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:09

Ik heb alleen ervaring met starten met Evy. Vanaf 5 km heb ik zelf opgebouwd.

Wat leuk Xl met je hond!

Ja Leonie wat Suliko zegt, je hebt op fb van die groepen voor startbewijzen.

Lekker gelopen Puera! Wel fijn zo met een loop groep ja, toch een stok achter de deur dan.

Ik heb gisteren sportschool gedaan, ga in m’n lunchpauze vandaag rondje rennen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:12

Bij Garmin zal de coach uitmaken.

Ik heb Runna inmiddels 2 keer kortstondig geinstalleerd gehad. Heb er nooit voor betaald, maar wat er als schema uit kwam rollen voor de marathon was beduidend zwaarder dan elk ander schema wat ik kon vinden. Ik heb het zelfs 1 keer 4 weken geprobeerd, maar het was echt te veel, ook al heb ik toch echt de juiste parameters als basis opgegeven zonder te liegen of te overdrijven.

De Kiprun Pacer app werkt wel prima met Garmin samen en de Fransen zijn er behoorlijk enthousiast over. Ik vind dat je leuke trainingen krijgt, veel achtergrondinfo over wat je tijdens of na de run zou moeten drinken of eten, je krijgt massage tips. Maar bij mij gaat de synchronisatie naar de app pas rond 12 uur 's nachts, dus de run zie je al in de Garmin app, maar pas een dag later dat je gelopen hebt in de Kiprun app. Voor de marathon is het schema enerzijds best licht, de langste run op basis van mijn MAS test is maar 17km, terwijl ik deze week ook een training heb staan met blokken op marathontempo waarbij de totale afstand ook 17km is (wat ik dus weer een hele zware training vind voor door de week op een avondje omdat ik dan tegen de 3 uur onderweg ben in het donker).

Asics heeft online een schema voor de marathon, slecht leesbaar, niet normaal printbaar om aantekeningen op te maken, maximale afstand 25.7km, dus dat past wel in mijn straatje qua intensiteit.

Ben Parkes geeft gratis schema's, en betaalde. Kun je goed printen, maar komen dus niet op je horloge. Vind het zelf wel voor de marathon een aardig fijn schema, meestal 2 korte trainingen door de week en de lange in het weekend. Wel gaat hij mij wat te ver voor de marathon met 32km, maar dat kan ik natuurlijk zelf wat korter houden en dan de training door de week wat langer maken (men zegt dat als je 3 keer 42km per week getraind hebt dat je klaar bent voor een marathon, of dat waar is weet ik niet en soms zit ik er ook wel wat overheen, en dan een week later weer onder).

Run with Hal is ook een gratis app, maar ik krijg die niet gekoppeld aan m'n Garmin, dus ook weer er afgegooid.

De Garmin suggesties brachten mij prima naar een 10km overigens, dus zonder een Garmin Coach, maar de suggesties waren wel heel saai, het begon steeds met 27 minuten basis met 9.30 per km. Dan kon ik zelf indelen hoe ik dan die 9.30 per km wilde halen. Daar maakte ik dan in het begin al 9 minuten van. Maar voordat er wat tempo kwam i.p.v. 'basis' heeft echt lang geduurd. Ook bleef het tempo van 'basis' steeds maar op 9.30 en werd nooit sneller terwijl ik op een gegeven moment echt wel onder de 9 minuten liep, en de kortere trainingen onder de 8.30. Nu na bijna 2 jaar is het aangepast aan 8.50. Maar ik doe al tijden geen Garmin suggesties meer, ik bekijk ze echter wel geregeld. Gewoon even voor de leuk. Maar om op te bouwen werkt het zeker wel. Ik heb er geen problemen mee gehad.

Trenara heb ik geen ervaring mee, krijg hem niet aan de praat gratis met de juiste schema's.

Mottiv is ook gratis, maar wil graag koppelen aan Strava, dus is daarom voor mij ook niet bruikbaar. Ik heb geen Strava.

Evy heb ik ook nooit geprobeerd.

Kortom, van alles waar je eventueel mee kunt beginnen heb ik de Garmin suggesties, de coach, of de Kiprun over als advies. Die werken in ieder geval goed.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:32

Die heb ik nog nooit gehoord, als je 3x 42 km in een week hebt getraind ben je klaar voor een marathon?
In een training voor een marathon ga je daar elke week zowat wel aan komen, ik heb voor Amsterdam elke week bijna tussen de 40-50 km gelopen. Vind het een rare redenatie, want je zou dan ook 5 dagen 8,5 km kunnen lopen en daarmee klaar zijn voor een marathon?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:38

Samantha_ schreef:
Die heb ik nog nooit gehoord, als je 3x 42 km in een week hebt getraind ben je klaar voor een marathon?
In een training voor een marathon ga je daar elke week zowat wel aan komen, ik heb voor Amsterdam elke week bijna tussen de 40-50 km gelopen. Vind het een rare redenatie, want je zou dan ook 5 dagen 8,5 km kunnen lopen en daarmee klaar zijn voor een marathon?

Dat is wat ik me dus ook afvraag. Maar het wordt door meerdere trainers beweerd, waarvan die van Sportrusten denk ik de bekendsten zijn. Anderen zeggen hou 42 per week aan, maar verleng de long run.
Ik verzin het in ieder geval niet zelf. :P
Kiprun gaat in de zwaarste week bij mij tot 39km. Daar zat ik afgelopen week ook overheen (42km).

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:50

Ik zou me echt richten op een lange afstand in 1x en niet per week totaal.
Dat week totaal vind ik niet zoveel zeggend eigenlijk, je kan 4 dagen achter elkaar 10 km lopen en zo fris als een hoentje zijn, maar 42 km in 1x is echt wel anders.

Ik ben voor mn marathon training nu een beetje zoekende. Vorige keer had ik een schema op maat, maar nu met blessure leed durf ik dat niet aan. Heb net die van Ben Parkes gedownload, kijken of dat wat is.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:56

Samantha_ schreef:

Precies dit.
42 km op een week zit je zo aan, als je je gaat voorbereiden op een marathon. :=

Ik probeer mijn basis nu terug op te hogen naar 30-40 km per week, nog voor mn marathontraining daadwerkelijk begint.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:58

Ja dat is ook een beetje de basis die ik wil hebben, tussen de 30-40 per week.

Over ben parkes, wat bedoelt hij met strides? 95% van?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:59

Van je maximale vermogen, geloof ik.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:22

Samantha_ schreef:
Ik zou me echt richten op een lange afstand in 1x en niet per week totaal.
Dat week totaal vind ik niet zoveel zeggend eigenlijk, je kan 4 dagen achter elkaar 10 km lopen en zo fris als een hoentje zijn, maar 42 km in 1x is echt wel anders.

Ik ben voor mn marathon training nu een beetje zoekende. Vorige keer had ik een schema op maat, maar nu met blessure leed durf ik dat niet aan. Heb net die van Ben Parkes gedownload, kijken of dat wat is.

Ik volg Ben Parkes en dat gaat verder goed. Ga alleen mogelijk niet naar de 32km omdat dat juist door anderen wordt afgeraden, maar wil wel wat anderen zeggen minstens 3 keer 23-26km doen. En ik heb natuurlijk al 1 keer 30 gedaan al was dat 2 maanden te vroeg volgens het schema. Die heb ik natuurlijk wel in de benen nu.
Hoe ver m'n langste run onder Ben Parkes gaat worden weet ik pas over een poosje, ik zit nu nog niet aan de langste run.

Ik doe de strides zo snel mogelijk. Voelt het goed doe ik zelfs een kort sprintje, maar meestal kan ik niet sprinten wegens de pees. Ben geeft een schema met hoe snel alles zou moeten.

Hier geen persoonlijk schema genomen. Werd me uiteindelijk toch afgeraden door wat mensen, plus dat een geschikt persoon vinden lastig is. Degene waar ik vorig jaar 4 privetrainingen mee gedaan heb heeft niet de expertise, anderen begonnen over eerst de halve sneller(nee, ik word niet sneller en wil de hele doen, plus als ik voor een Skoda kom, dan wil ik geen Opel), anderen wilden dat je minstens een half jaar het gaat doen i.p.v. eerst 3 of 4 maanden om te kijken of het bevalt, en 1 waar ik soms wel spijt van heb nu wilde het wel doen, maar wilde als langste run naar 26km gaan, en ik vond dat toch te weinig klinken, maar hoe meer ik er over lees, hoe meer ik denk dat hij wel eens gelijk kan hebben bij de langzamere lopers.
Verder lees ik toch wel vaak dat kunnen sparren over iets tegenvalt bij die persoonlijke trainers. En dat is dan juist voor mij de meerwaarde denk ik. Ik train helemaal alleen, dus moet ook de motivatie zelf krijgen en dat is nu bijvoorbeeld even echt lastig.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:39

Strides zijn sprintjes!

Horsii, ik kan je helaas niet helpen. Ik heb ooit naar 5 km opgebouwd met een online schema van runnersworld volgens mij, voldeed prima! Daarna zelf verder uit gaan bouwen. Ik doe wel eens de garmin suggesties, maar dat is iets anders dan de coach.

Ik denk niet dat het nog zin heeft om te beginnen over het belang van long runs.
En horsii vroeg om ervaringen in schema’s voor de 5 km, waarom dan een hele klaagzang geven over je marathonschema’s als antwoord? Dat is toch helemaal niet relevant? :o