Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:30

nynke55 schreef:
Ach, dit is toch ook sneu: mijn schoonmoeder belde net met de vraag of ze ook gebak in huis moet halen voor nieuwjaarsdag. Nee dus, want er komt niemand.

Sneu maar je wil ook geen potentiëel dodelijk cadeau brengen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:30

Ja ik snap hem, ze bedoelt met negatief, zorg dat je geen covid krijgt. Hahaha, sorry.....

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:35

Het sneue zit er in dat ze nog steeds niet begrijpt dat er dingen niet kunnen. Dat we haar steeds moeten teleurstellen. Niet dat ze zich niet aan de maatregelen houdt, maar ze begrijpt het allemaal niet meer.
Laatst bijgewerkt door nynke55 op 30-12-20 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:35

-:(- -O- stelletje kneuzen hoor je eerst op de radio zorg gestopt letsel niet meer welkom. Parkeer je op ander adres, knal boem klap knap. Vuurwerk. Grrrr hond over de zeik, kindje verderop paniekerig gillen. rondje gereden en jawel ik heb de "helden" opgespoord. Knullen van rond de 20 al lopende door een wijk links en rechts vuurwerk gooien zonder te kijken.

Oh ze hebben de wind van voren gehad en ik heb ze toegesnauwd dat ik hoop dat ze hun vinger kwijtraken en niemand in het ziekenhuis ze kan helpen omdat de zorg volledig overbelast is. Daar wisten ze niks van zeiden ze. Tsja de vragen weten jullie dat het verboden is, weten jullie ook waarom? Beide keren ja geantwoord. En toch omdat het zo "leuk" is gaan ze door een hele wijk lopen en vuurwerk gooien. -:(- Wat een pret. Honden over de zeik, kinderen over de zeik, risico op letsel en brand.

Deze gasten heb ik al eerder een keer aangesproken omdat ze bij een snackbar pal naast elkaar op de telefoon zaten al hoestend en niezend. -:(- Echt daar dringt niks tot door. Ik vrees echt het ergste voor vuurwerkslachtoffers die er niks mee te maken hebben maar wel de pineut zijn dadelijk. %)

IMANDRA

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:18

Ja echt belachelijk Karuna.. hier ook, lopen tot diep in de nacht te knallen. Gister dusdanig erg dat alles in de slaapkamer trilde door de harde knal. Maar tegen de tijd dat je naar buiten kijkt zijn ze al weggerend.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:21

En heb je ze even op de foto gezet en doorgegeven aan politie ? Denk dat een briesende dame weinig indruk maakt op deze gasten .

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:23

secricible schreef:
pien_2010 schreef:
Positief bedoel je SusanH. Schrijffoutje.

Nee, negatief bedoelt susan, als in negatief voor corona :D negatief is het nieuwe positief toch?

Idd. Geen schrijffout.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:48

bigone schreef:
En heb je ze even op de foto gezet en doorgegeven aan politie ? Denk dat een briesende dame weinig indruk maakt op deze gasten .

Ik had mijn telefoon bij de hand. Omdat ze excuus maakten en de wijk uitgingen heb ik het erbij gelaten maar ze wel gezegd dat de volgende keer er een foto naar de politie gaat. Goddank woon ik niet hier en ben ook nauwelijks nog hier juist vanwege het vuurwerk gezeik. Maar ze verbleekten wel een beetje. Geen grote mond gekregen, ze hoorden het kindje bang gillen en mijn hond paniekerig blaffen. Ze beseften gewoon duidelijk niet wat hun "lol" veroorzaakt bij anderen.

Geen idee of het geholpen heeft maar ik was in ieder geval mijn woede even kwijt, }> hond ligt weer rustig te slapen en geen geknal meer gehoord nadien.

Ik ben blij dat bij mij in de woonplaats het gewoon stil is, twee keer in de verte een knal gehoord eerste keer op die protset avond en vorige week een keer.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 18:55

Ik weet niet of dit hier al besproken is, maar hoe kan het eigenlijk dat nu andere essentiële opnames/operaties niet meer worden gedaan?

Ik begrijp nauturlijk dat de ziekenhuizen vol zijn, maar wie besluit eigenlijk dat coronapatiënten voorrang hebben op patiënten met kanker- hartaandoeningen, transplantaties etc? Dit zijn toch evengoed spoedopnames of levensbedreigende situaties? Ik begrijp niet waarom er dan geen afdeling/bedden/zorgmedewerkers worden vrijgehouden voor dit soort situaties..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 18:58

Omdat het ziekteverzuim onder verplegend personeel zo hoog is dat alle zeilen bijgezet moeten worden om de covid patiënten te verzorgen. Er is gewoon geen personeel meer op de reguliere afdelingen over

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:02

Omdat spoedspoed nu gewoon eerst komt. Een reanimatie? Gaat door. Een stikkend kind? Ook. Een stikkende volwassene door corona ook.

Er is dus nog steeds sprake van een tragesysteem en bloedspoed heeft voorrang.
Een transplantatie heeft minder haast dan een reanimatie of stikkende corona patient.

Zo is de grens langzaam verschoven, tot we nu op een punt zitten dat alleen nog bloedspoed behandelt kan worden en alles dat dat (net) niet is niet meer. Code zwart, waarin ook bloedspoed niet meer allemaal behandelt kan worden, ligt nu om de hoek.

Overigens begreep ik dat NOS door het hele land zkh heeft gebeld en die nog steeds allemaal aangeven planbare spoedzorg (dus binnen 6wkn) door kunnen laten gaan.
Laatst bijgewerkt door secricible op 30-12-20 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:05

purny schreef:
Omdat het ziekteverzuim onder verplegend personeel zo hoog is dat alle zeilen bijgezet moeten worden om de covid patiënten te verzorgen. Er is gewoon geen personeel meer op de reguliere afdelingen over

Ja, dit las ik idd ook.. Lastig hoor :(

Het is in ieder geval een schrijnende situatie, alles bij elkaar :(

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:07

Ik las in het ED ook dat er in Tilburg al iemand doorgestuurd was naar het brandwondencentrum vanwege vuurwerkletsel.
Hier wordt beduidend minder geknald, maar toch nog wel iets. Ben erg benieuwd wat er morgen geknald wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:07

IsaCalixa, corona geeft niet automatisch voorrang, maar de spoedeisendheid bij veel coronagevallen geeft dat wel. Hoe noodzakelijk harttransplantaties en kankerbehandelingen ook zijn - die redden het wellicht nog wel een week of 2, voor veel coronapatienten geldt dat niet.

(En verder... voor de individuele patienten kun je de afweging niet maken op grond van oorzaak. Iemand met de ene soort medische aandoening verdient niet een slechtere behandeling dan iemand met een andere oorzaak.)

Wel zijn er vragen te stellen of we niet iets eerder iets meer voorzorgen hadden moeten nemen om deze overloop te voorkomen: het 'sturen op de zorg' maakte dat er in het beleid als geheel weinig speelruimte is. Maar dat is niet iets wat bij de ziekenhuizen op zich ligt, en er is voor gewaarschuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:11

IsaCalixa schreef:
Ik weet niet of dit hier al besproken is, maar hoe kan het eigenlijk dat nu andere essentiële opnames/operaties niet meer worden gedaan?

Ik begrijp nauturlijk dat de ziekenhuizen vol zijn, maar wie besluit eigenlijk dat coronapatiënten voorrang hebben op patiënten met kanker- hartaandoeningen, transplantaties etc? Dit zijn toch evengoed spoedopnames of levensbedreigende situaties? Ik begrijp niet waarom er dan geen afdeling/bedden/zorgmedewerkers worden vrijgehouden voor dit soort situaties..

Wat wil je dan doen? Coronapatienten op de stoep van het ziekenhuis laten stikken? Letterlijk? Zodat er een bed vrij blijft?

Iedereen die zorg nodig heeft wordt geholpen. Ook met je hartaanval of je verkeersongeluk. Maar nu zijn de bedden vol.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:12

secricible schreef:
Omdat spoedspoed nu gewoon eerst komt. Een reanimatie? Gaat door. Een stikkend kind? Ook. Een stinkende volwassene door corona ook.

Er is dus nog steeds sprake van een tragesysteem en bloedspoed heeft voorrang.
Een transplantatie heeft minder haast dan een reanimatie of stikkende corona patient.

Zo is de grens langzaam verschoven, tot we nu op een punt zitten dat alleen nog bloedspoed behandelt kan worden en alles dat dat (net) niet is niet meer. Code zwart, waarin ook bloedspoed niet meer allemaal behandelt kan worden, ligt nu om de hoek.

Overigens begreep ik dat NOS door het hele land zkh heeft gebeld en die nog steeds allemaal aangeven planbare spoedzorg (dus binnen 6wkn) door kunnen laten gaan.

Pfff.. zo heftig en bizar :n Dat is natuurlijk een horrorscenario.

Tja, transplantatie is ook zoiets, soms moet een orgaan op moment van overlijden z.s.m. getransplanteerd worden.. dat kan niet even een weekje wachten.. maar iemand komt natuurkijk niet direct te overlijden als ze het orgaan niet krijgen, maar wel heel erg sneu voor mensen die er al jaren op wachten oid :(

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:12

Ziekenhuizen zijn toch zelfsturend?

Door ziekteverzuim en werkdruk wordt er met personeel geschoven en daardoor zijn niet-Corona afdelingen onderbezet... einde mensen die er werken werken al een heel poosje onder heel hoge druk

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:14

Sorry als mijn bericht verkeerd overkwam. Uit de nieuwsberichten begreep ik dat (bijna) alle andere patiënten worden geweigerd omdat er teveel coronapatiënten zijn. Maar dit is dus niet het geval, bedankt voor de toelichting :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:18

Cer schreef:
Ziekenhuizen zijn toch zelfsturend?

Door ziekteverzuim en werkdruk wordt er met personeel geschoven en daardoor zijn niet-Corona afdelingen onderbezet... einde mensen die er werken werken al een heel poosje onder heel hoge druk

Álle afdelingen zijn onderbezet. Er zijn gewoon niet genoeg bedden voor het aantal zieken. Het is niet zo dat ze op de cohort nu ineens voldoende personeel hebben. Men zet gewoon steeds minder medewerkers in per aantal patiënten tot de rek eruit is, ongeacht welke afdeling.

En de rek is er nu uit, maar de toestroom stopt nog niet.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:22

En omdat je de allerziekste patiënten opneemt neemt ook de werk druk toe. Er zijn nog weinig lopende, zelfstandige patiënten.
Chirurgische afdelingen leveren veel personeel voor de cohort en zijn veelal een soort mix-afdeling geworden omdat veel operaties zijn afgezegd. En dat is heel schrijnend voor de patiënten die wachten.
Het betekent ook dat als de covid afneemt er nog een nieuwe toestroom van patiënten komt. Degene die al lang wachten.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:30

raket schreef:
En omdat je de allerziekste patiënten opneemt neemt ook de werk druk toe. Er zijn nog weinig lopende, zelfstandige patiënten.
Chirurgische afdelingen leveren veel personeel voor de cohort en zijn veelal een soort mix-afdeling geworden omdat veel operaties zijn afgezegd. En dat is heel schrijnend voor de patiënten die wachten.
Het betekent ook dat als de covid afneemt er nog een nieuwe toestroom van patiënten komt. Degene die al lang wachten.

Ja precies dit.
De cohort afdelingen zijn een soort mengelmoes van teams geworden die “opgeofferd” kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:33

Shadow0 schreef:
IsaCalixa, corona geeft niet automatisch voorrang, maar de spoedeisendheid bij veel coronagevallen geeft dat wel. Hoe noodzakelijk harttransplantaties en kankerbehandelingen ook zijn - die redden het wellicht nog wel een week of 2, voor veel coronapatienten geldt dat niet.

(En verder... voor de individuele patienten kun je de afweging niet maken op grond van oorzaak. Iemand met de ene soort medische aandoening verdient niet een slechtere behandeling dan iemand met een andere oorzaak.)

Wel zijn er vragen te stellen of we niet iets eerder iets meer voorzorgen hadden moeten nemen om deze overloop te voorkomen: het 'sturen op de zorg' maakte dat er in het beleid als geheel weinig speelruimte is. Maar dat is niet iets wat bij de ziekenhuizen op zich ligt, en er is voor gewaarschuwd.

Als er personeel te weinig is, kan je weinig, welke voorzorgen had men moeten nemen dan volgens jou.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:40

Shadow0 schreef:

dat van die transpl a ntaties is natuurlijk kul! Zo vaak doet een kans voor nieuwe hart of longen niet voor voor een patient die er al lang op wacht en eindelijk aan de beurt is. Ze kunnen die organen immers niet even in vriezen.

En ook als kanker patient lijkt het mij dood eng als ze belangrijke behandelingen vooruit schuiven. Dat is erg triest natuurlijk want je leeft dan al in zo een vreselijke angst

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:48

Hier in belgie is het onlangs ook in het nieuws geweest ovet de indirecte gevolgen van corona op andere patiënten. Ongeaien veel amputaties, tumoren die al veel groter zijn dan dat ze normaal ontdekt worden wat natuurlijk ook effect heeft op de uitkomst van de behandeling.
Patienten wiens operatie keer op leer werden uitgesteld en wanneer ze uiteindelijk de beurt zijn, te zwak geworden zijn voor de operatie met desastreuze gevolgen.

Denk als men al die slachtoffers er bik zou nemen in de statistiek de cijfers nog hoger zouden liggen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:49

dromertje2 schreef:
Hier in belgie is het onlangs ook in het nieuws geweest ovet de indirecte gevolgen van corona op andere patiënten. Ongeaien veel amputaties, tumoren die al veel groter zijn dan dat ze normaal ontdekt worden wat natuurlijk ook effect heeft op de uitkomst van de behandeling.
Patienten wiens operatie keer op leer werden uitgesteld en wanneer ze uiteindelijk de beurt zijn, te zwak geworden zijn voor de operatie met desastreuze gevolgen.

Denk als men al die slachtoffers er bik zou nemen in de statistiek de cijfers nog hoger zouden liggen.

Je gaat ze uiteindelijk terugzien in de oversterfte cijfers.