Veel moeten afvallen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:50

Ochtendmens. En stukje gewenning. En met de avondklok nu lig ik meestal wel om 22.00 op bed.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:50

Gefeliciteerd nog Imre! En veel succes alvast met je traject, ik vind orthomoleculair heel interessant en je krijgt weer veel inzichten. Je eten voor vanavond klinkt lekker! Als eiwit erbij zou ik bvb. verse geitenkaas heerlijk vinden.

Goed begonnen gaucho!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:34

gaucho schreef:
Imre schreef:
Voor vanavond staat een salade met bietjes, ruccola, pecannoten en appel op het programma, moet nog even kijken wat ik daar voor eiwitbron bij ga bedenken.

Van harte nog! Veel groente en fruit is een feestje *\o/* als eiwitbron hierbij zou ik kiezen voor feta (light) of een vega (linzen) burger of (kaas) schnitzel. Gehaktballetjes is ook lekker maar wel heel veel meer kcal en past ook niet bij orthomoleculair denk ik. Oh, een wat vettere vis als gerookte makreel, forel of haring zou ook heel lekker zijn denk ik.

Normaal zou ik kaas in deze salade doen, maar helaas mag dat de komende vier weken niet (geen zuivel). Ook geen peulvruchten ( -O- ), maar wel vlees (liefst wild of gevogelte). En vis, maar ik ben absoluut geen viseter. Eigenlijk wil ik ook niet dagelijks vlees, dus ik ben nog wat zoekende naar wat er dan wel kan. Morgenmiddag heb ik een afspraak met de voedingscoach, eens kijken wat ze gaat adviseren.

Waar haal jij je recepten vandaan? Of bedenk je al die lekkere dingen zelf?

Mijn studentassistent kwam vanochtend hier werken, hij is twee weken geleden begonnen met paleo en dat komt erg overeen met hoe ik ga eten, had ie een lactose- en glutenvrije taart gebakken dit weekend en een stukje voor me meegenomen. Lekker! Ik vond het zo lief! <3

Afbeelding

Ine23

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:35

Mag je wel eieren eten? Daar kan je ook creatieve dingen mee voor salades.

Lief van je studentassistent!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:36

Oh dat is inderdaad lief! <3

Klinkt als een fikse uitdaging. Ik hoop dat het bevalt!

Ik heb inmiddels al een uur gefoxied, kattenbakken verschoond, eiermuffins gemaakt.. voel me zowaar productief en dan moet mijn werkdag nog beginnen. :')

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:52

Eieren mag ik inderdaad wel, lekker omeletwraps en fritata met zoete aardappel. :9

Goed bezig Roos!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:01

mag ik me ook weer melden? Was t zo erg zat allemaal, maar moet er toch weer aan gaan geloven. Bloeddruk blijft te hoog en gewicht ook dus moet van de internist flink af gaan vallen en medicatie. Afvallen gaan we dus maar weer oppakken, ws onder begeleiding van een dietist, de medicatie zit ik nog behoorlijk tegenaan te hikken. Hoe gaat het met jullie en het afvallen?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:06

Imre geen peulvruchten lijkt me haast nog lastiger dan geen kaas. Zeker als je weinig vlees eet.

Vegan kaas wel een optie? Violife heeft hele lekkere vegan kazen, op basis van bijvoorbeeld cashew noten.

Mijn inspiratie haal ik vooral van Pinterest, daar is voor orthomoleculair vast ook veel te vinden, en uit kookboeken. Er zitten veel kookboeken in mijn kobo-plus abonnement. Een aanrader die ik recent heb gelezen is 'de groene bakplaat', vega / vegan recepten die je alleen met een oven bakplaat maakt.

Pff, hier maandelijkse ongemak, wil alleen maar eten :roll: heb het nog enigszins weten te beperken net met proteine-chocopasta op mijn crackers en verder vooral wat rauwkost.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:12

Welkom terug, Barbara!
Volgens mij gaat het hier zoals altijd: we doen ons best maar het gaat met ups and downs. Samen staan we sterk. :j

Ik heb ook wat last van mijn hormonen ook al is het niet de tijd van de maand. Denk dat ze toch een beetje in de war zijn. Ben ikzelf ook wel eens. :+

Vanavond heb ik lekker pasta op het menu. :9 maar eerst mezelf maar eens bij elkaar schrapen voor het werk.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:38

Nog gefeliciteerd Imre! Fijn toch even los gaan met lekkers! Hopelijk gaan de 8 weken goed komen voor je, ben heel benieuwd het je bevalt! Taart ziet er lekker uit hoor! Erg lief!

Gaucho weer vroeg lekker actief bezig, ik heb de hele dag weer thuisgewerkt, maar ga even lopend naar de supermarkt nu, verder alleen m’n buikspieroefeningen gedaan toen ik uit bed kwam en wat squats tijdens het thee zetten, maar dat stelt niet zoveel voor natuurlijk! :D Ga zo nog wel een buitenrit maken als het droog blijft, dus eet Maar laat een soepje met broccoli wat ik nog heb liggen.
Roosch weer lekker op foxy bezig geweest, u go grl _/-\o_

Bedankt dames trouwens voor alle leuke reacties omtrent het trouwjurk gebeuren, dat maakt dit topic zo leuk! En zo’n coronaproof nachtje weg is absoluut een aanrader, ik vond het eigenlijk heerlijk rustig zo even m’n z’n tweeën en dan nog lekker ontbijt op bed ook...

Fakewell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:48

Wil ook meelezen en mijn hart even luchten.. Na het telefoontje van de internist zakt me de moed echt nog verder dan het vriespunt.

Heb sinds de middelbare diabetes type 1.. Nooit de slankste geweest en al ruimschoots geaccepteerd dat ik dat ook nooit zou worden..

Poosje terug (3jr), verkeerd behandeld geweest voor mijn diabetes. Voelde me er niet goed bij, kreeg enorme buikkramp, te vergelijken met weeën.. Toen morfine gekregen en sinds die tijd volledig stil komen te vallen.

Maar heb dan ook alles geprobeerd om er af te krijgen wat er op is gekomen, maar niks lijkt te helpen.

Met mijn werk, loop 25km per dag. De hele dag bezig, eet alleen 's avonds koolhydraat arm (mag niet volledig ivm ketose, gevaarlijk voor diabetes type 1.), diëtist opgezocht, die zei dat ik qua eten goed at en gaf aan me niet te kunnen helpen, gezien 't al goed is.

De internist zegt hetzelfde en dat het 'dik' zijn bij me hoort en nu gewoon moet accepteren, gezien alles waar het aan zou 'kunnen' liggen is uitgesloten.
Na dit nogmaals te horen te hebben gekregen aan de telefoon, kan ik echt wel janken. En hard.

Ik wil zooo graag wat kwijt, maar alles wat ik lijk te doen, lijkt gewoon niet te helpen.. En hits me hard.

Sinds vorige week ben ik bij een personal trainer, maar zit er gewoon door..
Het is niet dat het 5 kg is.. Ik moet echt 35 kg kwijt.. Maar hoe moet je verder als alles goed is? En je maar aan blijft komen.. Mijn inziens doe je het dan niet goed?!

Firefly289

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:02

@Imre dat ziet er lekker uit en wat lief ook :)
@Pallatin bedankt voor de tip betreffende project gezond, een goeie voor mij om eens naar te kijken. Wat inspiratie opdoen.

Ik vind het knap dat er mensen daadwerkelijk productief zijn in de ochtend, respect gaucho.
Moest vanochtend om half 5 mijn bed uit voor stage, maar blijf liever wakker tot half 5 dan dat dan mijn wekker gaat.

Ik probeer mijn voeding weer bij te houden met lifesum. Werkte de vorige keer erg goed, maakt je een stuk bewuster. Vandaag dan ook tevreden, ongeveer 1600 kcal nu en ook netjes min. 2 liter water. Merk gelijk hoeveel beter ik mij voel als ik let op wat ik eet (en ook voldoende verspreid over de dag), iets minder opgeblazen. Zo nog maar even een stuk wandelen.

Net eens gekeken wat mijn BMR is. Die zou 1881 zijn en mijn dagelijkse energieverbruik 2586 (lichte lichaamsbeweging), verbaas mij over hoe hoog die getallen zijn. Op lifesum heb ik het nu op 1500 kcal per dag staan, waarbij ik er ook op let dat ik voldoende vet en eiwitten binnenkrijg (en zoals vandaag had ik 1600 kcal, maar dat vind ik ook niet erg). Al twijfel ik wel of dat niet te laag is, ik weet het niet, blijft toch lastig.

@Fakewell
Welkom :)
Wat vervelend dat de diabetes zo in de weg zit bij het afvallen... En het feit dat de internist zegt dat je er maar mee moet leren leven helpt natuurlijk ook voor geen meter, net zoals de diëtist die je niet kan helpen. Kan mij voorstellen dat het moed je dan wel in de schoenen zakt. :(:)
Kun je vertellen wat je zoal eet op een dag?

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:11

Jemig die verbrandde kcal kan toch niet kloppen? 12 km gelopen en 10 uur actief werk.

Moet woensdag echt even betere lunch en tussendoortjes halen denk ik :\
Afbeelding

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:28

Welkom fakewel! Vervelend dat je diabetes zo in de weg zit..

@Firefly, goed bezig dat je weer telt! Qua macro’s weet ik het zo niet, maar 1500 klinkt zo laag :')

@Iloveiswan, wow! Wat een stappen!

Afbeelding
Hier een zoete aardappelsoep van Hello Fresh. Smaakte zeeer goed *\o/*

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:29

@iloveiswan en Mariëlle _93: ik las dat jullie het ook over de pil hadden. Ik ben rond dezelfde periode(iets eerder) als ik ben gaan afvallen ook gestopt met de pil. En heb echt het gevoel dat dit een grote factor is geweest dat het afvallen me is gelukt. Heb hiervoor ook al vele pogingen gedaan, maar mislukte altijd.
Ik heb op een hele andere manier honger, gaat misschien wat zweverig klinken, maar het voelt natuurlijker aan? Ben ook rond de 10 jaar aan de pil geweest en kon alles eten wat los en vast zit en altijd een soort honger en nooit een verzadigd gevoel.

Ik merkte na een paar maanden dat ik echt een hongergevoel kan hebben en soms dagen gewoon geen hongergevoel, en dit hangt allemaal samen met waar ik mij in m’n ongesteldheidcyclus bevindt. Ik heb nu de week voor mijn ongesteldheid en tijdens mijn ongesteldheid ‘echt’ honger en eet een stuk meer. Die overige 2 weken een stuk minder en sommige dagen gewoon geen zin in eten. Op die dagen eet ik erg weinig gezien ik het gevoel heb dat ik het wel compenseer in die andere weken :j. Het voelt allemaal een stuk prettiger aan ipv dat constante hongergevoel. Ik heb dus echt het gevoel dat de pil een sterke invloed kan hebben en je zeer zeker kan helpen of tegenwerken.

@esther: leuke foto en filmpjes van je pony!

@gaucho: respect hoor dat je elke dag zulke mooie en gezonde gerechten maakt. Is nog een verbeterpunt bij mij, ik ben van de makkelijke gerechten die over het algemeen ook ongezonder zijn.

@fakewell: heel veel succes! Hopelijk kan de pt jou verder helpen..

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:40

Iloveiswan schreef:
Jemig die verbrandde kcal kan toch niet kloppen? 12 km gelopen en 10 uur actief werk.

Moet woensdag echt even betere lunch en tussendoortjes halen denk ik :
[ [url=m/TStPaY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kan me niet voorstellen dat het aantal verbrande calorieën klopt inderdaad, ookal ben je heel actief. Dat zou heel bijzonder zijn...

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:46

Ik snap er ook niks van. Is pas 2de dag en gekoppeld aan polsbandje. Mag die officeel niet om maar voor nu even om te meten hoeveel km ik loop wel.
Polsband zegt 16.000 stappen en 12 km.
Afbeelding

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:09

Die stappen kunnen wel kloppen, maar die apps overschatten daar enorm je verbrande kcal op. Zijn heel wat artikels over te vinden op internet, bijvoorbeeld:
https://www.vogue.nl/beauty-health/heal ... en-fitbit/

Je zal maximaal ongeveer 1000kcal verbranden als je die km’s aan 1 stuk loopt en aan een goed tempo, als ik sites over kcal met wandelen mag geloven.

Die zoete aardappel soep ziet er heerlijk uit :9

Welkom Fakewell, ik hoop dat de PT je kan helpen. Rot als je onderliggende aandoeningen hebt waardoor het bijna onmogelijk is om af te vallen. We gaan je steunen!

En welkom terug Barbaranova. Ook voor jou veel succes gewenst!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:31

Heerlijk zoete aardappel soep :j

Ik reken zelf voor 12 km wandelen zelfs een stuk minder dan 1000 kcal :o

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:43

Hangt natuurlijk ook van je gewicht af, als je 120kg weegt dan verbrand je op die 12km veel meer dan wanneer je 60kg weegt oid :D

En welk tempo: 3-5-6km/u? 12km doorstappen aan 6km/u is stevig, maar 3km/u is meteen veel minder aan kcal.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:55

Ik loop dus niet stevig door. Het is gewoon 12 km over 10 uur lang werken. Daarnaast al dat tillen sjouwen en bukken.

Daarom vind ik het ook zo lastig om te berekenen wat ik nodig heb. straks weer paar dagen vrij en dan ga ik wel sporten in huis.

Net weer op weegschaal en 700 gram zwaarder dan gisteren. Als dit zo door blijft gaan schakel ik heel snel de huisarts in.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:11

gaucho schreef:
Heerlijk zoete aardappel soep :j

Ik reken zelf voor 12 km wandelen zelfs een stuk minder dan 1000 kcal :o

Nou idd. Ik heb gisteren 12km hardgelopen en dan verbrand ik dus net aan 750kcal. Zou er dus zeker vanuit gaan dat hij verschrikkelijk overschat...

Ik heb vandaag volgens mijn Garmin 12.000 stappen gezet en daarmee heb ik 328 actieve kcal geregistreerd. Denk dat dat stukken realistischer is.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:14

Ine23 schreef:
Hangt natuurlijk ook van je gewicht af, als je 120kg weegt dan verbrand je op die 12km veel meer dan wanneer je 60kg weegt oid :D

En welk tempo: 3-5-6km/u? 12km doorstappen aan 6km/u is stevig, maar 3km/u is meteen veel minder aan kcal.

Dat is helemaal waar Ine. Maar dan nog is bijna 2000kcal voor 18.000 stappen echt wel heel erg veel.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:31

Loveiswan, je hebt 2 dingen aan staan. En Google fit en samsung health. Hij telt dus beide apps/stappen mee.

Afbeelding

Ik heb gewerkt vandaag. Dit is wat mijn fitbit geregistreerd heeft tot nu toe.
Ik neem dit niet al te serieus.
De stappenteller is wat fanatiek.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:33

MuSLi schreef:
Ine23 schreef:

Dat is helemaal waar Ine. Maar dan nog is bijna 2000kcal voor 18.000 stappen echt wel heel erg veel.

Zeker, daarom dat ik in mijn eerste bericht een artikel postte waarin wordt gezegd dat die apps enorm overschatten :j
Maar ik zie nu dat die link het niet doet -O-
Je kan dus meer dan gerust dat kcal aantal halveren... Als je dan 120kg weegt, zal je denk ik wel rond de 800kcal ofzo kunnen verbranden voor 2uur wandelen aan 6km/u.

Maar al die kleine beetjes stappen op een dag laat ik nooit meetellen, daarom dat ik mijn dit Fitbit nooit heb gekoppeld aan mijn app. Ik heb gewoon aangegeven lichte lichaamsbeweging te doen, terwijl het normale is, en zo heb ik extra kcal over om te cheaten :+ .

Ik werkte vroeger bij de AH als vakkenvuller en wandelde dan nog met de hond, had ook elke dag 15000-20000 stappen en dan kon ik met 116kg zo’n 2200kcal eten denk ik tijdens het afvallen. Volgens mij is dat redelijk lang tot 2000 geweest. Nu met 83kg zit ik op 1700 voor lichte inspanning, maar ik eet er dus wel wat meer. Werk niet meer bij de AH maar sport terug. In stappen zit ik nu rond de 9000 per dag, maar mijn verbranding is wel hoger.

Lang verhaal kort: Ik zou de koppeling van je stappenteller ongedaan maken aan je app en gewoon je bmr+energieverbruik-500kcal doen als berekening voor wat je nodig hebt.

Neemt niet weg dat als je zo snel aan blijft komen (ik zou wel maar 1x per week wegen, want het kan dag per dag zo enorm verschillen), dat ik ook echt een bezoek aan de huisarts aanraadt :j