Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lauraennala

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:39

Welkom :D 160 km is echt al een eind, zoveel km's heb ik nog niet achter elkaar gefietst :')

Vergeleken met paarden is het inderdaad relatief goedkoop HC :P
Neemt niet weg dat fietsen ook heel duur kan zijn..

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:03

Voordeel is wel dat wls je eenmaal alles hebt, het best lang mee kan gaan. Ik heb nog veel spullen die ik ooit bij aanschaf heb gekocht (10 jaar geleden). Alleen qua kleding moet ik echt weer wat nieuws kopen, gebruik het om de dag, dus dat is zo gek niet. Alleen onderhoud van de fiets bezuinig ik niet op.

Weer terug in het land, dus vanavond eerste rondje weer. Wat betreft gemiddelde snelheid zitten wij meestal rond de 20-25 km, hangt af of we een mtb route doen en of we een hele dijk tegenwind hebben. Daarnaast ook een hybride fiets ipv racefiets, dat scheelt ook enorm.

Doe het vooral door de week om hoofd lekker leeg te maken en in het weekend en vakanties gaan we voor de langere trips. Heb ooit door de week en tocht van 75km gemaakt, maar de werkdag erna was dramatisch :')

Wat is het heerlijk weer hier! Zoveel zin om weer de fiets te pakken!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 18:16

Veel onweer maar ook zonnige uitzichten en was droog over. Nu ja droog. Green regen.

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 18:52

Sakura789 schreef:
Voordeel is wel dat wls je eenmaal alles hebt, het best lang mee kan gaan. Ik heb nog veel spullen die ik ooit bij aanschaf heb gekocht (10 jaar geleden). Alleen qua kleding moet ik echt weer wat nieuws kopen, gebruik het om de dag, dus dat is zo gek niet. Alleen onderhoud van de fiets bezuinig ik niet op.

Weer terug in het land, dus vanavond eerste rondje weer. Wat betreft gemiddelde snelheid zitten wij meestal rond de 20-25 km, hangt af of we een mtb route doen en of we een hele dijk tegenwind hebben. Daarnaast ook een hybride fiets ipv racefiets, dat scheelt ook enorm.

Doe het vooral door de week om hoofd lekker leeg te maken en in het weekend en vakanties gaan we voor de langere trips. Heb ooit door de week en tocht van 75km gemaakt, maar de werkdag erna was dramatisch :')

Wat is het heerlijk weer hier! Zoveel zin om weer de fiets te pakken!

Mwah, spullen slijten en er gaat ook nog wel eens iets stuk (vorige week brak mijn derailleur doormidden bij een beetje lompe schakelactie). Helmen moet je ook eens per paar jaar vervangen en bij mij slijten de fietsbroekjes best hard. Dus een erg goedkope hobby is het niet, maar je (ik..) hebt zat duurdere.

Ik verdien iets terug door lekker veel woon-werk te fietsen als het even kan.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:37

Helm eens per jaar vervangen? Waarom?

Bij mij gaat het gelukkig niet zo snel stuk/slijten als wat jij beschrijft := dan is het inderdaad een dure sport zeg!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:46

Hier laatst na zeven jaar een nieuwe helm gekocht, een poc met een hele mooie korting.

Als je dagelijks fietst dan gaat het ook wel hard, denk dat de meeste hobby fietsers zo’n 2-4 keer per week fietsen? Dan hoeft het echt niet duur te zijn.

Afgelopen jaar nieuwe buitenbanden en dit jaar de ketting vervangen, maar verder weinig onderhoud. Mijn fietskleding is ook deels werksponsoring kleding die er uit is gegaan en krijgertjes/afdankertjes. Als ik het met mijn paard vergelijk is het echt spotgoedkoop :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:53

Doubtless schreef:
Helm eens per jaar vervangen? Waarom?

Eens per PAAR jaar.

De reden is ontnuchterend.
De meeste helmen zijn gemaakt van polystyreen met een beetje verf of plastic aan de buitenzijde. (die buitenzijde is de schaal welke de klap verdeelt; zonder schaal komt de klap op het schuim)
Dit polystyreen is opgeschuimd spul. Dat schuim is hard omdat het na opschuimen verhard. Dat verharden gaat door. Het wordt steeds minder flexibel.
De versies met de minst stevige buitenschaal zijn na 3 jaar eigenlijk aan vervanging toe. Hoe meer zon erop, UV, hoe belangrijker dit is.
Persoonlijk wil ik een goede buitenschaal. Heb drie helmen. Een integraal voor afdalingen, een MET met polycarbonaat schaal voor de weg en een freestyle/bmx met thermohardende schaal voor de crossbaan/half pipes.
Idem mijn zoon.

Ik fiets bijna dagelijks en wel heel behoorlijke afstanden, zware routes. Ik was alle kleding na elke rit. Het is enorm duurzaam allemaal.
Hoewel je snel geld uit kan geven aan fietskleding is het ERG veel kwaliteit voor je geld. Als je het vergelijkt met de kleding welke je elk seizoen bijkoopt is het echt allemaal een superkoop.
Omdat ik zonder straatkleding bij mijn vriendin aan de kust aankwam zijn we gisterenavond wat met haar kortingskaarten wat aanbiedingen gaan zoeken. Twee normale, basic zomerbroeken en een licht overhemmetje; 75 piek!
Kwaliteit en duurzaamheid onvergelijkbaar veel minder dan een wielrensetje van die prijs.

Schoenen. Neem FiveTen. Voor minder dan 100 piek koop je een topprodukt waarmee je (freestyle) ook nog eens de staat op kan of mee uit. Een beetje leuk model mannenschoen kan je haast niet vinden EN kost dan minstens zoveel voor minder kwaliteit.
Mijn Mavic mtb/weg schoenen zijn schier overslijtbaar. 90 piek in de superaanbieding met vip :o
korting en die gaan zomaar 20k of meer kms mee.

Banden idem; is verbazend hoe lang die meegaan. Echt duizenden kilometers (asfalt 5K, mtb 3K) en voor 100 piek heb ik een perfecte nieuwe set van Continental.

Nee, ik kan het echt niet duur vinden. Per kilometer of per uur omgerekend zelfs spotgoedkoop.

En nu even op google de route voor morgen bekijken. Kijk er letterlijk tegenop. De laatste pas waar ik over moet is 1100 meter en het is niet gelijk van zeeniveau omhoog... Verschillende passen en afdalingen, steeds wat hoger.
Ook twee ´stropdas´bochten; meer dan 360 graden om max hoogteverschil te overbruggen. Nog geen 2 km afstand tussen beiden. Echt HEEL mooi en slopend. Niet zo erg als de 20% hellingen gisteren. Mijn hemel; ik zag paars en moest zelfs 50 meter lopen :oo

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 14:26

Vanmorgen hadden we het toevallig bij de voorbespreking vab de training over helmen, daaf werd gezegd iedere 5 jaar vervangen.

75 km gefietst, relatief rustig, maar wel een paar sprints. Het was wel echt prachtig weer! En we hebben de bunny hop geoefend, hilarisch :')

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 18:02

Lauraennala schreef:
Vanmorgen hadden we het toevallig bij de voorbespreking vab de training over helmen, daaf werd gezegd iedere 5 jaar vervangen.

75 km gefietst, relatief rustig, maar wel een paar sprints. Het was wel echt prachtig weer! En we hebben de bunny hop geoefend, hilarisch :')

Bunny hop? Vertel!

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 18:51

:D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 19:41

Lauraennala schreef:

Zoals ik al schreef zit er een wereld van verschil tussen helmen met of zonder buitenschaal.

Heb ik een paar paginas terug uitgenbreider uitgelegd.

Is net als het verschil tussen staal, titanium, alu en carbon mbt tot materiaalmoeheid bv.; niet alles is hetzelfde ;)

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 19:49

Ik deelde alleen maar even wat ik vanmorgen hoorde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:22

Zo te lezen wordt dat een heftig dagje morgen, Huertecilla! Zet 'm op en veel plezier bij het stunten.

Haha, die bunny hop :D Handig om te kunnen! Hoe ging het?

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:26

Lauraennala schreef:
[ Video ]

:D

GCN heeft echt een leuk youtubekanaal!

@helmendiscussie: Het komt natuurlijk niet op een jaar, maar 10 jaar met 1 helm is echt veel te lang. Maar de pasvorm is nog belangrijker dan de leeftijd van de helm.

Vandaag 2 nieuwe (korte) broeken gekocht bij de Decathlon, als je daar koopt is het nog wel te doen qua prijs (100,- voor 2).

Ik ben een groot deel van de week op de fiets naar het werk geweest en ik merk dat de snelheid fors op begint te lopen, laatst zelfs 36,5 km gemiddeld over 30 kilometer en vrijdag nog een KOM. Lekker :) Het scheelt dat ik kan kiezen uit echt mooie routes voor woon - werk:

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 17:47

Wow :wow:
Been there, done that: LOVED it.
...weer op de boerderij. Beetje moe maar voldaan :D
Wat een prachtige rit. Door het vele hemelwater is de natuur uitbundig voorjaar aan het vieren met een bonte pracht aan bloemen tegen een achtergrond van groenschakeringen.
Oh en heerlijk stuurwerk.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 17:54

Lijkt me heerlijk om woon-werk te kunnen fietsen. Momenteel werk ik helaas op 72km van huis. Dat is dus geen doen :(

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 17:54

Huertecilla schreef:
Wow :wow:
Been there, done that: LOVED it.
...weer op de boerderij. Beetje moe maar voldaan :D
Wat een prachtige rit. Door het vele hemelwater is de natuur uitbundig voorjaar aan het vieren met een bonte pracht aan bloemen tegen een achtergrond van groenschakeringen.
Oh en heerlijk stuurwerk.

Klinkt goed. Foto's gemaakt nog?

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 18:11

Zo dan, goed bezig Michiel!

MuSli, met de fiets in de trein heen en fietsend terug? :P

Ik fiets ook iedere dag naar de uni 8-) nog geen km O:)

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 18:29

Lauraennala schreef:
Zo dan, goed bezig Michiel!

MuSli, met de fiets in de trein heen en fietsend terug? :P

Fiets mag niet mee in de spits. Dus dan zou ik dus pas na 9.00u naar m'n werk kunnen... en gezien de afstand ben ik dan pas laat op werk dus :Y)

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 18:58

Haha oke oke, goed excuus

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 19:03

Helaas -O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:03

MuSLi schreef:
Klinkt goed. Foto's gemaakt nog?

een paar; kan ze niet plaatsen met de geleende mobiel -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:14

Lauraennala schreef:

Wat lekker! Kan je je fiets goed kwijt? Ik zou dat ook wel willen, maar ik ben als de dood dat 'ie gejat of gestript wordt :=

Klinkt fijn, HC! En hoe was je stuntles?

Michiel, dat is ook geen straf, zeg! Lekker om even uit te waaien voor en na je werk, lijkt me :j

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:20

culaccino schreef:
Lauraennala schreef:

Wat lekker! Kan je je fiets goed kwijt? Ik zou dat ook wel willen, maar ik ben als de dood dat 'ie gejat of gestript wordt :=

Is dus maar een klein stukje haha, pak dan mijn 'gewone' fiets. We hebben een afgesloten fietsenstalling voor studenten en personeel, alleen toegankelijk met je pas.

De racefiets zou ik niet zo snel daar durven laten staan. Die staat veilig op mn kamer O:)

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:05

:wave: Zo ...ben sinds gisteren weer thuis na 10 dagen Mallorca .
Het was weer super gezellig met de groep , lekker getraind .
De eerste dag giga vertraging gehad door een technische storing , hoop dat
we daar nog wat geld voor terug krijgen . >;)
Die dag dus ook niet meer kunnen trainen .
Helaas hadden we drie dagen minder goed weer , de ene slechte dag viel
op onze rustdag dus dat kwam wel goed uit .
De vrijdag hebben we een aangepaste training gedaan ( nuchter loop over de promenade en een ontspanningscursus ) , de zaterdagmiddag klaarde het wat op en konden
we iig nog een rondje van ca 40 km doen voordat we de fietsen terug moesten
brengen .
Komende week nog lekker vrij , morgen rijd ik naar Gladbeck voor een zwemanalyse
en een bikefitting met mijn Liv .
Voor de rest denk ik lekker van het mooie weer genieten . :D