De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:21

Huh maar dat klopt toch helemaal niet. Tuberculose is al zo oud en heeft dus veel meer slachtoffers dan bvb Ebola (dat overigens sinds kort voor het eerst al 14 dagen geen nieuwe besmettingen meer heeft dus joepie!)

Anoniem

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:22

ABN Amro gaat deels in 'lockdown'
https://nos.nl/liveblog/2326530-rivm-be ... enten.html

Helft personeel ABN Amro gaat thuiswerken
ABN Amro heeft besloten de helft van de medewerkers vanuit huis te laten werken. De bank heeft de medewerkers verdeeld in twee teams. De ene week werkt het ene team thuis en de andere week het andere team. Met deze maatregel hoopt de bank te voorkomen dat een groot deel van de medewerkers tegelijk besmet komt thuis te zitten.

De nieuwe maatregel zal ook gelden voor de raad van bestuur van de bank. Daarnaast worden de twee hoofdkantoren opgesplitst in verschillende torens die niet meer met elkaar in contact staan, zodat de kans op besmetting nog kleiner wordt. Bij lokale bankfilialen zullen de meeste medewerkers gewoon blijven werken zodat mensen er nog wel voor hun bankzaken terechtkunnen. Maar net zoals op de meeste plekken worden er geen handen meer geschud.

Eerste grote bedrijf. Ik gok dat er nu veel gaan volgen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:23

Ik denk dat je dat allemaal niet met elkaar vergelijken kunt.

Edit: ik heb het dus over het plaatje met cijfers die Germie stuurde net :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:23

Hoe meer besmettingen worden gevonden die niet te herleiden zijn hoe meer besmette mensen gewoon anderen besmetten zonder dat ze het door hebben. Dus is dat ene kuchje of op welke manier die je kunt verzinnen dus toch net teveel. Dus over een week denk ik dat we nog wel een flinke stijging gaan zien, los van alle zieke mensen die thuis zitten en het ook kunnen hebben( worden niet getest) .

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:24

Rabobank heeft dat ook al gedaan, daar worden mensen die oa betalingsverkeer regelen apart gezet van anderen zonder contact met anderen. Zodat dat kan blijven doorgaan.

Zo langzaam aan scenario waarvan meeste grote bedrijven draaiboek hebben liggen en waarvan je hoopt dat het nooit nodig is

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:25

germie schreef:
Even wat getallen. [ [url=m/qzVITJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

En welke conclusie kunnen wie hier uit trekken volgens jou?

Hanafubuki schreef:

ABN Amro heeft besloten de helft van de medewerkers vanuit huis te laten werken. De bank heeft de medewerkers verdeeld in twee teams. De ene week werkt het ene team thuis en de andere week het andere team. Met deze maatregel hoopt de bank te voorkomen dat een groot deel van de medewerkers tegelijk besmet komt thuis te zitten.

De nieuwe maatregel zal ook gelden voor de raad van bestuur van de bank. Daarnaast worden de twee hoofdkantoren opgesplitst in verschillende torens die niet meer met elkaar in contact staan, zodat de kans op besmetting nog kleiner wordt. Bij lokale bankfilialen zullen de meeste medewerkers gewoon blijven werken zodat mensen er nog wel voor hun bankzaken terechtkunnen. Maar net zoals op de meeste plekken worden er geen handen meer geschud.

Ik vind het een bijzondere manier van thuiswerken. Als je in de week dat je thuis werkt besmet raakt en per ongeluk toch aan het werk gaat, besmet je toch alsnog iedereen in de week dat je op kantoor werkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:26

germie schreef:
Even wat getallen. [ [url=m/qzVITJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier heb je nog een paar getallen: 3, 106, 2936, 34, 98 en 7. :+

Doe er even een intelligente uitleg bij. Wat wil je met dit plaatje zeggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:26

Heb collega's bij de rabobank maar die hoor ik er nog niet over. Ook bij mij op het werk (ook bij een grote bank) nog geen bericht.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:28

Even wat gekopieerd

Zo hoopt de Rabobank ervoor te zorgen dat zelfs als ergens het coronavirus binnen de bank uitbreekt, er nog altijd mensen zijn die de bank draaiende kunnen houden op een andere locatie.

Het gaat dan bijvoorbeeld om de afdeling die het betalingsverkeer werkend moet houden en de zogenoemde treasury-afdeling. Die heeft als taak om te zorgen dat er genoeg geld voorhanden is om aan de verplichtingen te voldoen en de beleggingen te beheren.

Voorzorg

Ook mogen mensen die eerder zijn gevraagd om thuis te werken niet meer naar kantoor komen. De bank benadrukt trouwens dat het nog altijd om een voorzorgsmaatregel gaat.

ECB: iedereen werkt thuis

ING verplaatste met dezelfde reden eerder al een handvol mensen op kritieke afdelingen naar andere locaties. ABN Amro heeft één uitwijklocatie waar zo'n 300 mensen aan de slag kunnen als dat nodig is.

Ook de Europese Centrale Bank (ECB) neemt forse voorzorgsmaatregelen. De 3500 medewerkers van de ECB in Frankfurt moeten vandaag thuiswerken. Zo wil de ECB testen of de boel draaiende gehouden kan worden onafhankelijk van het hoofdkantoor.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:28

Ik weet dat je in het vaccinatietopic geen linkjes en plaatjes zonder uitleg mag plaatsen. Kunnen we die hulk hier ook krijgen?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:29

MarcoBorsato schreef:
Ik weet dat je in het vaccinatietopic geen linkjes en plaatjes zonder uitleg mag plaatsen. Kunnen we die hulk hier ook krijgen?

Die is er al geweest voor linkjes en dat staat ook in de OP, maar ik ben het met je eens dat het een goed idee is om hier ook plaatjes aan toe te voegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:31

Karuna, dat zijn idd selecte groepjes. Die heb je hier ook idd zoals jouw stukje noemt.

Maar bij ABN hebben ze het nu over duizenden mensen die thuis gaan werken :wow: en ik gok dat de andere banken (iig de grote, Rabo en ING) gaan volgen. :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:33

Hanafubuki schreef:

Mijn date doet dit haha. Speelt al een weekje. :))

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:33

O ja dat klinkt idd een stuk massaler. :oo

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:34

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:34

raket schreef:
Ik ben weer thuis om verder uit te zieken. Het blijft nog wel even spannend. Maar die strikte isolatie was echt niks ook voor mij. Ik wil een kat op schoot.

Beterschap, je voelt je vast beter met een knorresnor op schoot.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:38

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:38

AD live blog:
Citaat:
Uit een steekproef onder medewerkers van het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) in Tilburg blijkt dat 28 van hen het coronavirus hebben opgelopen. Het ziekenhuis, met twee vestigingen in de Brabantse stad, heeft 301 medewerkers getest. Geen van hen was in risicogebied geweest. Ze hadden ook voor zover bekend geen contact met mensen bij wie een besmetting is vastgesteld. Het is niet bekend of de 28 binnen de vandaag aangekondigde 61 nieuwe besmettingen vallen.

Het ETZ deed de steekproef op verzoek van het RIVM, dat beter in beeld wil krijgen hoeveel mensen daadwerkelijk het virus hebben opgelopen. Vooral in Brabant is van veel mensen die besmet zijn de bron niet duidelijk. De testresultaten uit Tilburg bevestigen dat besmettingen 'onder de radar' kunnen blijven.

Ook in vijf andere Brabantse ziekenhuizen is het personeel getest. De resultaten daarvan zijn nog niet bekend.

Het ziekenhuis test alle personeelsleden die verkoudheidssymptomen krijgen. Als blijkt dat ze het virus hebben, gaan ze thuis in quarantaine totdat ze zijn uitgeziekt. Ook patiënten met luchtwegklachten en koorts worden geïsoleerd en getest.

Dat zijn er toch wel veel! En dan niet te herleiden... (Behalve wellicht naar carnaval?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:39

safina schreef:
Joman schreef:

Nee natuurlijk doet hij dat niet. Want als hij dat doet, is de ellende helemaal compleet. Dan weten de burgers namelijk dat er helemaal geen grip is op het hele virus.
Blijkbaar zijn er mensen die in de weergegeven aantallen geloven, en dat biedt houvast.

Maar lieverd, er is ook geen grip op het virus. Daarom probeert men het tempo waarop het zich verspreidt in te dammen. Het is hier, het gaat niet één twee drie weg. Van een deel van de besmettingen kan niet meer achterhaald worden waar ze vandaan komen. Dus nu maar zorgen dat niet heel veel mensen tegelijk ziek worden.

Leer er maar mee leven dat het hier is. En dat er mensen besmet zijn waarvan we dat niet weten. Want elke dag zullen er weer nieuwe bij komen.

En volgens mij pretendeert niemand dat het onder controle is, want anders waren al die maatregelen in Brabant er niet. En het advies om geen handen meer te geven.

Weet jij trouwens hoeveel tests er gedaan worden op een dag? En hoeveel er daarvan negatief terugkomen?

Pardon, lieverd?
Je hoeft mij niet duidelijk te maken hoor, dat het er is en dat nederland er geen grip over heeft. Lees mijn bericht even fatsoenlijk, wil je. Ik geef enkel uitleg waarom de vraag wordt ontweken.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:39

Gaan we weer

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:42

Ach ja, thuiswerken. Dat doen er wel meer. En nu misschien wat vaker dan normaal.

De meeste mensen merken niet eens dat ze het virus gehad hebben, dus die zijn dan al immuum.

De 4 overledenen zijn gewoon oversterfte, wel vervelend of erg, maar oversterfte. De rest geneest gewoon weer volledig.

Als ze wat ziekenhuizen testen, dan komen er morgen vast meer gevallen bij. Niet raar, en nog steeds geen reden tot paniek. Zulke testen doen ze ook niet bij een verkoudheidsvirus waar je zeer waarschijnlijk dezelfde resultaten zou krijgen.

Er is meer dan genoeg grip. De meesten worden niet ziek en gewoon uitzieken is het advies.
Laatst bijgewerkt door germie op 10-03-20 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:42

germie schreef:
Even wat getallen. Aantal doden gemiddeld per dag. Verbind er zelf je conclusies aan.[ [url=m/qzVITJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is dit het gemiddelde per dag? Gele koorts is er al een tijd. Corona nog maar net. Toch is het gemiddeld aantal doden al bijna hetzelfde. Ondanks de relatief korte tijd dat het bestaat. Dat vind ik best hoog.

Dus ja. Hoe moet je figuur lezen.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 10-03-20 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:43

In Kleve, net over de grens bij Nijmegen, is nu ook een eerste geval..iemand die in Italie is geweest.

In veel delen van Duitsland zijn scholen ook dicht, ben benieuwd hoe dat hier in de omgeving gaat. In de NL supermarkt in ieder geval nog genoeg wc papier :+

Ladybird
Moderator Algemeen

MarcoBorsato schreef:

in de moderatoropmerking in OP staat aangegeven dat je inderdaad als je een linkje plaatst ook kort uitlegt wat er te zien is. Nu kan ik het zelf over het hoofd gezien hebben, maar waar mis je dat?
Het is in elk geval wel de bedoeling.

Pareltjes

safina schreef:
Storm schreef:
Vanmorgen is mijn bacillenkind meegeweest naar mijn klant. Het was in een kleine kinderkledingwinkel. Terwijl ik mijn producten verkocht aan de eigenaresse van de winkel, zat ze heerlijk en lief te kleuren en te spelen. Klant vond het prima dat ze mee was.
Morgen kan ze weer naar school. Haar leraar is nog verkouden maar er is nu wel een invaller.

Je hebt gewoon een ontzettend braaf "bacillenkind". :D

Dit is een situatie waarin we dingen soms creatief op moeten lossen, flexibel moeten zijn en vooral een beetje begrip moeten hebben voor elkaar. En dat kan dus prima, dat blijkt maar weer. +:)+

Top bacillenkind! Top working mom en top klant! Waar een wil is..... :D