Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Morris

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 15:37

Ik heb zo'n vijf weken niet gelopen, ik was toen bij de laatste les van Evy (5 km voor beginners). Ik heb nu het lopen weer bij les 10 opgepakt. Dat ging goed, nu maar hopen dat m'n enkel ook goed blijft (tot nu toe nog geen pijn).
En m'n nieuwe nimbusjes lopen heerlijk!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:44

Ahh fijn Morris..

Ik heb net les 4 gelopen, en ging wel lekker.. Was alleen vergeten sport BH aan te trekken, was wat minder hahaha. Maar was weer heerlijk in het bos, de hondjes lekker mee..
Afbeelding
Er zijn slechtere plekken om te gaan rennen :j

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:45

Dat is fijn hè Mariska, in het bos. Extra genieten is dat.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:49

Ja heerlijk! Ik ga expres in een losloopgebied rennen, dan kunnen de honden mee.. De witte loopt gewoon los mee, de rode hou ik aan de flex.. die gaat echt jagen.. Tijdens de renstukken moet ze naast me blijven lopen, en tijdens de wandelstukken gaat de flex "los" en heeft ze 8 meter lijn. Gaan prima.

Meer hier die met de hond(en) rennen?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:04

Geen hond want die heb ik hier niet, heb wel 'vroeger' eens m'n pony een aantal keer meegenomen. Trek je een hoop bekijks mee :D

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:00

Ik loop soms hard met de hond ja :j . Alleen bij korte rondjes (5 km), wil haar conditie rustig opbouwen. En ze moet meestal in de stad mee rennen, en wil niet dat ze haar poten open loopt op het asfalt -O-

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:06

Romyv schreef:
Leuk artikeltje voor de fanatiekelingen onder ons:

http://ultra168.com/2013/11/18/stairs-t ... -help-you/

Trappentrainingen zitten bij ons standaard in het progamma. Er is over een tijdje een wedstrijdje op ons trainingsparcour, zie:

http://www.puinduinrun.nl/

Als je een duwtje in de rug nodig hebt om weer een sprong vooruit te doen in je training is dit misschien een leuk doel!

Waaah! Gaaf! Ik ben geblesseerd maar zat er sterk over te denken om de puinduinrun mee te doen. Hier nooit trappen, maar het lijkt me zo gaaf, heerlijk afzien en bekaf over de finish. :Y)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:13

hij zit helemaal vol he! Is zo snel gegaan..

Meijendelloop ook :( Dacht een startbewijs te hebben via iemand van internet maar die heeft hem toch aan een kennis gegeven.. GRR

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 00:35

Ik ben vandaag weer wezen hardlopen maar heb toch een vraagje die jullie als ervaren lopers misschien wel voor me weten. Ik heb een schema tot 5km afgemaakt en ook de 5km al gelopen in 26,30. Nu is het vooral mijn doel verder te lopen i.p.v. Sneller te lopen, dus ik wil gaan opbouwen richting de 10km. Echter loop ik steeds tegen steken in mn zij aan, ik loop met ventilin en bouw rustig op, doe dan wat rekken en ga dan verder. Als ik doorloop met een steek (dan probeer ik heel goed op mn ademhaling en houding te letten, dus niet kort ademen en niet in elkaar zakken) dan wordt het steeds erger en kan uiteindelijk niks meer van de pijn (niet eens meer recht staan, lopen en rennen is echt een drama). Als ik merk dat ik een steek krijg en dan een flink (echt wel 300 meter) rustig wandel en dan weer ga rennen is er niks meer aan de hand en kan ik mn rondje afmaken. Die steken komen soms pas na 5 of 6 km maar ook al na 1500 meter. Wat moet ik hiermee en hoe kan ik het beste verder gaan?
Dankjulliewel als jullie me willen helpen! :)

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:08

Als ik 2x in de week de 10 km ga doen, dan gaat mijn snelheid "achteruit" ?? Waarom interval mij aangeraden werd? Of was dat enkel om aan te geven dat je daarmee snel grote sprongen mee kan maken?

Mij leek nml. dat je van duurloop meer conditie krijgt dan interval. Mij leek het juist dat als je steeds de 10 km blijft lopen, dat het dan vanzelf beter zal gaan? Misschien niet met dezelfde enorme stappen, maar als ik een half jaartje later zou kijken, dan zou ik toch wel iets van verbetering zijn in mijn tijden? :P

Of is interval echt een must?

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:15

WELSHFAN Echt heel erg ervaren ben ik niet, maar hoe zot het met je voeding? Misschien dat je toch te snel gaat na je maaltijd, of dat je toch te hard gaat. Om de km erbij te krijgen, kun jij je tempo wat verlagen om zo wat verder te komen.

EMILY Door interval te doen, zorg je ervoor dat je sneller wordt, je basistempo gaat ervan omhoog. Daardoor kun je dus ook sneller worden op de 10. Een marathonloper loopt ook niet iedere dag een marathon. Maar er zullen hier vast betere kenners zijn die het beter uit kunnen leggen en onderbouwen.

Ik ben gisteren naar een hardloopwinkel geweest voor een second opinion. Ik heb sinds begin van het jaar nieuwe schoenen en kreeg vrij snel daarna klachten. Ben ik terug geweest en zijn de schoenen omgeruild voor een andere merk en type. Echter de klachten bleven en werden zo erg dat ik eigenlijk een 3/4 jaar niets heb gedaan. Nu ben ik weer begonnen en dus ook maar even weer langs een erkende winkel gegaan.

Uit onderzoek kwam vast te staan dat ik toch wel een correctieschoen nodig heb. Ik zak door aan de binnenkant. Dus nu weer een rib uit mijn lijf armer en in het bezit van een correctieschoen. Gisteren mee gelopen en de klachten waren aanzienlijk minder en trokken uiteindelijk zelfs weg. Nu hopen dat het zo doorgaat, kan ik ook weer lekker opbouwen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:01

Goed dat je nu nieuwe schoenen hebt egnie, ik herken wel wat in je verhaal, want ik zak ook aan de binnenkant. Heb nu wel neutrale schoenen, maar met een flinke correctiezool erin en dat loopt voor mij fijn. Heb ze echter al dik een jaar dus ik vrees dat ik ook uit moet kijken naar iets anders.

Heb me gisteren ingeschreven voor de 10km in April tijdens de marathon in Rotterdam en loop vandaag les 4 van Evy, gaat hartstikke goed weer :j Ik loop om de dag een les en dat is prima te doen. In totaal 60 lessenx2 en dan zou ik in 120 dagen klaar moeten zijn. Komt qua planning mooi uit.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:33

Welsfan, Dit hadik in het begin ook heel erg. Na 10 passen begonnen al mn organen tegen te stribbelen en dit werd gedurende het lopen erger en erger. Mij hebben ze toen een keertje verteld dat ik meer rood vlees moet eten, sindsdien heb ik er vrijwel geen last meer veer. Wat ook werkt om de kramp tegen te houden is knijpen in je duim (zit de kramp rechts knijp je met je rechterhand in je rechterduim, bij links andersom). Het is een toch een stukje wennen van je lijf aan het lopen. Misschien dat je ongemerkt te hard gaat.

Emily, Grote kans dat je snelheid minder wordt als je zonder interval alleen de duur vergroot. Feitelijk kan je het ook andersom beredeneren: als je eerst 7km in 45 min loopt en je snelheid kan verhogen dat je diezelfde afstand in 35 min loopt, dan kan je ook 10 min langer doorrennen en daarmee vergroot je automatisch je afstand. Interval is geen absolute must, maar wel grote noodzaak wil je blijven verbeteren. Ik heb het te weinig gedaan in het begin en voor mij is het nu heel moeilijk mn snelheid te verbeteren hierdoor. Dus daar ga je uiteindelijk keihard tegen aan lopen.

Egnie, mooi dat het wel gelijk werkt! Zou het niet kunnen dat je daarvoor te lang op verkeerde schoenen hebt gelopen en dit pas goed voelbaar werd toen je van schoeisel ging veranderen? Nu rustig opbouwen, moet je ook nog afwisselen met je oude schoenen om rstig aan de standverandering te wennen?

Mars, TOP!!! Gaat je zeker lukken :D heb je tijdtechnisch nog een doel?

Ik apetrots, mn zus heeft met ongeveer 4x trainen de 5km gelopen :D Gemiddelde snelheid van 10.2 dus super netjes. Talentje ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:37

Hi! Mag ik mee kletsen?

Vanavond wil ik starten met Evy van str, en het dan ook eens vol houden :+ . En hopelijk lukt dat dmv dit topic!

Wat doen jullie aan als bovenkleding in deze kou? Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik aan moet, en ik wacht nog even met investeren in goede hardloop kleren :P . Heb wel goede hardloop schoenen en een hardloop broek!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:45

welkom paula! Wat is je doel en je plan?

Ik ben een vreselijke koukleum!! En loop met een trui en soms zelfs nog een jasje er over. Maar iig een trui :) Onder de 5 graden komen er meer lagen bij

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:52

Ik heb 'geluk' (in de winter dan) dat ik niet zoveel zweet en dus warmer blijf, dus ik loop met een vrij dun shirt met lange mouwen en van die 'duimgaten' zodat m'n handen ook warm blijven (ook onder de 5 graden, als het echt gaat vriezen kijk ik wel of ik er nog iets onder/overheen aantrek), is wel speciaal om hard te lopen (neemt zweet echt meteen op) maar een gewoon shirt zou denk ik ook wel moeten volstaan in het begin. Is wel heel persoonlijk inderdaad, ik zou er niet aan moeten denken om met een trui te lopen, maar misschien werkt dat voor jou veel beter!

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:08

Dankje voor de tips! Ik loop altijd minimaal een uur na mn maaltijden en gisteren zelfs langer ervoor. Dat roodvlees zou ik eens moeten proberen. En dat te hardlopen kan wel (door met muziek mee te lopen ga ik idd soms wat hard) maar ook al na zo'n korte afstand? Terwijl ik veel sneller ook al heb gedaan op 2 km en dat ging wel goed.

Qua kleding heb ik een thermo shirtje van de decathlon, volgens mij 15 euro. Met een gewoon hempje eronder is het tot nu toe nog warm genoeg. Ik kan er straks nog een extra laagje bij doen. Handschoenen draag ik nog niet, eerste 10 minuten bevroren vingers en daarna warm gelopen dus dan merk ik niks meer van de kou (vind het eerlijk gezegd veel beter dan toen ik begon in de periode dat het dagelijk tegen de 30 graden ging) :P

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:52

Romyv schreef:
Mars, TOP!!! Gaat je zeker lukken :D heb je tijdtechnisch nog een doel?

Thanks, ik hoop t ook!
Tijdsdoel heb ik niet echt. Ik loop comfortabel op 9 km/u, dat is echt de snelheid waar ik me het prettigst bij voel. Als ik dat de hele weg vol zou kunnen houden dan ben ik meer dan tevreden :j

Qua kleding loop ik nu in mn lange broek, lang runningshirt met gaten voor je duimen en een windjack. Als het straks vriest dan komt er een kort of lang thermoshirt onder en trek ik ook mn handschoenen erbij aan.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 03:19

Mars, dat is een eindtijd van 1.07, super toch! Mooi doel :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:06

Vind ik ook :j
En alles wat ik sneller ben is mooi meegenomen! Eergisteren overgewerkt dus toen niet meer gelopen, dus heb ik gisteren training 4 van Evy ingehaald. Vandaag rust en dan morgen dag 5

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:10

Mars, leuk dat je de 10 km gaat doen in Rotterdam! Ik heb m vorig jaar gedaan, is een leuk rondje om te rennen, en al helemaal omdat er een hele hoop mensen langs het parcours staan, geeft toch een boost. En je streeftijd is zeker netjes, hoop dat je in je trainingen al gaat merken dat je het gaat kunnen!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:16

Ja ik hoop ook op een boost doordat er veel mensen staan, sowieso schijnt de sfeer geweldig te zijn :)
We gaan het zien, ik ben tegelijkertijd ook aan het afvallen, dat helpt vast ook mee voor het lopen.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:13

welshfan97 schreef:
Dankje voor de tips! Ik loop altijd minimaal een uur na mn maaltijden en gisteren zelfs langer ervoor.

Misschien dat het dan alsnog aan je maaltijd kan liggen hoor. Ik kan absoluut niet meer lopen na het avondeten, zelfs niet 2-3 uur later. :n Dan krijg ik ook enorm veel last van steken.

Mars, dat helpt zeker mee. In ieder geval helpt het om strakker te worden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:29

Nou, mijn doel is voornamelijk om het vol te houden haha! Wil ook graag wat fitter worden.. :)
Heb de eerste les al uitgesteld tot vanavond :') .

Nou dan ga ik NU m'n eerste les lopen samen met m'n hondje!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:06

Paula, hoe was je eerste les bevallen?
Ik heb net les 4 achter de rug, knieën gingen redelijk! Wel voor de zekerheid even gekoeld!
Heb net eens even zitten kijken (en tabel zitten maken!) maar loop nu in (ongeveer) dezelfde tijd een kilometer verder dan bij les 1 als je per km kijkt (snappen jullie mijn zin nog?)! *\o/* *\o/* Nu was dit een duurloop les dus ook veel gelopen tussendoor, maar alles wat ik moest rennen volgehouden O:) *Is nog steeds trots op zichzelf*

Datum les afstand tijd tijd/km
20-nov 1 2,66 19,08 7,2
23-nov 2 3,02 20,49 6,8
25-nov 3 3,08 20,37 6,6
30-nov 4 3,62 26,47 7,3

edit: mmmh tabel wil niet meewerken!
Laatst bijgewerkt door Barbabientje op 30-11-13 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt