[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 00:30

Ik heb ook eens een vraagje. Ik ben nu ondertussen bijna 16, en heb al sinds mijn 10de menstruatie. Ik heb een dik half jaar geleden een kieste op mijn eierstokken gehad. Uiteindelijk is deze vanzelf weggegaan. Maar sindsdien is alles een beetje in de war, ik heb mijn menstruatie normaal altijd optijd. Maar sindsdien komt hij altijd te laat, of te vroeg. Super vervelend! Ook heb ik de afgelopen maanden veel meer bloedverlies dan ik normaal heb. Ik zou stilaan misschien dan toch de pil willen vragen, maar ik durf het niet echt te vragen omdat mijn mama hier echt niet zo 'losjes' mee omgaat. Toen de dokter er ooit over begon sloeg ze het meteen af, dusja... Iemand tips?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 00:35

CalipsoLover schreef:
Ik heb ook eens een vraagje. Ik ben nu ondertussen bijna 16, en heb al sinds mijn 10de menstruatie. Ik heb een dik half jaar geleden een kieste op mijn eierstokken gehad. Uiteindelijk is deze vanzelf weggegaan. Maar sindsdien is alles een beetje in de war, ik heb mijn menstruatie normaal altijd optijd. Maar sindsdien komt hij altijd te laat, of te vroeg. Super vervelend! Ook heb ik de afgelopen maanden veel meer bloedverlies dan ik normaal heb. Ik zou stilaan misschien dan toch de pil willen vragen, maar ik durf het niet echt te vragen omdat mijn mama hier echt niet zo 'losjes' mee omgaat. Toen de dokter er ooit over begon sloeg ze het meteen af, dusja... Iemand tips?

Ik herken je verhaal helaas :(:)
Zoals je hierboven leest heb ik pas twee weken geleden de stap gezet (ben nu 19). Mijn moeder is ook erg gesloten over dat soort dingen. En dat vond ik vervelend, omdat de moeders van vriendinnen hun dochter rond 15/16 vanzelf mee naar de dokter namen voor de pil...

Ik zie dat je ook van België bent? Je kan gewoon zelf naar de huisarts gaan en de pil vragen (wat niks voorstelt. Je bloeddruk wordt gemeten en er worden enkele vraagjes gesteld). In België worden de standaard pillen tot je 21ste levensjaar volledig terugbetaald. Dus als je met je voorschrift en SIS-kaart naar de apotheker gaat krijg je ze gewoon gratis mee :-)

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 17:47

Je kan zelf naar de dokter, dokter heeft geheimhoudings plicht. Dus zelfs al zou je moeder iets vermoeden en langs de huisarts gaan, dan nog zou hij niks mogen vertellen :) Als jij denkt het het gaat helpen, vooral doen. Gewoon zelf een afspraak maken en je moeder niet meenemen :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 09:59

Bedankt! Maar jammer genoeg is mijn huisarts een goede vriend van mijn mama, en denk dan niet dat dat zo'n goed idee is? En mijn mama is wel iemand die vaak door mijn spullen kijkt, wat als ze die pillen dan vind? Dan hang ik echt... Het is inderdaad lastig, 2 van de 5 van mijn 'vriendinnenklikje' op school hun ouders zijn zelf naar de dokter gestapt voor de pil. En die zijn dan beide een jaar jonger als mij. (Ook 15 of bijna) en is dat dan ook niet vanaf een bepaalde leeftijd dat je de pil gratis kan krijgen bij de aphoteker?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:19

Gewoon zeggen tegen je mama dan? :-)
En uitleggen waarvoor je hem wilt hebben. Ik denk dat veel moeders hem aan seks koppelen en dat is nu eenmaal de grootste schrik als ouder haha. Als je moeder nog eens naar de huisarts moet kan je voorstellen om mee te gaan voor de pil, dan is de drempel al minder groot dan 'ik wil naar de HA voor de pil' bijvoorbeeld. In België staat er als ik me niet vergis geen minimumleeftijd, gewoon t.e.m. 21 jaar. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:31

CalipsoLover schreef:
Bedankt! Maar jammer genoeg is mijn huisarts een goede vriend van mijn mama, en denk dan niet dat dat zo'n goed idee is? En mijn mama is wel iemand die vaak door mijn spullen kijkt, wat als ze die pillen dan vind? Dan hang ik echt... Het is inderdaad lastig, 2 van de 5 van mijn 'vriendinnenklikje' op school hun ouders zijn zelf naar de dokter gestapt voor de pil. En die zijn dan beide een jaar jonger als mij. (Ook 15 of bijna) en is dat dan ook niet vanaf een bepaalde leeftijd dat je de pil gratis kan krijgen bij de aphoteker?

Je kan het best tegen je moeder zeggen, je moeder is niet alleen een moeder maar ook een vrouw. Als je aangeeft dat de menstruatie een hel is, zal ze het echt begrijpen als je vraagt of ze het oke vindt als je de huisarts om de pil wil vragen, want dit is niet meer te doen.
Ik heb het ook tegen mijn moeder gezegd en welke scenario's ik afspeelde in mijn hoofd; niets kwam uit. Mama zei; ik snap het best en ik wil ook best met je meegaan.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:11

Bedankt, jullie stellen me toch al meer gerust. ;) ik denk dat ik er dan eerst toch maar eens met mijn mama over ga hebben. Als zij dan nee zegt, kan ik nog steeds overwegen om er zelf achter te gaan.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:19

CalipsoLover schreef:
Bedankt, jullie stellen me toch al meer gerust. ;) ik denk dat ik er dan eerst toch maar eens met mijn mama over ga hebben. Als zij dan nee zegt, kan ik nog steeds overwegen om er zelf achter te gaan.

Geef dat ook aan als je wilt. 'Mam ik vertrouw jou, ik waardeer je oordeel, ik vind het belangrijk dat je dit weet omdat je zelf ook een vrouw bent en waarschijnlijk de pil gebruikt hebt, daarom heb ik het hierover met jou, etc'. Het ligt een beetje aan de band met je moeder, maar ik zou zelf ook gewoon zeggen dat je het helemaal niet achter haar rug om wil regelen en gewoon open over dit 'vrouwelijke' onderwerp wil kunnen zijn. Je hebt het nodig voor je pijn, klaar. De huisarts zal ook beamen dat de pil wel degelijk menstruatiepijn kan verlichten(en anders zitten in dit topic minstens 10 mensen die het daarmee eens zijn ;) ).

Toen ik de pil kreeg en het daarover had met mijn mam voelde dat best fijn. Blijkbaar begreep ze me tóch wel en was ze blij dat ik haar vertrouwde.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:36

CalipsoLover schreef:

Dan alsnog heeft hij geheimhoudings plicht. Hij mag NOOIT aan jou moeder vertellen waarvoor jij allemaal bij hem langs bent geweest. Dat mag niet, ook niet tegen bekenden. Zullen ook wel wetten over zijn.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:49

In nl kan een arts daar ernstig voor berispt worden in ieder geval.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:08

Ik vraag het maar even hier voor ik mijn huisarts weer moet lastig vallen:

Ik slik de pil en heb nog 11 van de 21 pillen over op mijn strip, maar lijk sinds een aantal dagen al ongesteld te zijn geworden. Het is wat minder dan wanneer ik 'echt' ongesteld ben, maar wel duidelijk vloeiing en geen spotting etc.

Moet ik nu stoppen met mijn pil of de pil doorslikken tot het einde van de strip?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:08

Is het de eerste strip na de stopweek? Doorslikken. Is het je tweede strip die je doorslikt? Dan kun je gerust stoppen :)

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:56

ik zou hem doorslikken en contact opnemen met je huisarts, wellicht is deze pil te licht voor je of..???

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:37

Ik slik hem al iets meer dan twee jaar nu. Kan deze ineens te licht zijn? Het is trouwens de dianepil die is toch vrij 'zwaar'? Ik krijg hem voorgeschreven als medicijn tegen hormoonproblemen, de anticonceptie is niet de hoofdzaak dat ik hem slik.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:23

Pearlx schreef:
Ik slik hem al iets meer dan twee jaar nu. Kan deze ineens te licht zijn? Het is trouwens de dianepil die is toch vrij 'zwaar'? Ik krijg hem voorgeschreven als medicijn tegen hormoonproblemen, de anticonceptie is niet de hoofdzaak dat ik hem slik.

Je lichaam veranderd ook van samenstelling van hormonen. Ik heb 4 jaar lang een pil geslikt en kreeg ook doorbraakbloedingen etc. Dus toen mee moeten stoppen omdat mijn hormoonhuishouding op mijn 14e anders is dan op mijn 18e. Dus wie weet ligt het daar wel aan?

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 01:27

Ik ben benieuwd hoe het zal gaan. Ik heb morge me laatste pilletje en dan is mijn stopweek. Soort van zenuwachtig.

Ik heb laatst bij een programma gezien dat wij onze vagina enz niet moeten wassen maar dat die dat uit zichzelf doet. En dat wassen zelfs slecht is. Het was een dokter maar zou dat echt zo zijn??

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 07:30

Wassen met water kan nooit kwaad. Douchegel zou ik niet snel doen.

Weten jullie of een onregelmatige menstruatie vaak voorkomt en wat daar meestal de reden van is?
Ik ben altijd heel erg op tijd geweest, kon t altijd bijna op de dag voorspellen.. Vorige maand ineens 3 dagen overtijd (stress natuurlijk :') ) maar toen kwam het alsnog. En nu ben ik alweer 2 dagen overtijd, gerekend met de lengte van die vorige, langere periode.. We hebben de hele maand heel voorzichtig gedaan.. Toch maar een test gedaan, maar gelukkig negatief zoals ik al verwachtte. Maar dan ga je toch denken, hoe kan dat dan..
Ik had ook het idee dat de ovulatie niet op de normale dag was.. een dag of 5 later kwam ik ineens het eiwitachtige slijm tegen.
Nu heb ik wel wat stress, druk op het werk en druk thuis en slecht slapen, maar ik heb wel eerder wat stress gehad en nooit zo'n onregelmatig menstruatie.
Of de overgang, dat lijkt me wel wat vroeg op mijn 29e :=
Iemand hier ervaring mee?

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:22

Nee srry. Bij mij is het bijna altijd 1 of 2 weken te laat of te vroeg. Bah. Daarom heb ik de pil dus nu. En morgen begin ik met mijn allereerste stopweek

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:41

Succes drawerlover, heb er net mijn eerste stopweek met de pil opzitten. Niets bijzonders :D

Vreemd 8nnemiek! Zeker als je altijd op tijd bent geweest. Kan inderdaad aan stress te wijten zijn. Als je je echt zorgen maakt zou ik even de HA bellen, die eventueel de nodige onderzoeken kan verrichten. Dan ben je iig zeker :-)

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 14:44

Met mijn eerste stopweek met de pil was hij veel erger dan 'normaal', voordat ik met de pil begon dus.
Veel ervaringen zijn dat het minder is, maar bij mij werd het erger en is het nogsteeds 'meer'.
Succes iig!

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:09

Toen ik mijn menstruatie verlengde had ik ook de pil. Ik was netjes week erna ongesteld en het was stukken minder dan normaal

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:19

Hoi iedereen,
Ik ben nu al meer als anderhalve maand niet meer ongesteld terwijl in het normaal binnen een maand ben en regelmaat heb in mijn periode.
Nog nooit gemeenschap gehad, en zit dus ook niet aan de pil dus dat kan het niet zijn..

Durf er niet mee naar mijn huisarts, maar kan het ook aan iets zoals stress liggen? Heb de laatste tijd ook vaak steken in mijn buik en ben nu en dan misselijk..

Ik ben nogal bezorgd..

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 06:38

Dat weet ik niet hoor.

Ik heb op het moment veel buikpijn en ik denk dat dat komt omdat ik bijna ongesteld word. En denk na ik heb uit nature een keer overgeslagen en daarna heb ik nog uitgesteld met de pil want ik werd maar niet ongesteld. Mijn laatste keer was dus iets van 10 weken geleden. Ik zou het niet gek vinden als het nu best wel veel word hoor.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:20

Hebben jullie ook zo'n last van pijnlijke borsten als jullie menstruatie eraan zit te komen?
Ik ben al sinds m'n 10e ongesteld (nu 19), slik al 4 jaar de pil, maar heb ervoor nog nooit echt last gehad van gevoelige borsten, en nu is het al bijna twee weken aan de gang, ook weer veel last gehad van tussenbloedingen :\

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:05

Nee sorry. Ik ben pas 13 en bijna een heel jaar ongesteld (ja niet achter elkaar natuurlijk) dus ja. Ik heb ook nog een vraag.

Kan ziek zijn ervoor zorgen dat je meer buikpijn hebt tijdens je menstruatie want ik ben ziek en heb nogal wat buikpijn.