GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 10:37

DuoPenotti schreef:
Maar zou het betekenen dat mensen na een poos weer gaan aankomen na stabilisatie?
Dat als mensen op onderhoud spuiten dat ze dit moeten gaan verhogen?

Dat kan zomaar als je er niet helemaal afgaat. Of mensen die nog volop in het traject zitten zullen dan inderdaad moeten gaan verhogen.
Ik moet nu ook eerlijk zeggen, dat ik dat ook wel voelde hoor. Terwijl 2.5 mg in het begin er voor zorgde dat ik geen hap door de keel kreeg, terwijl ik op het einde best wel weer de normale hoeveelheden kon gaat eten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 10:43

Ja dat merk ik ook. Toen ik begon op de startdosering van 0,25 had ik totaal geen trek meer. Nu ben ik al een tijd afgebouwd en terug naar 0,25 maar ik heb echt wel weer trek hoor. Toch doet het nog wel dingen voor mijn metabolisme dus het is niet dat het niks meer doet.

Maar als er zodanig gewenning optreedt dat je weer aankomt dan zou dat niet mooi zijn. Dat hoop ik toch niet.

rien10

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 10:58

Ik ben ook van 1 MG terug naar 0,5 En ik moet echt "nee" gaan zeggen tegen dingen, terwijl dat met 1 MG helemaal niet hoefde, mijn lijf had geen behoefte. Nu komt er toch weer een grote dosis discipline om de hoek kijken.
Twee weken onverstandig gegeten, wel veel bewogen. Bijna niets erbij, dus ik ben wel stabiel.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 13:42

Suzanne F. schreef:
Ja dat merk ik ook. Toen ik begon op de startdosering van 0,25 had ik totaal geen trek meer. Nu ben ik al een tijd afgebouwd en terug naar 0,25 maar ik heb echt wel weer trek hoor. Toch doet het nog wel dingen voor mijn metabolisme dus het is niet dat het niks meer doet.

Maar als er zodanig gewenning optreedt dat je weer aankomt dan zou dat niet mooi zijn. Dat hoop ik toch niet.

In zoverre wel dat je eetlust voldoende terug komt en je dus weer terug gaat naar je oude porties/snoepen, wel...
Mijn schoonvader is ivm diabetes (70+) een ongeveer 5 jaar geleden begonnen en is toen zeker 15 kg afgevallen maar is dat nu wel weer aangekomen. Ook omdat de lekkere trek gewoon weer terug is en dus de kastjes weer vol liggen met snoepgoed, terwijl hij daar eerder absoluut geen behoefte aan had.
Zijn suikerwaardes zijn wel nog ok, dus metabolisch doet het idd nog wel wat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 14:49

Oh oliebol dat belooft dan niet veel goeds -O-
Ik doe al echt mijn best om me in te houden.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:24

Ik ben 22% kwijt, maar sta de afgelopen maand eigenlijk wel stil. Omdat ik al bijna aan mijn streefgewicht zat, was ik al iets gezakt in dosering. Maar dat was dus geen goed idee. Gisteren dus weer opgehoogd naar 5 mg (Mounjaro). Ik heb het idee dat het nu weer wat doet. Dus hopelijk de laatste 3 kilo er ook nog af.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 16:10

Ik ben inmiddels een half jaar stabiel op een onderhouds dosering. Inmiddels kan ik wel weer wat beter eten dan in het begin. Maar wanneer ik me Asan het eet patroon houd van voldoende eiwit en bij elke maaltijd iets van groente kan ik de uitspattingen prima weerstaan. Ik hou van een koekje maar niet meer een heel pak. Andere jaren waren sinterklaas en verschrikkelijk voor me. Ik kon niet de supermarkt in zonder pepernoten mee te nemen. Dat is nu echt anders. Wanneer ik nu zin in pepernoten heb, loop ik 3,5 kilometer naar de pepernoten winkel en koop dan een zakje hele lekkere. Die enorme zakken uit de supermarkt van andere jaren heb ik nog niet weer gehad.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 06:10

van 95,6 naar 79,2 = -16,4 *\o/* in 5 maanden

Ik blij *\o/* *\o/*

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 06:12

Wat fijn!
Ben je er al bijna?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 06:35

Mooi resultaat weer!

Hier nu al weken stabiel op microdosering. Heb me onlangs niet gemeten, maar heb het idee dat ik nog wel centimeters verlies. Nu sport ik ook zo’n 5x per week, waarvan 3x indoor op de racefiets, dus dat helpt natuurlijk ook wel. Voel me nog steeds goed, ben mentaal ook stuk rustiger en gisteren liet ik me op kantoor verleiden door klein handje pepernoten en was daarna misselijk. Dus het doet op lage dosering nog echt wel wat voor me gelukkig. Ik kan wel wat meer eten, maar zolang ik hoog in eiwitten blijf, kan ik prima op 3 maaltijden de dag door zonder snacks.

Ik ga pas in januari verder afbouwen, want die decembermaand is al lastig zat met overal feestjes en eten. Kijken of ik rond de 10 kliks kan en als dat lukt ook de tijd oprekken tussen het spuiten. Hoe gaat het afbouwen bij jullie?

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 07:27

opisop_shop schreef:
Wat fijn!
Ben je er al bijna?

Voor een gezonde BMI zou ik nog zo'n 10 kilo af moeten vallen, maar ik vind de 75 wel prima hoor (nu al eigenlijk wel ;-) )

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 07:30

Padoertje schreef:
Mooi resultaat weer!

Hier nu al weken stabiel op microdosering. Heb me onlangs niet gemeten, maar heb het idee dat ik nog wel centimeters verlies. Nu sport ik ook zo’n 5x per week, waarvan 3x indoor op de racefiets, dus dat helpt natuurlijk ook wel. Voel me nog steeds goed, ben mentaal ook stuk rustiger en gisteren liet ik me op kantoor verleiden door klein handje pepernoten en was daarna misselijk. Dus het doet op lage dosering nog echt wel wat voor me gelukkig. Ik kan wel wat meer eten, maar zolang ik hoog in eiwitten blijf, kan ik prima op 3 maaltijden de dag door zonder snacks.

Ik ga pas in januari verder afbouwen, want die decembermaand is al lastig zat met overal feestjes en eten. Kijken of ik rond de 10 kliks kan en als dat lukt ook de tijd oprekken tussen het spuiten. Hoe gaat het afbouwen bij jullie?

Jij spuit toch ook Ozempic?

Ik zit nu op 0,50 mg per week en dan verdeeld over 2x 0,25. Heb wel een 1 mg pen,dus 18 clicks per 3,5 dag. Bevalt mij super! Als ik de 75 kilo aantikken wil ik ook gaan minderen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 07:52

Doe je dat voor de honger Karrij? Heb je dat overlegd of zelf uitgeprobeerd om 2 x 0,25 te doen ipv 1 x 0,5?

Ik blijf het een uitdaging vinden. Ik bouw nu per week een klikje af maar de honger is serieus. Is nu echt geen easy peasy meer vind ik. Dat was het maandenlang wel. Afvallen vond ik makkelijker dan het stabiliseren en afbouwen. Ik blijf nog wel stabiel qua gewicht. Ene week pondje meer dan de andere week maar dat geeft niet, als het maar rond een bepaald gewicht blijft en niet stijgt.
Ik heb het stabiliseren toch wel onderschat. Ik dacht steeds: ach dat is een probleem voor later, eerst die kilo’s er maar af. En dat ging heel voorspoedig. Maar goed, en nu. :')

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 09:21

Suzanne F. schreef:
Doe je dat voor de honger Karrij? Heb je dat overlegd of zelf uitgeprobeerd om 2 x 0,25 te doen ipv 1 x 0,5?

Ik blijf het een uitdaging vinden. Ik bouw nu per week een klikje af maar de honger is serieus. Is nu echt geen easy peasy meer vind ik. Dat was het maandenlang wel. Afvallen vond ik makkelijker dan het stabiliseren en afbouwen. Ik blijf nog wel stabiel qua gewicht. Ene week pondje meer dan de andere week maar dat geeft niet, als het maar rond een bepaald gewicht blijft en niet stijgt.
Ik heb het stabiliseren toch wel onderschat. Ik dacht steeds: ach dat is een probleem voor later, eerst die kilo’s er maar af. En dat ging heel voorspoedig. Maar goed, en nu. :')

Wij hebben wel het zelfde verhaal daarin Suzanne, ik vind ook het stabiliseren een stuk moeilijker dan het afvallen zelf. Ik blijf rond het zelfde gewicht, dat wel, maar de dagen hebben enorm veel verschil. Makkelijke dagen en verdomd moeilijke dagen dat ik alles zou opeten wat ik kan vinden ..
Had het er met mijn arts over. Die zei dat ik echt moet volhouden op deze dosering, en dat ik niet elke dag gefixeerd naar die weegschaal mag kijken. Het is echt normaal dat je schommelt, maar bij mij is dat dan al een klein paniekje :D Volgens haar is het ook niet erg om eens een dag wat meer te eten, als je je maar de dag nadien weer herpakt. Ze vond de 80/20 regel echt ideaal. In de week mooi in het gareel, en in het weekend jezelf eens iets meer gunnen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 10:49

karrij schreef:
Padoertje schreef:
Mooi resultaat weer!

Jij spuit toch ook Ozempic?

Ik zit nu op 0,50 mg per week en dan verdeeld over 2x 0,25. Heb wel een 1 mg pen,dus 18 clicks per 3,5 dag. Bevalt mij super! Als ik de 75 kilo aantikken wil ik ook gaan minderen.

Ja klopt. Tot nu toe alleen 1 dag zin om te graaien, maar dat is net voor m’n menstruatie. Dat is ook echt een moment, dus dag erna is dat ook weer klaar.

Redde jij het niet op 1x per week spuiten, of gaat je lijf beter om met 2x lagere dosis?

Balen Suzanne dat het ‘stemmetje ‘ bij jou weer naar boven komt. Maar moet heel eerlijk zeggen dat wanneer mij dat gebeurt, ik prima op microdosering kan blijven. Denk dat ik daar wel vrede mee heb, want al mijn overgangsklachten zijn nu super fijn hanteerbaar hahaha.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 11:05

Ik doe het al een hele poos super op 2x 0,25 per week. 1x 0,50 werkte niet lekker voor mij,dus in overleg dit en doe het er al lang goed op. Ik ben nooit verder geweest dan de 0,50

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 15:17

Ik kom even uit de meeleesmodus. Voor de mensen die via GetWellis medicatie hebben, hoe verloopt het contact als je nog andere medicatie gebruikt?

Ik wil in januari graag starten en het spoor bij de HA loopt helaas dood. Maar ik gebruik ook schildkliermedicatie en ik zou wel graag regelmatig bloed willen prikken. Is zoiets mogelijk bij GetWellis? Ik zie het niet zo specifiek terug op hun website.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 15:30

Ik heb gisteren even contact opgenomen met mijn arts Yazen over welke nieuwe dosis ik moet gaan aanhouden met de nieuwe grotere pen. Eerst vroeg ze me hoeveel ik had gebruikt van de oude pen (18.75). Dus ik moest 15 klikken van de nieuwe pen gebruiken.
Toen ik zei dat ik toch eerst nog het restant wou opmaken, was dat prima en kreeg ik een aangepaste dosis voor de nieuwe pen. Moest dus alleen 2 keer prikken.

Vroeger at ik altijd 3-4 boterhammen tussen de middag, maar nu 1 of 1½.
En heb ik broodbeleg keuze stress. Met 3 mannen in huis die veel eten, komt er dus ook veel verschillende soorten beleg. Maar het lukt steeds beter.

Ennasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 17:33

Vorige week toch maar opgehoogd naar 0.6 ozempic
En na lange tijd zit er nu weer wat beweging in, vanochtend een kilo eraf *\o/*
Heel blij mee hopelijk zet het een beetje door nu met 0.6; niet dat ik voor iedere kilo 0.1 moet ophogen ..

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 08:13

Ik stond ook een hele tijd stil op 0.75 nu zit ik op 0.825 Ozempic en zit er weer wat schot in, ik merk wel dat ik dan wat meer misselijk ben dan eerst. Ik wil echt persé onder die 70 kilo komen echt persé, dan ga ik kijken hoe en wat ik moet doen om af te bouwen.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 08:38

Vandaag afspraak bij huisarts, ben benieuwd wanneer ik mag beginnen met spuiten. Houden jullie je ook aan een dieet? Afgelopen tijd zelf wat gedaan met "bakje geluk". En dat beviel goed, maar denk dat straks met spuiten de porties veel te groot zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 08:46

Bonnelover schreef:
Vandaag afspraak bij huisarts, ben benieuwd wanneer ik mag beginnen met spuiten. Houden jullie je ook aan een dieet? Afgelopen tijd zelf wat gedaan met "bakje geluk". En dat beviel goed, maar denk dat straks met spuiten de porties veel te groot zijn.

Succes! Ben benieuwd. Het dieet kwam bij mij vanzelf. Minder trek in zoete dingen en dan kan je zelf goede keuzes maken. Sneller vol zorgde voor kleinere porties.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 08:52

Let erop dat je je eiwitten binnen krijgt en dat je wel iets blijft eten. Dat zijn de tips die ik mee kan geven. Zodra ik dat niet doe, val ik niet af. En wat Suzanne hierboven ook zegt, voor de rest kwam het vanzelf.
Nu hebben ze op t werk iedereen een grote zak snoep en chocolade gegeven voor Sinterklaas. Waar ik voorheen die hele zak direct op had gegeten, heb ik er nu gewoon geen interesse in.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 08:54

Minder eten en betere keuzes gaat vanzelf. Ik eet nog wel lekkere dingen maar al het andere van chips nooit meer tenzij ik op een verjaardag ben of ergens op bezoek maar dan maar een beetje.

Ik ga nog gewoon naar de mc donalds en dat valt nooit verkeerd. Maar dan eet ik een medium frietje en 6 kipnuggets ipv alles large en 9 kip nuggets en dan denken: ik lust nog wel iets. Het mindere eten gaat er ook maar amper in.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 10:46

Ik heb de app van het voedings centrum gebruikt. En eigenlijk nog steeds. Vind het toch handig om de calorieën een beetje bij te houden. Het heeft mij echt wel geleerd om minder te eten en andere keuzes te maken. Ook gebruik ik het om te zien of ik voldoende eiwitten en vezels heb gegeten. Anders krijg je honger of obstipatie. Beide zijn niet leuk. Omdat je minder eet is het ook belangrijk om voldoende voedingsmiddelen binnen te krijgen.