Veel moeten afvallen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nachocheese

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:26

Net een heel bericht getypt, toch maar weer verwijderd. En toch maar weer opnieuw typen haha.

Hoi,

Hier weer zo’n stille meelezer, die niet veel bijdraagt. Loop nu een paar weekjes met een vraag rond en gezien jullie altijd van die goede en realistische adviezen geven, dacht ik van wellicht kunnen jullie mij ook helpen.

Het voelt wel een beetje raar, zo het topic ‘binnendringen’. Maar ik probeer het toch maar!

Ben sinds juli 2020 bezig met afvallen. Woog 82 bij 1,75. Niets heftigs dus, maar voelde me niet meer prettig in de zomer bij zomerkleding. Dus tijd om er wat aan te doen.

Rond de 1500 kcal gaan eten, hield niet alles super secuur bij zoals olie en boter. Minder brood gaan eten en dat vervangen voor bijvoorbeeld yoghurt of crackers. Veel gaan wandelen met de honden, a 5 keer per week elke wandeling rond de 5 / 7 km.

Weeg op dit moment 65 kg, dus prima. Maaaarrrr nu was m’n streefgewicht eigenlijk 63 :+ . Laatste 3 weken weeg ik dus rond de 65, ene keer 65,2 dan weer een keertje 64,7. Snelle aanname van mezelf; ik heb een ‘plateau’ bereikt. Die 1500 a 1600 kcal val ik niet meer mee af.
En dan nu? Ik schipper tussen hoppa kiezen op elkaar, minder kcal eten en nog even doorzetten. Maar aan de andere kant, prima gewicht niets te klagen. En ik wil eigenlijk niet minder eten. Maar dan, ik wil toch wel weer meer kcal gaan eten. Moet ik dan nu elke week gewoon 100 kcal extra eten? Ik merk dat ik het toch wat ‘eng’ vindt. Vooral omdat deze kcal me makkelijk af gaan, maar ik ook realiseer dat het te weinig is om m’n hele leven te eten...

Wie heeft er ook in zo’n fase gezeten? Of wat zouden jullie doen? Ik vind het denk ik ook lastig als ik nu besluit dat ik m’n gewicht prima vindt, dat ik geen doel meer heb.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:29

Hey Loveiswan, welkom, ik hoop dat dit topic je een beetje zal helpen. Je eet niet heel veel zo te zien, kan het in het drinken zitten?
In frisdrank zit echt enorm veel suiker.
En in alcohol ook
Laatst bijgewerkt door justkid op 14-03-21 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:33

Nacho: ben jij tevreden met hoe je er nu uit ziet???
Die 2 kilo doet het hem ook niet denk ik.
Het gaat erom hoe voel jij je nu bij die 65??

Ik zelf had bij 69 kilo een soort van plateau.
Bleef een paar weken daar op hangen.
Toch ben ik rond de 1600 blijven eten en er voor gezorgd dat ik iets meer ging bewegen.
Nu zit ik op 65.5 bij 1.69m.
Ik ben overigens nog niet tevreden en wil naar de 60/62.
Maar aangezien ik nog steeds daal vind ik het goed zo.

Loveiswan, 350 als ontbijt lijkt me een goed begin.
Ik zelf zit vandaag bv op 363, maar op zondagen doe ik meestal vrij weinig dus eet ik over het algemeen ook minder.
Inderdaad moet je ook bv de suikerklontjes in de thee/koffie meerekenen (mocht je dit gebruiken) en frisdranken.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:38

Hey Nachocheese (leuke naam in dit topic ook :') )
Je bent in korte tijd een boel afgevallen, misschien is het ook tijd om te kijken wat je vol wilt houden, Wanneer je minder weegt hoef je ook minder te eten. Ik weet niks van plateaus of diëten of calorieën bijhouden. Ik ben gewoon minder gaan eten, en heb een poos alle snaai laten staan, alcohol is ook niet best. En dat heeft me rond de 62 kilo gebracht. en nu kijk ik per twee weken.

Ik denk dat anderen je wel meer over plateaus kunnen vertellen. :)

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:51

@claudiaHS: voor 95% ben ik tevreden! Ik heb bijvoorbeeld lovehandles }> die er van af mogen. Maaaar die 2 kg gaat heus niet van die lovehandels. Maar omdat ik voor die 5% nog niet tevreden ben, zegt m’n brein: ga dan voor die 2 kg er nog af. Als ik realistisch denk weet ik dat die 2 kg daar niet af gaat.

@justkid: ook 1 van de redenen waarom mijn gewicht iets te hoog was :+ en inderdaad wat je zegt, ik denk dat met mijn gewicht nu ik ‘te veel’ eet om af te vallen. Ik kan wat Claudia aangeeft, ook dit blijven eten en wellicht nog wat meer gaan bewegen. Soms kan het zo simpel zijn haha, nog helemaal niet aan gedacht. En kijken wat dat oplevert.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 15:44

Ik eet sinds januari zelfs eigenlijk wat meer, maar val in centimeters nog af door flink sporten.

Vwb weinig eten: in mijn afvalgroepje zat iemand die heel weinig at, nog minder ging eten omdat ze zo veel aankwam, zich super slap voelde etc. Na bijhouden kcal bleek dat ze alleen aan red Bull met 5 blikjes per dag > 2000 kcal binnenkreeg. Zelfs als je verder alleen maar een heel klein beetje eet kom je echt veel aan.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:04

Och ja red Bull.
Mijn collega ook, altijd te zwaar geweest en ze wilde heel graag afvallen.
Ze at best wel gezond maar in elke pauze kocht ze een blikje (of 2) red Bull.
(Ik werk in een supermarkt vandaar).
Dus toen ze voor de zoveelste keer aan de kassa stond met 2 blikjes, heb ik ook gezegd, als je daar nou eens mee stopt met die rommel.
Ze wist het donders goed, gaf ze zelf ook toen, maar ze vond het zooo lekker.
Tja

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:06

Het is ook gewoon enorm verslavend, suiker + cafeïne... ik word zelf gelukkig al onpasselijk van alleen de geur.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:10

Haha me too.
:r

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:12

Het gaat er bij mij wel in maar sinds ik weet hoeveel kcal erin zitten durf ik er niet eens naar te kijken.

Ik ben een zoet meisje, dronk ook altijd m'n suiker met thee en koffie zeg maar. Vroegah. :')

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:15

Hier een prima dagje so far. De kleine man besloot uit te slapen vanochtend. Dus zelf kon ik ook eens een keer blijven liggen op zondag :D daarna lekker rustig opgestart, ontbijtje genomen en me klaar gemaakt voor mijn rondje hardlopen.

En dat was heerlijk. Was met de auto een stukje verderop gestart (andere omgeving is soms wel fijn). Stukje door bossig gebied, daarna een rondje door het duin en aan de andere kant door bossig gebied weer terug. Totaal 12km *\o/* :D

Net nog even een rondje gewandeld met die kleine in de wagen, totaal nu 16.500 stappen, dus nu lekker met de beentjes omhoog.

@Loveiswan & @Nachocheese welkom hier. Jullie lijken goed te weten waar jullie mee bezig zijn. Dus ik zou vooral zeggen: de aanhouder wint. Afvallen is iets van de lange adem. Rustig en gestaag. Soms kom je dan even op een plateau. Soms helpt het om niks aan te passen en gewoon even geduld te hebben. En soms is een beetje aanpassen nodig. Als je niet minder wilt eten (wat ik begrijp qua kcal) dan is extra bewegen altijd een goede optie :j

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:56

O brrr red bull. Ooit 1 slokje gehad op de huishoudbeurs. Nou echt nooit meer. Gelukkig drinken ze het niet heel veel op werk haha die geur zo vies.

Water en thee drink ik de hele dag door. Frisdrank komt alleen voor de visite met verjaardagen in huis. Ook geen koffie. En als ik wel koffie drink is het zwart.

Alcohol kan ik mijn herinneren behalve een halve glas wijn met kerst. Verder nooit. Geen behoefte aan.

Dronk ik maar veel frisdrank en suiker. dan was het makkelijk geweest.

Net 5 km gelopen op stal en wel een koekje op bij terugkomst. Had zowaar een keer honger :o dat gebeurd niet veel.

liggen ook nog 2 mandarijnen naast mij voor als tussendoortje.

Zal vanavond even printscreen van mijn lijst maken van vandaag voor eventueel tips :D

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:38

Welkom Iloveiswan! Ik denk inderdaad aan je verhaal te horen dat je te weinig eet. Is je schildklierwerking ooit nagekeken? Want als je echt zó weinig eet en boven de 100kg zit, zou het me niet verbazen dat je een vertraagde schildklier hebt. Het inzichtelijk maken van wat je eet is ook een hele goede!

Redbull gaat hier tijdens het werken aan mijn scriptie nog steeds goed binnen, maar dan de sugarfree zoals ik altijd al heb gedronken. Geen kcal, evenveel cafeïne als 1 grote kop koffie (want er zit echt niet zo gek veel cafeïne in redbull als vaak wordt beweert, maar de combi van cafeïne én suiker is natuurlijk wel enorm activerend). Ik drink er dan 1 in de voormiddag en doe het voor de rest van de dag op water en cola zero als ik vind dat ik het heb verdiend.

Redbull bevat per blikje van 250ml 115kcal, beetje hetzelfde zoals cola (46kcal/100ml tov 42kcal/100ml). Ik drink beiden niet, maar het tikt inderdaad aan als je alleen maar frisdrank drinkt bovenop je maaltijden.

Lekker musli, zo’n actieve dag!

Nachocheese, ik denk dat hier al veel goede reacties zijn gegeven. Ik zou me ook bedenken of ik die lovehandles echt zo storend vindt, want dan zou ik proberen iets aan de mindset over m’n lichaam te doen. Je bent namelijk al zó ver gekomen, dat ik hoop dat je daar enorm trots op kan zijn. Wil je echt die lovehandles kwijt, zou ik denk ik meer gaan sporten. Minder gaan eten houdt op een bepaald moment ook gewoon op, dus dan is sporten echt een hele fijne uitkomst. Succes, je kan het!

Ik ben sinds vandaag weer begonnen met bootcamp. 2 jaar geleden ook gedaan, maar mijn lijf deed daarna altijd onmenselijk veel zeer. Nu bijna 33kg lichter dus weer begonnen. Ik ga 2x/week 1u bootcamp doen en dan misschien nog 1x iets anders thuis van rustige sport. Ik wandel sowieso al veel, heb de paarden aan huis en heb een hele actieve baan, dus ik denk dat het dan wel prima is zo. Moet zeggen dat m’n benen en armen niet zo blij waren na de training, maar dat ik me ondertussen wel weer een heel stuk beter voel. Hoop dat het dus gaat meevallen qua pijn :j

Oh en welkom Firefly! Zo’n tattoo is echt prachtig :j
Doelen klein houden is een hele goed inderdaad.

Mooie foto’s gaucho! En die tattoo is iets waar je inderdaad je tijd voor moet nemen om te beslissen. Mijn eerste (heb er 3) heb ik spijt van, die ga ik ooit laten coveren als ik weet wat ik wil. Staat boven/rond m’n enkel.

Blij voor een lieve weegschaal bij Roosch *\o/*

Ik las ook iets over online meetings. Mijn vriend wordt er ook gillend gek van. Zo vermoeiend.

Super gedaan ook negerzoen, zo’n bewuste keuze maken tijdens het eten van lekkers :j
Genieten mag, overeten is net iets minder praktisch, dus echt goed bezig!

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:51

Nee nooit schildklier getest. Dat is eigenlijk volgende stap voor mij na stoppen van de pil.

net wel op de weegschaal gestaan en mij helemaal rot geschrokken. Na zo hard werken afgelopen jaar weeg ik nu 117. |o |o

Goede motivatie om dus alles te noteren en vaker op weegschaal te staan. heb nu avond eten ingevoerd en kom totaal op. 1583 gegeten, Nog 1294 kcal over en 700 verbrand.

En was niks meer van plan te eten na avond eten. Ik moet gaan zoeken naar nog meer want vandaag is zondag en dus meer gegeten dan normaal.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:54

1583 is met jouw gewicht en activiteit echt ver onder wat je nodig hebt inderdaad. Ik zou echt je schildklier laten testen dan, zeker als je nog bent aangekomen ten opzichte van de laatste keer dat je je gewogen hebt. Is simpel via je bloed na te kijken. Stoppen met de pil kan ook altijd inderdaad, ik zou zelf niet verwachten dat dat zo ontzettend veel verschil gaat maken maar ik heb al wel vaker gehoord dat mensen er last van hebben en sneller aankomen met de pil.

Daarnaast gaf je aan dat je met voeding werkt, toch? Sommige lichamen reageren ook heel gek op de geur van eten de hele tijd rond zich heen en daar gaat de insulineregulatie/je metabolisme door van slag, heb ik me ooit laten vertellen door de orthomoleculair deskundigen waar ik toen cursus volgde. Misschien ook nog iets om over na te denken.
Link: https://www.google.com/amp/s/www.mercur ... u-fat/amp/
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 14-03-21 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:00

Thanks voor de tips. Ja werk met voedsel inderdaad.

Ga nu eerst 2 maanden dit bijhouden en wegen. als ik mijzelf nog weer durf te wegen |o En dan 1 maand stoppen met pil minimaal. dan kan ik ook concreet naar de huisarts met wat ik zelf al gedaan heb enzovoort. evt doorverwijzing diëtist.

Iemand tips voor aanvullen gezonde kcal? ik loop even vast daarop nu. Dan kan ik morgen shoppen in supermarkt

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:04

Oh ik zou het wel weten, met mijn gebrek aan lengte heb ik niet veel meer nodig dan 1500 kcal. :')

Nootjes wellicht?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:06

Gezonde calorieën:
Avocado, noten/pitten/zaden (ongezouten), banaan of druiven (niet meteen een hele bak natuurlijk, fruitsuikers blijven suikers maar ze geven je wel ook goede dingen!), volkoren graanproducten, eiwitrijke producten (ik eet geen vlees en weinig zuivel, dus ik zou de vega(n) varianten aanraden, maar goede volvette kwark etc. is ook gezond om afwisselend een keer te doen), ...

De sleutel tot succes zit hem in de afwisseling. Eat the rainbow d.w.z. zo gevarieerd mogelijk!

Je moet niet aankomen dus ik zou niet beginnen met shakes oid., maar je kan wel een iets vullender tussendoortje inplannen bijvoorbeeld.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:20

Als ik zelf een wat vullende tussendoortje wil kies ik bijvoorbeeld voor een volkoren cracker/rijstwafel met 100% pindakaas, een gekookt eitje, schaaltje kwark oid.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:40

Hier ook als ik tussendoor trek heb, een eitje met paar plakjes rookvlees.
Volkoren knäckebröd (Merk Fjord) met magere filet american of 30+ kaas.
Paar plakjes kipgrillworst.
Komkommer, augurk met plakje ham, rijstwafel of een speltwafel.

Over het algemeen eet ik door de week smorgens vaak 3 extra volkoren boterhammen met ham of een bakje griekse yoghurt met lijnzaad, chiazaad, zaden en pitten en een scheutje 0% siroop voor de smaak.

Smiddags maak ik vaak een tosti van 3 extra volkoren boterhammen met 30+ kaas, ham en klodder curry.
Of ik bak een paar eieren met plakjes bacon.

Savonds meestal aardappels (gekookt, gebakken, ge-airfryert) met groente en een stukje vlees.
Of ik maak lasangeschotel met courgette ipv lasagnevellen.
En sowieso 1x per week patat (airfryer) met een biefstukje en sla.
En meestal 1x per week soep met ene paar plakjes stokbrood.

Sporadisch eet ik fruit :o ben niet zo'n fruiteter, muv de zomer, want dan zijn er watermeloenen :9

Ooh en ik ben koffieverslaafd, dus drink de hele dag door koffie met volle koffiemelk en savonds 1 of 2 glaasjes soort van vruchtendrank van de Lidl, aangelegd met 50% water.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:52

Ik eet echt enorm afwisselend, maar weet inmiddels redelijk goed hoe ik voor elke maaltijd uitkom qua kcal.

Ik heb net heerlijk gezond gesnacked :') ik had een gezonde versie van een pizza Doner gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Bodem van zoete aardappel en een beetje volkoren speltbloem, tomatensaus, paprika, pepers, ui, magere kip doner en knoflooksaus op basis van kwark. Was verrassend lekker, heb er echt van gesmuld :P

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:10

Ziet er weer uit om te smullen @Gaucho! :D hier was het vanavond tijd voor zelfgemaakte gehaktballen met rösti rondjes uit de oven. Ook erg van genoten..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:11

Lekker hoor!

Hier vanmorgen geklommen, en daarna met Veerle en Mona op buitenrit geweest! Veerle mee als handpony en ik op Mona. Vriend mee voor het geval dat, maar t ging super goed *\o/* .

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:21

Oh Esther heb je daar geen foto van? zo leuk :)

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:23

Roosch schreef:
Hier een handige site voor je:
https://www.flowfitness.com/nl/bmr-berekenen/

BMR; wat heb je nodig om de dag door te komen
Energieverbruik: wat je daadwerkelijk verbruikt

Alles wat tussen deze cijfers in zit, consequent (gemiddeld op weekbasis in gedachten houdend) Val je af.

Mijn lessons learned afgelopen tijd (rond de 25 kg afgevallen nu in een jaar):
* Ik kan niet schatten. Ik moet echt afwegen
* in de meest stomme dingen die ik vergat zitten kcal. Waar kook je mee? Boter? Olie? Dat moet je ook invoeren. Glad vergeten :')

Na aanleiding van de verhalen over te weinig eten: zeer herkenbaar.
Ik kan rustig op een appel leven een hele dag. Niet echt handig. Inmiddels eet ik zeer regelmatig maar na een tijdje het eten bijgehouden te hebben eet ik rond de 1700 kcal op een dag.

Via de link van Roosch eens gekeken.
Mijn bmr is 1853.
Energieverbruik 2548.
Ik moet dus echt even terug naar de tekentafel en meer gaan eten om af te vallen.

Volgens mijn smartwatch verbruik ik vooral in de weekenden veel kcal doordat ik dan vaak ga wandelen voor langere tijd. Dus moet je dan ook hoger in je energie inname gaan zitten? Hoe doen jullie dit met je beweging en voeding?
Laatst bijgewerkt door SdaphneS op 14-03-21 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt