De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:55

Kelly_ann schreef:
Wat is/doet cleanroom personeel? Kan me er ff geen voorstelling bij maken...

Op welk tijdstip maakt RIVM eigenlijk de cijfers bekend van die dag?

Nu ongeveer. rond 1400.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:56

germie schreef:
Kaus schreef:
Germie, nee hij was tot gisteren in Italië. Is daar vorige week heen gegaan.

Iets missen, liever niet. Ben afgelopen twee weken ziek geweest door de griep dus al een boel gemist. Klom er sinds afgelopen weekend weer een beetje bovenop. Ik denk dat ik gewoon ga, hij zal wel advies opvolgen dat voorgeschreven is.

Sureido, ik woon inderdaad niet in Brabant.

Lastig. Dan volgt hij vast het advies, want geen klachten is niet besmettelijk. Het komt ook niet door muren. Kunnen jullie met een aantal studenten niet vragen het te verzetten? Dat deden wij vroeger ook wel eens.

Geen klachten betekent helaas níét automatisch dat je niet besmettelijk bent.

Dat is nu net een van de risico's hier.
Dat je in de incubatieperiode (dus de periode voordat zich eventuele klachten openbaren) al wél degelijk besmettelijk kunt zijn.

In het geval van de professor lijkt het mij logisch dat hij de incubatieperiode (dus 7a12 dagen) niet gaat werken, totdat er duidelijkheid is of hij het virus meegenomen heeft.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:57

Kaus schreef:
Mijn professor stuurt zojuist een mail dat hij vanwege familie redenen naar Italië moest vorige week. Rood gebied. Of we donderdag en vrijdag even afstand willen houden tijdens de hoorcolleges (mijn hoorcolleges vinden plaats in een zal ter grootte van een gemiddeld klaslokaal, dus geen grote collegezaal) en niet naar hem toe willen komen. Hij voelt zich niet ziek.

Ik weet niet zo goed wat ik hier van moet vinden :=

Kan je de school niet benaderen? Zeggen dat je dit niet behield prettig vindt..?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:58

Ik vind het ook heel vreemd dat de professor in kwestie niet thuis blijft, maar dat ook de uni hem niet thuis laat blijven. Is het niet mogelijk om voor te stellen om te kijken of er geen mogelijkheid om via Skype of een vergelijkbare software les te geven? Denk dat iedere student wel de mogelijkheid heeft om via een pc/laptop te kunnen kijken bv. en in het ergste geval worden de lessen voor iedereen geskipt en doet hij het collega op een later tijdstip in de nabije toekomst.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 10-03-20 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:59

Ik vind het heel bijzonder van de professor en de uni.
De uni moet hem niet eens de keuze bieden om te komen werken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:00

Dit staat er toch echt, ook op nu.nl
Het virus verspreidt zich vooral via hoest- en niesdruppeltjes die kort in de lucht hangen. Wie geen symptomen vertoont, vormt amper een besmettingsgevaar

Ik snap dat je bang bent. Een college geven is meer contact dan winkelen. Hij hoeft niet in huis te blijven, maar 30 of meer studenten ontmoeten is wat anders. En 2 weken verplaatsen lijkt me niet onmogelijk.
Kun je dat niet voorstellen?
Ik had verwacht dat hij colleges zou verplaatsen uit zichzelf.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:01

Kun je dat college niet gewoon vanaf thuis volgen op een digitale manier Kaus? Of van je uni verwachten dat ze dat iig aanbieden, als professor niet zelf vanaf huis een skypecollege wil geven?

Gisteren had ik mijn eerste dienst zonder handen te schudden. Beetje onwenning, maar viel me mee hoe snel ik het kon 'afleren'.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:02

Niet echt slim van de professor, even twee weken thuisblijven en desnoods met beeldbellen het college geven. Ik zelf zou er niet heengaan.

Kreeg net mail voor uitnodiging over 1,5 week. Op een locatie waar nu inmiddels een aantal besmettingen zijn. Voor een bingo waar vooral 70 plussers heengaan en meest niet echt fit. Dat snap ik dan weer niet eigenlijk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:03

karuna schreef:
Niet echt slim van de professor, even twee weken thuisblijven en desnoods met beeldbellen het college geven. Ik zelf zou er niet heengaan.

Kreeg net mail voor uitnodiging over 1,5 week. Op een locatie waar nu inmiddels een aantal besmettingen zijn. Voor een bingo waar vooral 70 plussers heengaan en meest niet echt fit. Dat snap ik dan weer niet eigenlijk.

Mail terug dat ze die beter kunnen afzeggen ivm het hele coronagebeuren.

Op BNdeStem staan ook al 'evenementen' zoals dit die afgelast worden om die reden.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:04

Mijn faculteit is niet zo hip dat ze colleges opnemen of via Skype doen :=

Het beleid van de uni is momenteel dit: I recently returned from work or a holiday in Italy or another area with many corona cases. Can I come to the University? Staff or students that visited one of the regions with a high risk of infection in the past 14 days and experience even the mildest of symptoms, stay at home as a precaution. If your symptoms worsen, contact your doctor by phone.

Hij handelt dus gewoon volgens beleid. Dat beleid zal wel goed bedacht zijn. Wat dat betreft maak ik me voor mezelf niet zozeer zorgen. Gaat mij meer om het beleid in het algemeen dat ik wat bijzonder vind.

Deze professor spreekt ook op het symposium dat ik voor volgende week woensdag heb georganiseerd. Komen naar schatting zo'n 100 mensen uit heel Nederland heen. Weet niet of dat hele symposium wordt afgelast, alleen deze professor niet meer komt of dat alles gewoon doorgaat.
Laatst bijgewerkt door Kaus op 10-03-20 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:04

karuna schreef:

Ook vreemd ja. Zijn zeker van die nuchtere mensen die zich nergens zorgen over maken en vinden dat dit totaal geen probleem is. Stel je voor je moet een dag bingo missen. Ok, zullen ze verre van leuk vinden natuurlijk want de meeste mensen van die leeftijd kijken daar Echt naar uit, maar jeetje, dit is toch wel echt onverantwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:05

germie schreef:
Het virus verspreidt zich vooral via hoest- en niesdruppeltjes die kort in de lucht hangen. Wie geen symptomen vertoont, vormt amper een besmettingsgevaar

Ik snap dat je bang bent. Een college geven is meer contact dan winkelen. Hij hoeft niet in huis te blijven, maar 30 of meer studenten ontmoeten is wat anders. En 2 weken verplaatsen lijkt me niet onmogelijk.

Dit is dus niet zo. Hoe zieker, hoe meer je kunt verspreiden. Logisch ook, want dan hoest en nies je waarschijnlijk meer. Maar het is niet zo dat wanneer je weinig tot geen symptomen hebt, je amper besmettingsgevaar vormt.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:06

sureido schreef:
Ik hoorde dat ze hier maandag gaan evalueren of ze de universiteit (Tilburg) dicht gaan gooien. Fijn dat ik dinsdag tentamen heb :') Maar goed, ik leer maar gewoon alsof het doorgaat.

Maar al veel docenten hebben het over sluiten dus wss gebeurt er achter de schermen al heel veel.

Ik studeer ook aan de uni in Tilburg en heb hier nog helemaal niks over gehoord :wow:
Ik hou wel de site in de gaten, ben benieuwd!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:07

Kaus schreef:
Mijn faculteit is niet zo hip dat ze colleges opnemen of via Skype doen :=

Het beleid van de uni is momenteel dit: I recently returned from work or a holiday in Italy or another area with many corona cases. Can I come to the University? Staff or students that visited one of the regions with a high risk of infection in the past 14 days and experience even the mildest of symptoms, stay at home as a precaution. If your symptoms worsen, contact your doctor by phone.

Hij handelt dus gewoon volgens beleid. Dat beleid zal wel goed bedacht zijn. Wat dat betreft maak ik me voor mezelf niet zozeer zorgen. Gaat mij meer om het beleid in het algemeen dat ik wat bijzonder vind.

Ik vind het toch wel echt verbazingwekkend dat hij niet uit voorzorg thuis blijft. Ik zou, ook al kun je het eigenlijk niet missen, toch niet gaan als het wel doorgaat maar dat is ieder voor zich natuurlijk. En het is ook wel onbegrijpelijk dat ze geeneens een digitaal college op kunnen zetten. We leven in 2020 jongens :') - sorry, daar heb jij natuurlijk niks aan, maar vind het echt zo bizar dat scholen en uni's e.d. zich niet voorbereiden op sluiting en kijken of ze op andere manieren lessen kunnen gaan aanbieden, en dat het in jouw geval ook gewoon niet mogelijk is of gaat zijn als nood aan de man is.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:10

Fira schreef:
sureido schreef:
Ik hoorde dat ze hier maandag gaan evalueren of ze de universiteit (Tilburg) dicht gaan gooien. Fijn dat ik dinsdag tentamen heb :') Maar goed, ik leer maar gewoon alsof het doorgaat.

Maar al veel docenten hebben het over sluiten dus wss gebeurt er achter de schermen al heel veel.

Ik studeer ook aan de uni in Tilburg en heb hier nog helemaal niks over gehoord :wow:
Ik hou wel de site in de gaten, ben benieuwd!

Ja, een vriendin werkt op de uni en die heeft een app van d'r baas gekregen dat ze d'r werklaptop mee moet nemen voor als de uni sluit en dat ze daar maandag over gaan evalueren. Die zal wel dicht bij het vuur zitten en er over horen. Maar ik lees elders weer dat een school niet mag sluiten als de GGD dit niet adviseert. We zullen zien..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:11

Het totaal aantal besmette mensen is met 61 toegenomen naar 382

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:12

Storm schreef:
Het totaal aantal besmette mensen is met 61 toegenomen naar 382

waarvan 1/3 in Brabant.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:12

Kelly_ann schreef:
Wat is/doet cleanroom personeel? Kan me er ff geen voorstelling bij maken...

Dat kan van alles zijn, hangt er ook van af wat voor een cleanroom het is. Hier is het van logistiek tot assembleren tot aftesten van de machines die we maken, tot het weer uit elkaar halen voor te verschepen. De fabriek die we hier hebben is helemaal cleanroom.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:18

Joman schreef:
germie schreef:

Dit is dus niet zo. Hoe zieker, hoe meer je kunt verspreiden. Logisch ook, want dan hoest en nies je waarschijnlijk meer. Maar het is niet zo dat wanneer je weinig tot geen symptomen hebt, je amper besmettingsgevaar vormt.

Sterker nog, ik zou het zelfs niet gek vinden als de mensen die nauwelijks ziek zijn juist de meeste mensen besmet hebben. Zieke mensen blijven vaker thuis, worden sneller opgemerkt en in quarantaine gezet.. terwijl iemand die nauwelijks symptomen vertoont gewoon met het dagelijkse leven verder gaat, en er geen kwaad in zal zien om een hand te geven of drie kussen.. terwijl diegene misschien toch zonder dat ie het zelf door heeft eens in zijn hand heeft gehoest.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:19

Ik ben weer thuis om verder uit te zieken. Het blijft nog wel even spannend. Maar die strikte isolatie was echt niks ook voor mij. Ik wil een kat op schoot.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:21

raket schreef:
Ik ben weer thuis om verder uit te zieken. Het blijft nog wel even spannend. Maar die strikte isolatie was echt niks ook voor mij. Ik wil een kat op schoot.

Beterschap Raket, kruip maar lekker op de bank onder een dekentje met een kat op schoot :(:)
Laatst bijgewerkt door Storm op 10-03-20 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:21

raket schreef:

Hopelijk knap je snel op.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:22

raket schreef:

Fijn ! Ik kan het mij goed voorstellen.
Wat hebben ze gedaan in het ziekenhuis als ik dat mag vragen :o ?
Veel beterschap in elk geval !

Ook voor de andere Bokker trouwens !

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:23

Vanmorgen is mijn bacillenkind meegeweest naar mijn klant. Het was in een kleine kinderkledingwinkel. Terwijl ik mijn producten verkocht aan de eigenaresse van de winkel, zat ze heerlijk en lief te kleuren en te spelen. Klant vond het prima dat ze mee was.
Morgen kan ze weer naar school. Haar leraar is nog verkouden maar er is nu wel een invaller.
Laatst bijgewerkt door Storm op 10-03-20 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:23

Joman schreef:
germie schreef:

Ik schrijf ook steeds over geen symptomen. Dat staat er dus ook.

Maar goed, ik zou met andere studenten toch echt aandringen op verplaatsen of inderdaad via internet college.