Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hwn
Berichten: 4820
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 20:43

Gisteren afgesproken met n groepje van de joggingclub. Ik wou zo'n 6 à 8 km lopen, maar ik kende de weg niet, dus noodgedwongen de hele 15 km uitgelopen, terwijl ik me wat zwakjes voelde door paar slapeloze nachten (klein ongevalletje gehad met een bestelwagen van het werk, en laat mijn baas nu net een fanatieke autofreak zijn, heeft wel voor wat spanningen gezorgd). Maar het viel al bij al wel mee, volledig op recuperatiehartslag gelopen aan 10 km/u.

Zondag weer 5 km-wedstrijdje, pas de 2de dit jaar, wordt heet, en de coach raadt een snelheid van 13,5 km/u aan, ik vrees dat dit wat te optimistisch is, maar ik kan maar proberen hé.

Supervixen

Berichten: 13034
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:36

Ik ben al blij als ik de 11km/u haal :')
Ach je kunt het proberen ja. Wordt wel een opgave met die warmte. Gaat voor mij ook geen pr worden zondag.

Morris

Berichten: 3449
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 09:13

Laura, sterkte! Toch nog vrij snel, helaas. Zo tegenstrijdig, fijn dat er verder nu geen lijden meer is, maar verdriet en het gemis is er niet minder om.

Leuk te lezen, dat iedereen lekker bezig is. Of aan het terugkomen is, of volop aan het trainen is.
Ok luie lopers zijn er ook las ik, ik ben er ook zo één :D .

Oh en de darmen....ik heb weleens twee keer in een half in de struiken gezeten.....echt niet tof.
Edit: ik neem altijd een paar papieren zakdoekjes mee, just in kees.

Morris

Berichten: 3449
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 12:21

De Maas en Waal marathon gaat niet door morgen. Verstandig denk ik, met zulke hoge temperaturen wil je geen risico lopen.

Ook zullen er mensen zijn die speciaal hiervoor getraind hebben, hopelijk begrijpen zij de keuze van de organisatie.

hwn
Berichten: 4820
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 18:02

@Lauraa, ai, had over je bericht gelezen. Sterkte! Had enkele maanden geleden hetzelfde voor met mijn kat: ik dacht dat hij een ontstoken tand had, bleek ook botkanker. Had hem sinds 2005.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 18:20

Morris schreef:
De Maas en Waal marathon gaat niet door morgen. Verstandig denk ik, met zulke hoge temperaturen wil je geen risico lopen.

Ook zullen er mensen zijn die speciaal hiervoor getraind hebben, hopelijk begrijpen zij de keuze van de organisatie.

Die mensen kunnen altijd nog uitwijken naar de brabantse wal marathon. Die ging een paar jaar geleden met 30 graden in ieder geval wel gewoon door. Toen hebben ze alleen de starttijd vervroegd wat ze vervolgens maar standaard hebben gedaan.
Op zich wel betuttelend dat mensen die prima een marathon bij die temperaturen aankunnen dus niet kunnen lopen. Ik vind dat men hier in nederland alles wel heel snel als een noodsituatie zien terwijl er marathons en ultra's in de woestijn georganiseerd worden bij vele hogere temperaturen.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 18:25

hwn schreef:
Zondag weer 5 km-wedstrijdje, pas de 2de dit jaar, wordt heet, en de coach raadt een snelheid van 13,5 km/u aan, ik vrees dat dit wat te optimistisch is, maar ik kan maar proberen hé.

Als dat het tempo is wat je onder ideale omstandigheden loopt en de wedstrijd is niet al voor twaalven dan lijkt het mij niet reeel. Hoewel je met 5km dan al bij de finish bent alvorens de echte warmte problemen gaan spelen. Maar als je normaal aan een 14km/hr( of sneller) loopt en je begint in ieder geval voorzichtig moet die 13,5 ondanks de warmte misschien toch wel mogelijk zijn.
Mijn trainer doet bij hitte nooit uitspraken over het tempo anders dan pas het tempo aan aan de omstandigheden en ga vooral niet te voortvarend van start.

Morris

Berichten: 3449
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 18:27

Greetje, jij bent goed voorbereid en je kent je lichaam.
Ik denk dat er ook een groep is, die niet goed kunnen inschatten wat de warmte met ze kan doen.

Dus ja betuttelend ... misschien wel. Ze zouden misschien extra zorg controle tijdens het parcours kunnen doen.

Ik, als amateur, snap de keuze.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 18:31

lauraa heel veel sterkte.

Ik heb vanmorgen mijn lange duurloop gedaan. Bijna 28km. Om half negen vertrokken, toen was het nog prima te doen.
Had tot vorige week nog het plan in mijn achterhoofd morgen de branbantse wal marathon te gaan lopen maar vorige week toch maar definitief besloten om het toch maar niet te doen ivm de roparun volgend weekend. Kan maar beter zo uitgerust mogelijk aan de start staan. En een marathon lopen helpt daar niet echt bij. (en al helemaal niet een marathon met de voorspelde temperaturen)

Supervixen

Berichten: 13034
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 18:33

Ik ben het met je eens hoor greetje, maar die mensen zijn dan misschien ook wat beter getraind?
Er zullen maar wel een aantal mensen een hitteberoerte krijgen of sterven hierdoor. Wil je dat als organisatie op je geweten hebben?
Het blijft een lastig iets.
Het is ook opeens 30 graden, het is niet dat dit al een tijdje zo is en dat je wat kunt wennen aan de temperatuur.
Maar ieder zou op zich zelf een inschatting kunnen maken lijkt me.
Inderdaad balen als je ergens naar toe hebt gewerkt en het wordt afgelast.

Ik heb mezelf expres voor een 5km ingeschreven ipv de 10km morgen, omdat ik weet dat ik anders teveel last krijg van de warmte.

hwn
Berichten: 4820
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 20:29

Greetje63 schreef:
hwn schreef:
Zondag weer 5 km-wedstrijdje, pas de 2de dit jaar, wordt heet, en de coach raadt een snelheid van 13,5 km/u aan, ik vrees dat dit wat te optimistisch is, maar ik kan maar proberen hé.

Als dat het tempo is wat je onder ideale omstandigheden loopt en de wedstrijd is niet al voor twaalven dan lijkt het mij niet reeel. Hoewel je met 5km dan al bij de finish bent alvorens de echte warmte problemen gaan spelen. Maar als je normaal aan een 14km/hr( of sneller) loopt en je begint in ieder geval voorzichtig moet die 13,5 ondanks de warmte misschien toch wel mogelijk zijn.
Mijn trainer doet bij hitte nooit uitspraken over het tempo anders dan pas het tempo aan aan de omstandigheden en ga vooral niet te voortvarend van start.


Normaal is die 13,5 idd mijn ideaal (maximum) wedstrijdtempo, 14 haal ik (nog) niet over 5 km, maar uit de lactaattest bleek ik wat sneller geworden. Bovendien haalde ik vorig jaar dezelfde snelheid op deze wedstrijd, en toen was het ook bloedheet, dus duimen maar! Al is het parcours nu wat bochtiger dus trager.

Anoniem

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 23:26

Dank jullie wel voor jullie meeleven!

Ik zou het verstandig vinden als ze de wedstrijden naar de ochtend zouden verplaatsen of aflasten. Er zullen genoeg mensen zijn die het wel aankunnen, maar ook genoeg mensen die de warmte nu onderschatten. Ik ga met deze temperaturen ook sochtends vroeg of savonds laat hardlopen. .

Venthe

Berichten: 3854
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: Groessen

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 10:27

Nederland is inderdaad weer meteen in rep en roer door het weer :+
Ik vind deze temperaturen heerlijk hoor en ga hier ook erg goed op met lopen. Maar snap ook heel goed dat er mensen zijn die hun grenzen niet goed kennen en dat organisaties zich geen problemen op de hals willen halen hierdoor.

Ik vanochtend om half 8 eerst mijn eigen paard gereden, toen alle paarden gevoerd en rond 09.00 gaan hardlopen. Heerlijke 6 km gedaan en voor het eerst weer fijn gelopen. Erg blij :)

Morris

Berichten: 3449
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 12:51

Ik heb ook voor tien uur gelopen, zoveel mogelijk schaduw opgezocht. Niet heel snel, maar wel lekker gelopen. Ook 6 km.
Hopelijk nu weer wat uitbreiden qua kilometers. Ik merk wel dat een paard op Z niveau trainen en fanatiek hardlopen niet zo heel erg goed samen gaat. Daarnaast werk ik 36 uur per week.
De drive voor wedstrijd gericht trainen is wat zoek, vind ik dat erg? Nee. Ik heb nu nog wel les, gemiddeld twee keer per maand, maar eigenlijk vind ik het niet fair tegenover mijn paard. Niet dat ik hem over de kop jaag, dus ik denk dat ik met de instructrice ga overleggen, of we nog door moeten gaan met lessen en gewoon lekker bosritjes rijden en bakwerk om het lijf toch te blijven trainen (dat hij recht blijft etc).

Supervixen

Berichten: 13034
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 14:36

Hoppa, pr op de 5km gelopen en een 5e plek bij de Doesburg city run behaald.
Het waren twee rondjes van 2.5km. Het eerste rondje ging ik veel te snel, waardoor bij het tweede rondje de hitte toesloeg en het verder ging op overlevingsstand :')

hwn
Berichten: 4820
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 16:46

Gefeliciteerd, Supervixen!

Op m'n wedstrijdje was 13,5 km/u inderdaad teveel gevraagd in deze hitte, en na slechte nachtrust, werd 13 km/u, maar door het kleine deelnemersveld toch nog 4de vrouw geworden. Der waren nogal wat opgevers op de 10 km, zelfs iemand die onwel werd en zwalpend, ondersteund door 2 mannen, de finish over kwam.

Supervixen

Berichten: 13034
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 17:01

Netjes hwn! Hier lag de eerste vrouw op de 10 ook bij de ehbo en moest ondersteund worden toen ze naar het podium liep. Ben echt blij dat ik 5km ipv 10km heb gelopen.

s1993

Berichten: 2135
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 21:08

Heftig om te zien als mensen onwel worden tijdens het lopen!

Ik ben zelf vanochtend om kwart over zes de deur uit gegaan voor lange duurloop. Ging lekker, alleen vergeten eten mee te nemen en dat was niet slim....

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 22:46

Gefeliciteerd hwn en Supervixen! Knap een PR lopen in de warmte, dan zit er zeker nog wel een snellere tijd in bij koeler weer! Wat had je nu gelopen?

Ik kan zelf heel goed tegen de warmte. Ik ga met dit weer gerust in de middag hardlopen. Niet dat ik dan super hard ga lopen maar het kan best. Neem gewoon water mee, petje op en dan lopen maar. Ik zou het best vervelend vinden als een wedstrijd wordt afgelast, ik vind dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor zichzelf.

Ik heb na mijn wedstrijd van zaterdag dinsdag een herstelloopje gedaan van 10 km op 9,5 km/h en ben hier weer goed van hersteld. De afgelopen dagen op trektocht geweest maar dit keer niet met de pony maar ik liep mee op mijn hardloopschoenen. (flink door) wandelen wanneer ze aan het stappen waren en rennen bij draf en galop. Zo heb ik onder andere gisteren 30.5 km afgelegd, was echt super leuk!
Komende donderdag gaan we weer de coopertest lopen bij de vereniging, de laatste keer heb ik die in december gedaan dus ben benieuwd wat ik nu kan rennen.

Lisitano

Berichten: 4960
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 23:52

Gefeliciteerd Supervixen!

Vorige week is er tijdens de Royal Ten iemand overleden. Ik zag ze reanimeren toen ik voorbij liep. En dat was een goed getrainde hardloper die voor de 7e km dus ingestort is. Brrr.

Ik ga helemaal niet goed bij deze hitte. Wandelen vind ik al een hele opgave. Ik heb daar echt even gewenningstijd voor nodig. Morgen ga ik wel weer een stukje. Op mijn nieuwe Hoka schoenen! Ik ben heel benieuwd hoe ze bevallen, wat een demping.
Voor de langere trails ook eindelijk schoenen gevonden. Ik miste bij de Speedcross toch wat demping voor de langere einden. Ik heb nog steeds wat zwabberenkels. Het is de Supercross van Salomon geworden. Dat worden dus leuke loopjes om al het nieuws uit te proberen :D

Anoniem

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 06:20

Gefeliciteerd HWN en supervixen. Knap gedaan in die warmte.

Ik kan ook echt sporten in de warmte Lisitano. Ik word heel snel licht in mijn hoofd.

Helaas was de temperatuur in ons appartement gisteren opgelopen tot 28,5 graden in de woonkamer. Vrijdag ochtend een grote mobiele airco gehaald maar helaas krijgt deze het ook niet getrokken. Het koelt net 1 graden af. We hebben nu toestemming gevraagd aan de huurbaas om een vaste airco te mogen plaatsen maar die moet die overleggen met de Vve.

Es_ther

Berichten: 18735
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 08:11

Wat een hitte inderdaad! Hier was het binnen over de 30 graden gister.

Gefeliciteerd SC en HWN!

Lisitano

Berichten: 4960
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 09:34

hwn schreef:
Gefeliciteerd, Supervixen!

Op m'n wedstrijdje was 13,5 km/u inderdaad teveel gevraagd in deze hitte, en na slechte nachtrust, werd 13 km/u, maar door het kleine deelnemersveld toch nog 4de vrouw geworden. Der waren nogal wat opgevers op de 10 km, zelfs iemand die onwel werd en zwalpend, ondersteund door 2 mannen, de finish over kwam.

Wat knap! Gefeliciteerd!

julya

Berichten: 680
Geregistreerd: 09-04-09

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 09:37

Respect voor iedereen die gister gelopen heeft met de hitte!

Ik heb weer een vraagje. Sinds een weekje heb ik heel snel een steek in mijn zij, zelfs voordat ik begin met hardlopen. Gewoon nog tijdens het wandelen om op te warmen.
Heeft iemand hier ervaring mee, en weet hoe het op te lossen?

Venthe

Berichten: 3854
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: Groessen

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 09:41

Julya, wat mij helpt is in mijn duimen knijpen en me te focussen op mijn uitademing, dus goed uitblazen.