Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
OsMo schreef:Ikkke lastig is het als oude littekens zo nu en dan gaan jeuken. Dat is zoals mijn zus het dan noemt.
Hoe gaat het nu heb je het goede gevoel kunnen vasthouden?
Ik ben wel benieuwd hoe je er dan mee omgaat, accepteer je dan op dat moment je minder prettige gevoel zoals het is?
Aria_zz schreef:Kan dat zo doorwerken jolien?
Want ik herken het wel, maar hier was er toen ik klein was veel geroep en getier met ouders die gingen scheiden en later op mijn oudere broers omdat ze alles uitstaken wat niet mocht.
Aria_zz schreef:Heb het gevoel dat ik alles van mezelf in vraag stel en daarom mezelf dus wat opnieuw moet 'uitvinden'. Ik ben bang van dingen waar ik niet bang voor moet zijn en als ik er wel bang voor ben verpest ik het door die angst. Of dat is toch wat ik mezelf vertel.
Citaat:Een voorbeeld: Deze week was ik enorm bang mijn vriend kwijt te zullen raken door hoe ik doe. Ik heb hem niet gezien deze week maar we telefoneerden wel. Ik was 'vervelend', of dat vond ik toch. Dus dat had ik 'fout' gedaan en daardoor kan ik hem kwijt raken. Dat is wat de angst doet naar boven doet komen. Eigenlijk is dat erg irreëel, misschien merkte mijn vriend het niet eens. Maar ik ben boos op mezelf en eis dat ik de volgende keer het 'beter' moet doen maar ik zet dan zoveel druk op mezelf om perfect te zijn dat ik nog meer verpest en bang ben hem en ook andere mensen hoor, van me af te duwen.
Joolien schreef:[naam] schreef:Nou Joolien mijn moeder was niet gemakkelijk en uitte ook zeker haar ontevredenheid.
Ik kan mij alleen niet herinneren of mijn vader daar ook tegen in ging.
Mijn vader ging juist de conflicten uit de weg Dus tot ruzie kwam het eigenlijk niet.
Ik was als kind ook veel bij mijn vader.
Bij mijn moeder wist ik eigenlijk nooit wat ik aan haar had.
En schreeuwde je moeder dan en werd je daar bang van? Waarom ik dat vraag, omdat dat misschien een reden kan zijn dat je de heftige emoties heel eng vond.
Aria_zz schreef:Ikkkke, kan het niet zijn omdat je bang bent dat je er nooit vanaf zal komen dat je het niet los kan laten? Kan het helemaal verkeerd hebben hoor, maar angst kan dingen of gevoelens 'vast' zetten zodat je er meer mee bezig blijft. En he, als je jezelf goed leert kennen, zullen die valkuilen er veel minder zijn en veel minder aanwezig zijn, dan zul je je toch vast ook wel positiever voelen. Komt vast goed dan
Riverrr schreef:@ ikkkke: Het blijft een proces, je hele leven lang. Je blijft je ontwikkelen en als je een naar verleden hebt, dan gaat die niet ineens zomaar weg. (Dit is toevallig vandaag nog tegen me gezegd door mijn psych, dus bij deze deel ik het even met jou)
Probeer het dus niet weg te krijgen, want dat gaat niet. Maar leer omgaan met inderdaad je valkuilen. Dat heb je al heel goed door, dus moet goed komen.
OsMo schreef:Ikkke je verleden zal altijd een onderdeel van je leven zijn maar zoals gisteren een vrouw bij Nieuw leven tegen mij zei "Je verleden vergeet je nooit maar je wordt er niet meer door bepaald in je leven.
Dat is wat herstel met je gaat doen.
Er zullen momenten zijn dat je geraakt wordt en ja daar past dan een emotie bij maar als je los van je verleden bent dan kun je die momenten accepteren om vervolgens de dag opnieuw te beginnen.
En een belangrijk gegeven is dat het je geen wrok meer koestert.
ikkkke schreef:Dank je, River. Je hebt gelijk, mijn verleden gaat niet verdwijnen, ik moet er anders mee leren omgaan.
Van wie moet jij blij zijn met je zwangerschap? Van wie moet jij nuttig zijn? Van wie moet je...? En waarom moet je dat?
Het is jouw zwangerschap en jij beleeft die op jou manier. Natuurlijk is het fijn als je blij bent met de zwangerschap en hoe die verloopt, maar zwanger zijn heeft ook minder leuke kanten. Als doel stellen dat je blij MOET zijn is erg moeilijk te bereiken. Blijheid is een emotie en die kan je niet zomaar even aan- of uitschakelen, helaas. Vele factoren beïnvloeden je gevoel. Op sommige kan je tot op zekere hoogte wat invloed uitoefenen, anderen heb je totaal niet in de hand. Leg jezelf dus niet de druk op dat je blij moet zijn, maar zwak dat doel wat af, stel niet zo'n hoge eisen aan jezelf. Je zal zien, dat zal je wellicht meer helpen om de positieve dingen te zien dan jezelf zulke hoge eisen op te leggen (of te laten leggen?).
Izmir_Condor schreef:Hi guys,
na behandeling van psycholoog (8 gesprekken) die niet geholpen heeft (paniekstoornis) ben ik van plan om vandaag met Lexapro te beginnen. 5 mg druppels, maar overweeg om het per mg te gaan doen, dus beginnen met 1, over 2 dagen 2 druppels, bla bla bla. Ik ben enorm bang voor bijwerkingen...
Heeft iemand hier ervaring mee of is er nog iemand die nu zo'n beetje begint met medicatie? Ik kan wel wat goede ervaringen of een duwtje in m'n rug gebruiken..
Avast bedankt
Joolien schreef:Izmir_Condor schreef:Hi guys,
na behandeling van psycholoog (8 gesprekken) die niet geholpen heeft (paniekstoornis) ben ik van plan om vandaag met Lexapro te beginnen. 5 mg druppels, maar overweeg om het per mg te gaan doen, dus beginnen met 1, over 2 dagen 2 druppels, bla bla bla. Ik ben enorm bang voor bijwerkingen...
Heeft iemand hier ervaring mee of is er nog iemand die nu zo'n beetje begint met medicatie? Ik kan wel wat goede ervaringen of een duwtje in m'n rug gebruiken..
Avast bedankt
Misschien niet wat je wilt horen, maar wat is de reden dat het met de psych niet goed ging? 8 gesprekken is kort, is het een idee om het nog wat langer te proberen desnoods bij iemand anders?
Avast bedankt
Avast bedankt