hoog sensitief (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eleionomae

Re: hoog sensitief (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:55

haha mijn vriend was nu dus echt tot de conclusie gekomen dat ik een stuk complexer in elkaar zit dan hij en dat hij nu wel beter begrijpt hoe ik sommige dingen anders door maak dan hij (was bv met hem naar een boten beurs geweest en al die indrukken, ik was kapot achteraf! Was dus na het avond eten bij hem op de bank in slaap gevallen en hij snapt dus nu ook wat beter waarom Clown )

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:56

Myukii schreef:
Ik heb het 'huilerige' echt met momenten. Soms heb ik een periode dat ik om alles wel kan huilen, iemand die z'n stem verheft, een dressuuroefening die goed lukt, een zielige film, de staart van de hond waar ik perongeluk op sta, iemand die zegt dat ie teleurgesteld is in me, enz. Als ik dan terugdenk aan iets, springen de tranen meteen weer in mijn ogen.
Maar, op het moment ben ik weer redelijk 'stabiel' Nagelbijten / Gniffelen

Hebben jullie nog manieren om het huilen tegen te gaan. Vind het inderdaad zó stom staan om op mijn werk of in de klas ineens te huilen.. Bloos Al is het meer 'tranen' dan huilen wat ik doe, haha, geen hartverscheurende uithalen oid, maar gewoon dat de tranen me in mijn ogen springen (en eruit rollen Clown )

Ik moet niet zo snel huilen, maar ik heb wel vaak dat als iemand boos word of als ik iets doms, lomps of als de aandacht op mij is (ineens) dat ik wel tranen in mn ogen krijg. Heel raar. Ik doe dan natuurlijk alle moeite om ze er niet uit te laten en meestal lukt dat ook wel maar mn ogen worden helemaal waterig zegmaar. Irritant Clown Ik probeer aan iets anders te denken, dat helpt meestal wel. Ja

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:06

Ik heb trouwens een goede tip voor alle piekeraars en stresskipjes!

Als ik niet kan slapen doordat ik weer eens aan het piekeren ben, neem ik een beetje bach rescue.... Is homeopatisch, rustgevend en ontspannend, en geeft verlichting in stressvolle situaties maar je blijft toch helder.
Ik slaap er altijd een stuk lekkerder mee en als ik bijvoorbeeld een presentatie heb, begin ik al de avond van te voren met het regelmatig innemen, werkt super!

Edit.. Ik geef het mijn pony ook wel eens Ja

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:08

Dat bach resque heb ik in een spray maar dat helpt totaal niet. Heb sindskort een potje valeriaan tabletjes in huis, dat werkt beter Lachen

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:24

Niet aan de slaappillen gaan hoor! Is verslavend! Volg een goede slaapcursus, klinkt heel raar, maar dat heb ik ook gedaan. Je leert daar je gedachten aan de kant te zetten, door o.a. ontspanningsoefeningen, zodat je kunt slapen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:25

Slaappillen begin ik ook echt niet aan. Valeriaan is puur voor de rust Lachen
Het scheelt dat ik niet zoveel slaap nodig ben. Vaak ga ik vroeg op bed omdat iedereen hier al op bed gaat en daardoor krijg je de kans om te gaan denken wat weer overslaat in piekeren Clown die tabletjes helpen mij een beetje de boel met rust te laten en zelf ook wat rustiger te blijven Lachen

San_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 23:16

Myukii schreef:
Citaat:
- ik zit graag in mijn eigen wereldje, waardoor het me veel energie kan kosten om met mensen een gesprek aan te gaan. Een soort van luiheid maar dan anders.

Ah, ik lees dit nu pas! Wauw, ik wist echt niet dat dat 'erbij hoorde', maar dit herken ik zó sterk. Ben vorig jaar van mijn klas waar ik al 4 jaar inzat, teruggegaan naar een HAVO-klas, met echt onwíjze lieve meiden, werkelijk schatten die me gelijk 'opgenomen' hadden, zeg maar.
Maar op de een of andere manier is elk moment dat ik tegen ze wil praten zo vermoeiend.. Ik heb blijkbaar geen zin om weer helemaal opnieuw te moeten beginnen met mijn plekje in de groep weten te krijgen, al heb ik die in hun ogen al. Ik doe gewoon vaak de moeite niet eens om om grapjes te lachen, mee gek te doen of te roddelen, het kost me zeg maar te veel energie die ik kan stoppen in het rustig blijven onder het gelach, getik enz.
Lastig uit te leggen, en ik weet niet of het ook cht aan HSP ligt, maar goed om te weten dat ik niet de enige 'gek' ben die dat heeft, hahahaa!

Ik weet ook niet of het erbij hoort hoor, maar het is iets wat ik af en toe best moeilijk vind. Ik ben vaak jaloers op vrienden en vriendinnen die constant maar gespreksstof hebben... Ik heb dat niet of wil dat niet hebben! Als ik met iemand praat, dan ben ik het al snel zat en dwaal ik af. Lekker in m'n eigen wereldje zitten. Ik word erg moe van lange gesprekken. Loop ik de hele tijd maar 'hmhm' te moppelen, ja te knikken of ja te zeggen, maar ondertussen luister ik maar half en vraag ik me af wanneer ik lekker m'n mond kan houden. Grappig dat jij dat ook hebt Myukii!

Dat huilen herken ik ook erg. Ik kan heel snel emotioneel worden en daarom vermijd ik emotionele situaties het liefst. Bijvoorbeeld als mijn moeder of iemand anders die dicht bij me staan moet huilen... dat grijpt me zo aan, het doet me gewoon pijn! Alsof ik naakt voor een hoop onbekende mensen sta. Ik kan ook geen ruzie maken omdat ik dan binnen no-time in emoties uitbarst. Soms is dat behoorlijk vervelend, want als iemand mij boos maakt durf ik daar niet snel iets van te zeggen omdat ik dan explosief kan reageren: huilen en bijvoorbeeld blind van woede zijn. Ik schaam me daar voor, durf m'n emoties niet te tonen en dus 'laat ik het maar.'

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:45

Verjaardag overleeft,... zit je daar ff vaak te lachen als een boer met kiespijn,... herkennen jullie dat ook?
Merk ook dat ik me snel afzonder,... en dan laten ze nog een ballon kapot knallen ook nog! haha Clown

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:09

San_E schreef:
Ik weet ook niet of het erbij hoort hoor, maar het is iets wat ik af en toe best moeilijk vind. Ik ben vaak jaloers op vrienden en vriendinnen die constant maar gespreksstof hebben... Ik heb dat niet of wil dat niet hebben!

Ja, ik ook wel. Dan krijg ik altijd zo het idee dat ik zo'n saai leven heb. Ze hebben het ook vaak over mensen die ik helemaal niet ken! (en dan krijg ik weer het idee: ik ken toch wel erg weinig mensen Tong uitsteken dat wist ik wel, dat ik niet zoveel mensen ken, maar zo krijg ik het idee dat ik zo niet-sociaal ben)
En van het gespreksstof dat ik heb, denk ik toch meestal dat ze zich er niet in interesseren.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:19

Maar is dat niet iets wat niet per se bij HSP hoort? Sommige mensen hebben nu eenmaal minder gespreksstof dan anderen, of weten uit onzekerheid niet goed wat ze moeten zeggen. Het hangt vaak ook van het gezelschap af. Ik kan me voorstellen dat ook mensen die niet aan het 'HSP-beeld' voldoen makkelijker kletsen in een 'open' groep waarin ze zich welkom voelen dan in een groep die duidelijk niet zich te wachten op een 'indringer' om het maar zo te stellen, hoe bekend of onbekend die groep ook is. Dat lijkt me alleen maar menselijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:27

Waar ik moe van wordt als ik bv op een feestje ben geweest alles in mijn hoofd door gaat, alles tot in detail weer terugkomt als ik in mijn bedje lig, de gesprekken op dat feest van die mensen gewoon doorgaan. Dan kan ik ineens kleren of dingen tot in detail in mijn gedachte terugzien. Dan zit ik op dat moment in mijn eigen film.

Ik moet heel erg oppassen als ik ergens nieuw kom, dus een nieuwe groep, bv stal of werk, ik niet zomaar ga praten en het binnenste van iemand ga verwoorden. Vraag mij dan wel eens af, wat zeg ik allemaal, waarom zeg ik dit??? Gaat dan vanzelf, dan ga ik ook spiegelen en dat kan wel eens heel onaangenaam zijn als je met een naar iemand te maken hebt, of dat die iemand niet helemaal eerlijk is. Die krijg je dan tegen je en je snapt niet waarom.

Ik vind dat als je HSPer bent, je eigenlijk erg op jezelf aangewezen bent en dat je meer stress hebt dan een ander. Dat je nooit echt onbevangen en relaxed kunt zijn.

Ik heb ook gezondheidsproblemen ontwikkeld en ik weet zeker dat het komt omdat ik meer levensstress heb, emoties harder binnen komen, altijd alles wil begrijpen, te veel merk, te veel zie, te veel in de gaten hebt. Tijden van afzondering bewust op zoek. Mijn paard trekt mij altijd weer in balans. Ik denk dat HSPers zonder dieren het zwaar hebben.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:44

Karin schreef:
Maar is dat niet iets wat niet per se bij HSP hoort? Sommige mensen hebben nu eenmaal minder gespreksstof dan anderen, of weten uit onzekerheid niet goed wat ze moeten zeggen. Het hangt vaak ook van het gezelschap af. Ik kan me voorstellen dat ook mensen die niet aan het 'HSP-beeld' voldoen makkelijker kletsen in een 'open' groep waarin ze zich welkom voelen dan in een groep die duidelijk niet zich te wachten op een 'indringer' om het maar zo te stellen, hoe bekend of onbekend die groep ook is. Dat lijkt me alleen maar menselijk.

Nee, je hebt gelijk Lachen Gaf San_E geloof ik ook al aan.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:53

Wat ik net las komt me ook gruwelijk bekend voor. Heb een jaar bij de kassa gewerkt, maar als ik een hele dag werkte ging ik 's nachts gewoon door met kassa werk Nagelbijten / Gniffelen En probeer dan maar eens uitgerust op te staan Lips are sealed

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:17

russel schreef:
Ik vind dat als je HSPer bent, je eigenlijk erg op jezelf aangewezen bent en dat je meer stress hebt dan een ander. Dat je nooit echt onbevangen en relaxed kunt zijn.

Ik denk dat het soms idd heel lastig en irritant is om HSP te zijn, maar eigenlijk ben ik ook wel weer blij dat ik HSP ben. Ik kan me inmiddels best goed voor prikkels afsluiten, waardoor je ook veel positieve dingen kan hebben van HSP. Dat ik goed met dieren om kan gaan, dat ik kan genieten van kleine dingen (schijnt ook iets van HSP te zijn), dat ik mensen snel in de gaten heb en als het niet goed gaat heb ik dat door en kan ik ze helpen.

Iedere HSP zit weer anders in elkaar natuurlijk, heeft weer andere kenmerken. Maar als je met jezelf leert omgaan Tong uitsteken dan kan je er ook je voordeel uit halen denk ik ... Gewoon weten tot hoever je kan gaan, en niet over je grenzen heen gaan. Ook al weet je dat anderen dat misschien raar zullen vinden oid.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:36

Ik weet vaak ook heel goed tot hoever ik kan gaan bij mensen, en dat is vaak verder dan dat een ander zou doen. Die vinden het dan vaak raar dat ik zoiets doe..

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:10

Mik_ schreef:
Wat ik net las komt me ook gruwelijk bekend voor. Heb een jaar bij de kassa gewerkt, maar als ik een hele dag werkte ging ik 's nachts gewoon door met kassa werk Nagelbijten / Gniffelen En probeer dan maar eens uitgerust op te staan Lips are sealed

Ik zit nu ook achter de kassa, maar na 2 uur ben ik kapot. zowel lichamelijk als geestelijk en de meeste klanten kan ik me dan nog voor de geest halen ook Verward

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:13

Ik werk op de beurs bij een evenementenhal. Hier moet ik drankjes serveren.... zelfde verhaaltje, alle bestellingen en standhouders zweven nog door mn hoofd als ik op bed lig. Nagelbijten / Gniffelen eerst uurtje computeren voordat ik ga slapen, of iets lezen, helpt wel.... maar vaak droom ik er dan nog wel over.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:14

Nou ben ik dus gister op die verjaardag geweest en dan zit ik thuis en dan ga ik het ook nog over vanalles hebben van die verjaardag Verward vaak tot ergernis van mijn vriend,... Scheve mond
Ik snap niet waarom die,.... Had je gehoord wat die zei,....Ik vond dat die maar een beetje chaggie was etc etc Verward

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:18

Ja.... ik merk ook alles op wat dat betreft! Dat heb ik altijd, waar ik ook vandaan kom Cyntje.....

Vrijdag is mijn oma begraven. Mijn vriendinnen proberen steeds om afleiding voor me te zijn, maar ik wil het gewoon op mn eigen manier doen, alleen maar doen waar ik zelf zin in heb. Ik ga heus niet de hele dag zitten huilen of verdrietig zijn maar ik wil gewoon niet met iemand anders iets doen, bij mn paardjes leuke dingen doen is oke, maar verder wil ik niets.. Als ik iets met een ander ga doen moet ik daar weer rekening mee houden, die wil ook weer zn verhaal doen.. ik kan niets negatiefs meer horen.... Normaal ben ik altijd degene waarbij iedereen zn hart kan uitstorten dus ze zijn allemaal beledigd, dat ik dus verdrietig ben.... heb gewoon een beetje tijd nodig... Scheve mond

Evenstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:32

Over slecht in slaap komen, omdat er nog van alles door je hoofd spookt.

Vroeger deed ik Yoga-oefeningen, mar tegenwoordig geef ik mezelf Reiki. Het lukt me niet eens de hele 'behandeling' af te maken, halverwege val ik al in slaap. Dromen

Ik slaap daardoor veel rustiger (en langer). Dromen

San_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:50

Cyntje schreef:
Mik_ schreef:

Ik zit nu ook achter de kassa, maar na 2 uur ben ik kapot. zowel lichamelijk als geestelijk en de meeste klanten kan ik me dan nog voor de geest halen ook Verward

Ik ben deze week bij Ikea achter de kassa begonnen en heb gisteren 8 uur gewerkt... Nou, dan droom je inderdaad over kassawerk! Maar da's niet zo vreemd. Het zijn ook gewoon een heleboel nieuwe indrukken die je opdoet, en na een tijdje wordt dat vast minder. Gelukkig heb ik het niet zo erg dat ik me nog zoveel klanten voor de geest kan halen.

Net zat ik even tv te kijken, naar een programma over moeilijke kinderen. Die kinderen waren onwijs aan het schreeuwen en huilen en ik voelde hun angst en woede tot op het bot... echt geen pretje!

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:23

Ik ben het ook, leer er sinds een half jaar ofzo mee omgaan.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:23

ben benieuwd hoe dat straks bij mij gaat, begin morgen bij een callcenter Clown

met werk in de boekhandel wat ik hiervoor deed ging het eigelijk best goed, was altijd wel enorm moe aan het einde van de dag, maar had smiddags een heel uur pauze waardoor ik dan al wat dingetjes kon afbouwen etc Lachen

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:31

Hebben jullie ook dat vroeg ik me af.
Maar hebben jullie ook dat je dingen van vroeger tot in detail terug kan halen? Niet alles maar sommige dingen, en dan plus de kleren die iemand aanhad, de omgeving waar het in was hoe iemands haar eruit zag, wat die deed en wat die zei. Als ik soms met me vriendin zit te praten en ik haal een herinnering van 5 jaar geleden of zo op, niet eens zo'n hele belangerijke, maar blijkbaar 1tje die wel indruk op me heeft gemaakt, weet zij dat domweg niet meer.

En dat heb ik ook met meerdere mensen zo.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:33

ik kan me ook veel dingen van vroeger herinneren, tot in detail, maar ik breng dat niet in verband met hsp. Sommige mensen hebben nou eenmaal een beter langer termijn geheugen dan de ander. Mijn korte termijn geheugen is namelijk als een zeef Clown