Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cheyentic

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:22

ohw. bij mij deed het wel zeer maar was de enigste manier iets te kunnen eten, kon echt niet aan een speen zuigen aan een rietje ging al moeizaam :=
hopen dat dat dan snel beter gaat, maar dat zal vast..
wel even goed navragen bij je kaakchirurg!! dat hij er ff aandacht aan besteed

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:28

Ik had deze operatie ook eigenlijk moeten ondergaan op mijn 18e, had namelijk een overbeet waar je in kon varen. Heb 5 jaar met een plaatjes beugel gelopen en er zijn maar liefst 4 kiezen getrokken ;( maar ik heb uiteindelijk besloten om de operatie niet te doen. Nu ben ik 32 en ben ik wel lelijk maar dat heeft niets met mijn kaak te maken, en ik heb ook geen medische problemen of scheve tanden, of andere enge dingen zoals een loslatende kaak ofzo. Ik ben dus eigenlijk blij dat ik het niet heb laten doen. Een vriendin van vroeger heeft het wel laten doen toen ze 18 was, en die praat nog steeds moeilijk, alsof ze met haar tanden op elkaar praat. Voor de mensen die het wel gaan doen in ieder geval heel veel succes en sterkte. Dapper dat je de stap echt durft te nemen!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 14:30

Hoi allemaal,

Ik ben weer thuis gekomen vanmiddag. Ik voel mij goed, zwelling valt mee, pijn nagenoeg niet. Ga nu sinds woensdag avond voor het eerst weer iets eten, bekertje vla..Ik ben heel benieuwd.

Ik ben helemaal niet misselijk geweest en niet 1x keer gespuugd. Had inderdaad wel een maagsonde tot gisteravond. Totaal geen last van gehad. Die privekliniek waar ik ben gehopen is echt super gewoon, zoveel beter als het LUMC. Heb ook super goed geslapen vannacht, hele aardige prive verpleegsters.

Al met al viel alles dus reuze mee. Nu zit mijn kin nog ingetaped. Zondag middag terug daarvoor en het verwijderen van de 2 drains en hechtingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:49

Fijn Megan dat het allemaal meevalt!

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:12

Fijn dat het je redelijk is mee gevallen Megan! (dat geeft mij ook weer wat hoop!)

Is je gezicht niet veeel dikker of valt het mee? En heeft de operatie lang geduurd?

Succes met je herstel!

Janne92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:22

Fijn dat alles goed is gegaan!
Nou ik weet al waarom ik zo'n pijn aan mijn neus had er was een stukje af had de kaak chirurg verteld dus erg fijn. En mijn kin is ook nog wat aan geschoven.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:22

Janne, is dit gebeurd zonder eerst met jou te overleggen of begrijp ik het nu verkeerd???

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 19:40

Ik heb weer heerlijk een paar uur geslape. Werd wakker met pijn dus nu voor het eerst een pijnstiller ingenomen en wat gegeten. De pijn zakt al. Zwelling blijft zoals hij is, valt reuze mee. Als ik een sjaal om doe tot over mijn neus dan zie je ook niks aan me.

Ik heb wel veel medicijnen, ChloorHexidine, 2 hele zware antibiotica pillen voor morgen (ben naam even kwijt) , brufen bruis 600mg en misselijkheids pillen. Die zijn echt super groot, wordt nog wat om die weg te slikken.

Ik heb na de operatie tot vanmorgen een ijsmasker op gehad, dat was echt heerlijk. Vandaar misschien ook (nog) niet zo veel zwelling.

Ik ben heel benieuwd naar mijn gezicht, het voelt al helemaal anders in mijn mond ( geen overbijt meer) en mijn kin is aangepast. Spannend haha!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:54

fijn zeg dat het zo is meegevallen.. klinkt mss raar maar word bijna depressief als ik lees hoe makkelijk het bij iedereen gaat, begrijp me niet verkeert vind het echt heel fijn, het is meer dat ik zo baal dat het bij mij niet ook zo kon gaan..
ben ook wel benieuwd naar het eindresultaat bij jou megan :j

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 17:21

Troost je, het ging niet alleen bij jou zoals het niet zoals het hoort.. Weet je WaterOlivia nog? Alleen ze reageert niet echt meer in het topic... :(:) Maar ik begrijp je gevoel..

Vannacht beetje onrustig geslapen. Ligt toch niet echt lekker allemaal. Vanmorgen flink wat pijn en meteen allepillen en pijnstillers ingenomen. Verder geen pijnstillers meer genomen vandaag. Heb er niet echt last van. Net even lekker gedoucht na mijn middag slaapje :P

Ben wel beetje zenuwachtig voor morgen, het weghalen van de drains en hechtingen. En natuurlijk mijn ingetapete kin die los wordt gemaakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 17:34

Drains weghalen is niet pijnlijk en hechtingen weghalen voelt een beetje als epileren ;) Ook prima te doen dus!
Wel spannend hoe het eruit ziet!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 17:39

Ja echt he, mijn gezicht is nu al niet meer mijn oude gezicht. Je ziet het heel goed aan mijn kin, en ik voel het ook want mijn boven en ondertanden sluiten op elkaar aan. Heel raar als je na al die jaren die ruimte ineens niet meer hebt!

En het idee dat het geen zeer doet is wel fijn, het toch al zo beurs allemaal en als ze dan ook nog gaan zitten irriteren :P

En het valt me op dat bij jullie je kin helemaal niet is ingetaped?? Ik heb dag en en nacht in het ziekenhuis met zijn ijsmasker gelegen, echt goddelijk is dat, en al sinds de operatie zit mijn kin ingetaped.. Hadden jullie ook geen drains in je wangen?

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 18:03

Hier de foto's so far:

Afbeelding
Hier werd ik net opgenomen in de kliniek.

Afbeelding
Alles moet natuurlijk weer gemeten wordenhartslag, bloeddruk, temparatuur en je krijgt weer zo'n geweldig schortje aan :P

Afbeelding
Dit is zo'n 7 uur later, ik was hier zo'n 2uurtjes terug van de OK.D Dat masker ziet er niet echt charmant maar zoals ik al zei het heeft echt veel goed gedaan. Helemaal toppie dus!! Hier lag ik ook nog aan de bloeddruk en hartslag meter en had ik mijn maaghevel nog.

Afbeelding
Lieve zuster!!! Echt zo relax gewoon 1 op 1 in plaats van allemaal verschillende!

Afbeelding

Afbeelding
Vrijdag 23 Jan, 1 dag na de operatie. Hier was ik net thuis. Mijn kin helemaal ingepakt.

Afbeelding
Zaterdag 24 Jan, 2 dagen na de operatie.

Tot zover mijn verhaal!

Janne92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:18

De zwellingen zijn niet zo erg!
Nee dat stukje van me neus weghalen hadden ze niet met mij besproken maar het moest vanwege de hechtingen. Ik ben zo blij vandaag echt alles gaat goed heb helemaal geen pijn gehad tot nu toe en het praten gaat veel beter. Had alleen gisteravond opeens veel bloed in me mond maar er is verder niks te vinden.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 22:01

Jeetje Megan, d'as echt fijn, dezelfde zuster!
Al kan die er natuurlijk niet 24 uur per dag zijn??
Ik heb ook een kincorrectie erbij gehad, maar idd geen tape eromheen gehad..
Ook geen ijsmasker, klinkt wel goed hoor! Waar is die privékliniek?

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 12:36

Nou, ik moet me melden om 12u en toen was die zuster er tot half 11 ´s avonds, toen kwam netjes zich de volgende zuster voorstellen en die heb ik tot volgende morgen gehad toen ik naar huis ging. Allebei helemaal toppie en super lief!!

Ik heb vannacht echt een rotnacht gehad, tot 4u wakker gelegen, koorstig, gloeien, kloppend hoofd, ik houdt veel vocht vast in mijn lichaam en kan echt op geen enkele manier meer lekker liggen met mijn hoofd hoger.

Zometeen naar de chirurg. Spannend.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:13

vervelend dat je zo rot hebt geslapen, al ziet het er op de foto wel oke uit.. als je maar geen griep erbij krijgt ofzo..

Janne92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 10:34

Nee inderdaad heb je veel pijn? En wat eet jij zoal? Bij mij gaat het echt heel erg goed sta versteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:29

En Megan, hoe was het gisteren? Viel het mee?

Ik heb net de verzekering gebeld, hadden ze nog steeds niks ontvangen :( Kaakchirurg gebeld en de assistente zou het doorgeven aan de kaakchirurg, bel eind van de week nog wel een keer of ze het nu dan wel hebben opgestuurd :(

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:35

Heeft iemand hier ervaring met het naar vorer halen van je kin. Aangezien ze ook iets aan mijn kin willen veranderen, maar krijg je dan niet zo'n enorme punt kin?

Het zit bij mij verder nog steeds niet mee. Ik heb inmiddels nu al een jaar bijna slotjes en zou vorig jaar september gopereerd worden. Nu zijn we nog niks verder. Moet helemaal overnieuw beginnen met de slotjes, omdat de draad eruit is gehaald voor een plaatje voor 3 maanden. Dit moest van mijn verzekeraar, omdat ze anders niks wilde vergoeden.
Dat plaatje heeft natuurlijk totaal niet geholpen. Sinds een week zit de draad van mij slotjes erin en heb over 5 weken pas een gesprek met mijn ortho hoe verder nu, want de gnatoloog die heeft me gewoon laten stikken om het zo te zeggen, want ik moest in december terug komen om er over te hebben of het plaatje geholpen heeft en ik zei totaal niet. Dus kreeg daarop een antwoord oke dan houd het hierbij op en je hoeft geen nieuwe afspraak te maken. Je moet de rest maar regelen met je ortho :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:39

Bij wordt mijn onderkaak een cm naar voren gehaald en ze halen dan een plakje of stukje uit mijn kin, juist om te voorkomen dat je een puntkin krijgt..

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 11:53

Hoi hoi,

Nou hier weer een update je van mijn kant. Gister dus een hele beroerde nacht gehad. Was ook koortsig en ik houd veel vocht vast. ´s Avons krijg ik hele rode blossen en gaat alles gloeien. De chirurg zei dat dit opzich normaal is zolang de koorts niet te hoog uitkomt of doorzet. De drains zijn er ( vieze dingen zeg :P ) en de hechtingen in mijn wangen zijn ook weg. Ik heb nu alleen nog 2 kleine hechpleistertjes op mijn wangen. Verder zag alles er goed uit. Ik heb ook weer heel wat hechtingen in mijn onderlip aan de binnenkant, maar dat zijn weer van de oplosbare.

De zwelling valt nog steeds heel erg mee. Het is ook niet verkleurd. Mijn kin voelt alleen niet als mij.. Heb er een heel raar gevoel in, en een tintelig gevoel in mijn onderlip. Heel mijn kaaklijn voelt raar eigenlijk.. Het voelt nog niet als mij :D

Verder vliegen de kilo's er af, nu 58.4. Begon met 59.6 geloof ik. En ik eet echt alleen nog vloeibaar. Mijn kaaklijn voelt nog zo beurs dat ik niet wil kauwen, en het voelt ook echt alsof ik daar gewoon de kracht nog niet voor heb. Dus zolang ik vloeibaar vol houdt probeer ik het :d Alleen vloeibaar is een groot woord, want vanavond eet ik lekker boerenkool! Helemaal fijn gestampt zodat het een kwestie is van happen en doorslikken. Maar wel eindelijk weer echte maagvulling :)

Qua pijnstillers mag ik nu nog 3x 600mg Ibuprofen per dag. En ik heb nog steeds antibiotica. Maar ik heb gister heel de dag op 1 zakje brufen overleefd, en vandaag alleen een ibuprofennetje 400mg. Ik heb niet echt veel pijn, het is echt meer ongemak.

:D Janne, wil je ook weer wat foto's plaatsen?
Zal binnenkort foto's plaatsen.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:07

_Cynthia_ schreef:
Heeft iemand hier ervaring met het naar vorer halen van je kin. Aangezien ze ook iets aan mijn kin willen veranderen, maar krijg je dan niet zo'n enorme punt kin?

Jep, daar heb ik ervaring mee!
Mijn onderkaak is (ivm overbeet waardoor ik in gehemelte beet) naar voren geplaatst.
Ik had altijd al een puntkin, dus die zou dan nog erger worden!
Ze hebben een plakje kin ertussen uit gehaald, waardoor die erge puntkin dus voorkomen werd.

Kijk even voor foto's van mij, voor en na de operatie, op de vorige bladzijde!
Ik ben heel tevreden over hoe het is geworden.

Het klinkt allemaal heel eng, maar daar moet je niet al te veel over nadenken.
De kaakchirurg kan precies uitleggen over hoe of wat, dat stelde mij een hoop gerust!

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:10

Megan: fijn dat het aardig goed gaat met je.
Qua eten 1tip: aardappels kun je gemakkelijk prakken en daarover jus en appelmoes gooien.
Dat kun je zo in je mond schuiven en doorslikken! Ging prima bij mij.
stamppot boerenkool moet ook zeker lukken op deze manier.
Ik vond het doodeng om te kauwen, met al die hechtingen in mijn mond,
dat heeft echt wel een week of 2-3 geduurd voor ik dat helemaal aandurfde,
en dan natuurlijk nog zachte dingen he. Winegums eten voelt nu zelfs nog niet lekker.
Eetsmakelijk! :P

Janne92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:58

Oh dan weet ik dat ook dat ik dat kan eten!
Ik zal binnenkort weer foto's plaatsen!Mijn medicijn is ook brufen dat is een fijn medicijn ik heb helemaal geen pijn meer. Het is bij mij nu 1week geleden dat ik werd geopereerd.