ben jij DONOR of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vanessa24

Re: ben jij DONOR of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:52

Ik vind de stelling: als je geen donor bent, dan mag je ook geen organen ontvangen, heel erg om te lezen. Wie zijn wij om te bepalen wie wel of geen orgaan mag ontvangen?
Als er mensen zijn die er voor kiezen om geen donor te zijn, dan hebben we dat maar te respecteren. En om het als egoïstisch te bestempelen wanneer mensen wel organen willen ontvangen, maar niet willen afstaan vind ik ook te ver gaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:11

Vanessa24 schreef:
Als er mensen zijn die er voor kiezen om geen donor te zijn, dan hebben we dat maar te respecteren. En om het als egoïstisch te bestempelen wanneer mensen wel organen willen ontvangen, maar niet willen afstaan vind ik ook te ver gaan.

Ik vind dat inderdaad meestal een heel egoistische beslissing. Waarom hebben wij dat te respecteren? Vrijheid van meningsuiting / vrijheid van beslissen over je eigen lichaam betekent niet dat daar niet over gepraat mag worden.

Ik vind het egoistisch als je wel graag voordeel van iets wilt hebben, maar niet hetzelfde voor een ander wilt doen. Waarom vind jij dat niet egoistisch? (Het gaat overigens alleen om deze beslissing: die mensen die zo beslissen zullen best op andere vlakken helemaal niet egoistisch zijn. Maar in dit opzicht naar mijn mening wel.)

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:08

Natuurlijk mag daar over gepraat worden, het is juist belangrijk dat het gebeurt. Het wordt alleen zo hard neergezet.

Ik vind niet dat wij (de mensen in het algemeen) mag zeggen: 'jij mag wel een orgaan, en jij niet', juist omdat het eigen keus is.
Donor worden of niet, dat is een keuze die je maakt op basis van gevoel en ervaring.. daarin kun je niet egoïstisch in zijn.
Wij (de wel-donoren) kunnen toch niet van mensen verwachten dat zij (de niet-donoren) hun eigen gevoel en prinicipes overboord gooien om toch donor te worden?

Het is ook niet niks... je geeft toestemming om je organen af te staan voor een ander, ik kan me goed voorstellen dat mensen daardoor afgeschrikt worden en denken: 'mij niet gezien'.
Het is jammer dat de keuze van sommige niet-donoren zijn gebasseerd op fabels.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:16

Vanessa24 schreef:
Ik vind niet dat wij (de mensen in het algemeen) mag zeggen: 'jij mag wel een orgaan, en jij niet', juist omdat het eigen keus is.
Maar aan een keuze kunnen toch consequenties zitten? Waarom kan er aan niet-doneren niet de consequentie zitten dat je ook niet ontvangt? Je hebt nog altijd de keuze, je moet alleen wat meer aspecten overwegen.

Citaat:
Donor worden of niet, dat is een keuze die je maakt op basis van gevoel en ervaring.. daarin kun je niet egoïstisch in zijn.

Natuurlijk kun je daar wel egoistisch in zijn. Juist het afgaan op vooral je eigen gevoel en ervaring, zonder je te realiseren welke consequenties jouw beslissing heeft voor anderen die op een donororgaan wachten, is gewoon egoistisch. Dat je kunt / mag kiezen betekent niet dat beide keuzes gelijk zijn, of dat er geen consequenties aanzitten.

Citaat:
Wij (de wel-donoren) kunnen toch niet van mensen verwachten dat zij (de niet-donoren) hun eigen gevoel en prinicipes overboord gooien om toch donor te worden?
Ik vind 'wel de lusten - niet de lasten' een nogal rekbaar principe, waar ik niet zo heel veel begrip voor heb. Het is iets heel anders als je vanuit bv je geloofsovertuiging geen voorstander van donatie bent - maar in die gevallen willen de mensen over het algemeen ook niet ontvangen.

Citaat:
Het is ook niet niks... je geeft toestemming om je organen af te staan voor een ander, ik kan me goed voorstellen dat mensen daardoor afgeschrikt worden en denken: 'mij niet gezien'.

Als ze zich maar goed realiseren dat ze op die manier anderen iets ontzeggen wat ze zelf wel graag zouden ontvangen.

Overigens ben ik eerder voorstander van per 'default' doneren, zodat al die mensen die de moeite niet nemen gewoon donor zijn. De regel dat niet-donoren ook geen ontvangers zijn vind ik eigenlijk niet zo geslaagd. Maar ik kan toch maar heel moeilijk begrip opbrengen voor die groep - en er is nog maar 1 persoon geweest die een standpunt in een dergelijke situatie duidelijk heeft kunnen maken. De meesten kunnen niet eens uitleggen waarom ze zo hebben besloten.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:22

Vanessa24 schreef:
Ik vind de stelling: als je geen donor bent, dan mag je ook geen organen ontvangen, heel erg om te lezen. Wie zijn wij om te bepalen wie wel of geen orgaan mag ontvangen?

Toch vind ik dit zo.

Mensen die uit gelovige overwegingen niet willen geven, WILLEN overigens ook niet ontvangen. Nou, prima, geen probleem mee, alle respect.
Maar niet willen geven en wel graag willen ontvangen

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:36

Je hebt ook wel een punt hoor, want aan alle keuzes die je maakt in je leven zitten consequenties aan vast.
Ik vind alleen dat je niet verantwoordelijk kan zijn voor iedereen en alles om je heen en aangezien het donorschap gaat over je eigen lichaam, kan de keuze die je maakt niet onder de noemer 'egoïstisch' neergezet worden, omdat de ervaring(en) en gevoel van mensen een andere uitwerking hebben.
Anders zou je het ook andersom kunnen zeggen: 'jij bent donor, dus egoïstisch, want je doet dit in eerste instantie om jezelf een goed gevoel daarover te geven en dat je daarmee ook een ander helpt is leuk meegenomen'.

Ik zou het ook makkelijker vinden dat iedereen bij voorbaat donor is, tenzij de persoon anders aangeeft. Dat dwingt mensen om na te denken, en als ze daar niet over na willen denken dan hebben we in ieder geval weer een hoop donoren erbij.

En waarom is het vanuit geloofsovertuiging dan anders? Je kunt toch ook zelf nadenken over het donorschap zonder de bijbel erbij te halen? Ik bedoel, je kan toch ook zelf kiezen dat het donorschap bij je past, terwijl je religie zegt dat het niet mag.
En dat is niet 'maling hebben aan je geloof, maar kiezen voor je zelf'.

Ik vind het moeilijk om het neer te zetten zoals ik het wil zeggen, kan nauwelijks uit m'n woorden komen Haha!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:45

Nou ik ben geen donor om mezelf een goed gevoel te geven hoor Haha! Dan help ik mijn bejaarde buurvrouw wel met de boodschappen ofzoiets! Als je het zo gaat bekijken doe je nooit iets onzelfzuchtig, so what als de wereld er beter van word maakt het mij niet uit.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:47

Miryamk schreef:
Nou ik ben geen donor om mezelf een goed gevoel te geven hoor Haha! Dan help ik mijn bejaarde buurvrouw wel met de boodschappen ofzoiets! Als je het zo gaat bekijken doe je nooit iets onzelfzuchtig, so what als de wereld er beter van word maakt het mij niet uit.

Maar in eerste instantie maak je wel die keuze omdat jij je er goed bij voelt toch? Want als je er niet goed bij voelt, zal je ook niet kiezen om donor te zijn.
En laten we eens eerlijk zijn, ieder keuze die wij maken doen we om er zelf beter van te worden, zo zit de mens nu eenmaal in elkaar.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:49

Nee ik maak die keuze niet omdat ik mij er goed bij voel, ik maak die keuze omdat dat voor míj persoonlijk vanzelfsprekend is.

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:52

@ Venessa: waarom er zelf beter van worden om je organen af te staan. Je hebt er later toch geen ene reet meer aan en kan daarmee een leven redden van bv een kind van 10 ofzo! Ik zou, als ik die persoon was, de donor echt dankbaar zijn ipv dat ik OOK dood was en ik nog te redden was! Knipoog

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:54

Momenteel weet ik nog niet of ik donor word.. Vooral omdat de nabestaanden jou lichaam zeker een dag "kwijt" zijn, je weet niet waar het lichaam is en wat ze er precies mee gaan doen. Tevens wil ik niet al mijn organen opgeven, mijn huid ogen en misschien ook hart horen bij mij en gaan er gewoon niet uit of af.
De stelling; wie niet geeft mag ook niet ontvangen vind ik ronduit belachelijk. Niet iedereen heeft bewust hierbij stilgestaan, niet iedereen krijgt een donorformulier (ik heb hem niet gehad op mijn 18e mijn broertje wel en mijn vader onlangs ook). Daarbij vind ik dat als je organen weggeeft dat er ook een gedachte bij moet zitten van het oprecht geven aan iemand anders, wie of wat diegene ook is. Je geeft omdat je om een leven geeft en je eigen leven erop zit en je graag iemand anders helpt. Wat boeit het ook verder of iemand wel of niet geeft... ?! Je bent toch dood als je ze afstaat.

Daarbij wil ik nog één ding meegeven; denk bewust na bij het doneren van organen enz. Voor de nabestaanden is het namelijk heel erg ingrijpend. Ze snijden in een geliefde of één van je beste vrienden om organen eruit te vissen, een deel van die persoon. Mijn vader en broertje denken er nog over en ik ook, en we overleggen ook veel met elkaar en vragen elkaar wat we er van zouden vinden.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:54

Ik zeg niet dat je zo'n keus maakt omdat je er zelf beter van zal worden Bokkiej, maar omdat je er goed bij voelt. Dat is heel wat anders.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:55

Vanessa24 schreef:
Miryamk schreef:

Maar in eerste instantie maak je wel die keuze omdat jij je er goed bij voelt toch? Want als je er niet goed bij voelt, zal je ook niet kiezen om donor te zijn.
En laten we eens eerlijk zijn, ieder keuze die wij maken doen we om er zelf beter van te worden, zo zit de mens nu eenmaal in elkaar.

Beter wordt je er echt niet meer van als je in een kistje ligt met de helft minder van je organen.. Clown

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:59

Lovely1, daarom vind ik dat het systeem zo moet zijn dat iedereen donor is, behalve als zij aangeven dat niet te willen zijn.
Denk dat het gros er helemaal niet over nadenkt en hun nabestaanden met de vraag opzadelt.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:59

Ik ben zelf donor. Als ik na mijn dood mensen kan helpen door mijn organen af te staan dan doe ik dat! Als ik zelf in zo'n positie zou liggen zou ik ook dolblij zijn als ik van iemand anders een orgaan zou kunnen krijgen.

Ik ben er mee eens dat "niet donoren "of mensen die bewust slecht met hun lichaam zijn omgegaan ( bijv alcoholisten,kettingrokers) onderaan de lijst komen om aanmerking te maken op een donor.
Ik vind dat mensen die gezond leven meer recht hebben op een donor dan mensen die dat niet doen. Mensen die altijd zeggen ikke ikke ikke en niet delen mogen van mij lekker stikke stikke stikke als hun een keer in een benarde positie komen. En mensen die een orgaan nodig hebben doordat ze hun eigen orgaan eigenhandig hebben stuk gemaakt. Zeg ik ook, eigen schuld dikke bult Vork
Het zijn gewoon de consequenties van je gedrag.

Ook als ik in leven ben en een naast fammilielid zou gered kunnen worden als ik donor zou worden voor die persoon. Zou ik dat ook doen. Ik zou het niet kunnen verdragen om te weten dat die gene dood zou gaan doordat ik geen stukje lichaam wou afstaan. Waar zonder ik prima zou kunnen leven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:03

Vanessa24 schreef:
Ik vind alleen dat je niet verantwoordelijk kan zijn voor iedereen en alles om je heen en aangezien het donorschap gaat over je eigen lichaam,
Donorschap gaat nou juist NIET alleen om je eigen lichaam.

Citaat:
Anders zou je het ook andersom kunnen zeggen: 'jij bent donor, dus egoïstisch, want je doet dit in eerste instantie om jezelf een goed gevoel daarover te geven en dat je daarmee ook een ander helpt is leuk meegenomen'.
Zoals ik al aangaf: ik vind niet dat de beide keuzes gelijkwaardig aan elkaar zijn. Het gaat hier om een duidelijk ethische kwestie, waarbij ook de consequenties van je keuze een rol spelen. Ik vind dat je een goede reden moet hebben om een keuze te maken die negatieve consequenties voor anderen heeft. (En da's eigenlijk mijn hele ethiek in een notedop Lachen ) Als jij kiest of je een blauw of rood t-shirt aandoet, is dat een ethisch neutrale keuze - leef je uit. Maar bij veel andere keuzes moet je niet alleen kijken naar wat jij wilt, maar ook wat anderen willen, en die belangen tegen elkaar afwegen. Iemand die wel graag organen wil ontvangen maar niet doneren schijnt niet te beseffen dat beide zaken niet zonder elkaar kunnen, kan zich blijkbaar niet drukmaken om anderen in dezelfde positie.

Voor mij is dat een kernpunt in het leven: te proberen om in het leven te staan zoals ik dat ook van anderen hoop en verwacht.

Citaat:
En waarom is het vanuit geloofsovertuiging dan anders? Je kunt toch ook zelf nadenken over het donorschap zonder de bijbel erbij te halen? Ik bedoel, je kan toch ook zelf kiezen dat het donorschap bij je past, terwijl je religie zegt dat het niet mag.

Wat bij de meeste geloofsovertuigingen anders is, is dat ze orgaandonatie als principe afwijzen. Dus niet alleen het doneren, maar ook het ontvangen. Dat is in elk geval een eerlijkere en consequentere keuze, 1 die niet alleen draait om je eigen voordeel.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:05

Psies, en niet uit "direct laten ze me doodgaan op de operatietafel"-overwegingen

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:09

Lovely1 schreef:
Vanessa24 schreef:

Beter wordt je er echt niet meer van als je in een kistje ligt met de helft minder van je organen.. Clown

Ook voor jou geldt: ik zeg niet dat je er beter door wordt, maar je doet het wel omdat je het een goed gevoel geeft, want als je er niet lekker bij voelt, dan kies je er ook niet voor.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:14

IKbenEllen schreef:
Psies, en niet uit "direct laten ze me doodgaan op de operatietafel"-overwegingen

en wat is daar dan direct fout aan?!
dat is toch een gevoel en een reden die iemand heeft om het niet te doen?
wie ben jij dan om te beoordelen dat dit een belachelijke/rare/egoistische etc etc etc overweging is

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:17

Ze zegt toch niet dat het een belachelijke/rare/egoistische overweging is? Veel mensen zijn daar gewoon bang voor, jammer maar als dat zo is moet dat gerespecteerd worden.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:19

[quote="Shadow0[/quote] Donorschap gaat nou juist NIET alleen om je eigen lichaam.
Zoals ik al aangaf: ik vind niet dat de beide keuzes gelijkwaardig aan elkaar zijn. Het gaat hier om een duidelijk ethische kwestie, waarbij ook de consequenties van je keuze een rol spelen. Ik vind dat je een goede reden moet hebben om een keuze te maken die negatieve consequenties voor anderen heeft. (En da's eigenlijk mijn hele ethiek in een notedop Lachen ) Als jij kiest of je een blauw of rood t-shirt aandoet, is dat een ethisch neutrale keuze - leef je uit. Maar bij veel andere keuzes moet je niet alleen kijken naar wat jij wilt, maar ook wat anderen willen, en die belangen tegen elkaar afwegen. Iemand die wel graag organen wil ontvangen maar niet doneren schijnt niet te beseffen dat beide zaken niet zonder elkaar kunnen, kan zich blijkbaar niet drukmaken om anderen in dezelfde positie.

Voor mij is dat een kernpunt in het leven: te proberen om in het leven te staan zoals ik dat ook van anderen hoop en verwacht.

Wat bij de meeste geloofsovertuigingen anders is, is dat ze orgaandonatie als principe afwijzen. Dus niet alleen het doneren, maar ook het ontvangen. Dat is in elk geval een eerlijkere en consequentere keuze, 1 die niet alleen draait om je eigen voordeel.[/quote]

Ik begrijp dat het consequenties heeft voor een ander, ik heb het van dichtbij mee moeten maken.
Egoïstisch vind ik nogal een groot woord, ik zou zelf kiezen voor: 'het is niet eerlijk om niets af te willen staan, maar wel willen ontvangen'. Maar iedereen heeft het recht op leven, ook als je 'wel de lusten wilt maar niet de lasten' persoon bent, wij mogen daar geen onderscheid in maken... Gelukkig doen artsen dat ook niet.

Ook geloof ik niet echt dat de niet-donor hierbij niet denkt aan de ander, maar ik denk meer dat de angst die men heeft groter is dan het idee dat ie er een ander mee kan helpen, en daarom geen donor zou willen zijn (anders had ook niemand moeite met het afstaan van huid en hoornvlies, het is de angst die je tegenhoud).

Overigens maakt het weinig uit als je wel ontvangt maar niets wilt afstaan, als je zelf een donororgaan hebt ontvangen, dan ben je zelf niet meer (of 9 van de tien keer) geschikt als donor.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:19

_rosita_ schreef:
IKbenEllen schreef:

en wat is daar dan direct fout aan?!
dat is toch een gevoel en een reden die iemand heeft om het niet te doen?
wie ben jij dan om te beoordelen dat dit een belachelijke/rare/egoistische etc etc etc overweging is

Nee hoor, niet belachelijk, moeten ze helemaal zelf weten. Maar dan ook niet op die tafel om een orgaan geplaatst te krijgen. Dat is dan ook eng.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:22

Vanessa hoe kom je erbij dat je zelf niet meer geschikt zou zijn als donor? Er valt genoeg te gebruiken, het lijkt mij niet dat je als ontvanger als gever nutteloos bent.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:23

IKbenEllen schreef:

En wat is er mis met bovenstaande argument? Je verstoppen achter: 'ik heb er nooit over nagedacht' veel erger! Bovenstaande argument is onterecht, want dan doen artsen echt niet... een ander dood laten gaan om een ander te redden... maar dat is nou eenmaal het gevoel en de gedachte die mensen daar over hebben.. en dat is hun goed recht.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:26

Miryamk schreef:
Vanessa hoe kom je erbij dat je zelf niet meer geschikt zou zijn als donor? Er valt genoeg te gebruiken, het lijkt mij niet dat je als ontvanger als gever nutteloos bent.

Een slecht hart zorgt voor slecht vitale organen. Als jij een donorhart hebt gekregen, zijn jouw eigen vitale organen (longen, nieren, lever) zo slecht, dat ze niet meer te gebruiken zijn na jouw dood. dit geldt ook voor andere organen, ze zijn met elkaar verbonden. Als een orgaan het opgeeft, dan lopen al jouw andere organen schade van op.
Daarom ben je 9 van de 10 keer niet meer 'nuttig'.