Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Vanessa24 schreef:Als er mensen zijn die er voor kiezen om geen donor te zijn, dan hebben we dat maar te respecteren. En om het als egoïstisch te bestempelen wanneer mensen wel organen willen ontvangen, maar niet willen afstaan vind ik ook te ver gaan.
Vanessa24 schreef:Maar aan een keuze kunnen toch consequenties zitten? Waarom kan er aan niet-doneren niet de consequentie zitten dat je ook niet ontvangt? Je hebt nog altijd de keuze, je moet alleen wat meer aspecten overwegen.Ik vind niet dat wij (de mensen in het algemeen) mag zeggen: 'jij mag wel een orgaan, en jij niet', juist omdat het eigen keus is.
Citaat:Donor worden of niet, dat is een keuze die je maakt op basis van gevoel en ervaring.. daarin kun je niet egoïstisch in zijn.
Ik vind 'wel de lusten - niet de lasten' een nogal rekbaar principe, waar ik niet zo heel veel begrip voor heb. Het is iets heel anders als je vanuit bv je geloofsovertuiging geen voorstander van donatie bent - maar in die gevallen willen de mensen over het algemeen ook niet ontvangen.Citaat:Wij (de wel-donoren) kunnen toch niet van mensen verwachten dat zij (de niet-donoren) hun eigen gevoel en prinicipes overboord gooien om toch donor te worden?
Citaat:Het is ook niet niks... je geeft toestemming om je organen af te staan voor een ander, ik kan me goed voorstellen dat mensen daardoor afgeschrikt worden en denken: 'mij niet gezien'.
Vanessa24 schreef:Ik vind de stelling: als je geen donor bent, dan mag je ook geen organen ontvangen, heel erg om te lezen. Wie zijn wij om te bepalen wie wel of geen orgaan mag ontvangen?
Als er mensen zijn die er voor kiezen om geen donor te zijn, dan hebben we dat maar te respecteren. En om het als egoïstisch te bestempelen wanneer mensen wel organen willen ontvangen, maar niet willen afstaan vind ik ook te ver gaan.
Miryamk schreef:Nou ik ben geen donor om mezelf een goed gevoel te geven hoorDan help ik mijn bejaarde buurvrouw wel met de boodschappen ofzoiets! Als je het zo gaat bekijken doe je nooit iets onzelfzuchtig, so what als de wereld er beter van word maakt het mij niet uit.
Vanessa24 schreef:Miryamk schreef:Nou ik ben geen donor om mezelf een goed gevoel te geven hoorDan help ik mijn bejaarde buurvrouw wel met de boodschappen ofzoiets! Als je het zo gaat bekijken doe je nooit iets onzelfzuchtig, so what als de wereld er beter van word maakt het mij niet uit.
Maar in eerste instantie maak je wel die keuze omdat jij je er goed bij voelt toch? Want als je er niet goed bij voelt, zal je ook niet kiezen om donor te zijn.
En laten we eens eerlijk zijn, ieder keuze die wij maken doen we om er zelf beter van te worden, zo zit de mens nu eenmaal in elkaar.
Vanessa24 schreef:Donorschap gaat nou juist NIET alleen om je eigen lichaam.Ik vind alleen dat je niet verantwoordelijk kan zijn voor iedereen en alles om je heen en aangezien het donorschap gaat over je eigen lichaam,
Zoals ik al aangaf: ik vind niet dat de beide keuzes gelijkwaardig aan elkaar zijn. Het gaat hier om een duidelijk ethische kwestie, waarbij ook de consequenties van je keuze een rol spelen. Ik vind dat je een goede reden moet hebben om een keuze te maken die negatieve consequenties voor anderen heeft. (En da's eigenlijk mijn hele ethiek in een notedopCitaat:Anders zou je het ook andersom kunnen zeggen: 'jij bent donor, dus egoïstisch, want je doet dit in eerste instantie om jezelf een goed gevoel daarover te geven en dat je daarmee ook een ander helpt is leuk meegenomen'.
Citaat:En waarom is het vanuit geloofsovertuiging dan anders? Je kunt toch ook zelf nadenken over het donorschap zonder de bijbel erbij te halen? Ik bedoel, je kan toch ook zelf kiezen dat het donorschap bij je past, terwijl je religie zegt dat het niet mag.
Lovely1 schreef:Vanessa24 schreef:
Maar in eerste instantie maak je wel die keuze omdat jij je er goed bij voelt toch? Want als je er niet goed bij voelt, zal je ook niet kiezen om donor te zijn.
En laten we eens eerlijk zijn, ieder keuze die wij maken doen we om er zelf beter van te worden, zo zit de mens nu eenmaal in elkaar.
Beter wordt je er echt niet meer van als je in een kistje ligt met de helft minder van je organen..
IKbenEllen schreef:Psies, en niet uit "direct laten ze me doodgaan op de operatietafel"-overwegingen
_rosita_ schreef:IKbenEllen schreef:Psies, en niet uit "direct laten ze me doodgaan op de operatietafel"-overwegingen
en wat is daar dan direct fout aan?!
dat is toch een gevoel en een reden die iemand heeft om het niet te doen?
wie ben jij dan om te beoordelen dat dit een belachelijke/rare/egoistische etc etc etc overweging is
IKbenEllen schreef:Psies, en niet uit "direct laten ze me doodgaan op de operatietafel"-overwegingen
Miryamk schreef:Vanessa hoe kom je erbij dat je zelf niet meer geschikt zou zijn als donor? Er valt genoeg te gebruiken, het lijkt mij niet dat je als ontvanger als gever nutteloos bent.