Zwanger - begin en voorjaar 2026

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lovelys

Re: Zwanger - begin en voorjaar 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 20:52

Kabayo wat een prachtig paard heb je

Die weeën tussen de 8 en 10 cm vond ik idd behoorlijk pittig. Daarvoor prima te doen.

Hahaha ja ik had mijn andere 2 pas bij 41+0 en 41+1. Verwacht bij de derde niet anders en wil toch in principe niet naar ziekenhuis.

Steeds uit je bubbel is echt heel naar. Ik wilde bij mijn tweede ook niemand in mijn gezichtsveld, omdat ik het idee had dat iedereen op mij aan het wachten was. Gelukkig snapte de kraamzorg en verloskundige dat wel.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 10:15

Lovelys het zijn 2 paarden O:) Moeder en dochter
Die ontsluiting heb ik niet meegemaakt denk ik :+ Ik ging van 2cm naar 8cm in een uur tijd, dat was niet leuk. Toen in de auto met 8cm en toen kreeg ik al persweeen. Toen ik persweeen had was de pijn gelijk weg. Wat een verademing.
Oh je had 2 langzitters :D m’n dochter was er al met 38+0. Die vond het wel prima haha

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 18:11

Hahah oeps :+ ze zijn prachtig

Je had een ware weeën storm :oo

Ik had bij mijn twee kinderen ook inderdaad veel minder pijn bij het persen. Ik ben geen natuurtalent met persen en het ging ook niet vanzelf. Moest echt gecoacht worden met persen. Bij de tweede wel veel sneller doordat ik zelf ging voelen tijdens het persen. Was de eerste wee, heel erg onwennig.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 16:51

Dankje! Ja dat ging even snel toen! Was wel pittig en had geen adem meer over. Ik snapte het puffen ook helemaal niet en was bijna aan het hyperventileren :+
Jammer dat het persen bij jou ook niet vanzelf ging. Ik heb uiteindelijk ook 2 uren moeten persen. En op een gegeven moment had ik wel zoiets van, dit wordt niks. Het lukt niet. Maar toch gelukt O:)

Wij hadden vandaag een hele mooie 3D echo! Wauw. En lijkt zoveel op z’n zus. Hele mooie dikke lippen en we zagen echt al veel hoofdhaar op de echo. Dat zagen we met Nora ook al. Heel bijzonder en ook leuk om te weten dat ook deze niet kaal zal zijn. Kleine man had zelfs al wimpers, volgens de vrouw die de echo deed uitzonderlijk op deze leeftijd. Ook hele dikke volle wangetjes. Hij lijkt echt al af. De vrouw en ik zelf verwacht eigenlijk niet dat hij lang blijft zitten omdat hij al zo ver ontwikkeld is. Ik ga dus eerst maar gewoon van 38 weken uit denk ik. Dan zijn we rond 5 maart. Ook prima haha
Handje neusje en lippen
Afbeelding

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 09:13

ah wat een mooie 3d echo!

Ja bij de eerste was ik ook 2,5 uur aan het persen. Acht vond dat zelf niet zo erg. Bij de tweede 30 minuten. Dus hoop nu ook zoiets weer.

De kleine is bij mij vanzelf gedraaid. Donderdag lag ze duidelijk nog overdwars. Vrijdag had ik veel meer last van mijn bekken en ligt ze met haar hoofdje (hoop ik) naar beneden. Het is in ieder geval duidelijk te voelen

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:53

Lovelys oh jij ook al zo lang! Op een gegeven moment heb je de moed niet meer he, of had jij daar niet zo last van? Ik dacht, dit wordt niks zo :+ 30 minuten klinkt echt fijn. Ik hoop daar ook op
Fijn dat de kleine is gedraaid! Lijkt mij een opluchting!

Hier gaat alles ook nog goed. Wel al de hele week ziek. Paar keer overgeven maar vooral heel verkouden. Zit helemaal dicht en veel hoesten. Vervelend. Vanochtend het werk maar even helemaal uit handen gegeven, maar dat vind ik maar lastig hoor. Voel mij dan zo schuldig… Nahja vanmiddag kan ik wel weer bijspringen. Had het wel even nodig
We hebben vorige week onze allerlaatste echo gehad. Ook wel beetje bitterzoet hoor, die laatste echo van je laatste (geplande) zwangerschap. Hierna heb je gewoon nooit meer een echo. Toch wel gek! De planning was/is tenminste 2 lieve kindjes. Maar je weet nooit natuurlijk

Voor de eersten wordt het al bijna spannend denk ik :D Hoe gaat het met jullie? Ik ben deze week 33 weken.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 15:34

Het was meer dat vanuit de Verloskundige op een duur wel een beetje tijd werd. Ze gaf aan dat het protocol was met 2 uur naar ziekenhuis, maar dat ze zag dat ik nog niet moe was en de kleine het nog goed deed.

Vandaag liggingsecho gehad, kleine ligt nog steeds met hoofdje naar beneden gelukkig! ze is nog niet ingedaald, maar ze verwacht dat ook niet met een derde. Nog teveel ruimte hahahh Bevalbad wordt volgende week meegegeven en dan is het rustig afwachten tot alles begint.

Hier ook hetzelfde gevoel met de echo. Laatste echo en laatste keer alles.

Met mij gaat het verder wel prima, vrijdag laatste dag gehad van werk, maar ik ga nog ff terug om wat laatste dingen te regelen. Vrijdag ook gelukkig nieuwe vervanger van mij gevonden. Dus die werk ik woendag in. Donderdag laastste dingen schrijven en dan gaan we echt helemaal in de verlof bubbel. Ik moet nog alles doen, dus dat wordt nog wel ff aanpoten. Eerst maar eens bevaltas klaarmaken, kleertjes wassen en alles eens op zolder van de kleertjes opruimen hahaha.

Gelukkig gaan de andere 2 kinderen 4 ochtenden per week ergens naartoe. Oudste van 5 gaat naar school en jongste (bijna 3) heeft net gehoord dat ze mag beginnen met behandelgroep van taal/spraakontwikkeling voor 2 dagen. Daarnaast gaat ze nog een dag naar mijn schoonouders en 1 dag naar kinderopvang.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 12:53

Lovelys ja klopt je mag volgens mij 2u persen en niet veel langer. Maar gelukkig ging het bij jou goed en voelde je je ook fit.
Bitterzoet he die laatste echo… had ik ook hoor
Wat fijn dat de kleine goed ligt! Hele opluchting lijkt mij :) Lekker veel ruimte haha :') Krijg je het bevalbad vanuit de verloskundige? Lekker nu met verlof denk ik? Fijn dat er een vervanger is. Wat lekker geregeld met de andere kinderen. Dan heb je ook even een beetje rust in de tent

Jammer dat de meeste hier in een whatsapp groep zitten, topic is een beetje dood.
Ik zit nu heel erg in dubio over thuis bevallen of ziekenhuis. Ene kant is thuis fijn, andere kant ook fijn dat je gelijk goed zit in het ziekenhuis. Ik moet het nu wel bijna weten … }:0 Ik neig toch naar thuis. Ik zal zien waar en welke bedklossen ik moet bestellen dan
Kamertje is tenminste helemaal klaar :D
Afbeelding
Afbeelding

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 13:29

Gezellig kamertje. :)

Hopelijk kun je ook je rust pakken tijdens je verlof lovelys! Klinkt alsof je het nog druk genoeg hebt.

Hier tik ik morgen de 40 weken aan. :) Controle bij de vk bleek dat ik al 1 cm ontsluiting heb en de baarmoedermond aan het verstrijken is. Maar ja, dan kan het alsnog eventjes duren voordat madam zich meldt. :+
Ik kies ervoor om thuis te bevallen. Ik dacht ook eerst zkh omdat je dan meteen goed zit, maar heb geen zin in gestress over of je wel of niet terecht kan en voel me meer op mijn gemak bij het idee dat de vk thuis volledige aandacht heeft ipv moeten pendelen tussen andere zwangere vrouwen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 09:40

Niniane Jaa gezellig toch zo? Veel ruimte hebben we niet (stacaravan) maar ik vind dit wel knus zo :D
Oeh al 40 weken en zelfs al ontsluiting! Hoe gaat het nu? Of heeft de kleine zich al gemeld? Spannend!
Ik snap je goed, ik denk nu ook aan thuis. Ik zal van de week even met de verloskundige overleggen :j

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 11:26

Uiteindelijk moet je gewoon bevallen op de plek waar je je het meest comfortabel bij voelt. :) Geen goed of fout.
Maar nog steeds geen baby helaas. :+

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 12:05

Kabayo
Je hoeft nog niets te beslissen. Je kunt ook alles klaarmaken voor een thuisbevalling en dan heb je gewoon de keuze om wel of niet thuis te bevallen. Je kan altijd nog zeggen: nope doe toch maar het ziekenhuis!
Andersom trouwens ook! Je kan van te voren heel stellig zeggen: ziekenhuis, maar dan tijdens de bevalling niet meer willen. Er is altijd ruimte voor die keuze

Wat een heerlijk kamertje!

Niniane spannend! Hopelijk zet het komende week door en heb je je kindje snel in je handen!
Ik heb nooit van te voren geweten heoveel cm ik was. Bij de tweede ook maar 1x getoucheerd en dat vond ik zo naar, dat ik besloten heb dat niet nog eens te willen (dat was toen ik ff alles niet meer wist).
In mijn bevallingsplan staat nu dus ook dat er geen routine checks worden gedaan.

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 17:47

Ohh wat spannend! Ik moet nog een weekje werken en dan heb ik verlof. Nog steeds geen volledige inval, maar wel voor de helft (20) van mijn uren. Geeft wel veel stress. Komende week zit ook zo onwijs vol. Mijn directrice en ib'er hebben bedacht dat ze nog even bij iedereen in de klas willen observeren, dus dat moet deze week nog even. Zie er echt onwijs tegenop en wil het ook gewoon fijn met mijn klas afronden.

Verder gaat alles hier prima, ik kan nog steeds alles doen. Vrijdagavond nog anderhalf uur dansles gehad en zaterdag in de ochtend een uur gewandeld en in de middag nog eens anderhalf uur. Voelde het wel een beetje, maar vandaag niks meer aan de hand.

Ook gisteren mijn pony verkocht. Twijfelde al langer hierover, maar heb echt te weinig tijd voor haar en dat zal ook niet meer worden met de kleine erbij. Moeilijke beslissing, maar beter zo.

Ik ben benieuwd wanneer de eerste baby's in dit topic geboren gaan worden :D

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 06:31

Marit, wat een ellende die vervanging!
Bij mij is het ook allemaal op het laatst gegaan.
Ik had op mijn allerlaatste dag te horen gekregen wie de vervanging ging doen.
Ik heb dan ervoor gekozen om de vervanging te helpen toen ik eigenlijk al verlof zou hebben. Echt niet fijn om zo de laatste weken te hebben!

Ik zou trouwens bij ib aangeven dat ze best mogen kijken naar dat jij lekker gaat afsluiten :+

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 09:33

Hoe gaat het hier met iedereen?

Ik heb inmiddels verlof. Wat voelt dat gek zeg. Het is alsof je vakantie hebt, terwijl de hele wereld doorgaat.
Nu lekker veel met mensen afspreken en alles in huis op orde krijgen.

Het schiet wel heel erg op zo. Ga het zwanger zijn straks zo enorm missen!

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 10:50

Ik ga richting 42 weken momenteel. Helemaal klaar mee. :\

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 11:03

Hier echt veel zwangerschapsklachten..
Bokt is echt erg bijzaak voor me merk ik, vandaar dat ik eigenlijk nooit post.

Gezellig kamertje Kabayo!
En MaritGalinda lekker verlof.

Stertke Niniane :knuffel:

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 13:51

Niniane nee je meent het… ik denk de kleine is er inmiddels al lang. Ik snap dat je er klaar mee bent :(:)

Pineapple ah bah niet leuk. Hoe ver ben je nu? Rustig aan :*

Maritgalinda gek he, dat thuis zitten terwijl alles door gaat. En als je je verder nog prima voelt is het helemaal raar haha. Ik voel mij dan altijd zo nutteloos :+ Ben nu vooral dingen aan het poetsen en schoonmaken wat je normaal later doet of niet :=
Ja ? Geniet je van de zwangerschap? Ik vind het vreselijk :') fijn dat alles goed gaat. Wat jammer van de pony, sterkte met de verkoop.

Lovelys dat is niet leuk op je laatste werkdag.. of Nahja, eigenlijk al in je verlof
Je hebt gelijk hoor, maar heb inmiddels wel besloten thuis te bevallen. Heb alles zo goed als klaar staan. Ik woon bij mijn ouders op het erf en zal dan in een beneden kamer bij hun gaan bevallen. Net wat warmer en meer ruimte

Hier gaat ook alles goed. Nogsteeds aan het uitmesten. Maar ben er wel echt klaar mee nu. Dikke buik zit in de weg en wat meer lichamelijke klachten. Ook door toenemende druk door gewicht van de baby. Ik denk niet dat hij lang blijft zitten, nahja dat hoop ik :+ Ik ben er wel wat klaar mee.
Merries staan ook op knappen. Die moeten nog maar 14 en 32 dagen

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 16:31

Hier inmiddels aan mijn hand geopereerd, dus ik kan sinds een paar dagen weer slapen 's nachts *\o/* Dat is ook zo'n beetje alles wat ik kan, want mag mijn hand nu niet gebruiken natuurlijk. Verder is hier alles rustig en heb ik eigenlijk niet zoveel te melden.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 11:39

MaritGalinda
Het gaat met mij goed. Ruim 38 weken alweer.

Het wennen aan verlof moest ik ook echt. Nu deze week merk ik dat ik het wat meer allemaal kan loslaten.

Niniane
Ik hoop dat je snel mag bevallen en de kleine mag vasthouden! Wachten duurt altijd lang en zeker als je voorbij de 40 weken bent!

Kabayo
Ik hoop het ook voor je! Wel fijn dat het meeste nog goed gaat.
Ik heb een beetje hetzelfde, ik ben nog lichamelijk best goed, maar gewoon klaar ervoor!

Goldenarrow
Wat ontzettend fijn! Slapen is zoooooo belangrijk! Ik merk als ik niet goed heb geslapen dat direct de wereld een stuk minder aangenaam is (en ik ook hahahah)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 19:08

Goldenarrow Ow jee wat had je aan je hand? Beterschap! Slapen is zó fijn haha! Geniet daar van en natuurlijk rustig herstellen :j

Lovelys fijn dat je lichamelijk verder ook nog fit bent. Dat scheelt zo veel

Niniane hoe is het??

Hier enorme griep te pakken. Zo erg dat ik donderdag in het ziekenhuis lag omdat we beide een hele hoge gevaarlijke hartslag hadden (kleine man tegen de 200 :wow: ). Na alle controles en enige paracetamols zakte het gelukkig en mocht ik rond 12u ‘s nachts weer naar huis. Ik was extreem kortademig/benauwd en koorts. Echt ziek.
Daarna ging ik redelijk en werd m’n dochter ziek, 40 graden koorts en ook griep. Nu zijn we er beide weer redelijk bij gelukkig. Nog wel veel hoesten en helemaal geen energie. Ben blij dat ik dit nu heb en niet als meneer zich meld.
Verder weinig nieuws, tellen rustig door

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 07:13

Ah nee kabayo wat ontzettend naar!
Ik ben wat snotterig maar verder gelukkig niet.
Wel last van bloedneuzen en dat is vooral irritant

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 14:20

Wat vervelend Kabayo! Het heerst echt heel erg en het is echt een hardnekkig virus helaas. Ik heb zelf denk ik nog ruim anderhalve maand een vervelende hoest gehad voor het helemaal weggetrokken was.

Ik heb carpaal tunnelsyndroom aan beide handen, wat door de zwangerschap flink verergerd is. In mijn rechterhand had ik er zelfs al zenuwschade door. Dus die hebben ze nu geopereerd, vrijdag gaan de hechtingen eruit :) Mijn linkerhand kan ik nu nog een soort van goed houden met een brace, dus die zal na de bevalling een keer geopereerd gaan worden. Maar ik moet ook nog een knieoperatie (voorste kruisband, meniscus en kraakbeen := ), dus het is allemaal even plannen wat handig is zeg maar en in welke volgorde. Ik hoop eigenlijk dat ik na de bevalling veel minder last heb van mijn hand, want dan kan ik dat mooi uitstellen tot het einde van het jaar of misschien zelfs volgend jaar, als ik de krukken niet meer nodig heb en de baby iets zelfstandiger wordt.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 17:00

Goldenarrow wat naar zeg!
En ook veel tegelijkertijd, zwanger, 2 handen en een knie :(:)

Nog meer dames die het wachten zat zijn?
Een van mijn vriendinnen is gisteravond bevallen (precies op uitgerekende datum) en ben een beetje jaloers h O:) ik wil ook gewoon nu kind hebben en niet meer wachten. Zelf ben ik pas 39 weken en kan dus nog wel 2 weken duren. Mijn dochter is van 4 maart en elke dag is weer een dag dichter bij haar verjaardag.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 22:54

Ja, het is mentaal wel een dingetje := Komen we ook wel weer uit, maar ik merk wel dat ik het nu lastig vind om plannen te maken met de paarden qua shows, maar ook qua dekplannen. Heb er de mentale capaciteit niet helemaal voor. En ik word ook verdrietig als ik dan bedenk dat ik dit jaar waarschijnlijk helemaal niet op mijn rijpaard stap. Gelukkig heb ik een hele fijne bijrijdster, dus ik probeer er gewoon niet teveel bij stil te staan.