Zwanger! Uitgerekend najaar 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:53

Hier hebben we een kamer van zo’n 3.5x4 voor de baby. We moeten nog gaan inrichten, alles staat nog in de garage.

Deze week waren we even in een medisch circuit terecht gekomen na het ontdekken van een afwijking in het hartritme door mijn verloskundige van het weekend. Maandag werd ik direct met spoed opgeroepen door de neonatale IC. Ook daar afwijking aanwezig, dus goed gehoord van de verloskundige. Ochtend in het ziekenhuis doorgebracht, hartfilmpje was goed, snelle echo scan gehad. En dan sta je weer buiten en weet je nog niks zeker. Vanochtend dan de uitgebreide echo gehad (vergelijkbaar met 20 weken), met extra focus op het hart. Het is een Premature Atriale Contractie. Dit gaat vanzelf over, waarschijnlijk nog voor de geboorte. Anders wordt de bevalling wel medisch, maar het is niks ernstigs. Gelukkig maar, want ondanks dat ik meteen dit al ingebeeld had toen ik las wat het kon zijn, geeft het wel iets van onzekerheid. Heb ook weer groen licht om te sporten/paard te rijden van de gynaecoloog :)

Anouk_H

Re: Zwanger! Uitgerekend najaar 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:55

Oh fijn dat het niet iets ernstigs is dan!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 12:06

Nou wordt het wel spannend Kimley!

Kiwi: Welkom!

Nessie: Dat is wel schrikken als je het hoort lijkt me. Fijn dat de gynaecoloog zo scherp is en dat het iets is wat vanzelf over zou moeten gaan!

Als ik dit zo lees, hebben wij echt een mega babykamer. Ik weet de afmetingen niet uit mijn hoofd, maar ik denk minimaal 3,5x4. Een grote kast, commode, ledikant en loungestoel passen er met gemak in en dan heb je nog steeds het gevoel dat het een ruime kamer is. Daarnaast zit er aan de zijkant onder het schuine dak een hele wand met bergruimte, dus echt ideaal! En dit is eigenlijk nog de kleine van de twee kamers die (hopelijk allebei) kinderkamer worden.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 13:15

Welkom Kiwi! En gefeliciteerd

Ahh Waikiki en BabbiiVeeraa wat vervelend dat het bij jullie ook weer erger is joh! Hopelijk zakt het toch nog wat

FlyingAngel oh ja groot gelijk dan een wagen voor 1 haha. Heerlijk dat ze dan ook lekker op de fiets naast je kan. Heb je al een bakfiets op het oog?

Limoen op wat voor auto zijn jullie uitgekomen? En hoe oud is jouw oudste als ik vragen mag? Lijkt me een beste uitdaging, niet puur 4 kids maar 4 autostoelen in een auto passen

Kimley wat gaat het hard bij jou nu! Spannend joh
Heel benieuwd wanneer de eerste baby’s zich aandienen.

Anouk goed op orde zo alles! Wat fijn!

Nessie dat is even schrikken maar gelukkig is het PAC en niet iets anders. Zou fijn zijn als het op tijd weg trekt voor de bevalling zodat je niet medisch hoeft te worden

Wij zijn eindelijk uit de kleur voor de babykamer. Zondag gaat het behang op de muren en dan kunnen we gaan schilderen. Nu helemaal zin in! :D

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 13:34

@Nessie: wat een schrik zeg. Gelukkig niks ernstigs!
@Belle: leuk, ben benieuwd! Deel je een foto van het resultaat?

We gaan bij een gazelle makki kijken via marktplaats. Voor een nieuwe moet ik een baan erbij nemen _O-

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 13:45

Iedereen lekker bezig in de babykamer. :D
Bij ons komt de baby in de grootste slaapkamer van het huis te liggen. :') Had geen zin om weer een hele roulatie qua kamers te doen, dus hebben de enige vrije kamer leeggeruimd en die roze geverfd. Kasten, commode en bedje staan ook, maar finishing touch moet nog gebeuren.

Vandaag heb ik een groeiecho gehad omdat ik twijfelde tussen een normale bevalling en een keizersnede. Dat laatste was mij aangeraden ivm totaalruptuur bij vorige bevalling, maar twijfelde nog. Die twijfels zijn nu weg, want baby ligt in stuit en omdat ik aan de ondergrens zit qua vruchtwater, is de kans dat ze nog gaat draaien erg klein. Ook wordt ze vrij groot geschat, dus ik ga het risico niet nemen en ik ga voor een geplande keizersnede.

Zijn er trouwens meiden hier die ook weinig vruchtwater hebben? Ik heb een AFI van 6 dus het kan nog, maar maak me wel een beetje zorgen dat het nog minder gaat worden. Ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen, zijn jullie extra in de gaten gehouden of gewoon een normale zwangerschap gehad? Echoscopiste maakte zich niet direct zorgen.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 15:37

Hier wel extra in de gaten gehouden ivm met grote baby :)
Heb met 36 weken de laatste groei echo gehad en mocht kiezen het op de natuurlijke manier te proberen of inleiding. Ik wil het liefst dat ie zichzelf meld, mocht het dan niet willen en in een keizersnede eindigen dan is dat maar zo.. Baby word wel groot geschat maar geen grote risico's verwachten ze. Hij is ook al compleet ingedaald dus wat dat betreft ligt hij er goed voor

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 16:35

Wat vinden jullie hiervan trouwens? Wij hebben de kinderwagen dus via mp overgenomen, hartstikke nette wagen, nette mensen van wat ik zo zag. Maar thuis ging ik hem uit elkaar halen om schoon te maken, zit er geen matrasje in. Dus ik vroeg aan haar of dat klopte. Ze reageerde met: ‘Oh ja sorry, vergeten te vertellen’. Kijk we hebben het zelf ook niet gezien bij het ophalen, maar vind het toch wel apart. Het stond ook niet in de advertentie.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 19:42

Dat is wel wat apart ja.. maar als het verder een nette wagen is voor een nette prijs ach dan nam ik t maar voor lief :=

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 20:12

@FA: Niet verkeerd, die Makki is ook echt wel een hele gave!
Ja ik zal terzijnetijd foto's delen, leuk!
Bijzonder van dat matrasje, is hij wel los te koop? Dan zou ik het van de koopprijs (van de wagen en van het matrasje) af laten hangen of ik voorstel die kosten te splitten, of het voor lief neem

@Ntlie_: Gelijk heb je om niet weer een hele roulatie te doen!
Jammer dat de keuze voor je gemaakt is door de kleine wat betreft de bevalling, maar aan de andere kant misschien ook juist weer fijn?

@Kimley: Fijn dat ze alle vertrouwen in de bevalling hebben

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 21:13

Anouk_H schreef:
Oef en dan viel het mij al tegen hoeveel ruimte die meubels eigenlijk innamen in de babykamer. En dat is gewoon een kamer van 3 bij 4 of zo :+

Wat vervelend dat bij sommige hier de misselijkheid weer terug is! :(:)

@kiwi_ welkom en nog gefeliciteerd met je zwangerschap! Ergens in het topic staat nog een lijstje van boktnaam uitgerekende datum geslacht en hoeveelste kindje het voor je is, als je wil kan je jezelf daar nog even aan toevoegen :)

Ik ben er inmiddels ook klaar voor :D box staat beneden, vluchttassen staan klaar, en gisteren de babykamer de kasten opnieuw ingericht en opgeruimd. Enige wat nu nog hoeft te gebeuren is ons bed op klossen, kraammatras erop, en mijn vriend moet de isofixbase nog in zijn auto installeren (ik rijd er al 6 weken mee rond haha). Oh en mijn koortslip is weer dicht dus ook daar kan een vinkje achter, nu hopen dat ik er t komende halfjaar vanaf ben :+

Ik ben nu 36+1 en ik voel me verder erg goed. Als ik geen gekke dingen doe heb ik ook niet zo'n last van mijn lijf maar na het paardenvoeren of thuis echt schoonmaken met veel bukken dan begint mn lichaam wel echt te zeuren daarna. Maar goed sommige dingen moeten nou eenmaal gebeuren.

Ik heb mijn hele zwangerschap nog geen cravings gehad, maar vorige week vond ik een zak ijsklontjes in de diepvries. En nu loop ik hele dagen ijsklontjes te vreten :Y) (voor het idee, er is nu dus al 6kg ijsklontjes op gegaan :') ) Ik vul echt mijn glas tot de rand met ijs, en dan nog aanvullen met ijsthee haha. Jullie nog last van cravings?

Mijn enige craving vanaf 15/16 weken is ijskoud water :+ lust ook echt geen ander drinken meer. Liefst ook nog met ijsklontjes, maar dan echt voor de kou en niet om op te eten.

Vandaag heel de dag in de babykamer en kamer van de oudste bezig geweest. Plintje verwijderd in de babykamer en nu lijken commode en kledingkast ingebouwd in de muur, past precies _/-\o_ Maar door al het gesjouw en raar zitten om plinten te verven (knaloranje... zoontje mocht zelf kiezen := ) was mn onderrug nu naar de knoppen. Net een kwartier over de yogabal gehangen, voor mijn gevoel voor het eerst in 2 maanden mn rug kunnen bollen, was heerlijk, had ik eerder moeten verzinnen :roll:

@Kimley wow dat is nog kleiner! Kamer van onze eerste was behoorlijk groot, dus daar ook de meubels op gekocht. We wisten wel dat deze een stuk kleiner was, maar dacht dat het wel zou passen. Nu met wat aanpassingen wel dus haha.
@Nessie oei flink schrikken, gelukkig lijkt het mee te vallen.

@Ntlie snap dat je dan het risico niet gaat nemen. Wanneer zou het dan gepland worden, tussen 38 en 39 weken ofzo?

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 08:56

@ Anouk_H: Wat lekker, alles er heelmaal klaar voor! En wat fijn dat je je goed voelt. Schiet mooi op zo voor sommige hier inderdaad!

Haha, die ijsklontjes :')

Ik heb alleen (vooral met het warme weer) heel veel zin in (water)meloen. :D :))

@ Nessie: Wat spannend zeg.. gelukkig uiteindelijk wel gerustgesteld.

@ Bellex: Wat voor behang en verf gaat het worden? Ben heel benieuwd!

We zijn uiteindelijk, na veel uitzoeken, voor een Nissan Qashqai+2 gegaan. Het viel echt niet mee (binnen ons budget). De meeste auto's die in onze opties vielen zijn onbetrouwbaar. De Qashqai+2 is niet de meest ruime optie, maar wel een betrouwbare gulden midden weg ook qua wegenbelasting etc.

Hiervoor hadden we een VW Touran 5zitter. Een ideale auto, kunnen makkelijk 3 stoeltjes op een rij omdat 'ie 3 volwaardige stoelen heeft. Maarja, we hadden geen 7-zitter en deze auto's zijn heel slecht. :')

De oudste is 8 jaar. :)

Wij hebben ook een bakfiets, ideaal! Wij hebben onze 3e er niet te snel in gedaan, want het rammelt alsnog best wel voor die nekjes := We hebben echt wel gewacht tot ze wat sterker was.

Over grote baby's & geplande keizersnedes kan ik ook meepraten :')
Wij maken grote baby's (terwijl ik zelf niet perse groot of breed ben).

De 2e was groot én lag in stuit. Versie lukte niet. Dus geplande keizersnede. Gynaecoloog durfde een vaginale stuitbevalling wel aan, omdat ik al eerder succesvol bevallen was van een redelijk grote baby. Ik zag dat zelf niet zitten ivm de risico's van een stuitbevalling.

Bij de 3e weer een gewone (bad) bevalling gehad gelukkig. :)

@Kimley: Weet dat medisch ingrijpen ook een voorspoedige bevalling in de weg kan zitten. Als je lichaam en de baby er zélf klaar voor zijn, is dat vaak veel fijner en vlotter dan een geforceerde bevalling. (Soms kan het niet anders natuurlijk). Maar de grootte van de baby zegt niet altijd iets hoor. De ligging van de baby, de ontspannenheid, je houding etc. doen super veel tijdens een bevalling. En dan kan een bevalling van een kleine baby soms veel moeilijker gaan dan een grotere baby.

@Flying_Angel: Ik vrees wel dat dat je eigen verantwoordelijkheid grotendeels was met de aankoop := Met tweedehands vind ik altijd dat je als koper zelf goed moet kijken wat je koopt omdat je er zelf bij bent om te kijken. Of om te vragen.
Maar een matrasje kun je wel (universeel) los bijkopen gelukkig toch?
Laatst bijgewerkt door Limoen op 22-08-25 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 09:01

Dat klopt ook, en daarom wil ik het ook eerst zelf proberen :o
Wel in het ziekenhuis (eigen keuze) omdat onze familie niet bekend staat om vlotte of überhaupt natuurlijke bevallingen leek het me wel verstandig hulp dichtbij te hebben voor het geval dat :D

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 09:08

Snap ik inderdaad. :j Een plek waar je jezelf het veiligst voelt is altijd het beste. :)

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 09:11

Limoen toffe auto wel waar jullie voor zijn gegaan! Kan me de zoektocht goed voorstellen vandaar inderdaad de belangstelling. Betrouwbaar (betaalbaar) en ruim genoeg is een flinke puzzel, zeker als je ook nog graag iets voor het oog wilt :=
Leuke spreiding dan straks tussen je oudste en je jongste kwa leeftijd!

Kwa behang wordt het gewoon bouwbehang, we hebben nl een hele nieuwe muur geplaatst dus dat is nu kaal gipsplaat nog, daar gaat eerst behang op beide kanten en de muur ernaast, en dan schilderen. Hiermee is de kamer van de grootste kamer van het huis, naar even groot als die van de oudste gegaan, maar is onze overloop 2x zo groot geworden en houden we toegang tot de inbouwkasten die daarop zaten. Heel fijn!
Kwa kleur gaan we voor 1, of 2 muren in een kleiroze tint, en de rest wit. Ik verf eerst de eerste muur en dan laten drogen voor ik beslis of het er 2 worden, tint kan 2 kanten op uitpakken, vrij heftig of prachtig rustig :’)

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 10:35

@Limoen: absoluut gelijk hoor. Hebben het zelf ook niet goed gezien. Had nog wel een berichtje gedaan, maar daar reageert ze verder niet meer op. Nieuw matrasje is nog niet zo makkelijk, er zit 75x32 in. De standaardmatrasjes zijn 72 cm, geen idee hoe het zit om er een iets kleinere in te doen.

Gave auto ja! Welke bakfiets hebben jullie? Kwam nu ook iemand tegen die haar baby van 8 weken in de bakfiets deed. Minimaal 3 maanden wordt geadviseerd en idd pas als het nekje sterk genoeg is.

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 13:16

Wat spannend Kimley :):) laatste loodjes!

Ik heb geen cravings, ook nooit gehad bij de vorige zwangerschappen.
Laatste tijd behoorlijk last van mijn onderrug..
Ik heb een mijlpaal behaald van 24 weken *\o/*

lobkewikjem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 11:49

Hier 30+ weken. Vorige week donderdag een echo gehad en de kleine meid loopt dik 3 weken voor op schema. :')

We zitten midden in een verbouwing boven en ik merk dat mijn nesteldrang begint toe te slaan. Niet de meest handige combinatie. :+

Hoe gaat het verder met iedereen?

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 12:33

Hier twijfel of mijn vliezen waren gebroken maar dat bleek gelukkig niet het geval :o
Verder alles goed, lichaam word nu wel zwaar en pijnlijk dus we doen nu echt lekker rustig aan :D
Wachten tot onze baby komt <3

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:02

Hier zit ik bijna op 30 weken, lig nu rustig op een ligbedje aan het zwembad in Ibiza in de schaduw. Nesteldrang is bij mij nog niet zo aanwezig, maar ik heb eerst nog de voorbereiding op de komst van onze puppy dit weekend :D Ander soort nesteldrang om daar alles voor gereed te maken haha :P

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 14:02

Nesteldrang ben ik al voorbij :') letterlijk alles staat klaar.. haha
Heb meer winter slaap drang.. slapen slapen en wakker worden met een baby :D

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 20:06

@Kimley waarom bleek dat "gelukkig" niet het geval? Dat zou toch juist het begin zijn van de bevalling? :o

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 21:29

Lobke dat wordt een flinke baby :+ En nesteldrang met verbouwen lijkt me best een dingetje, dat je er nog niet echt aan toe kan geven! Vlot de verbouwing wel?

Nessie geniet van jullie vakantie!

Kimley haha dat zou ook ideaal zijn he, heel die bevalling niet hoeven doen :')

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 21:45

Geboortebord is af <3
De naam staat natuurlijk klaar aan de achterkant 8-)
Afbeelding

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 21:52

Spannend Kimley! Lijkt me ook best wel prima, wakker worden met baby zodat de bevalling overgeslagen wordt haha.

Klinkt goed Nessie! Wat leuk dat jullie ook voor een puppy gaan, wat voor een hond krijgen jullie? Lijkt me intensief, maar wel onwijs leuk!!

Hier lijkt de tijd voorbij te vliegen. Afgelopen week was m’n eerste week verlof en die heb ik ongeveer 24/7 met m’n kind doorgebracht dus alles wat er op mn to do lijst stond staat er nog steeds :')
Vorige week vroeg de vk of ik al een vluchtkoffer had en of het bed al op klossen stond. Dit hoop ik ergens de komende twee weken te kunnen gaan doen. Het voelt allemaal nog vrij vroeg, want ik hoop dit keer echt minimaal de 39 weken te halen.

Hoe gaat het met jullie? Merken jullie ook dat je energie wegvaagt en je slaap echt veel minder wordt?