GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 18:36

Ik was op eens wat misselijk maar dat ging gelukkig weg. Nu net even wat gegeten (half portie spare ribs van gisteren, niks anders erbij ) en ik zit nu wel aardig vol. Ik had net boodschappen gedaan en ik heb warempel niks lekkers gekocht, ook uitzonderlijk :')

Moet wel blijven drinken, ik ga later vandaag nog wat fruit eten (ananas en mango, een bakje) en dan hoop ik dat ik geen cravings vanavond heb. In de avond heb ik vaak van die hypos dat ik echt wat moet eten en mij echt flauw voel, hopelijk heb ik dat niet meer op een gegeven moment.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 19:56

Hier het filmpje voor de prik instructies die ik bij de hand hield

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 20:14

Suzanne F. schreef:
Hoe bedoel je? Hoeveel keer 0,5 zit erin dan?
Ik dacht altijd maar 4 x.

Er zit altijd meer in. M'n vorige spoot ik ook 5 keer van.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 20:29

opisop_shop schreef:
Wat is bij een dergelijk medicijn eigenlijk de bedoeling qua eten, heb je een dieet met normale maar gezonde voeding? Of een crashdieet met veel te weinig calorieën?

Dit vroeg ik mij ook af.
Duurzaam een gezond gewicht krijgen en behouden is toch het omgooien van je huidige levensstijl.
Er komt een dag waarop je dit medicijn niet meer neemt toch? Wanneer je dan eigenlijk niet hebt geleerd je leven anders in te richten ben je snel weer terug bij af ben ik bang?
Een familielid kampt met flink overgewicht. En er zijn trajecten incl medicatie die hem wellicht zouden kunnen helpen.
Maar ik ben dus bang dat er qua levensstijl te weinig ondersteuning is, waardoor hij na het staken met de medicatie snel weer overgewicht zal hebben.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 20:36

janderegelaa schreef:
Suzanne F. schreef:
Hoe bedoel je? Hoeveel keer 0,5 zit erin dan?
Ik dacht altijd maar 4 x.

Er zit altijd meer in. M'n vorige spoot ik ook 5 keer van.

Je hebt maar 4 naalden toch per pen? Hoe doe je de laatste dosis dan?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 20:37

Er is idd een categorie mensen die per saldo for life hieraan blijven.

Wat overigens prima is, toch? Wel duur, maar verder zie ik het risico niet zo.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 20:40

Dees schreef:
Er is idd een categorie mensen die per saldo for life hieraan blijven.

Wat overigens prima is, toch? Wel duur, maar verder zie ik het risico niet zo.

Hij is nog wel jong.
En het is uiteindelijk toch medicatie, er is altijd een consequentie. Dat is een afweging.
We weten nog weinig over de lange termijn.

Maar om de cirkel te doorbreken, de hormoonhuishouding weer op orde te krijgen, de verslaving onder de knie te krijgen en gezond te leren leven zie ik het wel als goed middel.

Maar levenslang lijkt me niet echt te bedoeling.
Zijn er mensen die wel echt goede begeleiding krijgen of die zelf deze medicatie als extra steun zien om echt te werken aan gezonde voeding en bewegen?
Dit laatste hoop ik namelijk erg voor hem.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 21:00

Mijn huisarts gaf aan dat het levenslang is. Maar zij ziet dit niet als probleem.
Obesitas is officieel een ziekteen andere ziekten hebben ook levenslang medicatie nodig. Waarom deze ziekte dan niet?
Bij bv een maagverkleining moet je ook altijd vitamines etc blijven slikken of meer.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 21:53

Rennie89 schreef:

Extra naalden kopen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 22:44

Suzanne F. schreef:
Rennie89 schreef:

Extra naalden kopen.

Ahhh oké! Dan zou er uit mijn pen ook mogelijk nog een extra dosis kunnen komen? Ga het eens bijhouden en als ik zie dat ik overhoud evt aan apotheek extra naalden vragen, scheelt toch weer ca 25 euro :Y)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 23:23

Suzanne F. schreef:
Rennie89 schreef:

Extra naalden kopen.

Je kunt ook kijken wat er op het naaldje staat en ze online bestellen. Ze kosten echt niets.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 00:20

Even een andere vraag, zijn er hier dames (of heren) die ook adhd hebben en het idee hebben dat Ozempic hierbij ook helpt? Ik merk dat drempels om dingen te doen lager zijn en ik niet “bevries” zeg maar. Dus op de bank liggen, wetende dat ik iets moet doen maar mij er mentaal niet toe brengen om het te doen en telkens uit te stellen… ik heb nu mijn tassen die al weken in de gang staan eindelijk opgeruimd :Y) (de inhoud, wat action spul en huishoud spul). Heb meer positieve ervaringen gelezen over ozempic in combinatie met adhd dus vroeg het mij af.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 00:42

Rennie89 schreef:
Even een andere vraag, zijn er hier dames (of heren) die ook adhd hebben en het idee hebben dat Ozempic hierbij ook helpt? Ik merk dat drempels om dingen te doen lager zijn en ik niet “bevries” zeg maar. Dus op de bank liggen, wetende dat ik iets moet doen maar mij er mentaal niet toe brengen om het te doen en telkens uit te stellen… ik heb nu mijn tassen die al weken in de gang staan eindelijk opgeruimd :Y) (de inhoud, wat action spul en huishoud spul). Heb meer positieve ervaringen gelezen over ozempic in combinatie met adhd dus vroeg het mij af.

Ohh dat wist ik niet! Ik heb het nog niet maar als ik het wel krijg en ik merk verschil last ik het weten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 01:01

Oh, ik dacht gewoon dat ik fitter werd. Maar nu je het zo benoemd….. maar ik klus wat af tegenwoordig.
Overigens ben ik nooit officieel gediagnosticeerd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:06

Ik meld me ook maar even :) Ik ben 28 februari begonnen met Mounjaro. Ik ben expres op vrijdag begonnen met de 1e spuit omdat dit een thuiswerkdag is. Dus gewoon voor de zekerheid, mochten m'n darmen gek gaan doen dan zou ik in ieder geval thuis zijn ipv op kantoor :D
Die avond had ik nog een etentje, dus net als altijd 'teveel' gegeten. Vanaf zaterdag merkte ik al een bepaald soort rust in mezelf. Geen behoefte aan snaaien, niet dat bijna constant denken aan eten en lekkere dingen. Toen ik m'n eerste weegmoment wou doen had de weegschaal er geen zin meer in, dus eerste bijna week niks kunnen controleren. Afgelopen vrijdag spuit 3 gehad (de laagste dosering dus) en het gaat heel goed. Ik voel me in mijn hoofd rustiger, snaaibehoefte blijft weg. Ik kan nog steeds teveel eten, maar al wel minder dan normaal. Na het avondeten is het gewoon gedaan met eten, heel bijzonder is dat voor me. Ik zit op ruim 1,5 kilo in de week op deze dosering, maar ik moet echt heel veel kilo's kwijt. Volgende week nog 1x de laagste dosering en dan over naar de 5mg. Hopelijk reageer ik ook goed op die dosering en ik ben benieuwd of ik ook dat punt bereik dat ik echt duidelijk minder kan eten. Wat ik nog het meest bijzonder vind is dat ik mezelf niet meer constant neerhaal, negatief ben over mezelf. In de trant van: zwakkeling, dikkerd etc.etc.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:13

Wat fijn Kinke. Ik zie op social media echt hele goede resultaten bij zwaar overgewicht met Mounjaro.
Ik lees ook steeds meer andere positieve bijwerkingen van GLP-1, inderdaad voor ADHD en depressie, maar ook bij menopauze en huidproblemen en zelfs fibromyalgie. Ik merk zelf wel dat mijn huid rustiger is, geen puistjes meer. Maar wel droger dus ik moet goed hydrateren. Bijzonder wat 1 zo’n stof doet op een lichaam eigenlijk.
Bij mij gaat de weegschaal langzaam maar dat geeft niet en dat is ook logisch. Zolang het maar langzaam naar beneden gaat is het niet erg.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:18

Heerlijk is dat, Kinke! Wat goed.

Ik zit in week 9 van Mounjaro. Ben bij de 9de prik op 5mg gebleven. Ik worstel wat. Mijn lijf voelt trillerig en geeft duidelijk aan voedingsstoffen nodig te hebben en ik eet ook heus... maar kennelijk te weinig. Het is gek om wel een hongerig lijf te hebben maar toch vrijwel geen zin aan eten te hebben. Het is voor mij echt zoeken hoe ik uit het eten wat ik wel gewoon eet, mijn lichaam zo optimaal mogelijk kan voeden.
En ik eet echt niet te weinig he? Ontbijt met Griekse yoghurt met fruit, lunch is vaak 2 plakjes brood met meestal vleeswaarbeleg. Avondeten eet ik gewoon mee, mijn vriend kookt gezond. Tussendoor soms een appel, soms 3-4 zoute dropjes (heb zo'n trek in zout...) Maar okee... ik eet wel kleinere hoeveelheden. Geloof dat ik daags op een 1.500kcal zit. Ik doe 3x in de week aan aquajogging maar daarnaast beweeg ik heel gemiddeld met zo'n 6-7 duizend stappen per dag.

Nou ja, dat is dus de reden waarom ik niet hoger ga zitten in de medicatie. Gewoon bang om dan helemaal niets meer te willen eten. Ga deze tijd gebruiken om voor mij de juiste voeding te vinden, waar ik me wel weer goed bij voel.

Positieve bijwerkingen zijn er voor mij ook: ik slaap echt zo ontzettend veel beter sinds ik Mounjaro gebruik! Heerlijk! Heb ook het idee dat ik op een dag veel meer doe, meer energie voel.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:24

Suzanne F. schreef:
Wat fijn Kinke. Ik zie op social media echt hele goede resultaten bij zwaar overgewicht met Mounjaro.
Ik lees ook steeds meer andere positieve bijwerkingen van GLP-1, inderdaad voor ADHD en depressie, maar ook bij menopauze en huidproblemen en zelfs fibromyalgie. Ik merk zelf wel dat mijn huid rustiger is, geen puistjes meer. Maar wel droger dus ik moet goed hydrateren. Bijzonder wat 1 zo’n stof doet op een lichaam eigenlijk.
Bij mij gaat de weegschaal langzaam maar dat geeft niet en dat is ook logisch. Zolang het maar langzaam naar beneden gaat is het niet erg.

Of je leeft gezonder. Dat heeft veel effect, vlak dat niet uit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:29

Ik wilde het net zeggen Dees, ik slaap veel beter nu. Maar geen idee of dat toeval is. Zou niet weten hoe dat invloed kan hebben op je slaap. Maar ik ervaar het ook.
Rien: dat valt wel mee denk ik. Ik eet alles nog maar minder. En minder suiker. Dus dat zou kunnen.

Misschien heb je vooral wat zouten nodig? Te weinig zout kan ook lage bloeddruk geven en misschien is dat wel wat je voelt. Ik eet eigenlijk alles wat ik normaal at maar minder. Ik eet van mijn avondeten ook de helft en de volgende dag de andere helft. Ik merk het ook in de boodschappen trouwens. Ik ben per week 30 euro minder kwijt nu.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 16-03-25 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:29

Geen alcohol drinken doet wonderen voor je slaap.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:30

rien10 schreef:
Geen alcohol drinken doet wonderen voor je slaap.

Dat deed ik al niet dus dat kan voor mij het verschil niet maken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:35

nu jullie het zeggen, ik slaap inderdaad ook beter.
Wat lastig Dees, dat je lijf iets mist qua voedingsstoffen. Misschien proberen te testen? Bijvoorbeeld extra eiwitten nemen? Ipv Griekse yoghurt volle kwark oid?
Of moet je meer koolhydraten?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:36

Is het misschien leuk om een huiskamer topic te maken waar we alles kunnen bijhouden en bespreken over het gebruik van GLP-1 injecties? Vind het echt leuk om alle vooruitgangen te lezen.

Ik heb ook veel beter geslapen, ik slaap altijd veel te laat door obsessief scrollen en dan is het meestal alweer 04:00, nu sliep ik, nadat ik al m’n was had gedaan, om 01:00 (15 min op telefoon gezeten ongeveer). Bizar dat het zoveel invloed heeft naast alleen eetproblemen weghalen. Alcohol drink ik al zelden maar mocht dit mij laten stoppen met vapen is dat ook mooi meegenomen.

Had wel gisteren diarree maar heb dat met regelmaat door PDS, dus of het aan de ozempic ligt weet ik niet haha.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 12:37

Dees schreef:
Heerlijk is dat, Kinke! Wat goed.

Ik zit in week 9 van Mounjaro. Ben bij de 9de prik op 5mg gebleven. Ik worstel wat. Mijn lijf voelt trillerig en geeft duidelijk aan voedingsstoffen nodig te hebben en ik eet ook heus... maar kennelijk te weinig. Het is gek om wel een hongerig lijf te hebben maar toch vrijwel geen zin aan eten te hebben. Het is voor mij echt zoeken hoe ik uit het eten wat ik wel gewoon eet, mijn lichaam zo optimaal mogelijk kan voeden.
En ik eet echt niet te weinig he? Ontbijt met Griekse yoghurt met fruit, lunch is vaak 2 plakjes brood met meestal vleeswaarbeleg. Avondeten eet ik gewoon mee, mijn vriend kookt gezond. Tussendoor soms een appel, soms 3-4 zoute dropjes (heb zo'n trek in zout...) Maar okee... ik eet wel kleinere hoeveelheden. Geloof dat ik daags op een 1.500kcal zit. Ik doe 3x in de week aan aquajogging maar daarnaast beweeg ik heel gemiddeld met zo'n 6-7 duizend stappen per dag.

Nou ja, dat is dus de reden waarom ik niet hoger ga zitten in de medicatie. Gewoon bang om dan helemaal niets meer te willen eten. Ga deze tijd gebruiken om voor mij de juiste voeding te vinden, waar ik me wel weer goed bij voel.

Positieve bijwerkingen zijn er voor mij ook: ik slaap echt zo ontzettend veel beter sinds ik Mounjaro gebruik! Heerlijk! Heb ook het idee dat ik op een dag veel meer doe, meer energie voel.

Maar hoeveel groenten eet je? Hoe divers eet je? En eet je complexe koolhydraten? (quinoa/ zoete aardappel/bonen).

Nu heb ik zelf geen overgewicht maar volg dit topic voor mijn familie-lid die ik probeer te helpen.

Hier altijd wel gezond ivm reuma.
Mijn geheimen zijn in ieder geval: 1 keer in de week de hele koelkast vol met groenten en fruit. Voor 2 personen haal ik dan: 2 broccoli, 2 bloemkool, kilo wortelen, 2 bleekselderij, kilo tomaten, 2 komkommers, 4 courgettes, bieten, rucola, avocado's, 2 paprika's, citroenen, appels, sinaasappels, bananen, peren.
Dat is dan der basis. Al deze groenten gaan elke week op.
Ik hoef er dan alleen nog rijst, quinoa, zoete aardappel, linzen of bonen bij te doen. En dan een paar keer per week een eitje en wat vis of groentenschijf.

Verder qua snack nog wat rauwe noten. Maar ik kan dus altijd iets pakken. Even een appel, noten, komkommer, whatever....

Maar ik heb dus niets in huis verder. Als er visite komt heb ik geen koek, snoep of chips. Het is er gewoon niet. Als het er is dan eet ik het namelijk.
Dus ik haal het niet.
Want wanneer ik er zin in zou hebben moet ik eerst naar de supermarkt, dan is de lol er al af... dat doe ik niet. En dus krijg ik niks binnen. Ik zet mezelf klem op die manier.

Mijn familielid is er nu elke week en we koken samen, en hij probeert dat nu een beetje over te nemen.
Gewoon zorgen dat er geen troep in huis is. Wat er niet is, kun je niet eten.
Wel lastig, want hij moet echt afkicken als een junkie. Ik hoop dat hij het zonder medicatie redt. Dat zijn lijf het zelf gaat oppakken doordat hij echte voeding binnen krijgt, verzadiging door nutriënten. Voorheen 'vulde' hij zichzelf alleen maar. Dan raakt je lijf in paniek.

Wanneer het voor ADHD werkt en de overgang ga ik er ook maar... haha! :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 13:01

Wij eten hier volgens een soort programma dat iedere 10 weken rouleert. Lang verhaal, maar dit bevalt ons goed. De recepten die we eten komen voor een groot deel uit dieetprogrammas als Jasper Alblas en de Foodsisters. Met wat dingen die we gewoon makkelijk en lekker vinden. Mijn vriend is ooit kok geweest, hij kookt vrijwel altijd met verse ingredienten (dus zonder kant-en-klaar).

Dit is een voorbeeld uit ons programma, het avondeten voor komende week:
MA: Vis, worteltjes, ovenfriet
DI: Mexicaanse kip met bonen en zilvervliesrijst
WO: Tagliatelle zalm spinazie
DO: Stamppot rauwe andijvie
VR: Fun Friday - varieert van pannekoeken tot uit eten gaan. Net waar we zin in hebben.
ZA: Groentelasagne (geen pasta, wel bladen van courgette en aubergine)
ZO: Paddenstoelensoep