Dees schreef:Heerlijk is dat, Kinke! Wat goed.
Ik zit in week 9 van Mounjaro. Ben bij de 9de prik op 5mg gebleven. Ik worstel wat. Mijn lijf voelt trillerig en geeft duidelijk aan voedingsstoffen nodig te hebben en ik eet ook heus... maar kennelijk te weinig. Het is gek om wel een hongerig lijf te hebben maar toch vrijwel geen zin aan eten te hebben. Het is voor mij echt zoeken hoe ik uit het eten wat ik wel gewoon eet, mijn lichaam zo optimaal mogelijk kan voeden.
En ik eet echt niet te weinig he? Ontbijt met Griekse yoghurt met fruit, lunch is vaak 2 plakjes brood met meestal vleeswaarbeleg. Avondeten eet ik gewoon mee, mijn vriend kookt gezond. Tussendoor soms een appel, soms 3-4 zoute dropjes (heb zo'n trek in zout...) Maar okee... ik eet wel kleinere hoeveelheden. Geloof dat ik daags op een 1.500kcal zit. Ik doe 3x in de week aan aquajogging maar daarnaast beweeg ik heel gemiddeld met zo'n 6-7 duizend stappen per dag.
Nou ja, dat is dus de reden waarom ik niet hoger ga zitten in de medicatie. Gewoon bang om dan helemaal niets meer te willen eten. Ga deze tijd gebruiken om voor mij de juiste voeding te vinden, waar ik me wel weer goed bij voel.
Positieve bijwerkingen zijn er voor mij ook: ik slaap echt zo ontzettend veel beter sinds ik Mounjaro gebruik! Heerlijk! Heb ook het idee dat ik op een dag veel meer doe, meer energie voel.
Maar hoeveel groenten eet je? Hoe divers eet je? En eet je complexe koolhydraten? (quinoa/ zoete aardappel/bonen).
Nu heb ik zelf geen overgewicht maar volg dit topic voor mijn familie-lid die ik probeer te helpen.
Hier altijd wel gezond ivm reuma.
Mijn geheimen zijn in ieder geval: 1 keer in de week de hele koelkast vol met groenten en fruit. Voor 2 personen haal ik dan: 2 broccoli, 2 bloemkool, kilo wortelen, 2 bleekselderij, kilo tomaten, 2 komkommers, 4 courgettes, bieten, rucola, avocado's, 2 paprika's, citroenen, appels, sinaasappels, bananen, peren.
Dat is dan der basis. Al deze groenten gaan elke week op.
Ik hoef er dan alleen nog rijst, quinoa, zoete aardappel, linzen of bonen bij te doen. En dan een paar keer per week een eitje en wat vis of groentenschijf.
Verder qua snack nog wat rauwe noten. Maar ik kan dus altijd iets pakken. Even een appel, noten, komkommer, whatever....
Maar ik heb dus niets in huis verder. Als er visite komt heb ik geen koek, snoep of chips. Het is er gewoon niet. Als het er is dan eet ik het namelijk.
Dus ik haal het niet.
Want wanneer ik er zin in zou hebben moet ik eerst naar de supermarkt, dan is de lol er al af... dat doe ik niet. En dus krijg ik niks binnen. Ik zet mezelf klem op die manier.
Mijn familielid is er nu elke week en we koken samen, en hij probeert dat nu een beetje over te nemen.
Gewoon zorgen dat er geen troep in huis is. Wat er niet is, kun je niet eten.
Wel lastig, want hij moet echt afkicken als een junkie. Ik hoop dat hij het zonder medicatie redt. Dat zijn lijf het zelf gaat oppakken doordat hij echte voeding binnen krijgt, verzadiging door nutriënten. Voorheen 'vulde' hij zichzelf alleen maar. Dan raakt je lijf in paniek.
Wanneer het voor ADHD werkt en de overgang ga ik er ook maar... haha!