Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 07:42

Petpa schreef:
Ayasha Femke_Tweety en MWM misschien hebben jullie wat aan de les die ik geleerd heb.

Ik stelde mijn vraag aan MWM niet zonder reden.

Ook ik zat ooit in zo'n situatie.

Iemand die opmerkingen maakte over mijn fysieke conditie (ik ben rolstoeler) en ik was van de rel.

Toen heb ik een wijze les van een vriendinnetje geleerd.

Zij vertelde mij dat volwassen mensen nog steeds kleuters kunnen zijn.

Kleuters zijn bezig met het strijden om de macht; wie is de leukste etcetera etcetera.

Volwassen kleuters doen hetzelfde, iemand kleineren zodat ze zich zelf beter voelen.

Ook vertelde ze mij dat ik mij nooit liet kleineren behalve als het om mijn fysieke conditie ging.

En dat klopte!

Deze eyeopener heeft ervoor gezorgd dat mijn houding veranderde en ik geen last meer heb van volwassen kleuters.

Misschien hebben jullie hier ook wat aan...

Een dame die in een bejaardenflat woont, vertelde gisteren nog hoe kinderachtig een paar dames in haar omgeving waren, de hele tijd elkaar treiteren, elkaar in de haren vliegen, elkaar dingen niet gunnen, zitplaatsen in een gemeenschappelijke ruimte niet gunnen/blokkeren zodat iemand er niet kan zitten...
Sommige mensen worden wel oud, maar niet volwassen.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 08:51

Mondy schreef:
Vraag uit interesse: ik zag net een aantal lijstjes voorbij komen waarbij vragen van anderen mbt wat je hebt en of je geholpen kan worden (bijv naar toilet) enz als vervelend enz worden beschouwd. Maar hoewel ik begrijp dat de toon de muziek maakt en je er niet altijd zin in hebt ... er wordt ook vaak gezegd "wat mensen niet weten".. hoe moeten buitenstaanders weten hoe of wat als vragen ernaar ook niet ok is ?
Wellicht dar juist meer openheid geven het voor jezelf maar ook anderen kan helpen op begrip

Ik vind het niet erg als iemand iets oprecht vraagt. Ik vind het zelf wel lastig om te bepalen of ik iemand wel of juist geen hulp aan moet bieden, omdat ik weet dat niet iedereen dat waardeert, maar sommigen ook weer juist wel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 09:01

Je kan ook vragen, vind u het fijn als ik even help of liever niet?
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 26-06-24 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Texas02

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 09:03

Dat is zo inderdaad!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 09:34

Ik vraag het als ik iemand met een beperking zie klooien.
Bijvoorbeeld iemand in een rolstoel/scootmobiel die loopt te klungelen met boodschappen op de band te leggen, dan vraag ik of ik daarmee kan helpen en evt na het afrekenen met het terugstoppen vd boodschappen.
Als ik niet in mijn eigen bubbel zit tenminste. :+
Maar gewoon doen zonder vragen of gevraagd te worden is ontzettend onbeschoft imo, tenzij diegene op de vloer ligt en de rolstoel/scootmobiel ondersteboven.
Maar in dat geval zet ik het hulpmiddel recht en vraag dan of diegene hulp nodig heeft om erin/overeind geholpen te worden en hoe dat het beste te doen zodat je iemand zo min mogelijk schade berokkend, of dat je bijvoorbeeld hulpdiensten moet inschakelen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 09:41

DuoPenotti schreef:

Wordt dat dan heel anders ervaren dan het voorbeeld van Femke?
Een wildvreemde medewerker die, als ik om de sleutel voor het miva-toilet vraag, vraagt, “Moet ik je helpen op de wc?”

Is het niet gewoon een beetje tolerant naar elkaar zijn? Ik kan er niet zo goed bij dat je boos bent op iemand of het als een vooroordeel ziet wanneer iemand vraagt of je hulp kunt gebruiken. Als mensen je aan je lot overlaten is het niet goed, maar een helpende hand aanbieden dus ook niet...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 09:47

Nu moet ik zeggen op het toilet helpen is dan ook wel een bijzondere vraag...
Daar heb ik mijn hulp dan ook nog nooit aangeboden zeg maar. :D

Maar ben met je eens, gewoon een nee dank je volstaat prima. En gewoon het goede van mensen te denken.

Maar weet niet heb nog niet zo vaak pissige mensen gehad. Meestal vloeit er een of ander praatje uit voort :P

Maar ergens heb ik die aantrekkingskracht sowieso dat mensen tegen me gaan kletsen en ik er vervolgens amper vanaf kom :))

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:02

Doubtless schreef:
DuoPenotti schreef:

Wordt dat dan heel anders ervaren dan het voorbeeld van Femke?
Een wildvreemde medewerker die, als ik om de sleutel voor het miva-toilet vraag, vraagt, “Moet ik je helpen op de wc?”

Is het niet gewoon een beetje tolerant naar elkaar zijn? Ik kan er niet zo goed bij dat je boos bent op iemand of het als een vooroordeel ziet wanneer iemand vraagt of je hulp kunt gebruiken. Als mensen je aan je lot overlaten is het niet goed, maar een helpende hand aanbieden dus ook niet...

Is niet mijn eigen voorbeeld, maar lijstje van een vriend.

Maar ik vermoed dat het om de (geïnterpreteerde) toon en lichaamshouding gaat, met een toch al wat ongemakkelijke vraag (toilet deel je niet graag)

Wellicht was het van de medewerker goedbedoeld en zij hij het rottig. Wellicht zat er wel degelijk een sneer onder, I don't know.

__

Zelf ga ik er in de meeste gevallen vanuit dat iemand zelfredzaam is, zeker als die alleen op pad is.

Als ik mensen zie klungelen, dan zal ik nooit zonder te vragen een rolstoel ineens duwen, dingen van een band in een winkel pakken of een slechtziend iemand bij de arm pakken en de straat over trekken.
(En die dingen heb ik meer dan eens zien gebeuren)

Dat gaat dan altijd pas ná een open gestelde vraag, 'kan ik u ergens bij helpen'.
Exacte vraag afhankelijk van situatie natuurlijk.
Maar altijd met een open mogelijkheid tot een 'ja graag' of 'nee liever niet' of 'nee dank u' antwoord.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:10

Waarom ga je er vanuit dat iemand volledig zelfredzaam is? Wordt dat als respectvoller ervaren dan wanneer iemand het uitgangspunt zou nemen dat je wel wat hulp kunt gebruiken?

Ik zou denken dat het in de praktijk gewoon ineens kan blijken dat iets lastiger is dan verwacht. Ik snap niet zo goed waarom je eerst iemand moet laten klungelen voordat je hulp aan kunt bieden. Maar misschien komt dat omdat ik niet chronisch ziek ben? En is dat voor chronisch zieken anders dan voor mensen met kleine kinderen/ouderen die moeite hebben met bewegen/etc.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 11:34

Doubtless schreef:
Waarom ga je er vanuit dat iemand volledig zelfredzaam is? Wordt dat als respectvoller ervaren dan wanneer iemand het uitgangspunt zou nemen dat je wel wat hulp kunt gebruiken?

Ik zou denken dat het in de praktijk gewoon ineens kan blijken dat iets lastiger is dan verwacht. Ik snap niet zo goed waarom je eerst iemand moet laten klungelen voordat je hulp aan kunt bieden. Maar misschien komt dat omdat ik niet chronisch ziek ben? En is dat voor chronisch zieken anders dan voor mensen met kleine kinderen/ouderen die moeite hebben met bewegen/etc.

Ik ben ook niet chronisch ziek maar bied nooit zomaar hulp aan. Ik denk dat dat komt omdat ik zelf enorm op mijn autonomie gesteld ben, ik vind zomaar hulp krijgen ook echt niet fijn. Als ik hulp nodig heb vraag ik het zelf wel.
Onbewust neem je wat je zelf wel/niet fijn vindt mee in hoe je je gedraagt naar anderen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 11:53

Maar als ik bij de bakker sta en iemand heeft net een paar taarten gekocht en nog wat brood maak ik ook even de deur open. En zeg dan ook vooraf zal ik hem even open houden?

Het is niet perse dat je het alleen maar aanbied bij iemand met een beperking.

Maar gewoon uit fatsoen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:49

DuoPenotti schreef:
Maar als ik bij de bakker sta en iemand heeft net een paar taarten gekocht en nog wat brood maak ik ook even de deur open. En zeg dan ook vooraf zal ik hem even open houden?

Het is niet perse dat je het alleen maar aanbied bij iemand met een beperking.

Maar gewoon uit fatsoen.

Dit ben ik met je eens. Ik hou ook gerust de deur voor iemand open als ze met de handen vol lopen. Vind ik zelf ook fijn. :) Gewoon uit beleefdheid. :)

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 17:19

Ik ben dus doodsbang voor het uwv...
Lees/hoor zoveel negatiefs erover en had gehoopt nooit ermee te maken te krijgen. Helaas loopt alles anders en komt dit dichterbij...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 18:49

Die angst snap ik wel als ik de verhalen hier lees Binck8.

Zorg dat je niet te luchtig bent over je klachten maar ga ook niet zwaar overdrijven.

Wat betreft de aangeboden hulp, soms is dat zeker prettig maar het zou fijn zijn als mensen het vragen. Als ik met de scootmobiel ben en mensen houden een deur voor me open natuurlijk niet. Ik laat ook geen deur voor iemands neus dichtvallen.

Maar soms gaan mensen wel een beetje ver, dat ze ongevraagd opeens je arm pakken om me te ondersteunen vind ik niet zo prettig. Toch bedank ik meestal wel omdat het goed bedoeld is.

De ergste zijn de vrijwilligers bij de inkom van het ziekenhuis. Ik kom daar zo vaak dat ik perfect weet hoe ik mijn id in de automaat moet stoppen maar sommigen zijn iets te happig om te helpen en rukken mijn pas zowat uit mijn handen om te helpen :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 19:03

Binck8 schreef:
Ik ben dus doodsbang voor het uwv...
Lees/hoor zoveel negatiefs erover en had gehoopt nooit ermee te maken te krijgen. Helaas loopt alles anders en komt dit dichterbij...

Mijn tip zorg dat je een professional bij hebt, dus niet alleen een ouder of vriend(in)|Nee advocaat, iemand van de gemeente, stichting MEE of wat dan ook, maar die weten wat voor achterbaks gebeuren het UWV is.
En neem je gesprek op, dan kun je altijd terug vallen op de ineens verdwenen medische gegevens die je duidelijk overhandigd, of het ineens luistert muziekje, dat soort fratsen.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 22:03

Iemand van de gemeente? Wie van de gemeente zou jij dan meenemen? Ik zit dan in de bijstand en moet dus juist altijd bij de gemeente zijn, maar ik krijg daar juist altijd de neiging om een advocaat mee te nemen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-24 12:57

Ik zie dat dus niet voor me dat het nodig is, maar ik had dan ook een heel fijn begrijpvol gesprek. Zo poedersuiker dat het voor sommige niet zo is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 19:08

Doubtless schreef:

Zelf heb ik nog nooit problemen gehad met hulp aanbieden. Bv mensen die moeilijk ter been zijn even een arm aanbieden als we een trap op of af moeten, ook wel eens iemand die viel nog net kunnen grijpen waardoor het goed ging, even vragen of de persoon hulp kan gebruiken of het liever zelf doet , deur open houden etc etc.
Ik kom uit de zorg en naderhand maak ik wel eens een grapje daar over, "eens in de zorg,.altijd in de zorg" bv bij dat bijna val incident waardoor er gelachen kan worden.
Ik heb echt nog nooit problemen daarmee gehad of ongemakkelijke situaties.
Moeder met kinderen worden ook in en uit de trein geholpen, dus zo gek vind ik dat niet om te doen.
Ik denk dat het meer is om gewoon wakker rond te lopen. Ik ga iemand niet helpen met toilet gang. Daar is professioneel personeel voor nodig.
Ik heb wel ooit een kleuter gehad die toen ik uit de wc kwam opgelucht vroeg of ik hem even kon helpen en gelijk zijn gatje omhoog stak. Vond ik hilarisch dus hem geholpen en zijn moeder die van de toilet af vloog schaamde zich kapot maar kon er ook om lachen omdat het mij niets deed.

Dus ach, het is ook wat het is.

Over oordelen het volgende. Volgens "dynamische oordelingsvorming" zijn ook gevoelens feiten. Dus als iemand pijn heeft dan is dat ook zo voor mij. En vul verder maar in....

Ik denk als mensen elkaar gewoon serieus nemen dan maakt dat de wereld al een stuk eenvoudiger. Pijn is zo persoonlijk en voor iedereen verschillend.

Vrouwen worden vaak niet serieus genomen en psychomatiek wordt veel en veel te vaak verweten. Zo vreselijk slecht.
Te veel heb ik dat mee gemaakt. Dus laat je niets wijs maken. Psychomatiek wordt vaak van stal gehaald als artsen nu niets kunnen vinden. Ooit meegemaakt dat ik een vrouw terminaal vond en de artsen en verpleegkundigen over psychosomatiek spraken. Uiteindelijk is ze gewoon geopend om te kijken en ze vonden een tumor zo groot als een bal in haar buik. Die had zich dus verstopt en was niet gevonden (20 jaar geleden). Dat was voor mij het absolute dieptepunt. De vrouw die binnen een week stierf stopte maar niet met me te bedanken want ik was de enige die haar geloofde |( . Ik kan daar nog om huilen.
Haar huisarts heeft hele diepe excuses gemaakt.
Dus als mensen stoppen met oordelen, wat gemakkelijker en opener om hulp vragen/ aanbieden ziet de wereld er al heel wat fijner uit. Het wordt soms ook te moeilijk gemaakt.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 09:35

Even snel tussendoor, wordt momenteel weer met de neus op de feiten gedrukt... opname 22 is op dit moment gaande
Dus dat chronisch ziek zijn is gewoon mega ruk

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 09:36

ivy_power89 schreef:
Even snel tussendoor, wordt momenteel weer met de neus op de feiten gedrukt... opname 22 is op dit moment gaande

Sterkte :knuffel:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 09:54

ivy_power89 schreef:

Wat balen voor je. Sterkte!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 09:56

Opname 22...pffff....
heel veel sterkte :knuffel:

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 11:48

ivy_power89 schreef:

Ik hoop dat het helpt en je je snel weer (wat) beter voelt! :(:)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 16:45

ivy_power89 schreef:

Sterkte, hoop dat ze je kunnen helpen :(:)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 17:07

@TS,

Als ik het goed heb zou je afgelopen week een interview hebben met de maker van het programma?

Hoe is dat gegaan?