Zwanger, begin en voorjaar 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 19:13

Heb je het al bij je verloskundige aan gegeven dat je zo veel spanning ervaart rondom bevallen en geboorte Eske? Dit bespreekbaar maken helpt natuurlijk enorm.

Ik had zelf van een enorme angst (nog voor mijn eerste zwangerschap) voor bevallen en wilde daarom ook eigenlijk deels geen kinderen. Wat voor mij heeft geholpen is juist de confrontatie aan te gaan met bevallingen, veel verhalen op YouTube gekeken en ook verlosmoeder (kanaal) uitgewerkt. Uiteindelijk had ik ook de gedachte: als verloskundige ook moeder willen worden dan moet die ellende het waard zijn (die zien natuurlijk echt alles). Ik zeg niet dat dit voor jou ook werkt maar ik had het wel nodig om überhaupt de stap naar zwangerschap te zetten.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 19:18

Renee; gelukkig geen blaasontsteking. Pittig zo stort bevalling
Eskeb; spannend termijn echo
Mylittlejoy; fijn een goede bevalling
Jolliegirl; fijn dat ze er rekening mee houden

Kort bij gelezen. Weinig tijd gehad druk druk laatste dagen werken en dan vakantie.

Vandaag na werk de termijn echo gehad. En ben nu precies 10 weken, uitgerekende datum staat op 25 maart.

Hier een keizersnede gehad ivm stuitligging en denk dat ik bij een tweede ook voor een keizersnede ga. Heb het als heel positief ervaren.

Voor na mn vakantie de nipt iig inplannen. Kraamzorg is geregeld, lastig hier in dorpjes

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 19:20

Mij lijkt vooral het herstel naderhand moeilijk.
Nu ben ik al een paar x geopereerd als pechvogel
2x knie bovenarm links 2x rug 1x...
Dus opzich, ik weet hoe het "moet" qua herstel.

Maar een bevalling lijkt mij absoluut heel wat anders dan dat wat ik tot dusver heb gehad.

Ergens vind ik de bevalling verhalen moeilijk om te lezen. Maar vooral het stukje overal aanzitten vind ik wel belangrijk dat het gedeeld word.
Omdat het alleen met toestemming zou mogen.
Ja het zijn artsen maar ook die kunnen fatsoenlijk te werk gaan....

Ahhh nog iemand die weer een echo had <3 ik moet nog wachten tot vrijdag -O-

Marlis

Re: Zwanger, begin en voorjaar 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 19:38

Hier de keizersnede herstel echt als positief ervaren. Zodra de ruggenprik uitgewerkt was liep ik zelf rond en in en uit bed, ging niet makkelijk en deed wel pijn maar het ging wel. Binnen 24 uur thuis en geen moment boven doorgebracht gewoon beneden. Had drie uur kraamzorg welke in de ochtend kwam, dan had ik baby en mezelf al klaar. Lopen etc kon ik snel weer opbouwen en in mn kraamweek stond ik ook alweer bij de paarden en honden uit te laten. Ben super snel herstelt en het litteken ook super genezen.

Kreeg vandaag nog compliment over mn litteken dat die er zo mooi uit zag. Hopelijk na de volgende ook weer haha.

En tillen mag natuurlijk niet maar zonder er erg in te hebben deed ik dat vrij snel en dacht ik achteraf Oeps had ik niet moeten doen.

Twee dagen lopen als een oud vrouwtje en erna weer als een speer. Vergat ook snel de paracetamol in te nemen.

En het ziekenhuis uit heb ik ook zelf lopend gedaan inclusief terrein en parkeergarage door. Op een rustig tempo lukte dat prima.

En stiekem weet ik dat het ook anders kan zijn maar hoop toch weer op zo goed herstel bij de tweede.

Laura_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 21:26

Eske_B schreef:
Ik vind alle bevallingsverhalen heel eng, dus die mijd ik even. Ben er heel bang voor eigenlijk.

Wat raden jullie qua cursus aan, hoe ver van tevoren etc? Ik heb goede verhalen gehoord over hypnobirthing.

Hier wil ik als verloskundige wel even op reageren. Zoals iemand hiervoor aangeeft, maak het bespreekbaar bij je verloskundige. Dan kunnen ze samen met jou bekijken welke opties er zijn. Een bevallingscoach kan een goede optie zijn. Zij gaan samen met jou uitzoeken waar de angst precies zit en wat je kan helpen. Ze maken samen met jou/jullie een reëel bevallings’plan’. Heel eerlijk, wij, mijn collega’s en ik, zijn geen groot fan van hypnobirthing…het kan voor sommige mensen helpend zijn, maar voor de meerderheid is het dat niet…in onze ogen wordt er veelal geen reëel beeld geschetst van een bevalling. Ze maken het mooier en maakbaarder dan een bevalling in werkelijkheid is. En het is echt niet allemaal horror, maar het is ook (meestal) niet zo geweldig en prachtig als zij je laten denken.

Mijn tip zou zijn, doe een reeële cursus, zoals ‘samen bevallen’. Verdiep je op z’n minst in een gemiddelde bevalling. Lees een goed boek, website, blog, podcast etc. en zoek uit waar je angst ligt en wat je zou kunnen helpen. Neem ook een aantal scenario’s door, waarbij het niet zo loopt zoals verwacht: heb je dan wensen waar we rekening mee kunnen (proberen) te houden?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 21:47

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 22:11

Even snel bijgelezen, want momenteel even druk, maar zag de verlosmoeder voorbijkomen. Ben ik ook groot fan van!

En ik was ook eeg snel op de been na mijn keizersnede en had ook geen restklachten enz, maar zou toch heel graag een vaginale bevalling willen meemaken als het me is gegund.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 22:55

Bedankt voor de tips, ik ga dit bespreekbaar maken bij de verloskundige!

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 13:56

Jullie hebben flink gekletst gister! Ik ga mijn best doen om op zoveel mogelijk te reageren.
Wij zijn ondertussen aan het verbouwen, dus heb niet altijd tijd om uitgebreid te surfen op het web :+

Welkom dieseltje09. Wat een spannende tijd moet jij gehad hebben. Fijn dat je je bij ons kan melden! Gefeliciteerd :o

Had je nog zelf pizza gemaakt hagelslag? :+

Ik heb nog niet speciaal iets waar ik absoluut zin in heb. Ik heb het nog niet ontdekt in ieder geval :Y)

Gefeliciteerd met je verjaardag mylittlejoy. En wat lief dat je aanbiedt om vragen te beantwoorden. En Renee uiteraard ook.
Voor mij is het de eerste keer, dus er zullen vast vragen van mijn kant komen.

Eske_B had een vraag over sporten: Ik geef Zumba lessen bij een dansschool in mijn dorp. Ik hoop daar zo lang mogelijk mee door te kunnen gaan (mits het lichamelijk allemaal in orde blijft). Ik wil daarnaast de Powerlessen weer op gaan pakken, zolang het kan. (dat heeft wat weg van bobypump etc. )
Paardrijden doe ik momenteel niet echt i.v.m. een peesblessure van mijn paard. We wandelen en doen wat grondwerk samen. Daarnaast men ik met mijn shet. Dat hoop ik ook nog lang te kunnen doen.

De bevallingsverhalen laat ik nog even achterwege om te lezen :+

Ik weet niet of ik een heel bevalplan wil. Je kunt toch niet voorspellen hoe het gaat verlopen. Ik maak denk ik vooral een soort wensenlijst met wat ik wel en absoluut niet wil.

Jolliegirl schreef:
Het zijn gewoon een aantal actiepunten.
Zo moet mijn man na de bevalling carpaccio bij de Beren halen :') :))

Dit komt daar ook absoluut op! Maar dan de carpaccio van een restaurant in ons dorp. Die heeft echt de lekkerste! <3

Wat mooi dat jullie nog steeds borstvoeding geven s_v en Renee!

Wat betreft bevallingen en keizersneden kan ik niet meepraten, maar wel interessant om te lezen wat jullie ervaringen zijn.

Over anderhalve week heb ik de termijnecho. Daar heb ik veel zin in.

Misschien een wat (voor mijn in ieder geval) gevoelig onderwerp: heeft iemand hier, om wat voor reden dan ook, bewust gekozen om geen borstvoeding te geven? Of is het uiteindelijk niet gelukt om borstvoeding te kunnen geven?
Ik zou het heel mooi vinden als het bij mij zou lukken, maar door een borstoperatie in het verleden ben ik er niet zeker van of mijn melkfabriekjes het nog doen :(

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 14:05

Ik geef bewust geen borstvoeding. De eerste keer nam ik medicatie die niet combineerbaar was. Nu neem ik deze niet meer, maar denk dat ik bij mijn 2de zoontje ook voor de fles ga kiezen. Mijn vriend vond het heel leuk om flesjes te geven en dat we elkaar kunnen afwisselen snachts is ook veel waard.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 14:23

Wij willen wel borstvoeding doen.
En als mijn man dan wilt geven kan ik afkolven.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 14:29

Im zou graag borstvoeding willen geven.
Maar 1 kant is naar binnen getrokken(al vrij lang).
Niet zo dramatisch als sommige Google foto's. Hij is net iets kleiner dan de andere kant zeg maar.
Dus ik denk zelf dat het niet gaat lukken.
Maarja we zullen het wel zien.

En jaaaa ik had gister nog pizza gemaakt *\o/*
Was redelijk....
Ik wil te graag komend weekeind na de pizzeria in emden _O- Die Pizza daar, goddelijk

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 14:42

Solleke_Noah, met medicatie is het indd niet zon goed idee. Dat we dan beide makkelijker zouden kunnen voeden vind ik ook wel een voordeel.

Afkolven kan dan natuurlijk ook.

hagelslag, dat heb ik aan 1 kant dus ook. Dat heb ik sinds de operatie, nooit meer normaal geworden. Daar zit ook wel wat troepjes in (zoals bij je navel zeg maar). Het lijkt mij dan ook niet zo hygiënisch voor de baby eerlijk gezegd.

Ik neig zelf wel meer naar de keuze om geen borstvoeding te tegen. Dat heeft deels te maken met de onzekerheid of het lukt of niet, maar ook omdat ik bang ben dat het heel erg pijnlijk gaat zijn. Het doet nu ook erg pijn bij als ik ergen tegenaan stoot. (Laatst knalde ik langs de punt van het hoofdbord van ons bed. Dat deed echt ontzettend veel pijn, dagen daarna zelfs nog)

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-24 14:46

Wat mij betreft Simone is voeding geen gevoelig onderwerp hoor. Hoe je het wilt doen en met welke reden is allemaal oké. Vind het zelf ook altijd wel interessant om te lezen waarom iemand een bepaalde keuze maakt. Voor mij was borstvoeding vooral de makkelijke keuze maar wij hebben ook flesjes met kunstvoeding bij moeten geven. Op een gegeven moment kwam er een fase waarin iedereen een lijpe buikgriepvirus van mijn zoontje kreeg. En toen kon mijn lichaam echt niet meer het verzoek van mijn zoontje aan. Ik was leeg.

Overigens heeft mijn man hier vanaf het begin ook zo nu en dan flesjes afgekolfde melk gegeven tussendoor.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 14:56

Qua voeding is elke beslissing inderdaad een persoonlijke en er is geen goed of fout. Ik stond er vorige keer - en nu ook - zo in dat ik het graag wilde doen, maar als dat niet lukte of kon, dan niet. Hoe dan ook zag ik er niets in om nog BV te geven wanneer ik weer zou gaan werken, omdat ik niet het type ben om even een kamertje op te zoeken en daar te gaan kolven. Ik heb de vorige keer 2,5 maand bv gegeven, waarin we vanaf 1,5 maand zijn gaan afbouwen met bv en opbouwen met fles.

Wat je wel even goed moet bedenken is dat als bv geeft, je altijd moet zorgen dat je een voorraadje in de vriezer hebt liggen voor wanneer je zelf of even er niet bent (scheelt je partner veel stress) of wanneer je zelf medicijnen krijgt of iets anders hebt binnengekregen waardoor je tijdelijk niet kan voeden. Kolven moet je dus sowieso.

Ik weet dat de ervaringen heel verschillend zijn met bv. Voor mij was het geen moment pijnlijk, maar mijn dochter hapte goed aan en dronk ook goed. Ik weet wel dat als ze net even niet goed hapte, het wel pijnlijk kon zijn en dat als je kloven krijgt, het ook pijnlijk is. Wij hebben tijdens de laatste weken een informatieavond in het ziekenhuis gehad, dat was echt enorm leerzaam en kan ik aanraden. Het is wel pro-borstvoeding, dus daar moet je even doorheen kijken, maar het is goed om te weten hoeveel (of eigenlijk hoe weinig) melk je in het begin maar per keer geeft en hoe de baby moet aanhappen. Ook geven ze daar de verschillende houdingen aan waar je mee kan wisselen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 14:58

@simone
Praat mij niet van pijnlijke borsten....
Die krengen doen echt zo vaak auw...
Dagen dat het gaat maar echt soms |o
En het liefst koosbhloos.
Dan doen ze het minste pijn(heb al een andere bh gekocht die eigenlijk goed zit. Maar alsnog auw)

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 16:36

Hier wilde ik graag borstvoeding geven. Helaas had Oliver een te kort tongriempje waardoor aanhappen slecht lukte en het allemaal erg pijnlijk was. Die is wel vlot geklieft, maar goed aanhappen is niet meer goed gelukt. Daarbij werkte de keizersnede niet mee en heb ik het na 6 weken kolven (ik was er zo'n beetje 8 uur per dag mee zoet) heb ik het opgegeven. Mentaal was het een aanslag en ik zat boven (heb alle seizoenen van Bones kunnen kijken) terwijl mijn man tijdens het thuiswerken de kleine in de gaten moest houden. Ik heb ook nooit een hele voeding kunnen kolven.
Deze keer ga ik het kort proberen, maar ik zal er wel sneller een punt achter zetten. Ik heb mn verloskundige gezegt dat het er bij wijze van uit moet spuiten en het zonde zou zijn als ik het niet doe, wil ik er mee doorgaan.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 16:49

Wat bv betreft, dat is een heel persoonlijk iets. Een keuze die je alleen als mama kan maken en daar is imo geen goed of fout in. Zo lang je maar doet wat voor jou persoonlijk als meest veilig/vertrouwd/goed voelt. Een blije mama is een blije baby <3

Wat ik wel jammer vind is dat veel bv verhalen stoppen door foute info vanuit zorgverleners, omgeving, ... Wat dat betreft is lll (la leche league) een hele fijne bron om te raadplegen.

Onze 1e kreeg af en toe kv voor het slapen gaan, die dronk vlot uit flessen dus dat ging makkelijk. Daarbij begon ik indd vrij snel af te kolven, ook omdat ik al met 4 maanden weer ging werken. Daarna nog gekolfd op het werk en wat we te kort kwamen vulden we aan met diepvriezer melk of kv :)

Bij de 2e ook rond 6 weken beginnen oefnen met flesjes, maar die weigerde alles hardnekkig (net zoals speentjes enz) tot ze 6 maanden was en we ook met vaste voeding begonnen, wat ze ook weigerde trouwens :Y) . Ben bij haar pas na 9m weer aan het werk gegaan en bij de onthaalmoeder pakte ze tegen die tijd wel flesjes gelukkig. Zij dronk altijd kleinere hh, dus nooit moeten aanvullen met kv ofzo :)

Beide kindjes drinken wel vanaf ze 1j zijn ongeveer mee bekers volle koemelk bij het ontbijt :)

Ik zweerde bij bralettes de eerste zwangerschap, de 2e droeg ik bv BH's en nu eigenlijk weinig last van mijn borsten, enkel bij het voeden dus, maar dat is na 10 tellen voorbij :)

@mylittlejoy, gefeliciteerd *\o/*

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 17:42

Mylittlejoy; gefeliciteerd! **\O/**

Ik heb bij m’n eerste borstvoeding gegeven en wil dat bij de 2e ook weer proberen. In het begin had ik bij de eerste erge overproductie wat uiteindelijk resulteerde in een heftige borstontsteking. Nu wil ik eigelijk gelijk vanaf dag 1 gaan kolven om dit te vermijden. Na een AB kuur is de borst die de ontsteking had wel terug gelopen en eerder leeg voor mijn gevoel. Alsnog wel genoeg om te voeden en uiteindelijk tot 8 maanden gevoed :)

Vandaag 13 weken echo gehad! Was een flinke uitdagen want baby wilde geen seconde stil liggen :+ Ze is echt een half uur bezig geweest om alles goed te kunnen zien en voor nu ziet alles er goed uit! Ze zag nu ook niet dat er mogelijk een hazelipje ging ontwikkelen. (Dit ivm medicatie gebruik vroeg in zwangerschap)
Maandag geslachtsecho! Ik heb ben zooo benieuwd!

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 18:42

Hier ook borstvoeding. Eerst moeten kolven ivm tekorte tong en lip riem. Gelukkig na 1 behandeling kon ze normaal aan de borst.

Wat fijn een goede echo daphx93. Volgensmij ben je de eerste die straks weet wat het word.. spannend

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 18:52

Wij gaan heel misschien er toch voor om vrijdag het geslacht te bepalen.
Omdat er 2 meisjes bij ons in de buurt zijn geboren en 1 jongen waarvan we dan kleding kunnen overnemen.
Ahhoewel ik aan de andere kant ook nog twijfel voor het eventuele verrassing moment bij de geboorte.

Mijn vriend wil het sws wel graag weten.
Ik twijfel nog een beetje...
Ik wil het graag weten, maar wat als ik niet blij ben :o
Ik wil een meisje :Y)

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 19:25

Wat fijn een goede echo, Daphne! <3
Ben je niet bang dat kolven net extra stimulans & dus productie op gaat leveren? Borstontsteking lijkt me wel echt heel naar en pijnlijk, hoop dat je er dit keer van gespaard blijft :(:)

Wij weten trouwens ook al wat het wordt, na de nipt op 12 weken al :)

Oh moeilijke keuze, hagelslag. Qua kleding zijn er ook wel veel mooie neutrale dingen te vinden (ook op vinted enz), lijkt me zo zonde om de verrassing daardoor weg te nemen. Aan de andere kant, als je toch al twijfelt...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 19:33

Aan de ene kant wil ik het echt graag weten. Maar aan de andere kant ook weer niet....
Het is echt best dubbel....
Maarja ik heb nog 2 nachtjes _O-

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-24 19:39

s_v schreef:
Wat fijn een goede echo, Daphne! <3
Ben je niet bang dat kolven net extra stimulans & dus productie op gaat leveren? Borstontsteking lijkt me wel echt heel naar en pijnlijk, hoop dat je er dit keer van gespaard blijft :(:)

Wij weten trouwens ook al wat het wordt, na de nipt op 12 weken al :)

Oh moeilijke keuze, hagelslag. Qua kleding zijn er ook wel veel mooie neutrale dingen te vinden (ook op vinted enz), lijkt me zo zonde om de verrassing daardoor weg te nemen. Aan de andere kant, als je toch al twijfelt...

Voor mezelf sprekend: met extreme overproductie was kolven voor ons de enige oplossing. Mijn productie en toeschiet reflex waren zo sterk dat onze zoon alleen maar aan de tepel kon likken anders zat zijn mond en keel vol. Even de druk er vanaf halen was de oplossing. De overproductie heeft zich uiteindelijk gewoon gestabiliseerd en aangepast aan de behoeften van het kindje. Met het kolven kolfde ik ook niet mijn borst leeg, haalde de eerste 30 mL zo’n beetje eruit. Wat dan overbleef was de volvette voedingsmelk :)

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 19:54

Oh ja op die manier snap ik het wel indd :j Dacht gelijk aan tussendoor/achteraf leeg kolven, maar zo kan het natuurlijk ook :)