Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 23:53

Nee hoor, ik heb er gewoon veel langer over gedaan. :)) Heb er zelfs driekwart jaar over gedaan, bedenk ik me nu. Twee keer per week ipv drie keer. En ik heb een aantal lessen meerdere keren gedaan als ik ze de eerste keer te pittig vond.

Het schema van Evy voor de 5 km bouwt in 10 weken op.

BeFunny

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 00:13

Ik had de eerste keer ook met Evy opgebouwd idd in 10 weken. Maar niet helemaal zoals Evy beloofd naar 5 km. Maar naar 30 min achter elkaar. Daarna ging ik zelf verder en best snel naar de 5km maar dus niet binnen 30min :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 07:14

Ik ken Evy verder helemaal niet. Bij mij op het werk kon je (gratis) meedoen met start to run. Dan ging je wekelijks in een middagpauze lopen met een trainer en het idee was dan aan het einde 5km te doen of 30 minuten. Komende zondag doen die collega's mee met de run van Leeuwarden.
Volgens mij zijn veel loopprogramma's een of-of, dus of 5km of 30 minuten.
Ik haal overigens nog lang niet de 5km in 30 minuten. Zit net onder de 37 minuten.

Hier gisteravond even op pad geweest. Ik voelde de spieren van zaterdag wel wat, maar niet zoals ik wel eens gehad had. Ik had vooral last van mijn armen (trailer gewassen zaterdag). Bij mij was het niet een bepaalde afstand in 1 keer lopen, maar wel een totaalafstand proberen af te leggen. Ik wilde vooral proberen om mijn zone 2 te vinden. Wederom niet gevonden. 126 lijkt echt te laag.
Want gisteren heb ik gezocht naar een ritme wat 'fijn' en makkelijk liep. Dat lijkt bij mij tussen de 8.30 en 8.40 per km te liggen. Dan word ik niet moe zeg maar.
De training was 5 minuten inlopen (dus in mijn geval wandelen), 5 minuten uitlopen (ook wandelen en rekken) en verder zei de Garmin Coach 17.7km. De afstand die echt veel te ver is voor mij in 1 keer.
Maar wel een afstand om dingen in uit te proberen.
Ik ben begonnen met 3km aan 1 stuk heel langzaam. Idee was eerst 5km, maar ik had natuurlijk de 10km van zaterdag in de benen en dan ligt overbelasting wel op de loer. Daarna steeds ongeveer 10 minuten hardlopen, 3 minuten wandelen. En de laatste 4.3km (toen ging ik door de 2 uurs grens van de training) heb ik grotendeels gewandeld. Zo kwam ik net binnen de door mij gestelde 3 uur weer thuis aan.

Er was onweer voorspeld, dus het was wel het weer in de gaten houden. Niet te ver van huis, maar toen ik bezig was, was het eerst weer helder. Ik ben iets meer dan 6km van huis geweest uiteindelijk, en toen begon het donker te worden. Nu is het pad waar ik op loop vreemd genoeg een pad waar verhoudingsgewijs de minste onweer over trekt (al zeker 20 jaar volg ik dat), dus dat was wel een beetje bewust gekozen. Onweer wat in de stad Groningen ontwikkelt trekt vaker naar Bedum, of aan de andere kant langs het Eemskanaal dan over Garmerwolde-Ten Boer.
Helaas begon het te regenen op 4km van huis, dit betekende dat ik niet mijn geplande ronde over Thesinge zou lopen. Ik liep toen volledig in open veld. Als het echt zou gaan flitsen boven mij, dan zat er niets anders op dan op de grond zitten en wachten. Maar het flitste wel rond, en rommelde ook, maar niet boven me. Op 3km afstand van huis kwam ik in een wolkbreuk terecht. Dus ik was direct volledig zeiknat en geheel doorweekt. Maar het flitsen en gerommel trok dus aan beide kanten langs me zoals ik gehoopt had. 10 minuten later was het weer droog en kon ik als verzopen kat verder.
Eenmaal weer in het dorp betekende dat dus nog wel 4,4km er aan plakken en dus maar een stuk dubbel gelopen.
Bij thuiskomst had ik van die geribbelde voetjes alsof ik uren gezwommen had. Ook was ik nadat stil kwam te staan ineens erg stijf in de spieren.
Maar nu na een kort nachtje is de stijfheid zelfs wat afgenomen. De pees voel ik wel, maar ik kon wel direct na het opstaan de oefeningen van de fysio doen, dus dan neemt normaal gesproken de pijn niet extra toe en zelfs af in de loop van de dag.

De triathlon was compleet (duiken, paardrijden, hardlopen). :D

Maar vandaag ga ik helemaal nietsdoen. Mogelijk haal ik zelfs de 12.000 stappen niet eens. Alleen boodschappen doen en verder wat rekken en werken. Het bijzondere is wel dat mijn lichaam eigenlijk toch zegt: ga nog even sporten. Dat is overigens een gevoel wat ik wel vaker heb de dag na een zware inspanning. Spierpijn en stijf zodat je niets kunt, maar ook een gevoel van je moet weer, want het is lekker. Als ik meer dan 24 uur niets doe, dan vindt mijn lichaam niets doen overigens veel fijner en dan is het altijd lastig om van de bank te komen. :P

Afbeelding

Afbeelding

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 08:22

Ik denk dat die 30min meer een tijd is gericht op mannnen. Denk dat die wel ongeveer een 5km rond die tijd kunnen doen. Mijn 5k was eerder 40min :=

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 08:28

EmmaVZ schreef:
Ik denk dat die 30min meer een tijd is gericht op mannnen. Denk dat die wel ongeveer een 5km rond die tijd kunnen doen. Mijn 5k was eerder 40min :=

Die 30 minuten zijn gericht op dat ze er vanuit gaan dat iedereen 10 km per uur loopt.

Nog een reden waarom ik die standaard schema's niet zo fijn vind. Als ik bvb het marathonschema van Runnersworld had gepakt, met een max van 3 uur 15 minuten, dan had ik amper op 30 km duurloop gekomen. En ik vond het toch wel fijn om iig een keer 32/ 35 gelopen te hebben. :o

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 08:51

Voor mij zijn de kilometers op dit moment het belangrijkst :) Niet per se binnen welke tijd...
Heb toch een abbo voor Evy afgesloten, kijken of dat iets voor mij is.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 08:56

Ik ben gewoon te traag om binnen de standaard mal te vallen :))

Maar ik loop nu schema-loos, bevalt tot nu toe prima. Als het een dag wat minder gaat, dan pas ik mn training daar op aan, zonder dat ik een schema in mn achterhoofd heb.

Heb ook een keer gelopen met een persoonlijk schema van een trainer. Dat was helemaal drama. Niet de trainer of het schema, maar ik voelde continu de neiging om maar het schema te volgen, omdat ik imo anders de trainer teleur zou stellen. :o

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 09:29

Ik heb biet de evy maar die van runnersworld gebruikt. Die doet het in 13 weken met drie trainingen per week.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 10:13

Evi gaat idd uit van 3 keer per week lopen en dan in 10 weken naar 5 km. En dan bouw je langzaam op, dus je begint met 1 min lopen, 1 min wandelen en nu zit ik in week 5 en loop ik:

4 min lopen
3 min wandelen
5 min lopen
3 min wandelen
5 min lopen
3 min wandelen
4 min lopen
3 min wandelen

En dan maak ik vaak zelf de laatste loopronde wat langer en dan wandel ik wat minder.

Voor het idee, de volgende stap is:
5
2
7
2
7
2
5
2

En dat dan weer drie keer en dan in de nieuwe week:

8
2
10
3
8
2

Overigens kun je gewoon je eigen muziek aanzetten via spotify of itunes, die gaat dan vanzelf even iets zachter op het moment dat Evy iets zegt. Iemand hierboven zei 'ik kon de liedjes niet meer horen', maar dat kun je gewoon zelf kiezen. Ik heb offline in spotify een paar fijne playlists staan en die gebruik ik afwisselend.

Niet dat ik reclame wil maken voor Evy trouwens, maar zo weten twijfelaars een beetje hoe het eruit ziet.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:40

Ik heb Start to Run met Evy via mp3 gedaan. Dan kun je de muziek helaas niet aanpassen. :+ Dat zal via de app anders zijn inderdaad :j
Sherivey schreef:
Heb ook een keer gelopen met een persoonlijk schema van een trainer. Dat was helemaal drama. Niet de trainer of het schema, maar ik voelde continu de neiging om maar het schema te volgen, omdat ik imo anders de trainer teleur zou stellen. :o

In het begin had ik dat ook maar inmiddels heb ik dat niet meer. Ik heb (naar mijn idee) duidelijk aangegeven dat ik nog rekening houd met een oude blessure die blijft zeuren.
Het schema komt wekelijks beschikbaar in een app. Als ik een training inkort of oversla, laat ik vaak een opmerking achter met de reden.
Gisteren had ik bv ook 30 minuten moeten uitlopen maar dat zijn 10 minuten wandelen geworden omdat ik het tempoblok zwaar genoeg vond.
Het fijne van dit schema is dat het aangepast is op mijn loopdagen en conditie. Een schema van internet vind ik niet fijn omdat ik mijn loopdagen niet ingepast krijg.
Met het evenement zal blijken of ik fit genoeg ben. :+

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 12:39

Ik had ook start to run met mp3, lekker ouderwetse muziekjes :D
Ik kon eerst ook geen 5 km in 30 min maar na een poosje wel. Je tempo gaat toch langzaam aan wat hoger.
Een 10 km liep ik ook in 1:05 en nu red ik onder een uur.
Zone 2 lopen wil ik ook eens doen, mijn hartslag is altijd super hoog.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 13:37

Ik heb helemaal geen muziek bij me met hardlopen, vaak ook geen telefoon.

10km in 65 minuten, daar doe ik het voor, daar zit ik nog lang niet op. Ik had 1.15.53 volgens de officiele tijd, ik kwam zelf op 1.16.22, maar had de Garmin te laat aangezet en dus nog 70m gewandeld na de finish om wel 10 om mijn klokje te hebben.

Evy gaat inderdaad langzaam. Gaat echt uit van mensen die van letterlijk alleen bankhangen actief willen worden. Je ziet dat bij meer schema's voor beginners. Je kunt stappen overslaan als je al op andere manieren actief bent. Dan moet je alleen wel kijken naar wat je spieren en pezen aan kunnen, want die krijgen het wel te verduren met hardlopen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 14:03

germie schreef:
Ik heb helemaal geen muziek bij me met hardlopen, vaak ook geen telefoon.

10km in 65 minuten, daar doe ik het voor, daar zit ik nog lang niet op. Ik had 1.15.53 volgens de officiele tijd, ik kwam zelf op 1.16.22, maar had de Garmin te laat aangezet en dus nog 70m gewandeld na de finish om wel 10 om mijn klokje te hebben.

Evy gaat inderdaad langzaam. Gaat echt uit van mensen die van letterlijk alleen bankhangen actief willen worden. Je ziet dat bij meer schema's voor beginners. Je kunt stappen overslaan als je al op andere manieren actief bent. Dan moet je alleen wel kijken naar wat je spieren en pezen aan kunnen, want die krijgen het wel te verduren met hardlopen.

Dit laatste ben ik niet met je eens. Ik had een prima basisconditie en reed ook paard en fietste enzo toen ik met Evy startte, maar het is echt heel anders gebruik van je lichaam.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 14:16

Ja is ook mijn ervaring. Ik vond die eerste weken met Evy best pittig, heb ook regelmatig een stukje gesmokkeld met wandelen en een training over gedaan. Pas over de helft ging het wat beter.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 14:22

Ik ben wat stil geweest, helaas blijf ik kwakkelen met mijn gezondheid. De kinkhoest leek beter te gaan, de frequentie van hoestbuien nam af. Helaas veel stress erbij door een verhuizing en het schrijven van mijn scriptie. Vorige week zaterdag is mijn rechter borstkas door het hoesten in een verkramping blijven hangen, waardoor het vast zit van borstbeen tot rugwervel. Mijn fysio heeft het grotendeels los gemaakt, dat heeft wel geholpen, maar mijn ribben blijven erg beurs, waardoor ademhalen pijnlijk is.
Daarbovenop kwam sinds donderdag een verkoudheid/griep, hoesten nam opeens weer toe en werd heel snotterig. Absoluut ellendig met al zo'n pijnlijke borstkas. :')
Ik zou afgelopen zaterdag de Stuwwalloop van 21 km doen, maar die heb ik afgezegd, ticket gelukkig nog kunnen verkopen via een facebookgroep. Gister had ik een obstacle run van 9 km met een groep mensen van de krav maga. Laatste moment toch besloten om mee te doen met het idee dat ik elk moment uit het parcours kon stappen. We deden rustig aan en het was perfect weer, ik heb heel hard gelachen door al het geglibber door de modder en het ging best goed, dus helemaal uitgelopen. Daarna kapot natuurlijk, maar het hoesten/snotteren is gelukkig niet erger geworden dan het al was.
Nu weer rustig aan doen en hopelijk kan mijn weerstand, mijn longen en borstkas goed herstellen. Tot eind juni gelukkig niets gepland, dus de focus ligt op rust en langzaam weer het trainen oppakken.

Vorige week woensdag een rustige 12 km gelopen in de buurt van Bennekom, erg leuke omgeving met mooie velden, steile heuveltjes, beekjes en veel modder.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En wat actiefoto's van de Obstacle Run afgelopen zondag
Afbeelding
Afbeelding

Het is alleen maar goed dat de schema's die opbouwen naar 5 of 10 km zo langzaam gaan. Of je nu al een actieve sporter bent of niet, hardlopen is nu eenmaal een activiteit die belastend is voor het lichaam en iedereen zou dat langzaam moeten opbouwen om het duurzaam te laten zijn.

Wat betreft de 10 km/uur als standaard, ik denk dat dit heel erg een gemiddelde is gericht op wegwedstrijden, maar niet voor een gemiddelde training. Ik zit er meestal ruim boven, maar soms ook onder.

Ik bestel ook niet bij Temu uit ethische overwegingen. Inderdaad genoeg (merk)spullen die ook in Azië geproduceerd worden, maar daar zitten wel controles en keurmerken op, die Temu niet heeft.

CupCakes, het lastige van wijdere shorts is dat de zijzakken daarvan vaak niet groot genoeg zijn of dat je mobiel erin gaat bungelen. Sommigen hebben een zak achterop op de tailleband, ik denk dat je dan daarnaar moet kijken als je geen tights wilt en ook geen 2-in-1 shorts met een strak broekje eronder waar een zijzak op zit voor je mobiel. Ik heb een wijdere shorts van asics met een zak achterop waar mijn mobiel in past, maar ik vind dat zelf niet zo prettig zitten en blijf toch voor korte tights kiezen qua comfort. En ik sluit me aan bij de fusion fans, heb er sinds kort een, absoluut favoriet.

Namiro, heel veel sterkte :(:) En nog gefeliciteerd met je verjaardag, hopelijk heb je een beetje kunnen genieten ondanks dat er zoveel gaande is!

Germie, goed gelopen en leuke medialle!

Sherivey, heerlijke foto's en lang leve een (hopelijk schone) dixie onderweg!

BeFunny, goed gelopen en leuke foto's ook!

Supervixen, begrijpelijk dat het energie kost, knap dat je toch hebt doorgezet! Heerlijke omgeving en wat een leuke detailfoto's van het lieveheersbeestje en rupsje. <3

Myka, dat je nog in een lange broek durft te lopen. :+ Gefeliciteerd met je PR, heel netjes!

MuSLi, mooie loop en foto's!

Leonie, toch knap gelopen met dat tempo! En leuk dat je mudmasters gaat lopen!

Puera, jij gaat lekker zeg! 16 km op tempo, erg knap.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 27-05-24 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 14:30

germie schreef:

Nee joh.
Een sportieve vriendin van me is ook net met Evy gestart en die bouwt er prima mee op. Geen pijntjes en gewoon een prima uitdaging.
Veel beginners gaan meteen hard of lang achter elkaar lopen waardoor de lol er natuurlijk snel af is. Ik ben zelf zonder schema begonnen maar ik zie echt wel de meerwaarde van Evy voor beginnende lopers.

Namiro, veel sterkte met het verlies van je paard :(:)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 14:45

Germie, het is juist goed om langzaam op te bouwen voor beginners.
Voorkomt een hoop ellende aan je spieren, pezen en gewrichten. Je conditie gaat vaak veel sneller vooruit dan wat de rest van je lijf aan kan.

Suliko, ooohh heerlijk, die obstacle run foto's. :D

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 14:57

Ik vond Evy juist wel vrij vlot gaan. Als je van niks naar drie keer in de week hardlopen gaat. :+
Ik dacht dat ik ook wel wat conditie had door het paardrijden, maar dat viel vies tegen. Het is toch een hele andere belasting, hardlopen.

Ik weet nog dat ik 5 minuten en later 10 minuten achter elkaar lopen heel zwaar vond. :=

Wat balen dat je gezondheid nog niet helemaal lekker gaat, Suliko.
Gave foto’s!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 16:47

Ja de eerste keer 10 minuten dat vond ik echt heel wat en de eerste keer 30 minuten echt een mijlpaal joh, ik vond het ook vlot gaan in 10weken naar 30 minuten maar toch lekker blessure vrij.
Het opbouwen moet je ook echt niet snel willen. Als je eenmaal 10km kan lopen achter elkaar dan valt het opbouwen naar langer daarna wel weer mee. Dat is tenminste mijn ervaring.

@Suliko wat een vrolijke fotos weer en leuk zo'n obstacle run.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 27-05-24 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 16:49

Hoe snel hebben jullie opgebouwd van 5km naar 10km?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 17:02

Suliko wat een mooie foto's! Stoer ook die obstacle run. Vervelend dat je zo kwakkelt, pas je goed op jezelf?

Ik loop niet met schema's en ook nooit gedaan, levert me teveel stress op.

Maarrrr lieve mensen, ik heb goed nieuws, ik heb een baan aangenomen *\%/* *\%/* *\%/* .
Details laat ik nog even tot ik getekend heb, maar ik ben heel blij!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:06

Sv van harte gefeliciteerd, dat zal ook wat rust geven. Iig geen sollicitatie stress meer.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:08

EmmaVZ schreef:

Ik liep voor vorige zomer tot juli af en toe tussen de 3 en 5 km, niet echt met regelmaat (1x per week, soms 1x in de 2 weken). Toen op fietsreis geweest en vanaf september met meer regelmaat gaan lopen (1-2x per week), gelijk vanaf 5 km gestart. Ik heb eind september mijn eerste, rustige, 10 km gelopen. Daar moet ik wel bij vermelden dat het me goed af ging, omdat ik natuurlijk conditioneel en qua spieren behoorlijk sterk was geworden van de fietsreis. 1 oktober liep ik snel 10 km, dat was wel echt meer op conditie dan op spierkracht die ik had in het lopen. Dus in principe ben ik in 4 weken van 5 naar 10 km gegaan, maar dat had duurzamer gekund en ik zou aanraden er iets langer over te doen. :+ Daarna ben ik verder uit gaan bouwen en ben ik regelmatig blijven lopen (2-3x per week). Eind december liep ik 14 kilometer, in januari 16 km, februari 18 km en maart 20 km en mijn eerste halve marathon, afgelopen april liep ik mijn verste afstand van 27 km. Een half jaar van 10 km naar een halve marathon.

Supervixen, jaaaa wat goed!! Gefeliciteerd! *\o/* Wat een opluchting en klinkt ook als een leuke baan gezien je zo blij bent!
En ik doe mijn best, maar ik ben echt zooo klaar met al 2 maanden zo weinig kunnen doen. Een vriendin noemde me gister een mega bikkel voor wel de obstacle run lopen, daar heb ik en/of mega idioot aan toegevoegd. :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:11

Gave foto's Suliko. Wat balen dat je gezondheid niet zo gaat als je wil.
SV, fijn joh, gefeliciteerd!
EmmaVZ, ik ben heel lang blijven hangen rond 5km. Om de één of andere reden ging ik niet lekker (achteraf denk ik dat ik veel te hard wilde en te snel liep). Toen ik eindelijk lekkerder ging en op 10km zat kreeg ik een nekhernia. Toen ik na 2,5mnd weer rustig ging lopen zat ik wel weer zo op 10km.
Mijn tip: doe rustig aan en bouw juist wel rustig in stapjes op. Dan komt het vanzelf.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:12

EmmaVZ schreef:

Eh, in een half jaar ongeveer :')

SV, gefeliciteerd! *\o/*