Rug gebroken op vakantie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 14:03

MarijeR schreef:
Blue_flower, ja er is vanaf het begin een diëtist bij betrokken, die mij ook kent van eerdere opnames.
Op dit moment lukt eten bijna niet. Zo’n intense afkeer van eten.
Mijn eetlust was sinds de operatie van april vorig jaar al nooit meer volledig teruggekomen maar nu is het echt extreem.

He bah. Blij te horen dat er al iemand betrokken is. Hopelijk kun je iets vinden wat lekker is, maar ook goed doet voor je lijf.

Beterschap!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 19:49

Na 3 weken lig ik nog steeds in Emmen.
Wel gaat het de laatste dagen met kleine stapjes weer wat vooruit.
Wat slangen minder, ik kan inmiddels zelfstandig in een stoel gaan zitten en dagelijks loop ik een stukje met de fysio.
Zit nog een beetje met een lage bloeddruk waardoor het mobiliseren soms lastig is.
Met een bloeddruk van 85/47 gaat opstaan niet zo vlot zeg maar. Of weer heel snel plat :+

Eten lukt nog steeds bijna niet en ik heb nu nog tpv maar morgen ga ik over op sondevoeding.
Eens kijken of mijn lichaam dat accepteert en dan na het weekend kijken of er een plekje in een revalidatiecentrum is of dat ik met thuiszorg toch al direct naar huis kan.
Het voordeel van de sondevoeding is dat ik dan op meer plaatsen terecht kan, tpv met picclijn is lastiger hier in de omgeving.

Annick75 bedankt voor de kaart! <3

Afbeelding

DideH

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 19:50

Ik ga voor je duimen dat je lichaam die sonde accepteert! Succes morgen dan!

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 20:36

Oeh, iets minder slangen is een goed begin! Van tpv naar sonde zou ook fijn zijn voor meer mogelijkheden. Die lage bloeddruk is een lastige ja als je overeind wil komen.

Enne, graag gedaan!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 09:43

Hé jakkes wat lastig dat het eten zo moeilijk gaat. Is je medicatie ook al goed nagekeken of dat daar mogelijk iets bijzit waardoor dit ontstaat, wat mogelijk vervangen kan worden door iets anders of krijg je op het moment niet zoveel?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-26 10:03

Ja het is nog lastig om die bloeddruk goed te houden.
Met heel veel iv vocht is mijn bloeddruk prima maar zodra dat afgebouwd wordt, zakt ie weer.
Zelfs nu met 1l of 1,5l tpv blijft hij heel laag.

Oh en als ze meten tijdens spannende schaats ritten nu met de OS, dan is mijn bloeddruk ook al richting normaal _O-

Moet vandaag nuchter blijven omdat ze eind van de middag de sonde gaan plaatsen met een roesje dus nu kan ik zelf ook niet voldoende drinken. Daar zal de bloeddruk ook niet beter van worden.

Sanet, qua medicatie krijg ik nu eigenlijk wat ik thuis ook al gebruikte. Geen AB meer, niet meer allerlei aanvullingen van elektrolyten oid. Pijnstilling is weer terug naar het oude. Dus daar verwacht ik geen problemen van.
Enige wat erbij is is een maagbeschermer maar die heb ik in het verleden ook wel gebruikt zonder problemen.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 09:46

En? Is het gelukt met de sonde?
Hoe voel je je nu?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-26 10:17

Ja met veel moeite is de sonde geplaatst, roesje werkte helaas niet en ze hebben het ook niet helemaal volgens plan kunnen doen.
Sonde ligt nu wel tot ver in de darm ipv de maag, in de hoop dat het de maag nog wat ontlast.
Helaas gisteren toch wel weer overgegeven en nu ook nog erg misselijk. Voeding moest ook lager dan de start dosering maar hopelijk kan die in de komende dagen opgebouwd worden.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 10:19

Pfff het zit je ook niet mee he!
Hopelijk ga je je in de loop van de dag beter voelen!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 10:25

Wat ellendig voor je dat het allemaal zo moeizaam gaat. Voel met je mee en zou willen dat ik iets meer voor je kan doen dan alleen een kaartje sturen.
Is er iets waarmee ik (of Bokt) jou even een oppepper kan geven?
Waar word je een beetje blij van?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-26 06:57

Dat is heel lief maar het is nog ff volhouden tot ik hier weg kan.
Het is afwachten wat nu sneller gaat zijn, een revalidatie plekje dat vrijkomt of dat ik genoeg aansterk om naar huis te kunnen.

Gisteren is overdag de snelheid van de pomp heel langzaam opgebouwd tot de startsnelheid en dat gaat nu redelijk goed.
Beetje jammer dat vannacht de pomp iedere keer begon te loeien, nu is hij weer helemaal uitgezet.
Of de pomp is kapot, of de sonde zit nu al verstopt.
Ze hebben hem vannacht al heel wat keren doorgespoeld met water en cola maar dat werkt allemaal niet.
Ben er wel een beetje klaar mee :o
Ik kon al nooit tegen drinken met prik en mijn darmen vinden nog steeds wat van cola %)

Maar goed, de nachtdienst heeft het nu het probleem van de dagdienst gemaakt.
Pomp uit en laat mij nog ff rustig liggen tot er zo weer bloed geprikt wordt…

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 07:06

Jeetje, het zit echt niet mee, hé...
Ik weet niet goed wat te schrijven om je op te beuren, maar ik leef met je mee en blijf duimen dat er spoedig veranderingen ten goede gaan komen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 09:01

Echt niet normaal wat er allemaal tegenzit… hoop zo dat ze de oorzaak snel vinden en je weg kan uit het ziekenhuis.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 09:24

soesita schreef:
Jeetje, het zit echt niet mee, hé...
Ik weet niet goed wat te schrijven om je op te beuren, maar ik leef met je mee en blijf duimen dat er spoedig veranderingen ten goede gaan komen.

Hier sluit ik me bij aan!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 09:35

Ik lees meestal alleen mee, maar werkt sondevoeding met een pomp? Ik dacht dat vroeger de voeding hoog hing, met halverwege een mechanisch ding om de slang meer of minder af te knijpen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-26 09:56

Dank je wel voor de lieve berichtjes.

Afbeelding
Zo werkt het hier en ik begreep dat ik straks thuis een zelfde pomp krijg via sorgente.

Op het moment loopt hij weer, dagdienst is nog weer bezig geweest met doorspuiten met cola en water en nu lijkt hij goed door te lopen.

En ik heb net gedoucht *\o/*
De douche is 2m van mijn bed, daar op een stoel gezet en de verpleging heeft me gedoucht en haar gewassen. Wat kan zoiets simpels echt heerlijk zijn.
Laatste keer douchen was voor de operatie.
Nu wel uitgeput weer op bed maar voel me eindelijk weer eens fris.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 10:27

Ah, dat is een heel stuk geavanceerder! En nauwkeuriger maar ook storingsgevoelig, denk ik.

Heerlijk, zo'n douche, dan voel je je meteen een stuk fijner,

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 10:28

Dan blijft er hier even niets anders over dan keihard duimen draaien voor jou dat je maar snel weg mag uit het ziekenhuis!
Hoop dat het kunnen eten snel gaat verbeteren! Nog even volhouden dan inderdaad (en nu mis ik de spierbal smiley).
Heerlijk dat je weer fris gedoucht bent!

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 10:42

Stille meelezer hier.Heel veel sterkte! Je bent er in elk geval in goede handen.

Heb nog wel even aan je gedacht toen ik in het scheper was meerdere keren deze week of je al naar huis zou zijn. Maar helaas nog niet dus.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 10:43

Dat klinkt heerlijk die douche. En ook even een weliswaar vermoeiend, maar toch lichtpuntje. Stomme piep apparaten die je wakker zitten te houden.
Ik hoop echt dat je je snel beter gaat voelen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-26 17:52

Mysa, de pomp is idd heel nauwkeurig af te stellen. Zo staat ie nu op 34ml voeding per uur met opbouwen.
Maar de storing lijkt helaas niet in de pomp te zitten maar in de sonde. Vanmiddag liep hij weer vast en na heel veel doorspoelen, pomp omgewisseld voor een ander en weer nieuwe zak en lijn met voeding is toch besloten de voeding voor nu te stoppen omdat ze bang zijn dat de sonde niet goed ligt.
Morgen wordt er een rontgenfoto gemaakt en dan een nieuw plan bedenken.

Vanmiddag heb ik nog wel een stukje gelopen, zat nu toch niet aan de pomp vast.

En voor de verandering is de koorts terug -O-

SansaS, oh ben je ook bij Scheper onder behandeling?
Het voelt hier idd wel vertrouwd en fijne artsen en verpleging.
Vertrouwen in mijn lijf is alleen inmiddels wel weg.

Ja het douchen was echt heel fijn.
Wel weer een reality check dat nu naar huis gaan echt nog te vroeg is…

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 18:05

Wat weer een domper en snap vetrouwen in je lijf weg is. Wel fijn je nog een rondje hebt kunnen lopen.

Dat is heel herkenbaar.. inderdaad ook in scheper in behandeling bij mij dan voor mijn borstkanker al 1,5 jaar. Dus ik ben er meestal wel zeker 1x per week :))

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 09:56

Waarom spoelen ze door met cola? Dat is plakkerig..ik moest het altijd doen met spa rood... Iets met eiwitten in de voeding die reageren op cola..ik weet het niet meer precies.
Iig veel sterkte, en ik hoop op spoedig herstel

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 12:32

Billy schreef:
Waarom spoelen ze door met cola? Dat is plakkerig..ik moest het altijd doen met spa rood... Iets met eiwitten in de voeding die reageren op cola..ik weet het niet meer precies.
Iig veel sterkte, en ik hoop op spoedig herstel

Van wat ik online lees wordt doorspoelen met koolzuurhoudende dranken tegenwoordig helemaal afgeraden, omdat juist het koolzuur reageert met eiwitten en vlokken geeft die voor meer verstopping kunnen zorgen. Een oplossing van 4,2% natriumbicarbonaat (baksoda) lees ik als alternatief. Dat gezegd hebbende, ik ben geen verpleegkundige of arts, dus ik laat het graag aan de deskundigen over :) .

Wat ontzettend balen dat het allemaal nog niet lekker wil lopen Marije. Ik hoop dat ze er vandaag achter komen waar het probleem zit, zodat de voeding beter door blijft lopen.

Heel begrijpelijk dat het vertrouwens in je lichaam weg is nu. Wel lekker dat je met een lijntje minder wat hebt kunnen lopen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 17:16

Ik ben wel verpleegkundige en wij mogen inderdaad ook niet doorspoelen met koolzuurhoudende dranken en al helemaal niet als we twijfelen over de ligging vd sonde.

Spuiten ze de sonde over de dag heen wel regelmatig door met water?

Sterkte verder! Hebben ze al een nieuw plan vandaag gemaakt?