Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Dat verklaard al 31 jaar mijn struggels..
Aan een kant fijn, dan weet je waar het vandaan komt. En ook hoe je haar misschien beter kan begeleiden? heidy_wilco schreef:Hoi, ik kom even binnenvallen met twee vragen. Ik heb een relatief nieuwe collega (vast contract), en ik heb het vermoeden dat ze AD(H)D kan hebben. Ik heb een paar keer eerder heel sporadisch met haar gewerkt, maar daarin viel alleen op dat ze heel veel dingen gewoon moeilijk onthoud. Nu heb ik de afgelopen twee weken heel veel met haar gewerkt en vielen mij meer dingen op:
Wat ik merk:
- Moeilijk onthouden, dingen blijven moeilijk of niet hangen.
- Heel chaotisch in het werk, als ze moet spiegelen mist ze de helft omdat ze niet rij per rij afgaat, maar kriskras wat ze op het eerste ogenblik ziet.
- Als ze iets doet en je zegt dat er nog wat anders moet gebeuren (wat niet direct hoeft), legt ze haar huidige werk neer en doet gelijk dat.
- Tegen zichzelf praten
- Moeite met tijd inschatten. Niet in het grote geheel als wanneer ze moet werken, maar meer inschatten wanneer bijvoorbeeld afboeken gedaan moet worden, wanneer ze dingen ongeveer moet schoonmaken etc.
- Met schoonmaken niet altijd goed zien of het schoon is (dit wordt wel beter nu ze dat veel vaker doet)
Nu ben ik zelf geen psycholoog en vind het nogal wat om een diagnose te gaan stellen, maar ik vroeg me af of dit wel dingen zijn waarbij de kans best aanwezig is dat ze inderdaad AD(H)D heeft.
Ik denk niet dat ze een diagnose heeft, zou ik bij haar misschien kunnen aankaarten dat het eventueel een mogelijkheid is? Of moet ik het bij de leidinggevende aankaarten, zodat die er misschien wat mee kan? Ik denk wel dat mijn collega er open voor zou staan, en ik merk ook dat ze het zelf lastig vind dat ze chaotisch (zegt ze zelf) is.
En ten tweede, of ze nu wel of niet AD(H)D heeft of een diagnose heeft, hebben jullie tips die ik eventueel kan geven, of ondersteuning die ik haar kan geven?
Amado7 schreef:Zijn er ook nog ‘nadelige’ gevolgen voor de diagnose? Ik sta al een aantal maanden op de wachtlijst omdat het heel veel duidelijkheid zou geven over de afgelopen jaren. Ik loop er niet zodanig tegenaan dat ik niet meer functioneer, maar het zou een hoop handvatten en duidelijkheid bieden. Ik weet ook nog niet of ik een traject zou starten met medicatie, op dit moment met voldoende rust en regelmaat ga ik oké. Daarom ben ik benieuwd zolang je nog geen medicatie start of een diagnose ook nadelige gevolgen heeft. Weegt uiteraard niet op tegen de helderheid die het zal bieden.
nuevo_mien schreef:Een cliënt van mij heeft een "melatoninetest" gedaan. Hier werd per uur gemeten wanneer er melatonine door het eigen lichaam werd aangemaakt. Dit bleek pas na 01u te zijn. Dan kun je qua tijd effectief melatonine inzetten.