adhd bij volwassen vrouwen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 21:57

Heeft er iemand ervaring met atomoxetine/Strattera? Dat heb ik vanochtend voorgeschreven gekregen van de psychiater. Ik heb ASS en ADHD en zo op papier lijkt het wel een passende match met waar ik tegenaan loop.
Hij staat in de app van de apotheek zag ik, hopelijk ligt het morgen klaar en kan ik starten. Het heeft wel een aanlooptijd van een aantal weken begreep ik al en de eerste week/twee weken zou het kunnen dat ik vooral bijwerkingen merk.

We gaan het zien! Maar eventuele ervaringen altijd welkom.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 21:57

Vraag aan de Elvanse gebruikers:

Slikken jullie dagelijks of sporadisch? Maakt dat verschil voor jullie?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 12:39

We hebben aanstaande donderdag het adviesgesprek waarin we horen of er een diagnose volgt of niet. Gesprek is ruim een week uitgesteld omdat dochter op school een heel ander beeld laat zien dan thuis. Dat wisten wij al en schijnt vaker voor te komen bij meisjes en vrouwen. Ik ben heel benieuwd naar het gesprek en wat de uitkomst gaat zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 17:58

Onze dochter heeft de diagnose ADHD gekregen.

Momo94

Re: adhd bij volwassen vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 19:05

Ik kom mij hier ook melden. Al eens vaker van klanten de vraag gehad of ik add/adhd heb, terwijl ik het zelf niet door heb en vooral dacht ikke? echt niet hoor! Bij de psycholoog er over gehad en ook wat symptomen zijn en tjah.. :') Dat verklaard al 31 jaar mijn struggels..

@SusanH
Ik weet niet goed wat te zeggen gefeliciteerd of sterkte? :(:) Aan een kant fijn, dan weet je waar het vandaan komt. En ook hoe je haar misschien beter kan begeleiden?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 10:50

Ik weet ook niet zo goed wat ik moet voelen. Gisteren was het neutraal, nu schuift het van opgelucht tot ook toch een stukje verdriet. Voor haar, omdat het leven al ingewikkeld genoeg is als je geen rugzakje hebt. Maar we worden verder op weg geholpen. Er volgt nog een heel traject met oa psycho educatie. En ze krijgt emdr ivm vervelende ervaringen uit het verleden.

Momo succes met je zoektocht.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 11:48

Ik denk dat jullie het echt heel goed gedaan hebben. Nu kan ze gericht hulp krijgen. Als jullie minder alert waren geweest, had ze misschien veel langer met deze issues rond gelopen.
Sterkte en succes!

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 11:55

Precies!

Mag ik vragen wat haar leeftijd is SusanH?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 18:39

Ze wordt 16 volgende maand.

Eulogy dat is ook precies waarom we dit doorgezet hebben. Ik zie bij mijn zusje wat voor ellende zij er mee heeft gehad, dat ze laat gediagnosticeerd is.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 15:41

Hoi, ik kom even binnenvallen met twee vragen. Ik heb een relatief nieuwe collega (vast contract), en ik heb het vermoeden dat ze AD(H)D kan hebben. Ik heb een paar keer eerder heel sporadisch met haar gewerkt, maar daarin viel alleen op dat ze heel veel dingen gewoon moeilijk onthoud. Nu heb ik de afgelopen twee weken heel veel met haar gewerkt en vielen mij meer dingen op:

Wat ik merk:
- Moeilijk onthouden, dingen blijven moeilijk of niet hangen.
- Heel chaotisch in het werk, als ze moet spiegelen mist ze de helft omdat ze niet rij per rij afgaat, maar kriskras wat ze op het eerste ogenblik ziet.
- Als ze iets doet en je zegt dat er nog wat anders moet gebeuren (wat niet direct hoeft), legt ze haar huidige werk neer en doet gelijk dat.
- Tegen zichzelf praten
- Moeite met tijd inschatten. Niet in het grote geheel als wanneer ze moet werken, maar meer inschatten wanneer bijvoorbeeld afboeken gedaan moet worden, wanneer ze dingen ongeveer moet schoonmaken etc.
- Met schoonmaken niet altijd goed zien of het schoon is (dit wordt wel beter nu ze dat veel vaker doet)

Nu ben ik zelf geen psycholoog en vind het nogal wat om een diagnose te gaan stellen, maar ik vroeg me af of dit wel dingen zijn waarbij de kans best aanwezig is dat ze inderdaad AD(H)D heeft.
Ik denk niet dat ze een diagnose heeft, zou ik bij haar misschien kunnen aankaarten dat het eventueel een mogelijkheid is? Of moet ik het bij de leidinggevende aankaarten, zodat die er misschien wat mee kan? Ik denk wel dat mijn collega er open voor zou staan, en ik merk ook dat ze het zelf lastig vind dat ze chaotisch (zegt ze zelf) is.

En ten tweede, of ze nu wel of niet AD(H)D heeft of een diagnose heeft, hebben jullie tips die ik eventueel kan geven, of ondersteuning die ik haar kan geven?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 16:09

Probeer samen te kijken of je structuur in de werkzaamheden kunt krijgen, al dan niet met een soort checklist. Een vaste volgorde van iets kan ook helpen. En niet alles tegelijk, maar steeds iets toevoegen als ze klaar is voor iets nieuws?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 18:56

heidy_wilco schreef:
Hoi, ik kom even binnenvallen met twee vragen. Ik heb een relatief nieuwe collega (vast contract), en ik heb het vermoeden dat ze AD(H)D kan hebben. Ik heb een paar keer eerder heel sporadisch met haar gewerkt, maar daarin viel alleen op dat ze heel veel dingen gewoon moeilijk onthoud. Nu heb ik de afgelopen twee weken heel veel met haar gewerkt en vielen mij meer dingen op:

Wat ik merk:
- Moeilijk onthouden, dingen blijven moeilijk of niet hangen.
- Heel chaotisch in het werk, als ze moet spiegelen mist ze de helft omdat ze niet rij per rij afgaat, maar kriskras wat ze op het eerste ogenblik ziet.
- Als ze iets doet en je zegt dat er nog wat anders moet gebeuren (wat niet direct hoeft), legt ze haar huidige werk neer en doet gelijk dat.
- Tegen zichzelf praten
- Moeite met tijd inschatten. Niet in het grote geheel als wanneer ze moet werken, maar meer inschatten wanneer bijvoorbeeld afboeken gedaan moet worden, wanneer ze dingen ongeveer moet schoonmaken etc.
- Met schoonmaken niet altijd goed zien of het schoon is (dit wordt wel beter nu ze dat veel vaker doet)

Nu ben ik zelf geen psycholoog en vind het nogal wat om een diagnose te gaan stellen, maar ik vroeg me af of dit wel dingen zijn waarbij de kans best aanwezig is dat ze inderdaad AD(H)D heeft.
Ik denk niet dat ze een diagnose heeft, zou ik bij haar misschien kunnen aankaarten dat het eventueel een mogelijkheid is? Of moet ik het bij de leidinggevende aankaarten, zodat die er misschien wat mee kan? Ik denk wel dat mijn collega er open voor zou staan, en ik merk ook dat ze het zelf lastig vind dat ze chaotisch (zegt ze zelf) is.

En ten tweede, of ze nu wel of niet AD(H)D heeft of een diagnose heeft, hebben jullie tips die ik eventueel kan geven, of ondersteuning die ik haar kan geven?

Ik vind het echt niet kunnen dat je op basis van een aantal keer met haar werken een vermoeden van adhd zou gaan uitspreken. Echt not done.
Daarnaast zijn de punten die je zij opgevallen niet typisch adhd en zouden ook bij andere stoornissen kunnen voorkomen.
Je kan gedrag bespreekbaar maken en haar manier van werken maar blijf weg bij diagnoses. Dat is niet aan jou.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 19:15

Bij wat ik er tot nu toe van weet en ook bij mijn dochter herken, zie ik vooral dat het op werk en school perfect moet en dat dat zoveel energie kost dat die energie thuis volledig op is. Ik herken dus helemaal niet moeilijk onthouden of niet goed zijn in werk, mijn dochter werkt ook in een winkel en daar zijn ze heel tevreden met haar. Als je tegen dingen aanloopt met een collega zou ik het heel feitelijk houden en daar feedback op geven, bijv het spiegelen goh, ik zie dat jij het zus en zo doet maar als ik je een tip mag geven zou ik het per rij doen. Verder lijkt het me vooral de taak van je leidinggevende om haar op het andere aan te spreken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 19:44

Ik heb ook wel eens gesprekken met mensen/klanten die heel veel duidelijke kenmerken hebben van ADHD. Ik merk dat als ik daarnaar vraag of ze daar toevallig bekend mee zijn dat er eigenlijk altijd wel positief op gereageerd wordt. Zowel bij de mensen die (nog) geen diagnose hebben als bij de mensen die dat wel hebben. Ik stel verder absoluut geen diagnoses hoor, maar in coaching kom je natuurlijk dingen tegen en als ADHD zou meespelen is een bezoekje aan de huisarts wel de moeite waard.

Maar goed dat is natuurlijk vanuit een setting dat mensen al hulp zoeken en zich open stellen. Kan me voorstellen dat op een werkplek van een willekeurige collega dat heel anders kan vallen.

Mocht je tegen werkgerelateerde problemen aanlopen dan zou ik daar over in gesprek gaan op een luchtige manier. Of het bij de leidinggevende melden, maar dat kan ook weer tweezijdig opgevat worden natuurlijk. En anders gewoon laten tot de werkgever er zelf achter komt als het jou niet belemmerd.

Enige wat ik misschien gedaan zou hebben in die situatie is wanneer de collega zelf zegt dat ze tegen probleem X aanloopt daarnaar luisteren en misschien aangeven dat ik daar ook last van heb en dat dat waarschijnlijk komt door de ADHD. Ik ben daar heel open in tegenwoordig en dat helpt wel. Zo kan er altijd een open gesprekje uitrollen als je collega zich misschien ook herkent in de signalen of gewoon nieuwsgierig is.

Ergens denk ik vooral: niet te veel zelf op ingaan en hooguit luchtig inzetten.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 21:49

Dankjulliewel voor de antwoorden!
Ze is echt super hoor en ook een hele fijne instelling. Ik heb met haar gekeken wat misschien kan helpen met dingen ordenen, zoals: als dingen die moeten gebeuren maar geen prioriteit hebben op een notitieblokje schrijven zodat ik haar niet afleid en voor haar de tijd nemen met spiegelen.

Dit ging echt super! Maar het is nog even uitvogelen wat voor haar fijn is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 07:28

Even een vraagje, zijn er hier ook mensen die melatonine zijn gaan gebruiken? Heb je dat via de huisarts gedaan? En helpt het met inslapen?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 07:52

Amado7 schreef:
Zijn er ook nog ‘nadelige’ gevolgen voor de diagnose? Ik sta al een aantal maanden op de wachtlijst omdat het heel veel duidelijkheid zou geven over de afgelopen jaren. Ik loop er niet zodanig tegenaan dat ik niet meer functioneer, maar het zou een hoop handvatten en duidelijkheid bieden. Ik weet ook nog niet of ik een traject zou starten met medicatie, op dit moment met voldoende rust en regelmaat ga ik oké. Daarom ben ik benieuwd zolang je nog geen medicatie start of een diagnose ook nadelige gevolgen heeft. Weegt uiteraard niet op tegen de helderheid die het zal bieden.

Ja, bijvoorbeeld bij het afsluiten van verzekeringen. Vooral bij een eigen bedrijf is het lastig, want bij de arbeidsongeschiktheidsverzekering sluiten ze bijvoorbeeld alle psychische klachten uit.

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 08:33

Een cliënt van mij heeft een "melatoninetest" gedaan. Hier werd per uur gemeten wanneer er melatonine door het eigen lichaam werd aangemaakt. Dit bleek pas na 01u te zijn. Dan kun je qua tijd effectief melatonine inzetten.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 11:06

SusanH: Ik gebruik sinds een paar jaar circadin, 2mg per nacht, wat een langzame afgifte melatonine is. Dit heb ik voorgeschreven gekregen via de psychiater (obv slaapstoornis en ADHD), en gaat nu via de huisarts. Ik woon in Denemarken, dus weet niet hoe het in Nederland gaat. Van mijn psychiater begreep ik dat mensen met ADHD over het algemeen minder melatonine produceren en (te) laat in de nacht ermee beginnen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 18:47

nuevo_mien schreef:
Een cliënt van mij heeft een "melatoninetest" gedaan. Hier werd per uur gemeten wanneer er melatonine door het eigen lichaam werd aangemaakt. Dit bleek pas na 01u te zijn. Dan kun je qua tijd effectief melatonine inzetten.

Ja dat had ik ook begrepen dat dit zo moet. Ik ga de huisarts bellen.