MoppieFilou schreef:Electra63: De vergelijking met kanker en een longontsteking vind ik ook een beetje raar. Dat is om te beginnen wanneer je al ziek bent, en gaat dus niet om preventie.
Eh - ik las het als 'vertrouwen in de medische stand rondom bijvoorbeeld kanker' - daar horen voor mij inmiddels drie bevolkingsonderzoeken bij.
Citaat:
En ten tweede, als je één van beide krijgt ben je hoogstwaarschijnlijk ten dode opgeschreven als je er niks aan laat doen, dus dan heb je weinig andere keuze dan op de artsen vertrouwen. Daarnaast bestaan de behandelingen tegen kanker en longontstekingen al erg lang, en zijn die al vele keren verbeterd geweest.
Longontsteking heette ooit the old mans friend: een relatief zachte en snelle dood.
Ook voor de komst van de antibiotica was het goed te doen voor wie jong en sterk was.
En ook toen: als je immuunsysteem net vanwege een paar kritieke genen niet doet wat je wil, dan is longontsteking net zo dodelijk als covid-19 kan zijn.
Deze pandemie spaarde door de band genomen de jeugd, maar jonge mensen met net de 'foute' genetische make-up stierven net zo 'goed' aan covid-19.
Citaat:
Een nieuw vaccin (dus preventief) dat eigenlijk nog in een testfase zit
.... geldt niet voor de covid-19 injecties zoals ze de afgelopen maanden zijn gezet, dus hypothetisch.
Citaat:
tegen een ziekte die als je gezond en niet al te oud bent bijna nooit dodelijk is vind ik toch iets anders.
Dat is een risico dat je kunt nemen : ik gok dat ik niet hoor tot de wanboffers met de genoemde genetische make-up.
(Zij het dat geldt bij iedere besmettelijke ziekte: je laten inenten is een bijdrage aan de 'herd immunity' en dus een sociale daad. Het percentage wisselt per ziekte en ook binnen het type covid-19, maar als bijvoorbeeld 80% geënt is, lift de rest gratis mee.
En als iedereen denkt gratis te kunnen meeliften, stokt het....)