Een jaar later. Ervaringen na vaccinatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 17:56

Kinke schreef:
zo te lezen wou Sanne zich al niet laten vaccineren, omdat 'het verhaal haar niet lekker zat'. Vervolgens gebruikt ze voorbeelden die volgens haar haar gevoel helemaal bevestigen. Dus dan is mijn vraag, al die andere medewerkers, die wel blij waren met de vaccinaties, zitten die dan fout? Dat is dus een vraag die ik aan haar stel n.a.v. haar reactie, lijkt me vrij duidelijk. Als jij er wat anders van maakt dan wat er staat dan ligt dat toch echt bij jou Needje.

Ik vind die vraag op die manier sowieso niet nodig en alleen maar gesteld om uit de tent te lokken.
Ze geeft haar eigen ervaring en gevoel. Waarom moet er daarom meteen een oordeel zijn over anderen?

BigOne

Re: Een jaar later. Ervaringen na vaccinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:09

Natuurlijk is gevoel bij het vaccineren aanwezig, maar de meesten die tegen zijn hebben allerlei (niet gestaafde) voorbeelden waarom ze het niet doen. Alsof de rest zich zonder nadenken die spuiten er in hebben laten jassen.
Dat is dus niet zo maar wanneer je toch dit mag doen dan kijk ik alleen naar eigen familie, broers en zussen tussen de 60 en 80, allemaal gevaccineerd met alle vaccins die er toen op de markt waren, inclusief booster en herhalingsprik. Op een week ziek van één zwager na niemand die er problemen van heeft ondervonden. Het wantrouwen tegen de medische wereld is zo groot geworden dat het wel eens een probleem kan worden, triest.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:26

Citaat:
Het wantrouwen tegen de medische wereld is zo groot geworden dat het wel eens een probleem kan worden, triest.

Dat kan maar zo ja.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 19:15

Zonder nadenken… jullie zeggen zelf dat de overgrote meerderheid er geen verstand van heeft en zich daarom niet moet bemoeien met de wetenschap. Over wat hebben die dan precies nagedacht? :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 19:28

Ach kom nu Poekkie , je weet het allemaal toch zo goed dankzij je opleidingsniveau.
Juist wanneer je geen verstand hebt van op de juiste wijze interpreteren van gegevens over vaccinaties/werking/voor en nadelen is het goed om open te staan voor mensen die wel verstand hebben van deze materie.
Jij serveert echte deskundigen meteen af want jij weet het blijkbaar beter.
Nou nee dus. Niet volgens de mensen waar ik en anderen vragen aan hebben gesteld. Die blijkbaar waardeloze twitterdraadjes zijn namelijk wel waardevol, ze plaatsen onafhankelijke onderzoeken en snap je het niet leggen ze gewoon uit wat er mee bedoeld word. Maar jij wil je daar niet in verdiepen want je weet het zelf, helemaal prima.
En wat betreft statistiek, ik heb mijn schoonzoon de site laten lezen waar jij op duidde , hij had een andere uitkomst. Ook een beetje geleerde jongeman, iets met techniek. Hij is plant performance engineer en is aardig goed in statistiek.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 21:05

Dan ben ik heel benieuwd naar zijn uitleg :)

Plant performance engineer is trouwens niet echt ‘iets met techniek’.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 22:07

Poekkie schreef:
Plant performance engineer is trouwens niet echt ‘iets met techniek’.

Hoe zou je het dan willen omschrijven? Of wil je zeggen dat je 'plant' op de botanische manier had gelezen?
Geeft niet hoor :D
*zoekt aai over de bol smiley.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 22:55

Ik ben zelf werkzaam als process engineer momenteel, daarvoor design engineer. Dus geen nood om het in het belachelijke te trekken ;)

Maarreh ‘iets met techniek’ zijn voor mij de operatoren en technicussen, de mannen die de machines bedienen of daar aan sleutelen. Een plant engineer is veel meer high level, die komt normaal gezien aan geen schroefje aan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 00:45

Poekkie schreef:
Ik ben zelf werkzaam als process engineer momenteel, daarvoor design engineer. Dus geen nood om het in het belachelijke te trekken ;)

Maarreh ‘iets met techniek’ zijn voor mij de operatoren en technicussen, de mannen die de machines bedienen of daar aan sleutelen. Een plant engineer is veel meer high level, die komt normaal gezien aan geen schroefje aan.

Je mist het punt van Bigone.... het ging met name om het goed (kunnen)lezen van statistieken :D
Zijn functie doet er niet toe, net zomin als de jouwe, behalve dat jullie wel statistieken juist moeten kunnen lezen, n.a.v. jullie opleiding.
Al zegt dat natuurlijk helemaal niets over je kennis omtrent Covid-19 en pandemieen ;)

Ik vraag me af, als je een longontsteking of kanker krijgt, je de reguliere medische wetenschap ook zo in twijfel trekt of volg je dan wel de adviezen van de artsen op ?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 01:01

Wat heeft longontsteking of kanker met corona te maken?

Maar om die vraag te beantwoorden… daar vertrouw ik wel in de medische kennis alhoewel dat stukje rust nemen meestal hopeloos is :')

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:03

Electra63: De vergelijking met kanker en een longontsteking vind ik ook een beetje raar. Dat is om te beginnen wanneer je al ziek bent, en gaat dus niet om preventie. En ten tweede, als je één van beide krijgt ben je hoogstwaarschijnlijk ten dode opgeschreven als je er niks aan laat doen, dus dan heb je weinig andere keuze dan op de artsen vertrouwen. Daarnaast bestaan de behandelingen tegen kanker en longontstekingen al erg lang, en zijn die al vele keren verbeterd geweest. Een nieuw vaccin (dus preventief) dat eigenlijk nog in een testfase zit tegen een ziekte die als je gezond en niet al te oud bent bijna nooit dodelijk is vind ik toch iets anders.

Ik heb niet de volledige discussie gelezen dus moest je op iets anders doelen dan een vergelijking tussen kanker/longontsteking en je laten vaccineren, vergeet wat ik zei.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:15

MoppieFilou schreef:
Electra63: De vergelijking met kanker en een longontsteking vind ik ook een beetje raar. Dat is om te beginnen wanneer je al ziek bent, en gaat dus niet om preventie. En ten tweede, als je één van beide krijgt ben je hoogstwaarschijnlijk ten dode opgeschreven als je er niks aan laat doen, dus dan heb je weinig andere keuze dan op de artsen vertrouwen. Daarnaast bestaan de behandelingen tegen kanker en longontstekingen al erg lang, en zijn die al vele keren verbeterd geweest. Een nieuw vaccin (dus preventief) dat eigenlijk nog in een testfase zit tegen een ziekte die als je gezond en niet al te oud bent bijna nooit dodelijk is vind ik toch iets anders.

Ik heb niet de volledige discussie gelezen dus moest je op iets anders doelen dan een vergelijking tussen kanker/longontsteking en je laten vaccineren, vergeet wat ik zei.

Ik maak de vergelijking omdat er mensen zijn, die de medische wetenschap/artsen niet vertrouwen.
Er worden artsen bedreigd en voor alles uitgemaakt ( op internet).
Ik vraag mij dan af, heb je dat altijd, dat wantrouwen? Ga je nooit naar een arts ? Of geldt het wantrouwen alleen m.b.t. vaccineren?
Wat doe je als je ernstig ziek wordt?
Zijn je kinderen wel gevaccineerd?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:16

MoppieFilou schreef:
Electra63: De vergelijking met kanker en een longontsteking vind ik ook een beetje raar. Dat is om te beginnen wanneer je al ziek bent, en gaat dus niet om preventie.

Eh - ik las het als 'vertrouwen in de medische stand rondom bijvoorbeeld kanker' - daar horen voor mij inmiddels drie bevolkingsonderzoeken bij.
Citaat:
En ten tweede, als je één van beide krijgt ben je hoogstwaarschijnlijk ten dode opgeschreven als je er niks aan laat doen, dus dan heb je weinig andere keuze dan op de artsen vertrouwen. Daarnaast bestaan de behandelingen tegen kanker en longontstekingen al erg lang, en zijn die al vele keren verbeterd geweest.

Longontsteking heette ooit the old mans friend: een relatief zachte en snelle dood.
Ook voor de komst van de antibiotica was het goed te doen voor wie jong en sterk was.
En ook toen: als je immuunsysteem net vanwege een paar kritieke genen niet doet wat je wil, dan is longontsteking net zo dodelijk als covid-19 kan zijn.
Deze pandemie spaarde door de band genomen de jeugd, maar jonge mensen met net de 'foute' genetische make-up stierven net zo 'goed' aan covid-19.
Citaat:
Een nieuw vaccin (dus preventief) dat eigenlijk nog in een testfase zit

.... geldt niet voor de covid-19 injecties zoals ze de afgelopen maanden zijn gezet, dus hypothetisch.
Citaat:
tegen een ziekte die als je gezond en niet al te oud bent bijna nooit dodelijk is vind ik toch iets anders.

Dat is een risico dat je kunt nemen : ik gok dat ik niet hoor tot de wanboffers met de genoemde genetische make-up.
(Zij het dat geldt bij iedere besmettelijke ziekte: je laten inenten is een bijdrage aan de 'herd immunity' en dus een sociale daad. Het percentage wisselt per ziekte en ook binnen het type covid-19, maar als bijvoorbeeld 80% geënt is, lift de rest gratis mee.
En als iedereen denkt gratis te kunnen meeliften, stokt het....)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:43

Alleen kan je bij covid 19 niet over ‘herd immunity’ spreken, dat is ondertussen toch al veelvuldig gebleken. Met de scandinavische landen voorop als ik me niet vergis.

En longontsteking komt regelmatig bij kinderen voor en kan prima dodelijk zijn voor kinderen of jonge mensen. Zowel ik als mijn neefje hebben daar vroeger vaak genoeg voor in het ziekenhuis gelegen. Mijn neef zelfs net niet aan gestorven enkele dagen na de geboorte.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:46

Electra63 schreef:
MoppieFilou schreef:

Ik maak de vergelijking omdat er mensen zijn, die de medische wetenschap/artsen niet vertrouwen.
Er worden artsen bedreigd en voor alles uitgemaakt ( op internet).
Ik vraag mij dan af, heb je dat altijd, dat wantrouwen? Ga je nooit naar een arts ? Of geldt het wantrouwen alleen m.b.t. vaccineren?
Wat doe je als je ernstig ziek wordt?
Zijn je kinderen wel gevaccineerd?

Ik ga prima naar een arts. Heb geen kinderen, maar zou die laten vaccineren tegen alles behalve covid. Ik neem medicatie als ik ernstig ziek wordt. En mijn huisarts raad covid vaccinatie af, waar ik volledig in mee ga. Dus vertrouwen is er wel :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:53

Poekkie schreef:
Alleen kan je bij covid 19 niet over ‘herd immunity’ spreken, dat is ondertussen toch al veelvuldig gebleken. Met de scandinavische landen voorop als ik me niet vergis.

Eerste hit van ecosia voor 'herd immunity covid' : mayoclinic.
Jouw argumentatie wordt genoemd als risicofactor.
En het gaat om 'kortlopende' immuniteit, men denkt in periodes van 6 maanden. (Itt mazelen: ik schijn beschemd te zijn door een ziekteproces doorgemaakt in 1962.)

Maar wellicht bedoel je iets anders?
Citaat:
En longontsteking komt regelmatig bij kinderen voor en kan prima dodelijk zijn voor kinderen of jonge mensen.

Klopt.
Mensen die geboren worden zijn "nog lang niet af" en het oa. het immuunsysteem moet nog fiks ontwikkelen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:54

Apart dat jouw huisarts deze vaccins af raadt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:05

Poekkie schreef:

Voor een groot deel nog wel natuurlijk omdat gevaccineerde minder grote verspreiders zijn omdat ze minder of geen klachten hebben. Bewezen is ook dat verspreiding vooral via aerosolen gaat en je kunt je voorstellen dat als je veel klachten hebt door hoesten en snotteren, ook veel virusdeeltjes verspreidt.
En er zijn natuurlijk gevaccineerden waarbij het vaccin om wat voor reden dan ook niet pakt. Waarom de een nu erg ziek wordt en de ander helemaal niet gevaccineerd of ongevaccineerd wordt natuurlijk nog steeds verder onderzocht. Aan dat onderzoek zullen we in de toekomst zeker nog veel hebben,

Over testfase gesproken. De basistechniek van het vaccin bestond natuurlijk al veel langer en dat heeft ervoor gezorgd dat de testfase korter kon. Een heel land (Israel) heeft zich in feite als controlegroep opgeworpen. Dat kun je wel dapper noemen. Israel heeft daar wel profijt van gehad in de zin dat ze vrij snel het gewone leven weer konden oppakken

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:19

Electra63 schreef:

Toch heb ik om me heen meer verhalen gehoord hoor van HA die hem niet aanraden.
Met name voor kinderen.
(Mijn HA weet ik niet. Die zie ik zelden :D )

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:35

Electra63 schreef:

Ik vat hem op als dat de huisarts het in zijn algemeenheid afraadt. Tja.. Ik denk dat je overal wel wat rotte appels tussen hebt zitten. Jammer. (bedoel, er zijn ook HA's die ivermectine uitdeelden.. zegt ook al genoeg)

Voor kinderen vind ik het overigens anders, daar ligt de risicoanalyse anders en ik heb ook beargumentatie gezien van HA's die ik begrijp. Maar volwassenen? Nah, dan ben je gewoon niet up-to-date met de huidige wetenschappelijke inzichten en dat vind ik kwalijk als eerstelijns medisch professional.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:11

En jij bent arts Imandra?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:14

Babootje schreef:
Poekkie schreef:

Voor een groot deel nog wel natuurlijk omdat gevaccineerde minder grote verspreiders zijn omdat ze minder of geen klachten hebben. Bewezen is ook dat verspreiding vooral via aerosolen gaat en je kunt je voorstellen dat als je veel klachten hebt door hoesten en snotteren, ook veel virusdeeltjes verspreidt.
En er zijn natuurlijk gevaccineerden waarbij het vaccin om wat voor reden dan ook niet pakt. Waarom de een nu erg ziek wordt en de ander helemaal niet gevaccineerd of ongevaccineerd wordt natuurlijk nog steeds verder onderzocht. Aan dat onderzoek zullen we in de toekomst zeker nog veel hebben,

Over testfase gesproken. De basistechniek van het vaccin bestond natuurlijk al veel langer en dat heeft ervoor gezorgd dat de testfase korter kon. Een heel land (Israel) heeft zich in feite als controlegroep opgeworpen. Dat kun je wel dapper noemen. Israel heeft daar wel profijt van gehad in de zin dat ze vrij snel het gewone leven weer konden oppakken

Dat heeft toch niets met immunity te maken?
De besmettingsaantallen tijdens de afgelopen golven (waarbij het merendeel gevaccineerd was) zijn vele malen hoger dan tijdens de eerste golf. Dus waar die fabeltjes vandaan blijven komen begrijp ik niet.
Maar als ik het me goed herinner hadden de scandinavische landen ingezet op ‘herd immunity’ en zijn ze daar wel van terug moeten komen.

Wat wel leuk is, is dat dit virus lijkt te muteren naar een variant die inmiddels niet zo veel meer voorstelt. Dus met eender welke tactiek kom je er uiteindelijk wel :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:28

Ik zie dat de discussie al weer verder is. Maar mijn reactie op de OP

3 prikken gehad. Nergens last van gehad(behalve dag na prik) en zeker geen spijt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:33

Poekkie schreef:
En jij bent arts Imandra?

Nee, maakt dat uit?
Het lijkt me vrij duidelijk wat de medische consensus is en verhouding van HA's die voor en tegen vaccineren zijn. En wat die HA's die tegen vaccineren zijn nog meer propageren..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:53

Dat weet je helemaal niet.
Ze kunnen best alleen tegen dit vaccin zijn en niet meteen tegen alles zijn en pro invermectine.
Beetje kortzichtig imo.