Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:20

Wauw ik vind eentje al knap, laat staan vier! :oo :wow:

En dat je nog BV heb willen geven met twee hongerwolfjes, echt respect. Zeker na zo'n heftige bevalling _/-\o_

Hier even onder de meeleessteen vandaan. Inmiddels is onze man bijna 4 weken oud. Het BV gaat nu echt de goede kant op. We laten het "schema" los en hij komt om de 2/2,5/3 uur. Soms een iets langere ruk.

Mijn tepels beginnen hoe langer hoe minder gevoelig te raken en ook het ventje begint het aanhappen goed onder de knie te krijgen. 's nachts kan ik nu heerlijk in bed blijven liggen en zoekt hij zelf mijn tepel op.

Volgende week wil ik beginnen met kolven, zodat ik alvast een voorraadje heb mocht ik zelf een keer wat langer op stal zijn, of we een keer uit eten willen oid.

Ik heb nu een handkolf die je kan gebruiken tijdens het voeden. De lactatiekundige kwam ermee. Maar eens kijken of dat wat is. De medela huurkolf staat hier ook nog steeds, maar daarmee haal ik in 10 minuten max 50 cc uit. Moet sowieso kijken of het gaat lukken. Anders gaan we voor de keren dat ik er niet ben over op KV. En dan als ik weer ga werken de BV afbouwen. Dat is sowieso pas november.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:23

Gimme_Joy schreef:
Wauw ik vind eentje al knap, laat staan vier! :oo :wow:

En dat je nog BV heb willen geven met twee hongerwolfjes, echt respect. Zeker na zo'n heftige bevalling _/-\o_

Hier even onder de meeleessteen vandaan. Inmiddels is onze man bijna 4 weken oud. Het BV gaat nu echt de goede kant op. We laten het "schema" los en hij komt om de 2/2,5/3 uur. Soms een iets langere ruk.

Mijn tepels beginnen hoe langer hoe minder gevoelig te raken en ook het ventje begint het aanhappen goed onder de knie te krijgen. 's nachts kan ik nu heerlijk in bed blijven liggen en zoekt hij zelf mijn tepel op.

Volgende week wil ik beginnen met kolven, zodat ik alvast een voorraadje heb mocht ik zelf een keer wat langer op stal zijn, of we een keer uit eten willen oid.

Ik heb nu een handkolf die je kan gebruiken tijdens het voeden. De lactatiekundige kwam ermee. Maar eens kijken of dat wat is. De medela huurkolf staat hier ook nog steeds, maar daarmee haal ik in 10 minuten max 50 cc uit. Moet sowieso kijken of het gaat lukken. Anders gaan we voor de keren dat ik er niet ben over op KV. En dan als ik weer ga werken de BV afbouwen. Dat is sowieso pas november.

50cc is rond die leeftijd best netjes hoor! Dan drinken ze ook nog niet zoveel dus k9lf je ook niet veel :)

Gimme_Joy

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:28

Ja je hebt gelijk inderdaad! Productie is natuurlijk afgestemt op zijn behoefte, maar voor het aanleggen van een voorraadje is het wat zielig :+

Misschien leg ik de verwachtig iets te hoog :o

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:29

Bedankt voor de leuke reacties allemaal :)

En 50 ml op 4 weken is heel goed hoor! Inderdaad drinken ze dan kleine beetjes per keer dus kolf jij ook kleine beetjes per keer. Plus, een baby krijgt meer uit je borst dan een kolf :)

Je kunt 50 ml ook invriezen in blokjes als je niet wilt sparen om een zakje te vullen.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:41

Ik had in de eerste maanden bij het voeden eigenlijk standaard zo'n siliconen lekschaal (het woord blijf ik stom vinden :') ) aan de andere borst hangen. Makkelijker dan kolven en net zo efficiënt. Aan het eind van de dag ging er zo een complete voeding de vriezer in.
Edit: Deze: https://www.dekinderplaneet.be/nl-be/a00089199
Laatst bijgewerkt door dakplaat op 13-07-21 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:42

Barbabientje, hoe werkt dat fysiologisch gezien met de biest als je al lacteert? Verdund dat dan niet uit of zo?
Puur uit interesse.

Ik bedoelde letterlijk geen enkele wee. Ook geen harde buiken ondanks voltijd werken en paard verzorgen, geen voorweeen niets. Ik heb op de uitgerekende dag een KS gehad vanwege stuit en verhoogd risico en gewoon 9 maanden tot het einde geen enkel signaal gehad dat de baby er ooit uit wilde :+

Wat ook genânt was (voor mijn gevoel dan) is dat ik die eerste nacht zo ontzettend diep geslapen heb dat de verpleging me wakker kwam maken dat mijn baby (30cm naast mijn bed) huilde. Waarschijnlijk was het gewoon de medicatie maar ik hoor mensen nog zeggen: je eigen baby herken je gelijk, ookal huilen er 20 door elkaar. Je zal nooit meer diep slagen etc etc :')
Soms grap ik wel eens dat ons kind waarschijnlijk zo snel doorsliep omdat we gewoon niet wakker werden :D
(Grapje uiteraard, we hebben nooit laten doorhuilen).
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 13-07-21 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:46

Die had ik achteraf ook wel goed kunnen gebruiken in het begin, een voor op het lijstje mocht er ooit een tweede komen :)

Een tweeling en fulltime kolven lijkt me heel pittig, maar wel fijn dat het zo kan!

@Sizzle, gezien de stuit had de kleine ook weinig zin om eruit te komen… Wel fijn, herstel na KS ging ook goed?

Ik vermoed dat onder hormoon invloed bepaalde stoffen in de bv komen op bepaalde momenten, en je dus je colostrum (toch?) niet verspilt als je eerder lekt of kolft.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:47

Gimme_Joy schreef:
Ja je hebt gelijk inderdaad! Productie is natuurlijk afgestemt op zijn behoefte, maar voor het aanleggen van een voorraadje is het wat zielig :+

Misschien leg ik de verwachtig iets te hoog :o

Vergeet ook niet dat je , als je echt een voeding met de fles gaat geven, je dus kolft op een voedingsmoment. Nu doe je het tussen verschillende momenten door, dus extra. Dat is wel echt een verschil :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:47

Sizzle schreef:
Barbabientje, hoe werkt dat fysiologisch gezien met de biest als je al lacteert? Verdund dat dan niet uit of zo?
Puur uit interesse.

Ik bedoelde letterlijk geen enkele wee. Ook geen harde buiken ondanks voltijd werken en paard verzorgen, geen voorweeen niets. Ik heb op de uitgerekende dag een KS gehad vanwege stuit en verhoogd risico en gewoon 9 maanden tot het einde geen enkel signaal gehad dat de baby er ooit uit wilde :+

De biest ( colostrum in dit geval ) blijft gewoon aangemaakt worden totdat de baby geboren is, ook al kolf je prenataal.

Ik had ook geen enkel signaal dat de baby eruit wilde, totdat ik werd gestript op 12 dagen na de uitgerekende datum. :+ Ook nog actief, lang doorgewerkt, 2 paarden aan huis, 2 honden, veel gewandeld. Nooit een harde buik gehad of een voorwee. Totdat ik wakker schoot van echte weeën. Mijn lichaam besloot ook de latente fase over te slaan en gelijk volop met regelmatige weeën te beginnen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:56

Nelleke, Oh gelukkig, nog iemand :D
Je hoort iedereen altijd zo over die krampen en harde buiken dat je het gevoel hebt dat je wat mist of zo.
Ik zou eigenlijk voor natuurlijke stuit gaan, maar dat risico werd toen per dag hoger (steeds minder vruchtwater en groeiend kind) en dat gingen we natuurlijk niet nemen op de valreep. Ben minimaal 3x gestript inderdaad.

Ik geloof dat de KS aardig volgens het boekje gegaan is. Hele fijne arts, fijn ziekehuis, fijne verpleging, super meewerkende partner, snel herstel etc.
Helaas zat ik slechts mezelf in de weg met die schijt hormonen, heb erg op het randje ppd gezeten.
Dan helpt het niet als je baby het niet voor elkaar krijgt om door te drinken ondanks alle hulp (viel pronto na het aanhappen in slaap). Voelt toch als falen of zo.
Braaf iedere 3 uur gekolft (ook snachts) maar met een doorslapende baby kon ik dat op den duur echt niet meer opbrengen snachts (ben je de enige in huis die wakker is samen met je pomp) en toen werd het al snel bijna niets meer. Met een maand of 4 was het echt ineens over. De ene dag kwam nog melk, de volgende dag niets meer.

Heeft hier ook iemand de navelstreng gedoneerd trouwens? Die van mij kon niet voor stamcellen ivm KS (minder mobilisatie) maar blijkbaar was hij zo afwijkend dat ze hem wel voor onderzoek wilde hebben. Dat was voor mij prima.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 23:15

Bijzonder dat het zo snel af liep!
Ik kolf/voed snachts ook niet, al niet meer sinds ze 5 weken is, want ze slaapt door (22-8 :+ ) maar produceer verder echt prima!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 02:11

Oh jeetje sizzle, wat zonde dat het zo snel terugliep. Wel lekker, een vlot doorslapende baby.

Barbabientje heb je dan in de ochtend niet enorme stuwing?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 06:22

Britt schreef:
Wauw, een vierling volledig zelf voeden :wow:

Al meen ik onthouden te hebben dat Pantykous hier uit het topic bij haar oudste ook bewonderenswaardige hoeveelheden kon kolven!

Ja dat klopt. Ik had met 15 minuten kolven altijd 500ml toen. Heb veel melk gedoneerd destijds. Met de tweede gelijk begonnen met maar 1 borst aan te bieden want dat kan makkelijk. De oudste was ook echt moddervet :o

Wat heftig als t zo ineens terug loopt Sizzle, lekker ook met je hormonen nog volop erbij.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 06:47

Las iets over een voorraad. In principe heb je geen hele grote voorraad nodig. Ik had een hele vriezer la vol (iets met overproductie in het begin := ) en toen paste mijn zusje een middag op in ons huis en liet ze de vriezer open staan :+ alles weg kunnen gooien. Was de week voor ik weer moest werken. Maar je kolft op de momenten dat je niet live kunt voeden, dus als je genoeg hebt staan voor de eerste werkdag (en dat lukt ook met kleine beetjes die je tussendoor kolft) heb je echt genoeg :j . Als je nu al 50 ml kolft gaat dat echt wel goed komen. Bij mij is het ook goed gekomen.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 06:56

Pantykous schreef:
Britt schreef:
Wauw, een vierling volledig zelf voeden :wow:

Al meen ik onthouden te hebben dat Pantykous hier uit het topic bij haar oudste ook bewonderenswaardige hoeveelheden kon kolven!

Ja dat klopt. Ik had met 15 minuten kolven altijd 500ml toen. Heb veel melk gedoneerd destijds. Met de tweede gelijk begonnen met maar 1 borst aan te bieden want dat kan makkelijk. De oudste was ook echt moddervet :o

Wat heftig als t zo ineens terug loopt Sizzle, lekker ook met je hormonen nog volop erbij.

Noooooo wat veel :wow:

Ik heb ook een dikke baby nu :') , maar het gaat er wel weer af als hij gaat lopen. Ik vind het wel schattig nu <3

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 07:44

Hier ook een rolletjesbaby <3 Ik voed maar een borst per keer, soms drinkt ze na slaapje en voor volgende kort maar soms ook gewoon een keer. 2e borst hoeft ze echt niet, en als per ongeluk wel dan spuugt ze het vaak uit. Gewoon teveel :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:08

Aangezien de productie sowieso maar mondjesmaat was denk dat mijn lijf gewoon gereageerd heeft op de mindset en gebrek aan kind aan de borst. Op het moment dat ik voor mezelf accepteerde dat ik jou eenmaal blijkbaar weinig melkproductie had kelderde het nog meer. Wellicht liep het in eerste instantie vooral op een soort gedrevenheid en wilskracht en niet zozeer van nature.

De adviezen die je ongevraagt krijgt als je baby niet doorzuigt maar in slaap valt zijn trouwens deels ook schokkend. Dat ging echt zover al ijskoude natte lappen erbij als schrikeffect tot knijpen aan toe.
Daar ben ik allemaal echt niet aan begonnen. Met de fles had ze hetzelfde verschijnsel. De eerste tijd dronk ze 12 hele kleine flesjes per dag. Ze gedroeg zich met drinken prematuur zeg maar.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:23

Nee hier nog nooit last gehad van stuwing :)
Alleen de eerste 2 nachten dat ze doorsliep flink aan t lekken en wat gevoelig maar geen echte stuwing :=

Ik heb wel voorraad, maar kolf niet een hele voeding helaas

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:37

Sizzle schreef:
Aangezien de productie sowieso maar mondjesmaat was denk dat mijn lijf gewoon gereageerd heeft op de mindset en gebrek aan kind aan de borst. Op het moment dat ik voor mezelf accepteerde dat ik jou eenmaal blijkbaar weinig melkproductie had kelderde het nog meer. Wellicht liep het in eerste instantie vooral op een soort gedrevenheid en wilskracht en niet zozeer van nature.

De adviezen die je ongevraagt krijgt als je baby niet doorzuigt maar in slaap valt zijn trouwens deels ook schokkend. Dat ging echt zover al ijskoude natte lappen erbij als schrikeffect tot knijpen aan toe.
Daar ben ik allemaal echt niet aan begonnen. Met de fles had ze hetzelfde verschijnsel. De eerste tijd dronk ze 12 hele kleine flesjes per dag. Ze gedroeg zich met drinken prematuur zeg maar.

Dat meen je! -O- ik wreef in het begin wel eens over het nekje of onder de voetjes. Als ze daar niet wakker van werd liet ik haar lekker slapen hoor… de methoden die jij noemt vallen voor mij bijna onder de noemer mishandeling…

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:18

Die tips kreeg ik ook bij onze derde. Die viel na 3x zuigen in slaap of liet gewoon los. Kind is met 37 weken gehaald en had gewoon nauwelijks zuigreflex en kracht.
Maar moest ik teentjes knijpen, koud washandje in dr nekje, etc.
Dat ging zo tegen mijn gevoel in. En van m’n man ook. Die werd echt boos en zei: ik ga een fles kopen met poeder :+
Toen ik na 2 dagen kolven al kapotte borsten had zelf ook gezegd: we stoppen.
Baby kon niet aan de borst (aan de fles had ze ook tot 6 weken nauwelijks zuigreflex) en ik ga kapot.
Overigens heb ik wel regelmatig nog aangelegd. Ik heb mega veel melk (lek nu na een jaar nog steeds) en met 3 weken leek ze de borst alsnog te pakken, maar ze had gewoon de kracht niet en stopte binnen paar minuten.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:34

SusanH schreef:
Las iets over een voorraad. In principe heb je geen hele grote voorraad nodig.

Even highlighten hoor.

Ik heb vriendinnen die helemaal in de stress schieten omdat ze geen vriezer vol hebben na 2,5 maand. Zo'n keurig gevulde en gelabelde vriezer met zakjes is heel insta-waardig, maar is in normale situaties helemaal niet realistisch of nodig. Ik had 4 flesjes op voorraad toen ik ging werken en dat was ruim voldoende. Al dat extra kolven voor gigantische voorraden zorgt alleen maar voor een ontregelde productie, is nergens voor nodig.

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:16

@sizzle: hier ook totaal geen weeën, harde buiken e.d. en een geplande keizersnede ivm stuitligging. Ben ook van mening dat mijn zoontje er nog zeker niet klaar voor was om geboren te worden. Was een moeizame start. Kreeg het ook niet voor elkaar om voldoende te drinken en viel in slaap, ook veel te veel afgevallen in het begin. Moest hem in het ziekenhuis ook steeds helemaal uitkleden en allerlei trucjes om hem aan het drinken te krijgen, vreselijk vond ik dat.

Ik had wel zo'n giga voorraad in de vriezer, op een gegeven moment bijna 10 liter. Ik lekte vanaf het begin al veel melk en kolfde de eerste week in nog geen tien minuten 250cc. Eenmaal aan het werk ook maar 1 keer per dag gekolfd en daar haalde ik twee voedingen uit. Was een mooi idee de vriezer vol, maar mijn kleine was er niet zo van gecharmeerd gekolfde melk uit de fles. Hard geprobeerd de voorraad op te krijgen maar veel weg moeten gooien omdat hij het niet dronk. Wel nog in zn badje gebruikt. Achteraf wou ik dat ik verder gezocht had om het te kunnen doneren. Heb ik in het ziekenhuis wel naar gevraagd maar die verpleegkundige gaf aan dat dit niet zo makkelijk gaat, veel gedoe .... Met zeven maanden over gegaan op KV in de middag, dronk hij ook niet zo goed maar dat weggooien doet minder zeer.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:21

Nee, om voor het ziekenhuis te kunnen doneren moet het heel streng gecontroleerd worden omdat het in van die inieminiebaby's met onrijp darmstelsel gaat.

Wel heel sneu, ik kolfde echt liters af, maar de moeder van een couveusegenootje kon niks geven. Dan voel je je zo machteloos.

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:34

Oh dat lijkt me erg confronterend. Mocht ik nog een volgende keer borstvoeding mogen geven dan kijk ik inderdaad wel voor zo'n facebookgroep. Zoveel melk in de vriezer was ook zonde, terwijl een ander het hard kan gebruiken.

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:35

Ik kom hier ook gezellig meelezen en kletsen. A.s. maandag uitgerekend en vanaf week 36 i.o.m. de lactatiekundige aan het af kolven met de hand, om alvast een voorraadje colostrum te hebben, voor mocht het straks niet lopen of ons meisje haar suikers schommelen, gezien mijn pcos.