Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 08:52

Alles kan, maar meestal worden virussen niet perse gevaarlijker omdat verspreiding sneller gaat als je niet weet dat je ziek bent. Mutaties zijn dus vaker in een regio die infectie versneld, zoals nu in de UK.

Daarnaast is waarschijnlijk de belangrijkste reden dat kinderen gemiddeld weinig ziek worden niet vanwege het virus maar omdat ze meer kruisresistentie hebben.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:29

Ja! Kom maar door!

Niet eens voor mezelf maar vooral voor de kwetsbare mensen in mijn omgeving en voor de maatschappij.
Ik hoop dat de (kleine) ondernemers weer door kunnen een de zorg weer zal zijn als hoe het was.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:46

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:00

secricible schreef:
De draagkracht voor de vaccinaties stijgt langzaam. Fijn, maar ook wel wat ik had verwacht nu het concreter wordt allemaal

https://nos.nl/collectie/13850/artikel/ ... werken-mee

70% is bereid tot vaccinatie. Ook onder zorgmedewerkers is dat percentage zo hoog.

Dat zal nog hoger worden als men er zo mee blijft omgaan en het dus never nooit verplicht gaat stellen. Zodra mensen moeten, worden ze argwanend.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:02

secricible schreef:
De draagkracht voor de vaccinaties stijgt langzaam. Fijn, maar ook wel wat ik had verwacht nu het concreter wordt allemaal

70% is bereid tot vaccinatie. Ook onder zorgmedewerkers is dat percentage zo hoog.

Toevallig vandaag de nieuwsbrief van mijn werk gehad. Ons is gevraagd een anonieme poll in te vullen. ruim 60% gaf aan de vaccinatie te willen en daarnaast was er ook nog een deel wat twijfelde. Ik ben er erg blij mee! Ik was echt bank dat er bijv. maar 30% zou zijn die zich zou willen laten vaccineren.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:05

pien_2010 schreef:
secricible schreef:

Dat zal nog hoger worden als men er zo mee blijft omgaan en het dus never nooit verplicht gaat stellen. Zodra mensen moeten, worden ze argwanend.

Ik denk echt dat verplicht stellen hier tot het uiterste tegengehouden gaat worden. Eerst vrijwillig vaccineren, de gevolgen daarvan afwachten. En pas dan, als corona nog steeds zou woekeren, zou indirecte verplichting in theorie in beeld komen.
Zolang straks inderdaad 70% zich laat vaccineren en het vaccin zo effectief is als nu geclaimt, dan is geen enkele verplichting nodig.

en kunnen alle jankerds onder de paraplu van de wel gevaccineerden blijven gillen hoe corona maar een briesje was en hoe gevaarlijk de vaccinaties zijn :x

Mungbean

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:09

Ik hoorde op de radio vandaag dat San Marino de enting in feite verkapt wil verplichten omdat ze het zo willen implementeren dat je zonder inenting de medische kosten na een infectie zelf moet betalen (uitgezonderd mensen die niet ingeent mogen worden).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:12

Rationeel wint het belang van zelfbeschikking het bij mij, omdat ik dat echt 1 van de belangrijkste rechten vind die je als mens hebt. Maar gevoelsmatig denk ik wel eens dat dat gerechtigheid zou zijn. Of ze de toegang tot de zkh weigeren bij een covidbesmetting ofzo.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:13

Hoe erg ik ook voor het vaccineren ben ... dat vind ik te ver gaan. Wel vind ik dat ze verplicht mogen stellen dat zodra alles weer op gaat starten alleen gevaccineerden de komende tijd naar festivals, pretparken, vakantieparken e.d. mogen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:15

secricible schreef:
Rationeel wint het belang van zelfbeschikking het bij mij, omdat ik dat echt 1 van de belangrijkste rechten vind die je als mens hebt. Maar gevoelsmatig denk ik wel eens dat dat gerechtigheid zou zijn. Of ze de toegang tot de zkh weigeren bij een covidbesmetting ofzo.

En dan ook gelijk bij mazelen, menigokokken, en bij zwaar roken en bij andere vormen van ongezond leven?

Nogmaals, ik ben ent-voorstander. Maar de manier waarop met covid omgegaan wordt blijf ik hypocriet vinden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:20

Sizzle schreef:
secricible schreef:

En dan ook gelijk bij mazelen, menigokokken, en bij zwaar roken en bij andere vormen van ongezond leven?

Nogmaals, ik ben ent-voorstander. Maar de manier waarop met covid omgegaan wordt blijf ik hypocriet vinden.

En daarom vind ik het ook absoluut niet oke, rationeel. Want ik zie die slipping slope ook. En ik vind alles wat tegen het recht op zelfbeschikking in gaat echt iets dat heel erg kritisch bekeken moet worden. Maar roken doe je alleen jezelf aan. En bij vaccinaties is er een bepaalde mate van maatschappelijke nood, dus ik vind dat niet per se een vergelijking.
Maar opnieuw, rationeel ben ik het helemaal met je eens. Maar gevoelsmatig wint de frustratie van de roeptoeters die onder de paraplu mee mogen blijven lopen en ondertussen de risico-mensen in gevaar mogen brengen het soms :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:24

Ja maar die mensen accepteren we ook onder niet covid situaties. Denk aan de hoestende mensen op kantoor, een week later heeft oma van collega een longontsteking, nog een week later is ze dood.

De bereidschap tot enten komt heus wel, ik wil daar geen zelfbeschikkingsvrijheden voor weggeven, ook niet als mijn buurman een weigeraar is. Ik ben notabene vrienden met 2 families die niet de BMR enting gehaald hebben bij hun kinderen. Daar wordt ook geen paniek voetbal gespeeld.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:31

Hoesten op kantoor vind ik nog wat anders.

Maar ik vind het soms ook moeilijk rondom mensen die het RVP niet volgen inderdaad. Het idee dat mijn dochter straks weer 14 mnd kan overlijden aan een ziekte die allang de wereld uit had kunnen zijn en dat diezelfde mensen ondertussen verkondigen dat die ziektes allemaal niet erg zijn vind ik gevoelsmatig ook moeilijk. Bij mijn zoontje was ik ook blij toen die prikken eindelijk allemaal geweest waren.

Maar ik deel je mening dat ik er geen zelfbeschikkingsrecht voor op wil geven rationeel gezien. Ik zou het ook echt afschuwelijk vinden om iets ingespoten/toegediend te moeten krijgen wat ik niet wil. Dus dat recht hebben zij ook. Hoe moeilijk ik dat soms ook vind.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 00:16

Sizzle schreef:
secricible schreef:

_/-\o_

Rokers die longkanker krijgen ook geen zorg meer bieden?

Alcoholisten met leverklachten ook niet meer opnemen?

Mensen die gevolgen ondervinden van teveel vet en ongezond eten niet meer helpen?

Dan maar gelijk moeders die geen borstvoeding geven ook aanpakken, daarmee kun je ook een boel ziekenhuisopnames voorkomen.

Allemaal vrije keuzes van volwassenen die gevolgen kunnen hebben voor de zorg. Wat is het vervolg en waar liggen grenzen voor vrije keuze?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:14

Hallo jongens :D ik zei al vaker dat jullie rationeel volledig gelijk hebben :D :D soms wint mijn frustratie hierover gewoon even en zeg ik lelijke dingen daardoor :+ ge moogt weer van de achterste benen komen, ik sta aan jullie kant :o

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:38

Deze plaatste iemand vanmorgen in een ander topic, volgens mij past hij hier ook wel!

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:49

Blue_Eyes schreef:
Deze plaatste iemand vanmorgen in een ander topic, volgens mij past hij hier ook wel!

[ Video ]

Superduidelijk en fijn filmpje dit zeg, dank! Voor iedereen die zich afvraagt waar het over gaat - er wordt heel helder uitgelegd hoe het zit met langetermijneffecten, bijwerkingen, wat een RNA vaccin eigenlijk doet en waarom het in een keer zo vreselijk snel kon gaan.

Ik behoor niet tot een risicogroep dus zal vermoedelijk achteraan de liijst staan maar ik haal 'm zodra het kan en mag. Ik wil heel graag mijn familie weer knuffelen (zonder er altijd over na te hoeven denken), dat de druk op de zorg minder wordt, dat mensen in ziekenhuizen elkaar kunnen zien en knuffelen en dat het leven weer een beetje normaler wordt. Dat kwetsbare mensen weer makkelijker over straat kunnen en mensen hun ouders weer kunnen knuffelen in verzorgingstehuizen. Ik vind het zo verdrietig wat mensen moeten doormaken en kan er daarom boos en verdrietig hoe laks sommigen lijken te zijn met de maatregelen.

Ik ben ook voor het recht op zelfbeschikking maar zoals je hier ook ziet maken mensen beslissingen vaak op basis van onjuiste informatie. En dat vind ik heel erg jammer. Als mensen niet enten voelt het voor mij erg egoistisch (ja doei, ik ga dat riscico niet nomen als anderen het doen, hoef ik het lekker niet te doen, ik heb er geen zin in, ik ben toch gezond). Ik ben het ermee eens dat eerst maar eens moeten kijken hoeveel mensen zich vrijwillig willen laten enten (en dat lijkt toch best wat) en pas als dit niet voldoende blijkt te zijn er gekeken kan worden naar andere maatregelen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:08

Er kunnen honderden filmpjes met goede en vooral juiste uitleg komen, de complotdenkers haal je niet over. Wanneer 70 % gevaccineerd is lopen ze weer vrolijk mee te schreeuwen onder onze paraplu. Zou niet zo verkeerd zijn wanneer een gevaarlijkere variant uit zou breken waar de huidige vaccins ook voor beschermd. Eens kijken wat ze dan doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:28

bigone schreef:
Er kunnen honderden filmpjes met goede en vooral juiste uitleg komen, de complotdenkers haal je niet over. Wanneer 70 % gevaccineerd is lopen ze weer vrolijk mee te schreeuwen onder onze paraplu. Zou niet zo verkeerd zijn wanneer een gevaarlijkere variant uit zou breken waar de huidige vaccins ook voor beschermd. Eens kijken wat ze dan doen.

Dit is mijn frustratie (en ook de reden dat ik de vergelijkingen met bv, roken, alcohol of slechte leefstijl compleet anders vind). Ooh, ik kan daar echt zo geïrriteerd van raken he. Blinde vlek in mijn principekwestie :+

Wij hadden vandaag vanuit het werk een webinar over vaccinatie. 60% vn de aanwezigen gaf vooraf aan zich zeker te laten vaccineren, 70% achteraf dus was wel effectief. Miste alleen de “wil wel, mag niet” knop dus dat zal de uitslag enigzins vertroebeld hebben :D
Ik moest wel lachen, onze jip en janneke uitleg over de werking van het vaccin was gestoeld op de films van home alone. Kan nu nooit meer naar die films kijken zonder aan corona te denken gok ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:47

Het is nu gewoon nog te vroeg om daar over op te winden. Meestal krijg je vanzelf nog een golf van mensen die eerst bang zijn en later niet meer.
Idem met sterk gelovige gemeentes.
Dat zag je ook gebeuren in Australie toen daar mazelen uitbrak, ineens steeg toen weer de navraag en dekkingsgraad omdat de mooie verhaaltjes toch ineens niet zo mooi waren.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:49

bigone schreef:

Dan wel graag pas nadat iedereen die wil gevaccineerd is alsjeblieft. Anders krijg ik nachtmerries.

Voor wie nog twijfelt is deze opgesteld en goedgekeurd door de Belgische viroloog-des-vaderlands Marc van Ranst, met een kleine knipoog:

Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:56

Haha die is mooi Astorga!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:03

Overigens wil ik echt niemand belachelijk maken hoor. Twijfels zijn echt niet raar, vandaar dat goede, correcte informatie zo belangrijk is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:26

'Een anti vaxxer die wel in homeopathie gelooft' - moet kunnen.
(Van de samenstelling van sommige vaccins word ik niet blij, maar verder is het hetzelfde 'spul'...)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 18:16

Blue_Eyes schreef:

[ Video ]

Fijn filmpje inderdaad, dankjewel voor het delen!