Corona patiënten op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:16

Urona447 schreef:
Ik ben blijkbaar de enige die dit geen rare vraag vind, het zijn bijzondere tijden en veel mensen denken dat beademing de sleutel tot succes is maar vergeten de grote gevolgen en de herstelperiode die hierna van toepassing is.

Denk dat het meer een vraag was om bewustwording te creëeren, waarschijnlijk wel wat onhandig geformuleerd door de assistente maar goed die beste mensen hebben ook een loodzware taak momenteel.

In het ziekenhuis liggen ook veel mensen die "gewoon" zuurstof bijkrijgen en niet naar de IC hoeven. Volgens mij gaat 25% naar de IC en daarvan sterft dan weer een deel.

Ik vind het cru dat ze ongezien mensen al afhouden van een ziekenhuisopname, zeker wanneer iemand nog gewoon actief en gezond was. Zo houden ze kunstmatig de Coronacijfers wel laag natuurlijk... Iedereen die ongetest thuis ziek ligt of zelfs sterft wordt niet meegenomen in RIVM en GGD cijfers.

Het onthouden van basis zorg vind ik schandalig. Dat je met 75 en allerlei klachten niet meer geïntubeerd gaat worden om 3 weken op de IC te liggen vind ik heel wat anders dan niet eens opgenomen in het ziekenhuis voor extra geconcentreerde zuurstof. Vaak voel je je daardoor al veel beter en met infuus als je zelf niet goed meer eet of drinkt kun je ook ernstige verzwakking voorkomen. Dat soort maatregelen kunnen erger voorkomen en levens redden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:31

Karin_deB schreef:
suze_ schreef:
Beterschap allemaal :(:)
Lastig he met klachten die er wel op lijken... je hebt gewoon geen idee.

Ik mag overmorgen weer in een zorginstelling aan de slag en ben benieuwd of ze bij mijn werkgever nu meer gaan testen. Mocht ik het gehad hebben, is dat toch wel een geruststelling. De mensen daar zijn zo kwetsbaar.

Niet om je te ontmoedigen maar je kan nog steeds (over)drager zijn.
Ik heb het ook gehad maar desondanks kan ik het alsnog overdragen aan een ander.

Hoe lang kan dat nog klachtenvrij Karin?
Ik heb geen klachten meer dus ik moet gewoon aan het werk. Dat wil ik ook graag... maar vind het dus tegelijkertijd ook erg spannend. Ik heb geen idee of ik het virus had. Het zou kunnen. Maar bronchitis zou ook kunnen. Dat vind ik dus zo moeilijk. Je hebt geen idee....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:59

joyce B schreef:
Ik vind het cru dat ze ongezien mensen al afhouden van een ziekenhuisopname, zeker wanneer iemand nog gewoon actief en gezond was. Zo houden ze kunstmatig de Coronacijfers wel laag natuurlijk... Iedereen die ongetest thuis ziek ligt of zelfs sterft wordt niet meegenomen in RIVM en GGD cijfers.

Die overledenen kunnen ze ook niet meenemen in de cijfers. Want van mensen die niet getest zijn, weet je niet of ze besmet zijn en weet je dus ook niet zeker waar ze aan overleden zijn. Er zit dus verder geen bedoeling achter, maar je kunt het simpelweg niet betrouwbaar meten. En dan zeggen die cijfers niet zoveel.
Overigens probeert het RIVM dat soort cijfers wel op andere manieren te berekenen. Bijvoorbeeld door te kijken hoeveel mensen er nu meer overlijden t.o.v wat gebruikelijk is. Zoals ze ook bij influenza doen.
Niemand heeft er belang bij cijfers kunstmatig laag te houden. Het RIVM al helemaal niet.

Citaat:
Het onthouden van basis zorg vind ik schandalig. Dat je met 75 en allerlei klachten niet meer geïntubeerd gaat worden om 3 weken op de IC te liggen vind ik heel wat anders dan niet eens opgenomen in het ziekenhuis voor extra geconcentreerde zuurstof. Vaak voel je je daardoor al veel beter en met infuus als je zelf niet goed meer eet of drinkt kun je ook ernstige verzwakking voorkomen. Dat soort maatregelen kunnen erger voorkomen en levens redden.

Mij zijn nog helemaal geen berichten bekend van mensen die wel graag opgenomen en behandeld hadden willen worden in het ziekenhuis of de IC, maar dat wegens hun leeftijd niet mochten. Dat soort scenario's zijn op dit moment ook helemaal niet aan de orde.
Ze kunnen wel aan de orde gaan komen als de IC-capaciteit tekort gaat schieten en we het meest zwarte scenario ingaan. Dan zou leeftijd een criterium kunnen worden waarop men selecteert. Maar ook bijvoorbeeld overlevingskansen.

Wel overlijden nu veel mensen die al in slechte gezondheid waren thuis of in hun verpleeghuis of zorginstelling. Omdat ze toch al gaan overlijden blijven ze in hun vertrouwde omgeving. In de laatste levensfase overplaatsen naar een ziekenhuis zou een heleboel onnodige angst en onrust met zich meebrengen. Een opname in het ziekenhuis is niet altijd het beste wat je voor iemand kunt doen in de laatste levensfase.

Ook is het zo dat men in sommige landen anders omgaat met dit soort vraagstukken. In het katholieke Italië en Spanje bijvoorbeeld. Daar wordt wat minder snel gevraagd aan de patiënt of familie of het nog wenselijk is om iemand door te blijven behandelen.

Edit: as we speak verschijnt er een artikel over:
Artsen: wees heel terughoudend met opname zeer kwetsbare ouderen met corona - https://nos.nl/l/2329053

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 14:06

Mijn vader werd gebeld door zijn huisarts gister ochtend met de vraag of hij zich redde. Maar ook om te vragen wat hij zou willen als hij ziek wordt, best heftig. -O- om daar vanuit het niks over te beginnen bij iemand die nu niks mankeert.

Maar als je dan hoort over het 101 jaar oude vrouwtje die nu gezond en wel is na opname. Kennelijk ligt het dan aan de huisarts of deze wel of niet wil doorsturen?

Whale

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 14:08

Maar als je behandeld wilt worden dan wordt je toch ook gewoon behandeld? Maar er zijn mensen die zeggen, nee hoeft niet, als het mijn tijd is, dan is het mijn tijd.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 14:36

Ik weet zeker dat er ook mensen zijn die zeggen, dit willen we allemaal niet meer, waarom zou je dan een plek bezet houden als er een kans is dat er een nijpend tekort zal ontstaan. Het is heftig maar het zijn wel zaken die belangrijk zijn in deze tijd

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 14:57

Whale schreef:
Maar als je behandeld wilt worden dan wordt je toch ook gewoon behandeld? Maar er zijn mensen die zeggen, nee hoeft niet, als het mijn tijd is, dan is het mijn tijd.

volgens mij ook. En sommigen zijn dan misschien oud en willen nog wel en anderen zijn jonger en willen niet meer. Maar volgens mij krijgt ook die oudere gewoon een kans als die wil.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 15:00

Momenteel krijgt iedereen nog een kans.

Maar vergeet niet dat veel oudere in een hele andere levensfase zitten als wij.
Die leven al met het idee morgen word ik misschien wel niet meer wakker.
Die hebben geen toekomstplannen meer zoals wij dat nog wel hebben.
Niet dat ze nu al per se dood willen.
Maar als dat wel zo is hoort dat ook bij het leven en is het prima.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 15:09

Whale schreef:

Dit. Patiënt bepaalt hoor, niet de arts. De rol van de arts is het uiteenzetten van de diverse mogelijke trajecten met alle voor- en nadelen en risico’s. De patiënt bepaalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 16:09

Hilary schreef:
Whale schreef:

Dit. Patiënt bepaalt hoor, niet de arts. De rol van de arts is het uiteenzetten van de diverse mogelijke trajecten met alle voor- en nadelen en risico’s. De patiënt bepaalt.

Precies. De arts vraagt het. Zodat je dat zelf kunt bepalen.

Gisteren weer uitgebreid met mijn vader gesproken. Het zijn moeilijke gesprekken. Hij heeft wat hij wil en niet wil al eerder op papier gezet voor de huisarts en dat aangescherpt adhv corona. Ik ben zijn gevolmachtigde. Aan mij de taak om zijn belangen te behartigen als het zover zou komen. Niet makkelijk.

Wat mijn vader naar mijn idee heel goed gedaan heeft, is opgeschreven wat hij een waardig leven vindt en wat niet. Zodat een behandelend arts een idee heeft van wie mijn vader is en wanneer het leven voor hem niet meer de moeite waard is. Zijn grenzen liggen anders dan die van mij. Dat vind ik wel heel moeilijk. In mijn hart wil ik dat hij 100 wordt, al zit hij in een rolstoel en snapt hij niets meer van de wereld om hem heen. Maar hij wil zo geen 100 worden. Aan mij om te zorgen dat het gaat zoals hij het wil.
Ik vind het ook heel pittig om met hem over deze dingen te praten op afstand, door een telefoon.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 17:37

Ik vraag me af of mijn ouders dit wel eens met elkaar besproken hebben en hoe zij erin staan. Vorige week heeft mijn moeder wel het financiële overzicht gemaild “voor het geval dat”, maar dit soort zaken worden bij ons eigenlijk ooit besproken en ik weet ook niet hoe ik dat bespreekbaar moet maken. Wel relevant, want beiden zijn 70+ en vallen in een van de risico groepen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:47

Met mijn vader hoef ik dit gesprek niet aan te gaan, die schiet gelijk in een paniek :(:) Hij is gelukkig na een eerdere terugval weer aan het opknappen, zit volgens huisarts in de eindfase van corona..hoewel hij niet getest is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:50

Mijn vader meldde me het gister van zijn huisarts. Heeft gezegd als artsen het idee hebben dat ik er redelijk ok uitkom graag proberen. Ondanks zijn nu 86 en zeker vier keer klinisch dood of stervende is geweest is hij vol leven en gek genoeg aardig gezond. Hij heeft het beeldbellen eindelijk onder de knie. En wil zelfs met zoom oid met zijn koortje oefenen op afstand :D

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:58

Hippe pa heb jij :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 21:10

Yup, hij had eerder een smartfoon dan ik. :P en is een ster in filmen en film monteren :+

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:12

Mijn moeder haar onderbuurvrouw vanavond weggehaald door de ambulance met mannen in witte pakken!
Anderhalve week geleden is ze nog bij mijn moeder geweest om een boodschap af te geven.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:15

He bah, niet leuk. Hopelijk heeft je moeder niks opgelopen. :(:)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:17

Zei net dat ze maar even uit de lift moet blijven en NIET daar aan de deur gaat bellen om aan de buurman te vragen hoe het gaat.
Neem aan dat hij in quarantaine moet.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:17

Hoe voelt iedereen zich momenteel?

Ik voel mij momenteel alsmaar slechter, ondanks ik minder waarneem van de klachten. Wel heb ik nu sinds gisteren een hogere temperatuur die in vlagen van 34 naar 37,4° (nog geen koorts) gaan, terwijl ik altijd tussen de 34 en 35 zit. Ik hoop dat ik mij snel beter voel. :( Vorige week mocht ik de woning nog uit gaan voor bv naar de winkel te gaan, maar nu mogen we (ook partner) helemaal niet meer buitenshuis komen.

Ik werk in een winkel en kan niet eens naar de winkel gaan, laat staan snoepen.
Collega van mij gaat morgen een pak chips droppen voor de voordeur. :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:20

Ga uit van wel. Beter even wegblijven

Als je normale themperatuur zo laag is heb je nu toch wel koorts dan? Nu 2 graden zeker hoger dan je standaard?

Vandaag redelijk, wel opeens weer draaierigheid vanmiddag, koorts kan ik niet meten want de hele dag al ruzie met een analoge thermometer die niet meewerkt. -O- morgen vroeg de apotheek vragen om een ander exemplaar te brengen als ze die tenminste hebben.

Gv gaat redelijk die leek aardig ok maar die kreeg vanmiddag een barstende koppijn, die loopt echt een week achter me aan.
Laatst bijgewerkt door karuna op 01-04-20 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:20

Als je altijd tussen de 34 en 35 zit (bizar laag trouwens!) Dan is 37.4 bij jou toch gewoon flinke koorts?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:21

Dat dacht ik dus ook

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:25

Wanneer je normaal een lage temperatuur hebt wordt 37.4 niet ineens koorts, denk ik dan toch, koorts is koorts, vanaf een X temperatuur. Weet eigenlijk niet wat X is, dat is dan wel weer slecht

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:26

Ik weet het niet of het koorts is, want ik heb eigenlijk nog nooit echt koorts gemaakt. Heb van mijzelf een lage temperatuur, heb bv. ook altijd deze temperaturen gehad als ik groep/verkouden was. Ik voel warm aan, maar heb kou (lees: fleecepyjama, chauffages op het hardst, fleecedeken)..maar met momenten zweet ik mij ook te pletter.

Op internet lees ik altijd dat vanaf 37,5 koorts is, niet wanneer het bv 37,4 is.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:28

34 35 is wel bizar laag hoor. Hoe temperatuur je?

Ik heb milde klachten gelukkig.
Wel hoofdpijn, hoesten en mn longen voelen ook echt niet fijn aan.