Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
IsaCalixa schreef:Hoi, ik kom even binnenvallen, heb niet alles gelezen, maar sowieso respect voor iedereen hier die met corona patiënten (heeft) gewerkt.
Ik vroeg mij af, loop je nu als medewerker in de zorg daadwerkelijk meer kans om (ook) besmet te worden? Hoe hebben jullie dit ervaren? Hebben jullie zelf n.a.v je werk klachten gekregen of misschien collega's van jullie?
Ik ga deze week beginnen aan een logistieke functie binnen het ziekenhuis. Ik ga ook met patiënten werken, maar volgens mij niet met corona patiënten. Toch zit ik er een beetje mee in mijn hoofd. Om mij heen hoor ik dus dat mensen vanuit de zorg veel vaker ziek zijn geworden.
Maar nu loopt het aantal besmettingen natuurlijk wel af. En ik werk ook in een regio waar het virus weinig/niet meer is.
Ik weet niet precies wat voor hygiëne maatregelen er zullen zijn in dit ziekenhuis (dat hoor ik nog), maar er wordt in mijn functie geen gebruik gemaakt van een mondkapje.
Retjethorse schreef:Bij ons (ziekenhuis) zijn er 3 verpleegkundige collega's en 3 van onze vaste poetsploef effectief positief getest. Een groot deel (waaronder ikzelf) hadden een sterk vermoeden dat we positief waren zonder extrema klachten. Ik heb zelf bijvoorbeeld ruim 6 weken zonder geur/smaak gezeten.
Vrijdag hebben we ons bloed eindelijk kunnen laten testen op antistoffen en ik heb effectief antistoffen tegen Covid 19.
Ik ben er vrij zeker van dat ik mijn besmetting opgelopen heb in het ziekenhuis, door een patiënt of collega's, dat weet ik niet. Maar ik vond dat wij, vooral in het begin, onvoldoende beschermd waren. Omkleden in beschermende kledij gebeurde op de kamers bij de patiënt, en die schorten hingen tegenover de badkamerdeur. Volgens mij loop je een groter risico door het altijd aan- en uitdoen van die schorten. En het heeft ook een aantal weken geduurd eer wij de FFP2 maskers kregen. De eerste weken moesten we het met simpele chirurgische maskers doen.
Helderder schreef:IsaCalixa schreef:Hoi, ik kom even binnenvallen, heb niet alles gelezen, maar sowieso respect voor iedereen hier die met corona patiënten (heeft) gewerkt.
Ik vroeg mij af, loop je nu als medewerker in de zorg daadwerkelijk meer kans om (ook) besmet te worden? Hoe hebben jullie dit ervaren? Hebben jullie zelf n.a.v je werk klachten gekregen of misschien collega's van jullie?
Ik ga deze week beginnen aan een logistieke functie binnen het ziekenhuis. Ik ga ook met patiënten werken, maar volgens mij niet met corona patiënten. Toch zit ik er een beetje mee in mijn hoofd. Om mij heen hoor ik dus dat mensen vanuit de zorg veel vaker ziek zijn geworden.
Maar nu loopt het aantal besmettingen natuurlijk wel af. En ik werk ook in een regio waar het virus weinig/niet meer is.
Ik weet niet precies wat voor hygiëne maatregelen er zullen zijn in dit ziekenhuis (dat hoor ik nog), maar er wordt in mijn functie geen gebruik gemaakt van een mondkapje.
Mijn ervaring is dat er geen van mijn collega's besmet zijn door het werken op de verpleegafdeling (de angst was hiervoor wel in het begin, met name dat daardoor een tekort onder het zorgpersoneel zou ontstaan). Als jij je aan de algemene richtlijnen houdt (afstand houden, hygiëne maatregelen), loop je niet extra risico.
IsaCalixa schreef:Wij hadden zowel positief geteste patiënten liggen, dus echt besmette met covid en ook patiënten met vermoeden van. Zodra de testresultaten van deze laatsten bekend waren en de patiënten niet besmet waren, werden ze verhuisd naar een 'gewone' afdeling.Retjethorse schreef:Bij ons (ziekenhuis) zijn er 3 verpleegkundige collega's en 3 van onze vaste poetsploef effectief positief getest. Een groot deel (waaronder ikzelf) hadden een sterk vermoeden dat we positief waren zonder extrema klachten. Ik heb zelf bijvoorbeeld ruim 6 weken zonder geur/smaak gezeten.
Vrijdag hebben we ons bloed eindelijk kunnen laten testen op antistoffen en ik heb effectief antistoffen tegen Covid 19.
Ik ben er vrij zeker van dat ik mijn besmetting opgelopen heb in het ziekenhuis, door een patiënt of collega's, dat weet ik niet. Maar ik vond dat wij, vooral in het begin, onvoldoende beschermd waren. Omkleden in beschermende kledij gebeurde op de kamers bij de patiënt, en die schorten hingen tegenover de badkamerdeur. Volgens mij loop je een groter risico door het altijd aan- en uitdoen van die schorten. En het heeft ook een aantal weken geduurd eer wij de FFP2 maskers kregen. De eerste weken moesten we het met simpele chirurgische maskers doen.
Ik neem aan dat jullie dus wel werkten met corona patiënten op de contact isolatie?
Ik herken dat wel (van een eerdere baan in het ziekenhuis) dat inderdaad de schorten soms in de kamer van patiënten met contact-en druppel isolatie hangen. Niet heel effectief.
Wordt er bij jullie ziekenhuis nu wel bij alle patienten/medewerkers getest? Dat zou alleen al ook een veiliger gevoel geven.
IsaCalixa schreef:Hoi, ik kom even binnenvallen, heb niet alles gelezen, maar sowieso respect voor iedereen hier die met corona patiënten (heeft) gewerkt.
Citaat:99 mensen in kinderopvang en onderwijs besmet met coronavirus
In de kinderopvang en het basisonderwijs zijn de afgelopen drie weken 99 medewerkers positief getest op het coronavirus. Dat meldt Trouw op basis van cijfers van het RIVM. Van hen is 1 persoon opgenomen in het ziekenhuis.
School- en opvangmedewerkers kunnen sinds 6 mei een coronatest doen. Tot eind vorige week lieten 2100 medewerkers met klachten zich testen door de GGD, 59 van hen hadden het virus. Daarnaast kwamen er 40 besmettingen aan het licht via de huisarts of het ziekenhuis.
De krant schrijft dat 2,8 procent van de mensen die zich liet testen het virus had. Onder zorgmedewerkers, die aan meer risico's blootstaan, testte zo'n 10 procent positief. Het gemiddelde aantal positieve testen bij alle doelgroepen die zich lieten testen lag vorige week op 5,4 procent.
laraxXxemma schreef:Nee ik totaal niet. Ik heb het idee dat ik meer kans heb om corona te krijgen in de supermarkt dan hier in het ziekenhuis. Als je eigen hygiëne gewoon goed is en je jezelf goed beschermd met de hulpmiddelen daarvoor wanneer nodig..
IsaCalixa ik zou je er niet te druk om maken hoor. Zeker bij een logistiek functie niet. Als jij geen gebruik gaat maken van een mondkapje dan lijkt mij dat je niet in aanraking gaat komen met die patiënten, hooguit eten bij de deur zetten dan en dan serveert de verpleging het (denk ik dan toch). Ze gaan je daar echt niet zonder bescherming bij laten hoor.
Overigens hadden wij bericht gehad dat chirurgische maskers afdoende werken als je daar goed mee omgaat tenzij je bepaalde handelingen doet waarbij aerosolen vrij komen (intubatie, bronchoscopie etc) en dat is waarvoor die FFP2 maskers echt gemaakt zijn. WHO en NVMM hebben dit gezegd overigens.
Hier gebruiken we alleen wel nog FFP bij verdenkingen of bewezen covid nog vanwege schaarste van het chirurgisch masker.
laraxXxemma schreef:Nee ik totaal niet. Ik heb het idee dat ik meer kans heb om corona te krijgen in de supermarkt dan hier in het ziekenhuis. Als je eigen hygiëne gewoon goed is en je jezelf goed beschermd met de hulpmiddelen daarvoor wanneer nodig..
Citaat:Overigens hadden wij bericht gehad dat chirurgische maskers afdoende werken als je daar goed mee omgaat tenzij je bepaalde handelingen doet waarbij aerosolen vrij komen (intubatie, bronchoscopie etc) en dat is waarvoor die FFP2 maskers echt gemaakt zijn. WHO en NVMM hebben dit gezegd overigens.
geerte schreef:Hoe gaat het bij jullie nu? Nog veel positieve patiënten? En hebben jullie er nog last van persoonlijk?
Ik merk dat het mij zeker wel wat heeft gedaan. Vond het toch wel een enorm pittige tijd.