Werken met corona patiënten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Werken met corona patiënten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 09:58

Hier inmiddels weer coronavrij op de afdelingen (pg) 1 afdeling zijn er helaas 8 overleden van de 12. En afdeling waar ik werk 'gelukkig' maar 1 overleden van de 12. Eentje is twijfel geval. Wel positief getest, maar heeft ook iets van een cva gekregen. Waar zorgvrager bekend mee was.

Beeldbellen kan hier op vaste momenten. Nu hebben aantal bewoners inmiddels ook hun eigen tablet. En word er van te voren gebeld of het uitkomt dat ze kunnen beeldbellen.

Sommige vinden het leuk, sommige snappen er niks van.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:58

Hoi, ik kom even binnenvallen, heb niet alles gelezen, maar sowieso respect voor iedereen hier die met corona patiënten (heeft) gewerkt.

Ik vroeg mij af, loop je nu als medewerker in de zorg daadwerkelijk meer kans om (ook) besmet te worden? Hoe hebben jullie dit ervaren? Hebben jullie zelf n.a.v je werk klachten gekregen of misschien collega's van jullie?

Ik ga deze week beginnen aan een logistieke functie binnen het ziekenhuis. Ik ga ook met patiënten werken, maar volgens mij niet met corona patiënten. Toch zit ik er een beetje mee in mijn hoofd. Om mij heen hoor ik dus dat mensen vanuit de zorg veel vaker ziek zijn geworden.

Maar nu loopt het aantal besmettingen natuurlijk wel af. En ik werk ook in een regio waar het virus weinig/niet meer is.

Ik weet niet precies wat voor hygiëne maatregelen er zullen zijn in dit ziekenhuis (dat hoor ik nog), maar er wordt in mijn functie geen gebruik gemaakt van een mondkapje.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 10:06

IsaCalixa schreef:
Hoi, ik kom even binnenvallen, heb niet alles gelezen, maar sowieso respect voor iedereen hier die met corona patiënten (heeft) gewerkt.

Ik vroeg mij af, loop je nu als medewerker in de zorg daadwerkelijk meer kans om (ook) besmet te worden? Hoe hebben jullie dit ervaren? Hebben jullie zelf n.a.v je werk klachten gekregen of misschien collega's van jullie?

Ik ga deze week beginnen aan een logistieke functie binnen het ziekenhuis. Ik ga ook met patiënten werken, maar volgens mij niet met corona patiënten. Toch zit ik er een beetje mee in mijn hoofd. Om mij heen hoor ik dus dat mensen vanuit de zorg veel vaker ziek zijn geworden.

Maar nu loopt het aantal besmettingen natuurlijk wel af. En ik werk ook in een regio waar het virus weinig/niet meer is.

Ik weet niet precies wat voor hygiëne maatregelen er zullen zijn in dit ziekenhuis (dat hoor ik nog), maar er wordt in mijn functie geen gebruik gemaakt van een mondkapje.

Mijn ervaring is dat er geen van mijn collega's besmet zijn door het werken op de verpleegafdeling (de angst was hiervoor wel in het begin, met name dat daardoor een tekort onder het zorgpersoneel zou ontstaan). Als jij je aan de algemene richtlijnen houdt (afstand houden, hygiëne maatregelen), loop je niet extra risico.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 10:20

Bij ons (ziekenhuis) zijn er 3 verpleegkundige collega's en 3 van onze vaste poetsploef effectief positief getest. Een groot deel (waaronder ikzelf) hadden een sterk vermoeden dat we positief waren zonder extrema klachten. Ik heb zelf bijvoorbeeld ruim 6 weken zonder geur/smaak gezeten.
Vrijdag hebben we ons bloed eindelijk kunnen laten testen op antistoffen en ik heb effectief antistoffen tegen Covid 19.

Ik ben er vrij zeker van dat ik mijn besmetting opgelopen heb in het ziekenhuis, door een patiënt of collega's, dat weet ik niet. Maar ik vond dat wij, vooral in het begin, onvoldoende beschermd waren. Omkleden in beschermende kledij gebeurde op de kamers bij de patiënt, en die schorten hingen tegenover de badkamerdeur. Volgens mij loop je een groter risico door het altijd aan- en uitdoen van die schorten. En het heeft ook een aantal weken geduurd eer wij de FFP2 maskers kregen. De eerste weken moesten we het met simpele chirurgische maskers doen.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 10:38

Retjethorse schreef:
Bij ons (ziekenhuis) zijn er 3 verpleegkundige collega's en 3 van onze vaste poetsploef effectief positief getest. Een groot deel (waaronder ikzelf) hadden een sterk vermoeden dat we positief waren zonder extrema klachten. Ik heb zelf bijvoorbeeld ruim 6 weken zonder geur/smaak gezeten.
Vrijdag hebben we ons bloed eindelijk kunnen laten testen op antistoffen en ik heb effectief antistoffen tegen Covid 19.

Ik ben er vrij zeker van dat ik mijn besmetting opgelopen heb in het ziekenhuis, door een patiënt of collega's, dat weet ik niet. Maar ik vond dat wij, vooral in het begin, onvoldoende beschermd waren. Omkleden in beschermende kledij gebeurde op de kamers bij de patiënt, en die schorten hingen tegenover de badkamerdeur. Volgens mij loop je een groter risico door het altijd aan- en uitdoen van die schorten. En het heeft ook een aantal weken geduurd eer wij de FFP2 maskers kregen. De eerste weken moesten we het met simpele chirurgische maskers doen.

Ik neem aan dat jullie dus wel werkten met corona patiënten op de contact isolatie?

Ik herken dat wel (van een eerdere baan in het ziekenhuis) dat inderdaad de schorten soms in de kamer van patiënten met contact-en druppel isolatie hangen. Niet heel effectief.

Wordt er bij jullie ziekenhuis nu wel bij alle patienten/medewerkers getest? Dat zou alleen al ook een veiliger gevoel geven.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 10:39

Helderder schreef:
IsaCalixa schreef:

Mijn ervaring is dat er geen van mijn collega's besmet zijn door het werken op de verpleegafdeling (de angst was hiervoor wel in het begin, met name dat daardoor een tekort onder het zorgpersoneel zou ontstaan). Als jij je aan de algemene richtlijnen houdt (afstand houden, hygiëne maatregelen), loop je niet extra risico.

Ik ben benieuwd op welke manier bij mijn werk de maatregelen zullen worden gehanteerd. We zullen met voeding werken en dit aan de patiënten serveren etc.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 10:57

IsaCalixa schreef:
Retjethorse schreef:

Ik neem aan dat jullie dus wel werkten met corona patiënten op de contact isolatie?

Ik herken dat wel (van een eerdere baan in het ziekenhuis) dat inderdaad de schorten soms in de kamer van patiënten met contact-en druppel isolatie hangen. Niet heel effectief.

Wordt er bij jullie ziekenhuis nu wel bij alle patienten/medewerkers getest? Dat zou alleen al ook een veiliger gevoel geven.
Wij hadden zowel positief geteste patiënten liggen, dus echt besmette met covid en ook patiënten met vermoeden van. Zodra de testresultaten van deze laatsten bekend waren en de patiënten niet besmet waren, werden ze verhuisd naar een 'gewone' afdeling.
Op het einde lagen er meer besmette patiënten dan vermoedens natuurlijk.

Een tweetal weken geleden werd onze afdeling gesloten omdat er te weinig corona patiënten waren in het hele ziekenhuis. Toen zijn we 2 weken gesloten geweest om alles te desinfecteren en inmiddels is een deel van onze gang opnieuw voorbehouden voor corona patiënten. Dan moeten we dus zowel de covid als niet-covid patiënten verzorgen. :+

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 11:09

Nee ik totaal niet. Ik heb het idee dat ik meer kans heb om corona te krijgen in de supermarkt dan hier in het ziekenhuis. Als je eigen hygiëne gewoon goed is en je jezelf goed beschermd met de hulpmiddelen daarvoor wanneer nodig..

IsaCalixa ik zou je er niet te druk om maken hoor. Zeker bij een logistiek functie niet. Als jij geen gebruik gaat maken van een mondkapje dan lijkt mij dat je niet in aanraking gaat komen met die patiënten, hooguit eten bij de deur zetten dan en dan serveert de verpleging het (denk ik dan toch). Ze gaan je daar echt niet zonder bescherming bij laten hoor.

Overigens hadden wij bericht gehad dat chirurgische maskers afdoende werken als je daar goed mee omgaat tenzij je bepaalde handelingen doet waarbij aerosolen vrij komen (intubatie, bronchoscopie etc) en dat is waarvoor die FFP2 maskers echt gemaakt zijn. WHO en NVMM hebben dit gezegd overigens.
Hier gebruiken we alleen wel nog FFP bij verdenkingen of bewezen covid nog vanwege schaarste van het chirurgisch masker.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:13

IsaCalixa schreef:

Wat voor patiëntencontact zul je hebben? Heb je bijvoorbeeld alleen kortdurend contact, zoals patiëntenvervoer, of zul je intensiever bij patiënten in de buurt komen?

Het is nu eenmaal zo dat het risico om als zorgmedewerker besmet te raken groter is dan als bijvoorbeeld onderwijzer. Al is daar weinig aandacht voor, zo ook in dit artikel (https://nos.nl/liveblog/2335097-geen-ni ... rwijs.html):
Citaat:
99 mensen in kinderopvang en onderwijs besmet met coronavirus
In de kinderopvang en het basisonderwijs zijn de afgelopen drie weken 99 medewerkers positief getest op het coronavirus. Dat meldt Trouw op basis van cijfers van het RIVM. Van hen is 1 persoon opgenomen in het ziekenhuis.
School- en opvangmedewerkers kunnen sinds 6 mei een coronatest doen. Tot eind vorige week lieten 2100 medewerkers met klachten zich testen door de GGD, 59 van hen hadden het virus. Daarnaast kwamen er 40 besmettingen aan het licht via de huisarts of het ziekenhuis.
De krant schrijft dat 2,8 procent van de mensen die zich liet testen het virus had. Onder zorgmedewerkers, die aan meer risico's blootstaan, testte zo'n 10 procent positief. Het gemiddelde aantal positieve testen bij alle doelgroepen die zich lieten testen lag vorige week op 5,4 procent.

Ik heb als verpleegkundige meer contacten met patiënten dan met mijn eigen familie/vrienden. Bij patiënten die niet positief getest zijn of geen reden tot testen hebben is dat contact onbeschermd.
Toch voel ik me wel veilig in mijn werk en ben ik banger om iemand te besmetten dan om zelf bezmet te raken. Of dat gevoel helemaal terecht is is een tweede, maar als ik me niet veilig zou voelen wordt het wel een stuk lastiger om mijn werk te doen. Beetje struisvogelpolitiek dus.

laraxXxemma schreef:
Nee ik totaal niet. Ik heb het idee dat ik meer kans heb om corona te krijgen in de supermarkt dan hier in het ziekenhuis. Als je eigen hygiëne gewoon goed is en je jezelf goed beschermd met de hulpmiddelen daarvoor wanneer nodig..

IsaCalixa ik zou je er niet te druk om maken hoor. Zeker bij een logistiek functie niet. Als jij geen gebruik gaat maken van een mondkapje dan lijkt mij dat je niet in aanraking gaat komen met die patiënten, hooguit eten bij de deur zetten dan en dan serveert de verpleging het (denk ik dan toch). Ze gaan je daar echt niet zonder bescherming bij laten hoor.

Overigens hadden wij bericht gehad dat chirurgische maskers afdoende werken als je daar goed mee omgaat tenzij je bepaalde handelingen doet waarbij aerosolen vrij komen (intubatie, bronchoscopie etc) en dat is waarvoor die FFP2 maskers echt gemaakt zijn. WHO en NVMM hebben dit gezegd overigens.
Hier gebruiken we alleen wel nog FFP bij verdenkingen of bewezen covid nog vanwege schaarste van het chirurgisch masker.

Er is een essentieel verschil tussen een gewoon chirurgisch masker en een chirurgisch masker type IIR.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 13:42

laraxXxemma schreef:

Ik heb het precies zo ervaren!

Citaat:

Klopt! Wij hebben op ic wel steeds met ffp2 gewerkt vanwege risico op disconnectie, maar bij laag risico handelingen is een gewoon masker wsl voldoende.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 17:30

Bij ons op de afdeling zijn geloof ik maar 2 collega's echt ziek geworden. Beide ook wel echt flink ziek overigens. Van de andere afdeling zijn wel een hoop collega's ziek geworden. Ik dacht begrepen te hebben toch zeker wel ongeveer de helft. Waarschijnlijk kwam dit ook omdat er in eerste instantie met meerdere mensen omgekleed mocht worden in de sluis. Daarnaast dacht ik begrepen te hebben dat bij die afdeling iets niet helemaal goed ging met de luchtregulatie in de sluis. Het lijkt dus voornamelijk daar ergens fout te zijn gegaan en sinds daar actie op is ondernemen valt het aantal mensen dat ziek is geworden volgens mij best wel mee.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 17:48

Bij ons zijn op twee verpleegafdelingen meerdere verpleegkundigen positief getest. Op één van die afdelingen ook minimaal 1 arts, maar grote kans dat een ander ook besmet was (alle symptomen, maar geen positieve test).
De betreffende verpleegafdelingen waren geen covid-afdelingen en beide artsen hebben niet op een covid-afdeling gewerkt. Het zou natuurlijk kunnen dat verpleegkundigen wel op een covid-afdeling hebben gewerkt.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 09:14

Hoe gaat het bij jullie nu? Nog veel positieve patiënten? En hebben jullie er nog last van persoonlijk?

Ik merk dat het mij zeker wel wat heeft gedaan. Vond het toch wel een enorm pittige tijd.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 13:25

Ik heb nu ruim een week vakantie maar de laatste paar weken hadden we weinig/geen positieve patiënten meer. Wel de laatste 2 dagen voor mijn vakantie onbeschermd contact gehad met een, pas later, positief geteste patiënt. Echt heel leuk als je dat op je eerste vakantiedag hoort -O-
Maar diegene was zelfstandig en uitte geen klachten en ik heb geen intensieve zorg hoeven verlenen. Zover ik weet zijn zaalgenoten en collega's ook niet ziek geworden en hoefde ik, gelukkig, ook niet in quarantaine. Wel klachten monitoren uiteraard en zo nodig laagdrempelig testen. Niet dat het geen invloed op mn vakantieplannen heeft gehad, dat wel, maargoed so be it...

Verder vond ik het toendertijd wel pittig maar merk dat ik het ook wel goed van me af heb kunnen zetten :) alleen van bovenstaande baalde ik ontzettend erg en ben daar dus best wel even door van slag geweest. Maar dat kwam meer door de gevolgen die dat had en niet zo zeer dat ik bang was toen iets opgelopen te hebben. De longartsen gaven ook aan dat ze twijfelde of diegene wel echt een actieve besmetting aan het doormaken was ten tijde van opname.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 14:29

Hier onze locatie nog steeds coronavrij gebleven. Wel een aantal clienten getest maar allemaal tot nog toe steeds negatief.
Een client bij ons overleden, aan hartfalen en longontsteking.
Ik vind het nog steeds een rare en bizarre periode omdat het ten alle tijden op de loer blijft liggen.
Ik ben inmiddels aan mijn derde tube handcreme bezig .....
Soms zie ik door de bomen het bos niet meer met alle regeltjes die telkens veranderen, daarbij komt ook nog dat onze instelling daar weer eigen protocollen op zet die je weer moet gaan hanteren.
Het is er allemaal niet makkelijker op geworden.
Maar logisch nadenken en je verstand gebruiken heeft tot nu toe nog het beste gewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 14:37

Huis waar ik nu werk is corona vrij, is ook geen corona geweest.

Zelf heb ik het op mijn vorige werkplek vond ik het op het moment wel intensief. Vooral het telkens omkleden etc bij het naar binnengaan van een bewoner.

Maar geestelijk heeft het weinig gedaan bij mij. Ook geen moment bang geweest om het te krijgen. Ben eind januari al ziek geweest met alle symptomen. En heb altijd al gezegd dat ik het toen al gehad heb.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 17:26

Bij mij in het ziekenhuis is t ook zo goed als Corona vrij.
Op de neurocare/neurochirurgie en neurologie amper meer positieve patiënten gehad gelukkig.

Ik vind het fijn dat ik wat heb kunnen betekenen in deze Corona tijd en heb er geen last van. Ik kan alles gelukkig goed loslaten. Maar het zal voor veel mensen best heel pittig geweest zijn!

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 18:32

Op onze IC is het nog niet corona-vrij, langliggers van de eerste golf zijn wel weer weg maar vorige week (of 2 weken terug) wel weer positieve opnames gehad.
Mentaal heb ik er weinig last van, buiten dat ik het woord corona niet meer kan horen :')
Wat mij het meeste heeft gedaan en nog steeds doet is het beperkte bezoekbeleid, vooral bij overlijden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 20:52

Wij zien ook regelmatig nog verdachte patiënten, wij horen niet altijd of ze positief zijn. Hoor ook van ambu collega's dat ze weer vaker verdachten zien.

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 10:57

Hier ook regelmatig een patiënt in isolatie ivm verdenking. Momenteel zijn de cohortten gesloten en liggen patiënten dus op de isolatiekamers die verdacht zijn. Ik verwacht wel dat wij ook nog te maken gaan krijgen met een flinke stijging aan patiënten. Ik hoop dat het meevalt, maar ik ben er bang voor... Nu werken we weer “normaal” op mijn afdeling, maar we kunnen weer snel opschalen als het nodig is naar een cohort.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 17:42

Bij ons hetzelfde, geen cohortafdeling meer, maar patiënten in isolatie. De afdeling die als eerste ingericht werd als cohortafdeling staat wel helemaal klaar voor het geval dat.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 19:52

geerte schreef:
Hoe gaat het bij jullie nu? Nog veel positieve patiënten? En hebben jullie er nog last van persoonlijk?

Ik merk dat het mij zeker wel wat heeft gedaan. Vond het toch wel een enorm pittige tijd.

Hier nog maar 1 patiënt liggen.

Ik heb t ook lastig gehad mentaal gezien. Afstuderen en in het ziekenhuis werken was geen ideale combinatie en dan had school nog eens 0,0 coulance. (Om vervolgens wel rond te bazuinen dat de afstudeerders dit jaar een ramp zijn, nee hallo nogal niet gek als 3 kwart afhankelijk is van externe data verzameling en je geen versoepeling doet). Heb vertraagd mijn afstudeer onderzoek ingeleverd. Hoop deze week de uitslag te krijgen.

Vind het ook heel dubbel dat veel mensen zo opstandig zijn tegen de Corona maatregelen en dit en dat. En tuurlijk, iedereen mag een mening hebben en ik denk ook dat het lastig is als je niet mee hebt gemaakt wat wij (hier met z’n allen in dit topic) hebben meegemaakt om een goed beeld te krijgen. Ondanks de beelden op tv. Maar merk dat, dat regelmatig nog door mijn hoofd spookt.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 14:58

Geerte en MonteKarlo, bieden jullie werkgevers een uitlaatklep/mentale hulp? Het is nl echt geen schande om daar gebruik van te maken en het kan je helpen alles een plek te geven. De kans is groot dat er tzt wel weer een opleving zal komen van COVID-besmettingen en het is voor jezelf fijn als je hoofd dan is opgeruimd van de vorige golf.
Ik heb ook eens een collega aan het bellen gezet met de hulplijn hier, omdat ik merkte dat ze echt overliep door de impact van COVID op haar werk en gevoel van veiligheid. Zorg vooral ook goed voor jezelf nu.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 18:46

Wij organiseren begeleide bijeenkomsten voor de collega's die met Covid 19 te maken hebben gehad. Dat wordt enorm gewaardeerd, ook door degenen die vooraf wat sceptisch waren.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:40

Wij zijn weer aan het opschalen. -O-
Merken jullie iets van de stijgende besmettingen?