Corona, sociale onthouding en psychische klachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Corona, sociale onthouding en psychische klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:06

Het is ook niet iets wat ik aanraad om elke dag te doen. Maar als je al maanden niet echt lekker gaat, de crisis er daarom des te harder in hakt en je op dit soort momenten weer even kunt teren: go for it! Liever af en toe zo’n moment (wat gewoon is toegestaan!) dan dat je helemaal (terug) af glijdt in dat diepe, diepe donkere dal. Het zijn de kleine dingen die voor mensen nu juist heel belangrijk kunnen zijn.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:11

Berdien schreef:
Het is ook niet iets wat ik aanraad om elke dag te doen. Maar als je al maanden niet echt lekker gaat, de crisis er daarom des te harder in hakt en je op dit soort momenten weer even kunt teren: go for it! Liever af en toe zo’n moment (wat gewoon is toegestaan!) dan dat je helemaal (terug) af glijdt in dat diepe, diepe donkere dal. Het zijn de kleine dingen die voor mensen nu juist heel belangrijk kunnen zijn.

Ik snap het hoor, ik veroordeel je ook echt niet. Ik kan het gewoon echt niet over mijn hart krijgen het hier aan te raden vanwege mijn vader met kanker en mijn absolute wens dat dit zo snel mogelijk voorbij is. Dat deel van mij overheerst.

Maar een ander deel snapt ook hoe moeilijk mensen het hebben en leeft daar met mee, echt wel. Dus ik wil gewoon mensen op het hart drukken om, als ze buiten komen, niet te vertrouwen dat die 1,5m ze gaat beschermen. Neem zoveel mogelijk afstand en was veel je handen. En verder probeer zoveel mogelijk oplossingen te zoeken in het digitale en probeer er te zijn voor elkaar, want we hebben het nu allemaal moeilijk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:12

Joh als je lekker buiten kan zitten even ontspannen met genoeg ruimte tussen elkaar dan moet je dat zeker doen.
Ik denk dat als je altijd maar binnen blijft en daardoor in de put raakt je veel bevattelijker word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:46

Berdien schreef:

Zo is het, Berdien! En weet je....de foto die je deelt maakt dat ik even met je mee geniet.

Ik ga dit weekend paaseieren verstoppen in de tuin van mijn ouders. Paaseieren verstoppen doen we ieder jaar, een beetje suffe familietraditie die we al 46 jaar hebben. :') Dit jaar zit het er niet in. We kunnen elkaar niet treffen.
Mijn ouders zitten totaal alleen, zien al weken niemand behalve elkaar. En vanwege de slechte gezondheid van mn vader gaat dat nog heel lang duren. En mijn vader is heel bang om ziek te worden en dat houdt hem voortdurend bezig. Het gaat mentaal echt beroerd met hem.
Dus hebben we bedacht dat we ze gaan verrassen met die paaseieren in de tuin. En nee, het is niet strikt noodzakelijk dat mijn man en ik in de auto stappen en naar de andere kant van het land rijden. Het is niet strikt noodzakelijk dat we daar in de vroege ochtend mijn zusje treffen om vervolgens op anderhalve meter afstand van elkaar door die tuin te struinen om eieren te verstoppen. We zouden ook thuis kunnen blijven. Maar we hebben het gewoon even heel hard nodig om dit te doen voor elkaar, met elkaar. Om even een klein lichtpuntje te maken voor mn ouders. Want Berdien, ik vind dat je groot gelijk hebt: het zijn die kleine dingen...

Het zal wel janken worden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:55

Wat een ontzettend goed idee, om ze zo te verrassen! Het zijn inderdaad die dingen die je even uit die cocon van ellende halen. Weer een lach op je gezicht, even geen zorgen en gedoe. En weet je? Ik vind dat dat bést onder noodzakelijk te scharen valt hoor. Zoals jouw vader, wat voor opkikker zal het wel niet zijn om zo verrast te worden? Zeker als hij het mentaal zo zwaar heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:25

Berdien schreef:
Wat een ontzettend goed idee, om ze zo te verrassen! Het zijn inderdaad die dingen die je even uit die cocon van ellende halen. Weer een lach op je gezicht, even geen zorgen en gedoe. En weet je? Ik vind dat dat bést onder noodzakelijk te scharen valt hoor. Zoals jouw vader, wat voor opkikker zal het wel niet zijn om zo verrast te worden? Zeker als hij het mentaal zo zwaar heeft.

Fijn, dit voelt als een zetje in de rug. Die had ik even nodig! Thanx.

Weet je...het is eigenlijk zo persoonlijk, de keuze wat noodzakelijk is en wat niet. :j

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 17:53

Safina,

Volgens mij komen die paaseitjes zeker in jullie top 3 van 46 jaar komen. Wat een ontzettend mooi gebaar.

En nu ik weer wat post hier meteen een knuffel voor iedereen die er eentje wil of nodig heeft :(:)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:25

Afbeelding
Deze kwam ik gister tegen tijdens mijn wandeling.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:29

Wat mooi. Dank voor het delen Purny!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 13:31

Heel mooi, wat goed dat je deze foto plaatst!

Volhouden meiden <3

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 13:42

purny schreef:
[ [url=m/7cIKyR.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze kwam ik gister tegen tijdens mijn wandeling.

Heel mooi idd :j

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 23:14

Prachtig Purny, mooi gedicht. Zo waar en toch ook zo lief en fijn om te lezen.

Houden jullie het een beetje vol meiden met de Pasen voor de deur.
Dikke virtuele knuff voor wie hem nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 10:42

Mooi gedicht, Purny!

De verstopte eieren voor mn ouders waren een groot succes. Twee hele blije gezichten, totaal verrast. Nog even op 3 meter afstand van elkaar in de tuin ons zelf meegebrachte paasontbijt gegeten. En niet gejankt. Nouja...op de terugweg een klein traantje bij mij. Maar dat zag niemand.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 11:20

Wat mooi Safina!

Mijn oma werd deze week 90, woont 1000km verderop. Daar had ik het toch ook wel even moeilijk mee. Hoop dat ik haar snel weer zie.
Las gelukkig net bij Sizzle dat het in Zwitserland de goede kant op gaat :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 11:24

Ik merk dat ik het steeds lastiger krijg, niet omdat ik mensen niet kan zien maar omdat ik me zo'n zorgen maak over de toekomst etc. Reizen maakt mij gelukkig, ik werk om te kunnen reizen, reizen kan nu niet maar dan zou je later wel weer kunnen, als ik mijn baan kan houden, de branche ligt volledig stil, hoe lang gaat dat nog duren? Hoe lang kan mijn werk het betalen? Bij Hoeveel bedrijven kan ik straks terecht als dit voorbij is en er zoveel mensen en baan kwijt zijn en er minder banen beschikbaar zijn?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 11:26

Ik mis het zo om geen Pasen in de kerk te kunnen vieren. Natuurlijk zijn er allerlei digitale oplossingen, maar het gewone en vanzelfsprekende voelt nu zo ver weg. Koste een paar tranen...

...en door. Zal ik toch maar croissantjes gaan maken voor mezelf? :Y)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:11

safina schreef:
Mooi gedicht, Purny!

De verstopte eieren voor mn ouders waren een groot succes. Twee hele blije gezichten, totaal verrast. Nog even op 3 meter afstand van elkaar in de tuin ons zelf meegebrachte paasontbijt gegeten. En niet gejankt. Nouja...op de terugweg een klein traantje bij mij. Maar dat zag niemand.

Wat fijn dat het zo'n succes was! En dat traantje mag hoor!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:12

Astorga schreef:
Ik mis het zo om geen Pasen in de kerk te kunnen vieren. Natuurlijk zijn er allerlei digitale oplossingen, maar het gewone en vanzelfsprekende voelt nu zo ver weg. Koste een paar tranen...

...en door. Zal ik toch maar croissantjes gaan maken voor mezelf? :Y)

Ja! Lekker met kaas of jam. Lief zijn voor jezelf :+:

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:53

safina schreef:
Mooi gedicht, Purny!

Wat mooi <3 Die emoties er gewoon laten zijn hoor, niets om je voor te schamen als je een traantje laat.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 13:31

Air schreef:
safina schreef:
Mooi gedicht, Purny!

Wat mooi <3 Die emoties er gewoon laten zijn hoor, niets om je voor te schamen als je een traantje laat.

Precies dat, moet je mij eens zien als mijn vriendje de boodschappen komt afzetten en we voor elkaar staan met de deur ertussen :') zet er een muziekje achter en kan zo in een dramafilm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:24

SinneJ schreef:
Air schreef:

Precies dat, moet je mij eens zien als mijn vriendje de boodschappen komt afzetten en we voor elkaar staan met de deur ertussen :') zet er een muziekje achter en kan zo in een dramafilm.

Dat klinkt inderdaad wel verdrietig ja. |( :(:)

Ik laat best af en toe mn tranen lopen hoor. Zonder erover uit te wijden (want ik hou toch ook wel graag wat dingen voor mezelf op Bokt, zoals mijn werk): door mn werk komt de crisis soms keihard binnen. Niet eens het grootse van alles, maar de persoonlijke verhalen. Die zijn zo ontzettend verdrietig soms. Dus ik heb eens in de zoveel tijd een huilmomentje. Dan heb ik even tijd voor mezelf, dan overdenk ik alles en komt het eruit. En dat deel ik ook gerust met mn man, of met een collega in hetzelfde schuitje. Dat moet.

Maar ik ben wel blij dat het met mn ouders vooral leuk was. Die reactie van mn vader...echt onvergetelijk. Zo fijn! Pfff. Daar gaan we weer... Kom maar weer door met de kleenex... :')

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:33

safina schreef:
Dat klinkt inderdaad wel verdrietig ja. |( :(:)

Ik laat best af en toe mn tranen lopen hoor. Zonder erover uit te wijden (want ik hou toch ook wel graag wat dingen voor mezelf op Bokt, zoals mijn werk): door mn werk komt de crisis soms keihard binnen. Niet eens het grootse van alles, maar de persoonlijke verhalen. Die zijn zo ontzettend verdrietig soms. Dus ik heb eens in de zoveel tijd een huilmomentje. Dan heb ik even tijd voor mezelf, dan overdenk ik alles en komt het eruit. En dat deel ik ook gerust met mn man, of met een collega in hetzelfde schuitje. Dat moet.

Maar ik ben wel blij dat het met mn ouders vooral leuk was. Die reactie van mn vader...echt onvergetelijk. Zo fijn! Pfff. Daar gaan we weer... Kom maar weer door met de kleenex... :')

Het kan gewoon zo deugd doen om af en toe even te huilen, dat is ook fysieke stress die eruit moet :+:
Zolang je je niet te erg verliest in de hopeloosheid, is huilen echt enorm nuttig. En als je jezelf toch verliest, is het net beter dat met anderen te delen, dus stel je zeker open voor de mensen die je mist. (Of hier op bokt natuurlijk).

Ik heb een nieuwe manier gevonden om met stress om te gaan: sporten. Ik heb een loopband en een fitnessmatje en daar kom ik al heel ver mee. Ik zit nu aan dag 3 en ik heb serieuze spierpijn, want ik ben een pannenkoek :') dus vandaag wordt gewoon een stretch/yoga dagje.

Ik merk dat ik me aan schoolwerk kan zetten nadat ik even bewogen heb, omdat de stress me anders verlamt zeg maar.

We zullen zien hoe lang ik het kan volhouden, maar anders heb ik toch al weer 3 dagen gehad, dus verloren is het nooit.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:34

Goede insteek Sinne!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:37

Ja, goed bezig, SinneJ! Ik ga even onkruid trekken. Dat is hier ook een sport. :D

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:41

Ik probeer ook te sporten/bewegen, maar met dit weer wil ik het liefst gewoon watersporten... Helaas (maar terecht) is de club dicht.

Daarnaast laatste dagen bij m'n huidige baan, wat heel veel stress met zich meebrengt.
Lekkere combinatie zo :D

Edi: en toen las ik mijn eigen onderschrift en dacht ik 'tsja, is ook zo'.