4: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel — lees de OP!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oryani

Re: 4: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel — lees de OP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 10:58

Misschien moet ik jouw lijstje volgen, Laura :D

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:19

Hoi allemaal,

Door het volgen van dit topic hoop ik mijn motivatie weer een beetje terug te vinden :D

Tot twee jaar geleden was ik bijna dagelijks in de fitness te vinden, krachtsport en voedingsschema's waren groot onderdeel van mijn levensstijl. Echter door aankoop van een huis dat de nodige renovatie nodig heeft/had, het weer oppakken van mijn paardenhobby (veel paardrijden ipv krachttraining) en verminderde motivatie om te gaan fitnessen is dit helemaal veranderd.
Nu merk ik dat mijn lichaam erg aan het veranderen is en dat maakt me ontevreden.

Ik ga nog steeds bewust met eten om (zo krijg ik het bijna niet over mijn hart om vlees te kopen met meer vet dan eiwitten, frisdranken met calorieen, vette mayonaise etc.), maar door niets te registreren, teveel guilty pleasures Y)(^) , verminderde krachtsport en kleine vreetbuitjes heb ik echt weer even een oppepper (en ruggengraat) nodig.

Succes allemaal en ik hoop positieve updates te kunnen delen!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:04

Jeetje wat gaat het hard hier! Is bijna niet bij te houden :')

Lys_PPA & Peuk: Welkom!

Mijn lijstje vandaag (en de rest van de werkweek want ik heb alles al klaarstaan :)) )

O: twee gekookte eieren en een eiwitshake met sojamelk + kop koffie
L: kokosrijst met sperziebonen, cashewnoten en limoensap
T: magere kwark met een banaan
T: halve eierkoek en een breaker protein + kop koffie
A: noodles met broccoli, paprika, courgette en champignons in ketjap manis en sambal
T: mandarijn en een appel

B: vanmorgen voor werk een uurtje krachttraining, vanavond de stal en uitloop uitmesten en half uur grondwerk met pony.
D: water en thee

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:24

Mag ik hier misschien meelezen?

Het doel is om minimaal 30 kilo af te vallen. 3 jaar geleden was ik mooi slank geworden, maar op de verkeerde manier door weinig te eten en dit hield ik helaas niet vol en ging weer helemaal verkeerd.

Begin vorig jaar pakte ik het weer op en hoefde ik "maar" 20 kilo af te vallen. Mijn zusje kreeg toen een zeldzame vorm van kanker terwijl die altijd zo gezond leefde(verstandelijk gehandicapt dus via instelling eten krijgen) dus had ik dikke "schijt" aan het afvallen. Toen ze in november overleed was het hek helemaal van de dam natuurlijk gezien ik een echte emo eter ben.
Ik kreeg het in die periode aan mijn hart, maar rooktte zelf ook stevig. Morgen is het 100 dagen geleden dat ik daar dus mee ben gestopt.

Onertussen moet ik nu dus zeker 30 kilo afvallen want met het stoppen kwam er nog eens 8 kilo extra bij. Nu probeer ik het al een paar weekjes, maar ik kan het nog niet vasthouden. Hoop hier een beetje "steun" en ideeën te krijgen voor bepaalde gerechten.

Ik sport bijna niet behalve bij de paarden alles uitmesten en wandelen met de honden.

Lijstje voor vandaag:
O: Optimel magere kwark 500gr
T: 250ml groene lidl smoothie
L: 1 broodje runderrookvlees, 2 volkoren cracker met 20+ smeerkaas
T: 2 mandarijnen en 2 beschuitjes met jam
A: Macaroni met geraspte kaas
T: Klein reepje chocola

Nu lees ik sommige over eiwit repen, is dat ook iets voor als je niet sport? Als ik om half 4 naar huis ga en pas om half 7/7 uur eet wil ik graag nog wat extra's hebben wat een beetje vuld ipv de beschuitjes ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:18

Jeetje Dustinlover, wat een hectisch jaar is het voor jou geweest dan. Gaat het nu beter met je hart? Is het niet juist daarvoor een idee om straks rustig op te gaan bouwen naar sporten? Dat hoeft niet gelijk en je beweegt al flink wat, maar als je straks bent afgevallen is sporten een fijne manier (ook mentaal) om voor je lichaam te blijven zorgen en daardoor ook een motivator om het gewicht eraf te houden.

Het fijne aan producten met veel eiwitten is dat ze over het algemeen beter vullen dan producten waar weinig eiiwitten maar veel koolhydraten of vetten in zitten. Als je veel sport heb je wat meer eiwitten nodig om spierpijn te voorkomen en je lichaam wat meer duurzame brandstof te geven, als je niet zo veel sport is dat niet per se noodzakelijk maar kan het natuurlijk wel fijn zijn om te vullen.

Naar aanleiding van je lijstje heb ik wel een vraag: tel je calorieën? Het ziet er namelijk gebalanceerd uit maar ik vraag me af of dit qua kcal wel laag genoeg is om ook af te vallen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:28

Dankjewel voor je reactie Emmaa_ ik ben wel een vrouw van 1.83 groot dus ik heb over het algemeen wel wat meer nodig dan iemand die wat kleiner is.
Nu is die macaronie natuurlijk niet zo gezond, maar ik wil niet super mager gaan eten, maar juist zoals een normaal mens. Als ik de macaroni wissel voor bijvoorbeeld roerbak met alleen kip dan ga ik erg hard afvallen en ik wil gewoon een andere levensstijl ontwikkelen die ik volhoud. Ik heb mijn calorieën geteld en weet ongeveer wat ik mag en kan hebben om af te vallen.

Sporten zeg ik heel eerlijk, daar heb ik geen zin in.. Mijn wekker gaat om 5.15 al af, om 6.00 zit ik in de auto en na mijn werk zit ik tot 17.00 in de auto. Dan ben ik lekker bij de paarden en ga ik wel proberen om daar meer te doen en probeer ik langer met mijn honden te gaan wandelen. Ik ben dan rond 18.30/19.00 thuis(in de winter) en ga dan eten. Om 22.00 moet ik weer in mijn bed liggen. Als ik echt zou willen dan zal er vast wel een plekje voor zijn, maar daarom kom ik er eerlijk voor uit dat ik er geen zin in heb :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:31

Ik snap het hoor! Ik ben zelf ook 1.88 en heb dus ook wat meer nodig om een gezond eetpatroon vol te houden. En ook wat betreft het sporten begrijp ik het. Vooral als je al veel beweegt is het ook minder dringend.

Mijn dag vandaag:

O: Smoothie met banaan, bosvruchten, eiwitpoeder en havermelk
L: Rosti en een vega burger op een broodje met een beetje barbecuesaus :7 En een glas kombucha
T: Een fruitreep
A: Een restje dahl en wat rijst met kikkererwten, pompoenpitten en gedroogde abrikozen

Ik heb het heel streng tellen een beetje losgelaten maar dit zit zo rond de 1600.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:53

Nou ik beweeg dus vrij weinig sinds ik deze baan heb helaas. Dus probeer wel met de honden wat meer te wandelen. Voorheen ging ik voor mijn werk al een half uur wandelen, maar nu met deze werktijden echt niet te doen.

1600 is toch best weinig als je zo'n lengte hebt? Tenminste mij is toen verteld dat ik voor normaal afvallen zo rond de 1800 a 2000 moet blijven als ik niet wil "chrashen", maar misschien heb ik het verkeerd? Ik moet sowieso nog echt wennen want heb nog heel vaak echt honger, al begint het minder te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:56

Klopt, dat is inderdaad vrij weinig, onder mijn BMR en in ieder geval niet aan te raden. Bij mij gaat het door fysieke problemen echter in overleg met een dietist wel even zo.. Door wat gedoe in mijn hormoonhuishouding wil mijn lichaam niet afvallen, maar waarschijnlijk wordt de druk op de hormonale problemen wel verlicht als ik afval. Dus nu even op lage kcal in de hoop dat ik toch wat afval.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:04

Snap ik helemaal hoor! Ga straks op mijn gemak het topic beetje doorlezen want zoek nog vullende tussendoortjes waar niet teveel in zit en voor avonden makkelijke gerechten die goed vullen.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:20

Mijn lijstje van vandaag. Ontbijt heb ik overgeslagen.

L: Magere kwark met bosbessen, chiazaad, ongezouten noten en kokosrasp en zelf gebakken bananenbrood
T: Sla met tomaat, avocado, lente ui en een beetje balsamico
A: Bloemkoolrijst met broccoli en garnalen

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:44

Welkom nieuwe mensen! Fijn dat we weer zo actief zijn met z’n allen.

@Peuk: is je lijstje niet wat mager qua calorieën?

Ik ben net gezwicht voor een stuk monchoutaart met bastogne bodem en kersen. Eet dat echt nooit en met een beetje schuiven past het binnen m’n calorieën. Daardoor vandaag wel wat lager in eiwitten, maar dat is niet zo erg. Ik heb er heel erg van genoten.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:46

Dat is ook belangrijk Maanlicht dat je jezelf niet alles ontzegt.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:56

Dustinlover schreef:
Dat is ook belangrijk Maanlicht dat je jezelf niet alles ontzegt.

Precies! Ik ben best wel streng voor mezelf verder, val goed af nu, maar wil het soms ook leuk houden. Mijn lunch was vrij mager dus dan kunnen dit soort dingen prima soms.

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:57

Maanlicht schreef:

Ik ben net gezwicht voor een stuk monchoutaart met bastogne bodem en kersen. Eet dat echt nooit en met een beetje schuiven past het binnen m’n calorieën. Daardoor vandaag wel wat lager in eiwitten, maar dat is niet zo erg. Ik heb er heel erg van genoten.

Dat moet af en toe zeker kunnen!
Wat voor eiwit intake probeer jij per dag aan te houden?

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:59

Tussen de 120-160 gram eiwitten. Dit voornamelijk omdat ik ook veel sport en bezig ben met wat spieropbouw.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:16

Maanlicht schreef:

Eet normaal gesproken meer hoor, maar lig ziek op de bank dus ik beweeg 0,0. Heb ook niet behoefte aan meer. At gisteren (toen was ik ook ziek thuis) hetzelfde als op een normale werkdag en toen ging ik met een mega vol gevoel naar bed. Dat vind ik zelf niet heel fijn.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:25

Ah vervelend.. Beterschap!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:48

Beterschap Peuk!

Oehhh heerlijk Maanlicht! Zelf ben ik vanmorgen gezwicht voor een appelmeisje, was niet helemaal de bedoeling, maar nou ja, dit kon ik écht niet weerstaan :+

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:06

Ohh lekker Maanlicht! :9

Peuk: Beterschap

Ik probeer ook op eiwit te letten (eigenlijk alle macro's) en hou het ook bij in een app. Ik train 4 a 5 keer per week en hou voor mijn lengte en gewicht 130 gram eiwit aan. (Ben 1.80m. en weeg - inmiddels :D - 78 kg)

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:58

Dank jullie :D

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:09

Maanlicht en Frummels, hoe hebben jullie je macro’s berekend? Uit de tool vanuit de OP raak ik niet wijs...

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:18

Frummels schreef:
Ohh lekker Maanlicht! :9

Peuk: Beterschap

Ik probeer ook op eiwit te letten (eigenlijk alle macro's) en hou het ook bij in een app. Ik train 4 a 5 keer per week en hou voor mijn lengte en gewicht 130 gram eiwit aan. (Ben 1.80m. en weeg - inmiddels :D - 78 kg)

Interessant om jullie eiwitinname te lezen! Ik sport 4x per week en hou ook 130 gram eiwit aan op en na trainingsdagen (177 en 65kg), maar vind het écht lastig om de overige dagen ook aan mn eiwitten te komen. Zit dan toch snel aan 80-100 gram.

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:50

Ik heb mijn eerste keer sporten gehad sinds tijden. Mijn conditie is belabberd volgens mijn smartwatch. Hoge hartslag := via de E-gym trainen is wel grappig.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:36

Oryani schreef:
Maanlicht en Frummels, hoe hebben jullie je macro’s berekend? Uit de tool vanuit de OP raak ik niet wijs...

Trial en error. Heel veel onderzoek doen en kijken wat voor jou wel en niet werkt. De een doet het beter op meer vetten, de ander op meer koolhydraten. Er is geen vaste macroverdeling die voor iedereen werkt. Dat ligt ook echt aan hoeveel je beweegt en wat je doel is.

Dit is op zich een prima tool voor het berekenen van je verbruik:
https://tdeecalculator.net