De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:02

Volgens Chinese wetenschappers kan het virus ook via ontlasting worden verspreid. Dat lijkt me vooral een drama als het uitbreekt op plekken waar geen adequate riolering is, zoals slums of rurale gebieden.

En steeds meer landen gooien hun grenzen dicht voor reizigers die recent in China zijn geweest. Australië, de VS, Nieuw-Zeeland....

https://www.ad.nl/buitenland/live-virus ... ~af7b2f47/

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:14

safina schreef:
En steeds meer landen gooien hun grenzen dicht voor reizigers die recent in China zijn geweest. Australië, de VS, Nieuw-Zeeland....

Het is eigenlijk te zot voor woorden dat de EU dat nog niet gedaan heeft. Er zijn hier in Europa nu al verscheidene zieken. Hoe meer er bij komen hoe moeilijker het wordt om het onder controle te houden.

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:19

Er schijnt in China nu ook een uitbraak te zijn van erg pathogeen H5N1 Bird flu in Hunan, een provincie naast Hubei (waar de uitbraak van het Coronavirus begon) Al 4500 kippen zijn dood gegaan en dit type bird flu staat er om bekend dat het ook mensen kan infecteren en erge symptomen kan veroorzaken

Als dit zo is, dan is er dus nog een ernstig serieuze uitbraak in China...
https://www.google.com/amp/s/www3.nhk.o ... 4/amp.html

Edit: @ Loretta, yukkkk, als je dit ziet dan verbaast het mij niks dat een virus kan overgedragen worden... van die muizen of ratten kan je al genoeg ziektes alleen al krijgen..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:31

Loretta schreef:
Dit gaat over die bizarre markt waar hoogstwaarschijnlijk het virus is ontstaan.

https://www.ad.nl/buitenland/een-kijkje ... ~a91de8f7/

Dat soort markten zijn door heel Azië te vinden. Google eens Extreme Market, dat is in Sulawesi Indonesië. Worden gewoon hondjes voor je neus geslacht.
Maar vooral de hygiëne is ver te zoeken op die markten. Het is er warm en het zal er flink stinken lijkt mij. Niet zo gek er vieze ziektes uit breken. Ik vind het echt vieze mensen :r
Ze moeten elkaar lekker op vreten ipv al die mooie dieren!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:35

Popstra schreef:
Loretta schreef:
Dit gaat over die bizarre markt waar hoogstwaarschijnlijk het virus is ontstaan.

https://www.ad.nl/buitenland/een-kijkje ... ~a91de8f7/

Dat soort markten zijn door heel Azië te vinden. Google eens Extreme Market, dat is in Sulawesi Indonesië. Worden gewoon hondjes voor je neus geslacht.
Maar vooral de hygiëne is ver te zoeken op die markten. Het is er warm en het zal er flink stinken lijkt mij. Niet zo gek er vieze ziektes uit breken. Ik vind het echt vieze mensen :r

Die markten hebben ontzettend veel nadelen. Ik zit me ook te bedenken welke gevolgen het heeft voor de wildstand als er zo massaal gestroopt wordt. Er is geen controle op hoeveel er van een bepaalde soort gevangen wordt dus ontstaat er behoorlijke scheefgroei in het wildbestand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:37

pien_2010 schreef:
elnienjo schreef:
Zou Thailand doen. De prijzen schijnen op dit moment te kelderen omdat er heel veel Chinezen hun hotels geannuleerd hebben.

Dat dacht ik ook gelijk en Thailand is erg mooi en apart ook.

De prijzen kelderen er niet alleen vanwege de Chinezen die annuleren. Ook omdat Thailand na China het tweede land is dat hoog risico loopt op een uitbraak. https://www.thailandblog.nl/nieuws-uit- ... ronavirus/
En dat risico dat je het virus oploopt kan je misschien nog laag inschatten, maar als ergens de hele infrastructuur plat gaat door dat virus is het echt gedaan met je lol. En dan komt Alberto Stegeman je echt niet redden. Dus als je het toch voor het kiezen hebt qua vakantiebestemming, zou ik na China Thailand als eerste van het lijstje schrappen. Kan je altijd nog een keer heen. En er zijn genoeg andere mooie landen.

Hier nog een bericht van een vader en dochter uit Nederland die in Peking zitten. Ver bij Huwan vandaan dus. Openbare leven ligt stil, hotels dicht, straten verlaten, winkels dicht, amper vervoer.... Het is een spookstad. https://www.tubantia.nl/borne/bornenaar ... ~a67d167c/ Dat wIl je toch niet meemaken op je vakantie?

Wel weer heerlijk Hollands trouwens, die reacties hier als "het zal daar nu wel erg goedkoop zijn, dus daar moeten we heen" :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:51

Popstra schreef:
:r Bah wat een nare reactie. Vind ik echt niet kunnen Popstra.

Die markten zijn inderdaad onhygiënisch, iets wat je wel vaker ziet in hele warme landen.

safina schreef:
Wel weer heerlijk Hollands trouwens, die reacties hier als "het zal daar nu wel erg goedkoop zijn, dus daar moeten we heen"

_O-

Tja we wachten het maar af hoe het virus zich gaat ontwikkelen.

Wat voor mij onduidelijk is als "ouwetje" die al vaker rampen heeft mee gemaakt in het leven en waar vroeger met minder mogelijkheden toch wat laconieker over werd gedaan:
Wordt er tegenwoordig hier meer aandacht aan besteed omdat we denken dat we alles kunnen controleren, of omdat de economische belangen zo vreselijk groot zijn, of omdat we niet meer gewend zijn met ziektes en ongemak om te gaan of is het werkelijk erger als vroegere ziektes en rampen? Ik denk dan ook aan de sprinkplagen ramp die op dit moment speelt en wat gisteren nogal heftig op het journaal gebracht werd.

Ik weet dat niet. Het is een vraag voor mij.

Ik weet nog goed dat toen ik kind was, we allemaal de mazelen hadden en er was eigenlijk niet zoveel aan de hand. Tja we waren goed ziek. Zo zijn er wel meer ziektes geweest waar in mijn ogen niet zoveel aan de hand was. We waren gewoon ziek en we ziekten uit.
Die laconieke houding die ik toen ervaren heb, we werden enorm goed opgevolgd en we ziekten goed uit!!, kan ook te maken hebben met de beroepshouding van mijn vader die arts was.

Dus begrijp me goed. Ik onderschat dit Corona gedoe helemaal niet, want vraag me ook wel af, "China is normaal zo gesloten als het om zaken gaat en nu lijken ze zo open, is dat omdat het veel erger is dan dat ze laten weten, of is dat omdat ze echt net als een westers land hun zaken goed proberen aan te pakken?" Ook dat zal de tijd leren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:53

safina schreef:
Wel weer heerlijk Hollands trouwens, die reacties hier als "het zal daar nu wel erg goedkoop zijn, dus daar moeten we heen" :D

Als echte koopjesjager kan ik anders wel melden dat ik ver uit de buurt van dat virus blijf. Het probleem is dat we gewoon te weinig van het virus af weten om goed te beoordelen hoe gevaarlijk het nu precies is. Dat autoriteiten zulke drastische maatregelen nemen zegt mij toch wel dat er iets aan de hand moet zijn. Dus nee, ik doe nu even niet mee aan de koopjesjacht.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:58

pien_2010 schreef:
Dus begrijp me goed. Ik onderschat dit Corona gedoe helemaal niet, want vraag me ook wel af, "China is normaal zo gesloten als het om zaken gaat en nu lijken ze zo open, is dat omdat het veel erger is dan dat ze laten weten, of is dat omdat ze echt net als een westers land hun zaken goed proberen aan te pakken?" Ook dat zal de tijd leren.

China beseft dat ze dit niet onder de pet kunnen stoppen en werken mee uit economische belangen. Denk dat China er niet van wakker ligt als er van hun eigen bevolking (grote getalen) mensen sterven, maar ze moeten niet hebben dat de rest van de wereld de handel on hold zet. Ze leven daar immers van die massa export naar het westen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:59

Dat zou goed kunnen Elnienjo en klinkt ook logisch!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:02

pien_2010 schreef:
Popstra schreef:
:r Bah wat een nare reactie. Vind ik echt niet kunnen Popstra.

Die markten zijn inderdaad onhygiënisch, iets wat je wel vaker ziet in hele warme landen.

safina schreef:
Wel weer heerlijk Hollands trouwens, die reacties hier als "het zal daar nu wel erg goedkoop zijn, dus daar moeten we heen"

_O-

Tja we wachten het maar af hoe het virus zich gaat ontwikkelen.

Wat voor mij onduidelijk is als "ouwetje" die al vaker rampen heeft mee gemaakt in het leven en waar vroeger met minder mogelijkheden toch wat laconieker over werd gedaan:
Wordt er tegenwoordig hier meer aandacht aan besteed omdat we denken dat we alles kunnen controleren, of omdat de economische belangen zo vreselijk groot zijn, of omdat we niet meer gewend zijn met ziektes en ongemak om te gaan of is het werkelijk erger als vroegere ziektes en rampen? Ik denk dan ook aan de sprinkplagen ramp die op dit moment speelt en wat gisteren nogal heftig op het journaal gebracht werd.

Ik weet nog goed dat toen ik kind was, we allemaal de mazelen hadden en er was eigenlijk niet zoveel aan de hand. Tja we waren goed ziek. Zo zijn er wel meer ziektes geweest waar in mijn ogen niet zoveel aan de hand was. We waren gewoon ziek en we ziekten uit.
Die laconieke houding die ik toen ervaren heb, we werden enorm goed opgevolgd en we ziekten goed uit!!, kan ook te maken hebben met de beroepshouding van mijn vader die arts was.

Is het ook niet omdat er veel meer de wereld rond gevlogen wordt dan vroeger? Het verspreidt zich nu gewoon razendsnel, dat is niet meer te vergelijken met vroeger denk ik?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:08

pien_2010 schreef:

Globalisering betekent dat de economie eigenlijk geen landsgrenzen meer kent. Dat maakt het ook vrijwel onmogelijk voor landen om zeker op korte termijn de eigen nodige zaken als voedsel, kleding en medicijnen in eigen land te voorzien. We zien dat bv al een aantal jaar in Venezuela gebeuren en daar komt nog hulp binnen omdat die middelen wel bestaan en transport mogelijk is. Klapt een groot land als China ineen waar zoveel productie naar toe is verhuisd ivm goedkope arbeidskrachten, dan valt een groot deel van die wereld! productiecapaciteit uit met alle gevolgen van dien. De veerkracht is eigenlijk uit het systeem verdwenen en dan is een tegenslag snel door de hele wereld te voelen, zeker de westerse wereld trouwens. Waar zoveel geschoven wordt met allerlei goederen/voedsel om meeste winst en laagste arbeids/productiekosten te krijgen.

Een epidemie/pandemie kan het hele wereldeconomie kaartenhuis wel eens inelkaar doen zakken en gezien de cycli van zo'n 10 jaar qua economische groei & krimp, zijn er zat deskundigen die al een paar jaar waarschuwen voor de volgende crisis, zeker samen met de kunstgrepen als negatieve rente die nog nooit eerder gedaan zijn en waarvan de gevolgen dus onbekend zijn.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:09

Er komt nu veel meer informatie naar buiten vanuit de burgers dan vroeger. Dus voor veel landen lastiger om hele valse tot geen enkele informatie te geven (problemen afzwakken ed is natuurlijk nog wel mogelijk).
Daarnaast speelt de wereld economie tegenwoordig een zeer grote rol, als je als exportland geboycot wordt heb je echt een groot probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:18

Loretta schreef:
safina schreef:

Als echte koopjesjager kan ik anders wel melden dat ik ver uit de buurt van dat virus blijf. Het probleem is dat we gewoon te weinig van het virus af weten om goed te beoordelen hoe gevaarlijk het nu precies is. Dat autoriteiten zulke drastische maatregelen nemen zegt mij toch wel dat er iets aan de hand moet zijn. Dus nee, ik doe nu even niet mee aan de koopjesjacht.

Ik ben zelf niet zo bang voor het virus op zich op dit moment. Maar wat voor mij wel een afweging zijn zijn, is de kans dat deze uitbraak alles lam legt in een land. Onrust gaat veroorzaken. Of nog vervelender: dat je niet meer kunt uitreizen.

Een Thailand zonder Chinese toeristen lijkt me trouwens wel een verademing. Want het zijn er normaal gesproken nogal veel en hun aanwezigheid is...hoe zeg je dat...nogal aanwezig.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:37

Het toont wel aan hoe vreselijk kwetsbaar de wereld is geworden nu alles nauw met elkaar verweven is.

Het is bizar dat een hele kleine gebeurtenis op een vage markt. Waarvan nog niet eens duidelijk is wat er nu precies heeft plaatsgevonden de hele wereld gewoon op zijn kop kan zetten.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 13:03

elnienjo schreef:
China beseft dat ze dit niet onder de pet kunnen stoppen en werken mee uit economische belangen. Denk dat China er niet van wakker ligt als er van hun eigen bevolking (grote getalen) mensen sterven, maar ze moeten niet hebben dat de rest van de wereld de handel on hold zet. Ze leven daar immers van die massa export naar het westen.

Bedenk wel dat vanuit China nu alles 'on hold' is gegaan hé... En dat juist het westen met problemen zit omdat veel uit fabrieken in China niet geleverd kan worden want alles ligt stil.

Bedenk ook dat China veel eerder dan de WHO extreme maatregelen heeft genomen. Steden zijn op slot, de rest van China ligt het openbare leven plat, mensen werken niet, kinderen gaan niet naar school.

Dit kan wel eens economische problemen gaan geven, en niet alleen in China. China zelf is er bij gebaat deze ziekte zo snel mogelijk te stoppen, en ze zetten echt hoog in. Ook al is de mortality rate lager dan b.v. SARS.

Mijn bedrijf ligt ook stil, nog tot zeker 9 februari. Het terrein waar ik werk (een park) is afgesloten en ik bestel al mijn eten en boodschappen online. Mij collega's waren allemaal naar familie met Chinees Nieuwjaar, wat betekent dat ik samen met 1 andere collega de zorg heb voor onze 24 paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 13:05

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 13:22

Kelly_ann schreef:
Mijn bedrijf ligt ook stil, nog tot zeker 9 februari. Het terrein waar ik werk (een park) is afgesloten en ik bestel al mijn eten en boodschappen online. Mij collega's waren allemaal naar familie met Chinees Nieuwjaar, wat betekent dat ik samen met 1 andere collega de zorg heb voor onze 24 paarden.
Heb jij dan een paardenbedrijf in China?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 13:30

Marie_Anne schreef:
Is het ook niet omdat er veel meer de wereld rond gevlogen wordt dan vroeger? Het verspreidt zich nu gewoon razendsnel, dat is niet meer te vergelijken met vroeger denk ik?

:j we krijgen meer te maken met virusuitbraken dan vroeger.

"De mogelijkheid om in één dag naar de andere kant van de wereld te vliegen, oorlogen, handel, welvaart, klimaatverandering en nog veel andere veranderingen in onze mondialiserende wereld zorgen ervoor dat virussen overal kunnen opduiken”, zegt de vermaarde viroloog Ab Osterhaus."

Mooie uitleg in dit artikel: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1065121 ... an-de-deur

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 13:36

Niet mijn bedrijf als in 'mijn eigendom' Pien, maar mag er wel met veel plezier werken!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 13:39

Kelly_ann schreef:
elnienjo schreef:

Bedenk wel dat vanuit China nu alles 'on hold' is gegaan hé... En dat juist het westen met problemen zit omdat veel uit fabrieken in China niet geleverd kan worden want alles ligt stil.

Bedenk ook dat China veel eerder dan de WHO extreme maatregelen heeft genomen. Steden zijn op slot, de rest van China ligt het openbare leven plat, mensen werken niet, kinderen gaan niet naar school.

Dit kan wel eens economische problemen gaan geven, en niet alleen in China. China zelf is er bij gebaat deze ziekte zo snel mogelijk te stoppen, en ze zetten echt hoog in. Ook al is de mortality rate lager dan b.v. SARS.

Ik snap wat jij bedoelt, maar ik bedoel juist dat China meer om z'n economie/export te doen is dan om de mensen die verloren gaan. Als China kon tekenen voor bijv 1 miljoen slachtoffers uit eigen bevolking zonder dat er enige consequentie voor omliggende landen en export zou zijn, dan zouden ze dat volgens mij zonder blikken of blozen doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 13:44

Kelly_ann schreef:
Niet mijn bedrijf als in 'mijn eigendom' Pien, maar mag er wel met veel plezier werken!

Wat leuk Kellyann. We hebben nog niemand uit China dus als je het leuk vindt dan nodig ik je van harte uit in de leuke emigratie topic [HK] Emigreren? Daarom!
Sommige emigranten zitten al van 2012 bij elkaar in dit topic en het is altijd gezellig en we wisselen lief en leed uit want het is niet altijd gemakkelijk om geëmigreerd te zijn. Sorry voor het offtopic zijn, maar af en toe zet ik de link in ene topic.

Ik geloof ook dat we meer virus uit braken krijgen, en ik zette mijn post neer, om toch ook wat te relativeren. Ik denk namelijk ook de economische belangen, de kleine wereld → globalisering mee oorzaak zijn dat er meer aandacht aan wordt gegeven en de maatregelen zo stringent zijn vergeleken met vroeger.

Ik snap wat je bedoelt Enjienjo, maar het klinkt wel heel akelig temeer daar er zeker een punt van waarheid in zit.

Onlangs hebben wij nl hier een rapportage gezien over de één kind politiek van China vroeger (nog niet eens zo lang geleden). Mensen die actief waren in dit beleid deden een boekje open en hele bergen met kinderen die geboren werden en doodgemaakt werden vertoond , lagen gewoon op de vuilnisbelt en de mensen die er voor verantwoordelijk waren voelden zich zo slecht. Een kunstenaar had heel veel video's gemaakt van die tijd.
Het was zo mensonterend, zo verdrietig, de ouders hadden nog steeds zo'n trauma en verdriet, mijn man en ik hielden het niet droog bij deze rapportage en ik was net zo geschokt als de eerste keer dat ik al die bergen zag van de holocaust slachtoffers (hield ik het ook niet bij droog en vond ik ook zo erg, dat ik nooit meer iets van dat onderwerp tot me kan nemen→ te mensonterend, te wreed, te duivels :list: |( en deze bergen baby's riepen die holocaust beelden bij me op)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 17:00

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 18:13

Loretta schreef:
In Europa geland met een toestel met wel een hele passende bestickering van hoe de wereld er nu op dit moment voor staat.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/4556676 ... -marseille

Kan nog weleens een historische foto worden.

Want? Wat hebben koraalriffen met het Coronavirus te maken?