Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lusitana schreef:Als je eigenwaarde is afgenomen, je volkomen de grond in geboord bent en geknakt maakt dat niet meer uit, kan ik je verzekeren. Je gaat echt niet zitten redeneren waar het vandaan komt.
Geef eens een voorbeeld van verschillend reageren op "Je komt nu thuis of ik slacht je paard met een bijl?" wetende dat de persoon er toe in staat is, bv?
Achteraf een goed gesprek voeren werkt altijd, of ze je nou keihard toeliegen met krokodillentranen en beloftes of werkelijk wat willen veranderen, maar die schrik en de angst dat het zou kunnen gebeuren, vertrekt daardoor echt niet. Er worden telkens kleine hakjes gebeiteld in je ziel. Je wordt langzaam maar zeker vernield, als doet de ander nog zo zijn of haar best om " er aan te werken" of kon hij of zij er zogenaamd niks aan doen.
Gebroken kopjes kun je wel lijmen, maar de barsten zitten er echt nog wel....
Je kunt het waarom dan wel van belang vinden, en ik snap wat je zegt, maar er is een verschil in er van boven op kijken er neutraal theoretisch over bomen (dat ik ook wel kan maar ik denk dat het in dit topic over ervaringen het nuttiger is om over echte gevoelens te praten), en het meemaken.
Tieneke schreef:Lusitana, ik vind het vreselijk dat jou dat is overkomen. Net als ik dat voor anderen met hun eigen verhaal vind.
Het gaat er niet om dat het zo min mogelijk gebeurt, dit soort dingen zouden helemaal niet/nooit mogen gebeuren en het mag nooit maar dan ook nooit genormaliseerd worden. Zelfs geen tiende hiervan mag genormaliseerd worden.
En in een ideale wereld loopt het proces van de naaste op hetzelfde moment als het proces van de persoon met bps. Maar die ideale wereld is zelden aan de orde.
bromfiets schreef:Niemand heeft het recht om over je grenzen te gaan, als je dat toch toelaat is het de moeite waard om na te gaan waarom je het laat gebeuren. En wat zegt dat vervolgens over je?
Lusitana schreef:Geef eens een voorbeeld van verschillend reageren op "Je komt nu thuis of ik slacht je paard met een bijl?" wetende dat de persoon er toe in staat is, bv?
Achteraf een goed gesprek voeren werkt altijd, of ze je nou keihard toeliegen met krokodillentranen en beloftes of werkelijk wat willen veranderen, maar die schrik en de angst dat het zou kunnen gebeuren, vertrekt daardoor echt niet. Er worden telkens kleine hakjes gebeiteld in je ziel. Je wordt langzaam maar zeker vernield, als doet de ander nog zo zijn of haar best om " er aan te werken" of kon hij of zij er zogenaamd niks aan doen.
Gebroken kopjes kun je wel lijmen, maar de barsten zitten er echt nog wel....
bromfiets schreef:Als andermans gedrag zo schadelijk is kun je ook vertrekken. En nee, dat is niet makkelijk maar wel goed voor jezelf zorgen.
Citaat:Ik begrijp wat je wil zeggen maar ik zou op verschillende wegen naar hetzelfde resultaat toch anders reageren. Maar dat is een verschil in visie.
Nikass schreef:Elvira je hebt het steeds over "de mens achter de bps"
Ik vraag mij oprecht af of dat wel bestaat. We hebben het namelijk over een stoornis in de persoonlijkheid. Je persoonlijkheid is wie je bent, niet iets wat apart van je staat.
bromfiets schreef:Als andermans gedrag zo schadelijk is kun je ook vertrekken. En nee, dat is niet makkelijk maar wel goed voor jezelf zorgen.
bromfiets schreef:@Lusitana: Het verschil zit er voor mij in of het de intentie is om je pijn te doen of dat het een beschermingsmechanisme is. Bij het eerste pak ik m'n paard op en vertrek (Wat ik daadwerkelijk heb gedaan in een misbruiksituatie). Bij een mechanisme bekijk ik waar het vandaan komt, ik er iets mee kan, of ik niet over mijn eigen grenzen ga als ik er iets aan wil doen en aan de hand daarvan beslis ik.
Wat ik bedoel te zeggen is wat Mjelleke mooier verwoordt dan ik. Degene met bps heeft over het algemeen ook weinig invloed op hoe de patronen tot stand komen, die ontstaan in de vroege jeugd.
Nikass schreef:Elvira je hebt het steeds over "de mens achter de bps"
Ik vraag mij oprecht af of dat wel bestaat. We hebben het namelijk over een stoornis in de persoonlijkheid. Je persoonlijkheid is wie je bent, niet iets wat apart van je staat.
Zoals jij het stelt maak je de bps tot iets abstracts, iets waar je van een afstand naar zou kunnen kijken, maar wat jij zelf niet bent. Maar imo is het een onlosmakelijk onderdeel. En is nou juist één van de lastige kanten dat iemand met bps niet goed in staat is om naar zichzelf te kijken.
bromfiets schreef:Dat zegt dus juist wel iets (want waarom blijf je in die situatie en dus in je bekende comfortzone) en daarmee zeg ik niet dat het makkelijk is om dat te doorbreken.