Dames met spierballen (krachttraining)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Re: Dames met spierballen (krachttraining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 16:27

De trainers hier op de sportschool hebben het er regelmatig over. Als het kan met je levensstijl is het zeker te doen en echt niet slecht.

Persoonlijk zou het mij niet lukken met mijn dagelijkse activiteiten.

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 16:34

Maanlicht schreef:
Zijn er hier meer mensen die Intermittent Fasting doen?

Yes ik! Maar inderdaad ook niet mega strikt, meestal eet ik voor het eerst na 12.00 uur en niet meer na 20.00 uur.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 17:12

MarlindeRooz schreef:
xU_Blinghx schreef:
Ik ken het niet echt. Maar klinkt niet per se heel verstandig om eten over te staan als je veel sport.

Misschien eens in verdiepen voordat je wat zegt haha.

Ik kan t nu niet zo snel vinden, maar er is volgens mij wel degelijk onderzoek gedaan naar sporten op lege maag. En dat t minder goed is voor spieropbouw.
Ik heb er geen verstand van verder. Iedereen moet doen wat ze fijn vinden.
Ik heb via Renaicance Periodization een eetschema gehad en daar neem je altijd íets voor en tijdens training. En voor mij werkt dat fijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:20

Ik doe ook weleens ‘s middags warm eten rond 14.00-15.00 uur en dan niks meer tot de volgende dag 10.00-10.30 uur ongeveer. Dus ongeveer 16 -20 uur vasten.

Ik doe het niet echt met een reden behalve de reden dat ik het onzin vind om te eten als ik geen honger heb. Maar er schijnen echt positieve dingen voor je gezondheid aan vast te zitten. Zal het eens opzoeken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:23

__Sannne schreef:
LadyMadonna schreef:
Ik heb er ea over gelezen en geloof nooit dat het op langere termijn goed voor je is

Onderbouwing?

Nee, want ik geef het niet als feit. Puur gevoel.
Ik heb in de loop der jaren al zoveel diëten langs zien komen.... atkins, weight watchers, Sonja bakker, Cambridge, etc etc.
Als een van die diëten hét antwoord zou zijn, zouden we niet verder hoeven zoeken.

Daarnaast ben ik opgevoed met de schijf van vijf en een goed ontbijt is belangrijk... tja...

éigenlijk is afvallen relatief simpel. Meer calorieën verbruiken dan binnen krijgen (maarja, iets met discipline enzo.... :') )

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:32

Needje schreef:
Ik kan t nu niet zo snel vinden, maar er is volgens mij wel degelijk onderzoek gedaan naar sporten op lege maag. En dat t minder goed is voor spieropbouw.
Ik heb er geen verstand van verder. Iedereen moet doen wat ze fijn vinden.
Ik heb via Renaicance Periodization een eetschema gehad en daar neem je altijd íets voor en tijdens training. En voor mij werkt dat fijn.
Maar niemand zegt dat je sport op lege maag? Ik doe, niet heel streng en gewoon omdat het in m'n ritme past, ook IF. Maar ik eet m'n eerste maaltijd rond 1 uur en train pas rond 6 uur, dus niet op een lege maag.

IF is verder niets bijzonders. Gewoon een manier om je makkelijker aan een caloriedoel te houden.

Ik heb 's ochtends geen zin in en tijd voor ontbijt. Dus waarom zou Ik dan eten als ik me verder prima voel? De enkele keer dat ik 's ochtends train, eet ik trouwens wel eerst iets, maar dat gebeurt vrijwel nooit.
Laatst bijgewerkt door Eulogy op 11-08-19 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:33

Daarom zie ik IF ook niet als een dieet.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:30

De reden dat ik het vraag is omdat ik dus misschien crossfit wil gaan doen, maar dat zal vaak 's ochtends zijn. Omdat ik aan IF gewend ben wil ik eigenlijk op een lege maag gaan crossfitten. Ik vroeg me af of meerdere mensen actief sporten op een lege maag? Ik doe nu mijn hardlopen (5km) en krachttraining ook op een lege maag, dat bevalt prima, maar is natuurlijk wel anders dan crossfit.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:34

Dat zou ik niet doen nee.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:35

Waarom niet?

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:39

Ben sowieso al geen fan van Crossfit ivm oa de onwijs hoge kans op blessures (de injury/reward ratio is imo belachelijk) dus ik zou niet nog meer van je lichaam vragen door het ook nog eens op een lege maag te doen.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:46

Probeer het anders een keer en neem een muesli/eiwit/whatever reep mee naar de training. Als je flauw wordt neem je die en weet je dat je beter kunt ontbijten voordat je gaat. Ik zou het ook afraden omdat ik echt goed gegeten moet hebben wil ik fijn kunnen sporten, merk het direct als ik te weinig heb gegeten. Maar da's ook echt wel iets persoonlijks natuurlijk dus ik zou het gewoon eens proberen :)

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:50

Maanlicht schreef:
De reden dat ik het vraag is omdat ik dus misschien crossfit wil gaan doen, maar dat zal vaak 's ochtends zijn. Omdat ik aan IF gewend ben wil ik eigenlijk op een lege maag gaan crossfitten. Ik vroeg me af of meerdere mensen actief sporten op een lege maag? Ik doe nu mijn hardlopen (5km) en krachttraining ook op een lege maag, dat bevalt prima, maar is natuurlijk wel anders dan crossfit.

Kan prima hoor! Ik doe vaan mijn legdays om 7 uur in de ochtend en dan drink ik alleen mijn shakie en verder niet. Qua kracht merk ik weinig verschil als wanneer ik na het ontbijt ga trainen. Vaak ben ik juist lamlendiger dan.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 20:15

Op goede dagen kan ik ook op een shake een flinke workout doen hoor. Daarna uiteraard wel trek maar dan eet ik ook direct. Sta alleen de laatste tijd vaak misselijk/met hoofdpijn op dus dan lukt dat niet. Merk dan geen verschil met sporten aan het eind vd dag qua kracht.
Zal binnenkort eens proberen een foto van m'n rug te maken maar ben lang niet zo gespierd en strak als de foto's die hier voorbij komen :')

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 20:16

Het idee van IF is volgens mij juist (correct me if I'm wrong, ik heb er dingen over gelezen omdat mijn vriend het doet maar dat was wel even geleden) dat je juist aan het einde van je fast sport, omdat je dan maximale groeihormoon hebt aangemaakt en je JUIST meer spieraanmaak hebt. Zo werkt het ook met slaap, in je laatste slaapfases (waarin je ook langere tijd niet eet en dus een kortere variant van IF doet) maak je juist veel groeihormoon aan.

Maar als je niet gewend bent aan IF moet je niet ineens op een lege maag gaan sporten, maar jij bent wel gewend aan IF, dus waarom niet proberen en inderdaad wat reserves meenemen voor als het niet goed?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 20:25

Crossfit ben ik ook niet zo'n fan van. Heb zelf een keer een les meegedaan met werk en heb wat dingen gezien bij ons bij de gym ervan maar de vorm die ze mensen laten aanhouden (ze checken het gewoon echt niet) is zo blessure gevoelig dat ik er al last van krijg als ik ernaar kijk. Als je ervaring hebt en zelf op je vorm let is het echt meer dan prima maar veel mensen doen dat niet (of hebben de kennis niet). Not my cup of tea.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 20:38

Nee, precies en imo is zulke technische oefeningen als bijvoorbeeld Olympic lifts op snelheid en hoog volume uitvoeren ook echt vragen om problemen :+ Dat, en ik zie er ook absoluut het nut gewoon niet van in.

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:19

Ik denk dat het heel afhankelijk is waar je crossfit beoefend. Ik zit bij een Box waar je eerst introductie lessen moet volgen voordat je met de groepslessen mee mag doen. Tijdens de groepslessen lopen 2-3 coaches rond die je aanwijzingen geven op je techniek. En geven je advies in welke gewichten je moet nemen. Je gaat ook eerst met de techniek bezig van een oefening die je daarna in de work out of the day gaat doen. Ik vind dit echt super fijn!
Heb dit veel liever dan bij een gewone sportschool en dan lesje bodypump volgen met 1 instructeur die voor se groep staat.

*kruipt weer onder de meeleessteen, erg motiverend dit topic! :D

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:28

Ook dan zie ik gewoon het nut van Crossfit niet zo, en ook als je wel weet wat je doet is het imo niet heel handig (en nuttig) om op snelheid zulke oefeningen te doen of bijvoorbeeld heel veel box jumps oid te doen := Maar goed, ieder z'n ding natuurlijk.

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:38

Ik vind juist de combinatie leuk! :D van kracht maar ook atletisch en uithoudingsvermogen. Maar ik zou nog wel een cursus willen doen in olympic weight lifting, lijkt me erg leuk om daar meer progressie in te maken.

Hoe zien jouw work-outs eruit?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:08

Veel kracht, voornamelijk kracht :+ Eigenlijk alleen maar kracht. Haha.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:10

Ik vind crossfit mensen altijd zo apart gespierd ofzo. :=

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:12

Eerste halfuur ongeveer squats, deadlifts of bench en daarna 3 accesoire oefeningen :D Meestal 3 sets van elke accesoire.

Meestal maandag deadlifts (dit blok 6x2) + 3 pull oefeningen (BOR rows, supine rows, SA DB rows, lat pull downs etc).
Dinsdag squats + 3 posterior chain leg oefeningen (hip thrusts, RDLs, single leg DB RDLs, SL squats, Bulgarian split squats etc)
Woensdag bench + 3 push oefeningen (DB bench, shoulder press, lat raises etc)
Donderdag weer deadlifts + 3 push oefeningen
Vrijdag squats + bench + 3/4 full body oefeningen

En weekenden 2 rustdagen, gelukkig :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:34

Hoe krijg jij daar een half uur mee vol? :oo

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:37

3-5 warmup sets met stretchen/mobility erbij, dit blok dus bijvoorbeeld 6 working sets en 3 minuten rust tussen elke set in :') En ik doe vrij lang over m'n set up voor zware sets.