De waarde van een mensenleven (gehandicapte kinderen)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 17:04

Shadow0 schreef:
Je krijgt kinderen ook voor een ander. En onze samenleving zou een stuk leuker zijn als we meer zouden verbinden en meer zorgen.

Voor wie anders dan jezelf krijg/neem je kinderen? De meeste mensen hebben een bloedhekel aan (het gedrag van) kinderen van een ander, zelfs al hebben ze er zelf ook.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 17:08

Haha dat is zo waar...voor ik mijn dochter kreeg vond ik andere kinderen leuk. Nu vind ik alleen mijn eigen dochter en mijn neefjes en nichtjes leuk....andere kinderen vind ik snel heel irritant :o

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 17:11

SusanH schreef:
Haha dat is zo waar...voor ik mijn dochter kreeg vond ik andere kinderen leuk. Nu vind ik alleen mijn eigen dochter en mijn neefjes en nichtjes leuk....andere kinderen vind ik snel heel irritant :o

:D Dat vind ik als kindvrije dus best opmerkelijk. Dat hoor je namelijk zó vaak!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 17:19

Misschien is het ook iets instinctiefs. Maar goed, wel off topic verder.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 17:36

elnienjo schreef:
De meeste mensen hebben een bloedhekel aan (het gedrag van) kinderen van een ander

Ik vind het echt jammer dat onze maatschappij die kant op gegaan is ergens. Van mij hoef je kinderen niet leuk te vinden maar 'een bloedhekel' is best extreem.

Misschien moeten we onze zorgzame en zachte kanten weer wat ruimte geven, ipv dat harde en afwijzende. Volgens mij wordt het daar veel fijner van.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 17:38

Shadow0 schreef:
elnienjo schreef:
De meeste mensen hebben een bloedhekel aan (het gedrag van) kinderen van een ander

Ik vind het echt jammer dat onze maatschappij die kant op gegaan is ergens. Van mij hoef je kinderen niet leuk te vinden maar 'een bloedhekel' is best extreem.

Misschien moeten we onze zorgzame en zachte kanten weer wat ruimte geven, ipv dat harde en afwijzende. Volgens mij wordt het daar veel fijner van.

Of mensen moeten hun koters is een keer gaan opvoeden :Y)

Maar goed, on-topic maar weer.

Shadow0

Re: De waarde van een mensenleven (gehandicapte kinderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 17:39

Ik denk dat tegen zoveel onvrede niet is op te voeden. Dit gaat om mensen(/kinderen) afwijzen omdat ze uberhaupt bestaan en ruimte innemen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 17:44

Shadow0 schreef:
Ik denk dat tegen zoveel onvrede niet is op te voeden. Dit gaat om mensen(/kinderen) afwijzen omdat ze uberhaupt bestaan en ruimte innemen.

We leven in een overbevolkt land/wereld, hoe dichter mensen op elkaar moeten leven, hoe korter de lontjes. Zelfs voor volledig gezonde kinderen is de huidige maatschappij een uitdaging, komen nauwelijks aan een huis.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 17:45

elnienjo schreef:
Shadow0 schreef:
Je krijgt kinderen ook voor een ander. En onze samenleving zou een stuk leuker zijn als we meer zouden verbinden en meer zorgen.

Voor wie anders dan jezelf krijg/neem je kinderen? De meeste mensen hebben een bloedhekel aan (het gedrag van) kinderen van een ander, zelfs al hebben ze er zelf ook.

De meesten?
Ja, ik soms ook wel.
Maar ik erger me ook zo vaak aan volwassenen, of eigenlijk: ik verwonder me :')

Ik denk alleen dat dat eerder ligt aan het feit dat we met heel veel mensen op een heel klein stukje wonen.

Maar iemand moet toch onze pensioenen en zorgkosten betalen als we later oud en versleten zijn :+

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 17:51

verootjoo schreef:
Maar iemand moet toch onze pensioenen en zorgkosten betalen als we later oud en versleten zijn :+

Dan schuif je het probleem dus gewoon door naar een volgende generatie. Als wij gewoon accepteren dat we dood gaan op 'n gegeven moment ipv dat we ons met toeters en bellen nog 5-10 jaar extra in leven laten houden, dan lost het zichzelf wel op.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 17:52

elnienjo schreef:
We leven in een overbevolkt land/wereld, hoe dichter mensen op elkaar moeten leven, hoe korter de lontjes.

Volgens mij is dit een wat makkelijk excuus om niet aardig te hoeven zijn. "Een kort lontje" en dan ook nog door de drukte... alsof je daar niets aan kunt doen, alsof mensen niet zelf kiezen om afwijzend en onaardig te zijn.

Citaat:
Zelfs voor volledig gezonde kinderen is de huidige maatschappij een uitdaging, komen nauwelijks aan een huis.

Daar komen we wel uit, maar wel alleen maar door samen te werken. Elkaar dingen misgunnen werkt niet, want dan is het land inderdaad veel te klein.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 17:55

Shadow0 schreef:
Daar komen we wel uit, maar wel alleen maar door samen te werken. Elkaar dingen misgunnen werkt niet, want dan is het land inderdaad veel te klein.

Maar dan ga jij dus uit van mensen die als kuddedier functioneren. Er worden steeds meer autisten gediagnosticeerd, wellicht omdat de maatschappij veel te druk/overprikkelend is om in te kunnen of willen functioneren. Er is een steeds grotere groep mensen die niet tegen mensen kan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 17:59

elnienjo schreef:
verootjoo schreef:

Dan schuif je het probleem dus gewoon door naar een volgende generatie. Als wij gewoon accepteren dat we dood gaan op 'n gegeven moment ipv dat we ons met toeters en bellen nog 5-10 jaar extra in leven laten houden, dan lost het zichzelf wel op.

De meeste ouderen kiezen daar ook wel voor hoor.
Mijn opa is iig gewoon op 85 jarige leeftijd aan een longontsteking overleden en hebben we bewust niet laten oplappen omdat dat zijn eigen wens was en hij niet in een verpleeghuis wilde.
En ik werk in de ouderenzorg en daar komt het vaak voor dat mensen kiezen om bepaalde behandelingen niet te doen maar de natuur z’n gang te laten gaan en dus te overlijden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 18:03

elnienjo schreef:
Maar dan ga jij dus uit van mensen die als kuddedier functioneren.

We zijn sociale wezens. Wat pas echt slecht is voor mensen is los zijn van andere mensen.

Citaat:
Er worden steeds meer autisten gediagnosticeerd, wellicht omdat de maatschappij veel te druk/overprikkelend is om in te kunnen of willen functioneren.

Misschien dat we dan als maatschappij een verkeerde invulling willen geven aan 'functioneren.' Zoals de hele tijd het idee hebben te moeten produceren of concurreren met anderen.

Citaat:
Er is een steeds grotere groep mensen die niet tegen mensen kan.

Nee. (Er is wel, helaas een steeds grotere groep die best ok is met het idee om andere mensen dood te laten gaan omdat ze niet in het plaatje passen, maar dat leidt tot concentratiekampen en eugenetica en is geloof ik niet echt een route waar je gelukkiger van wordt.)

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 18:06

Shadow0 schreef:
elnienjo schreef:

We zijn sociale wezens. Wat pas echt slecht is voor mensen is los zijn van andere mensen.

Volledig zonder mensen zou ik ook niet kunnen. Maar 17 miljoen op dit kleine stuk land, nee dankje, mij te veel mensen om me heen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 18:08

Shadow0 schreef:
elnienjo schreef:

Citaat:
Er worden steeds meer autisten gediagnosticeerd, wellicht omdat de maatschappij veel te druk/overprikkelend is om in te kunnen of willen functioneren.

Misschien dat we dan als maatschappij een verkeerde invulling willen geven aan 'functioneren.' Zoals de hele tijd het idee hebben te moeten produceren of concurreren met anderen.

Citaat:
Er is een steeds grotere groep mensen die niet tegen mensen kan.

Nee. (Er is wel, helaas een steeds grotere groep die best ok is met het idee om andere mensen dood te laten gaan omdat ze niet in het plaatje passen, maar dat leidt tot concentratiekampen en eugenetica en is geloof ik niet echt een route waar je gelukkiger van wordt.)

Dan heb je het concept autisme nog niet begrepen. Niet iedereen wordt gelukkig van onder de mensen zijn, sommigen worden zelfs ongelukkiger. Ik was zelfs op 'n punt gekomen dat ik er liever een eind aan wilde maken dan nog langer participeren in de samenleving. En ik zou het ook niet erg vinden om de dood te verkiezen mocht ik ooit nog gedwongen worden. Er vanuit gaan dat elke mens een sociaal kuddedier is slaat de plank behoorlijk mis.
Laatst bijgewerkt door elnienjo op 19-07-19 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Re: De waarde van een mensenleven (gehandicapte kinderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 18:09

Behoefte aan contact/geborgenheid is iets anders dan graag in de mensenmassa willen zitten natuurlijk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 18:10

Whale schreef:
Volledig zonder mensen zou ik ook niet kunnen. Maar 17 miljoen op dit kleine stuk land, nee dankje, mij te veel mensen om me heen.

Off grid zou mij ook te ver gaan idd, maar het mag echt een behoorlijk stuk minder.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 18:13

Kijken naar hoeveel mensen er in een land leven is echt zinloos als het gaat om hoe dicht mensen op elkaar wonen, je hebt vooral last van mensen / hun gedrag wat je met je zintuigen kan waarnemen. Dus hoe dicht je woont op mensen in de buurt is belangrijk, hoe dichtbevolkt het land als geheel is niet. (Hoeveel herrieachtige festivals er in een straal van een paar km zijn, of hoeveel vliegtuigen er over vliegen.)

(Daarom schiet het ook niets op als je probeert dat probleem op te lossen met minder mensen: het geeft dan namelijk hooguit verarming van gebieden maar niet minder drukte.)

Een beetje meer nadenken over hoe we samenleven vind ik trouwens een goed idee.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 18:15

Shadow0 schreef:
Kijken naar hoeveel mensen er in een land leven is echt zinloos als het gaat om hoe dicht mensen op elkaar wonen, je hebt vooral last van mensen / hun gedrag wat je met je zintuigen kan waarnemen. Dus hoe dicht je woont op mensen in de buurt is belangrijk, hoe dichtbevolkt het land als geheel is niet. (Hoeveel herrieachtige festivals er in een straal van een paar km zijn, of hoeveel vliegtuigen er over vliegen.)

(Daarom schiet het ook niets op als je probeert dat probleem op te lossen met minder mensen: het geeft dan namelijk hooguit verarming van gebieden maar niet minder drukte.)

Misschien bij anderen landen, maar in Nederland heb je gewoon niet de keuze om niet dicht op elkaar te wonen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 18:17

Over prematuren en wat nog kan:
Mijn therapeut heeft een kleinzoon welke prematuur geboren is.
Hij zegt blij te zijn dat hij er nog is, gezond kereltje maar inderdaad welke prijs.
Ze kunnen geen wantjes aandoen bijvoorbeeld of een mutsje op doen.
Hij heeft zo, zoveel infuusjes en prikken gehad daar dat hij gilt als je wantjes aan doet.
Maar doen ze het niet dan huilt hij omdat zijn handjes blauw worden van de kou.
Praten kan hij er niet over, nog te klein.
Maar hij zegt ook hoe ver moet je gaan, fysiek is hij gezond maar de impact van zijn slechte start is dus zo enorm groot.
Daar is ook meer en meer aandacht voor langzaam aan, een groot deel van de prematuren heeft gedragsproblemen.
Ik vind dat veel veel erger dan een kind met een missend voetje of ledemaat.
Ze zijn hulpeloos, van ons afhankelijk.
Ik zeg nav de cijfers dat ik uit liefde -nu gezegd, wie weet bedenk ik me in zo’n situatie-, dat ik kies voor de behandeling stoppen.
A fysiek, B gun ik een kind geen leven met zo’n trauma en mogelijk levenslang gedragsproblemen.
En die keus zou ik dan met net zoveel liefde maken als een ouder die wél kiest voor knokken en een jaar op de kinder-ic.
Voor mij voelt stoppen als een kind met 24 weken geboren word als de enige eerlijke keuze, het voelt egoistisch om er anders over te denken.
Soms is houden van ook loslaten.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 19-07-19 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 18:18

Shadow0 schreef:

Als je kijkt naar bepaalde landen hebben mensen wel degelijk meer ruimte waardoor er minder problemen zijn, meer werk en minder armoede.
Daarnaast zou je niet alleen maar naar de mens zelf moeten kijken maar ook naar bijvoorbeeld de natuur. De hoeveelheid mensen op deze aardbol is gewoon al problematisch voor de natuur en de dieren die er leven.
Ik zeg niet dat we de helft moeten afmaken of iets dergelijks of dat alleen goed functionerende mensen mogen blijven maar een beetje beter nadenken over of je kinderen op de wereld wil zetten en wat het in het algemeen betekend als je dat wil is nooit verkeerd.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 18:21

Shadow0 schreef:

Nederland is te klein om 17 miljoen mensen voldoende personal space te geven. Ik woon gelukkig in het bos, maar zodra ik naar 't dorp rij is het constant druk op de wegen en in de winkels. Twintig jaar geleden was het hier veel leefbaarder. Het kantelpunt is voor mij al bereikt, dat gaat niet meer goedkomen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 18:30

Whale schreef:
Misschien bij anderen landen, maar in Nederland heb je gewoon niet de keuze om niet dicht op elkaar te wonen.

Jawel hoor. Er staan nog wel wat onverkoopbare hokjes in de middle of nowhere. Men wil er alleen niet echt wonen. Omdat men eigenlijk toch niet echt los van anderen wil wonen (want boodschappen en werk bijvoorbeeld.)

Het gaat niet om hoeveel mensen er in ons land wonen, het gaat erom hoe we het met elkaar doen.

dees_daan schreef:
Als je kijkt naar bepaalde landen hebben mensen wel degelijk meer ruimte waardoor er minder problemen zijn, meer werk en minder armoede.

Voor de goede orde, want je zou het haast vergeten bij dit soort draadjes, ons land is veilig en beslist niet arm. Er is werk genoeg, waar het mis gaat is de verdeling. (Het geld dat er wel is, gaat niet naar mensen die het nodig hebben. En werk dat er wel is, zoals bijvoorbeeld de zorg, wordt niet (goed, consequent) betaald.)

Dat kan anders. Beetje herverdelen van belastingen, beetje meer aandacht voor mensen en minder voor schimmige belastingconstructies en ons vliegveld, en het knapt er al een stuk van op. Maar dat zijn keuzes.

Citaat:
Ik zeg niet dat we de helft moeten afmaken of iets dergelijks of dat alleen goed functionerende mensen mogen blijven maar een beetje beter nadenken over of je kinderen op de wereld wil zetten en wat het in het algemeen betekend als je dat wil is nooit verkeerd.

Ik denk eigenlijk dat het veel meer helpt om dan juist de 'goed functionerende' mensen af te maken :) Want wat we als maatschappelijk 'geslaagd' zien die de hele tijd de wereld overvliegen voor conferenties, is vele malen belastender voor onze wereld dan de mensen met een verstandelijke beperking in een woongroep die verder weinig impact op de wereld hebben.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 18:36

Shadow0 schreef:
Whale schreef:

Jawel hoor. Er staan nog wel wat onverkoopbare hokjes in de middle of nowhere. Men wil er alleen niet echt wonen. Omdat men eigenlijk toch niet echt los van anderen wil wonen (want boodschappen en werk bijvoorbeeld.)

Over welke 'middle of nowhere' heb jij het dan? Want ik ken geen 'middle of nowhere' in Nederland.