Orgaandonatie: ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 14:06

Mensen lijken te denken dat er enorm veel veranderd door de opt out regeling, maar er is altijd overleg met de nabestaanden.Die kunnen namelijk ook bezwaar maken als je wél donor wilt zijn.
Dus al die mensen die het steeds hebben over het belang van het afscheid nemen dat in hun ogen wordt afgenomen, moeten daar ook eens bij stilstaan, want je hebt als nabestaande het laatste woord, er wordt jou dus niks afgenomen.
Voor mensen die het steeds hebben over dat de regering bepaalt: JIJ bepaalt, je moet er alleen iets voor doen of laten doen. Of je vetrouwt op je nabestaanden.

Wezenlijk veranderd er helemaal niet zoveel behalve dat er theoretisch iets meer donors komen. Het is niet zo dat elke dode kan worden leeggehaald... Er zijn heel specifieke omstandigheden nodig en dat gebeurt heel weinig.

Vergeet niet dat de landen de weinig geven, ook minder voorrang krijgen bij het ontvangen. Jullie krijgen en geven niet alleen binnen Nederland. De database is internationaal.

En de voornaamste reden om te proberen meer donoren te werven is om levens te redden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:04

MarcoBorsato schreef:
Deels eens. Overleggen is heel belangrijk, elkaars keus respecteren ook.

Als mijn ouders hadden aangegeven dat het hen troost zou geven mochten mijn organen andere mensen kunnen redden had ik mij zeker als 'familie beslist' geregistreerd.

We hebben in de vriendenkring een verongelukte man meegemaakt waarbij zijn vrouw en net volwassen kinderen diezelfde avond al soort van gepusht werden tot stekker eruit. Ze stonden als gezin op zich wel achter donatie en ook als zodanig geregistreerd, maar als een gezond gezinslid 's ochtends vertrekt en een paar uur later in het ziekenhuis ligt, mag dat dan alsjeblieft even een paar dagen landen voor die stekker eruit moet? Uiteraard wil niemand als kasplantje leven, dus dat die stekker eruit mag uiteindelijk staat vast, maar ik zou meer tijd nodig hebben. Dat was hen niet gegund en daar hebben ze toch een nare bijsmaak aan over gehouden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:14

quera schreef:
Voor sommige mensen dus wel.

Maar moet die grote groep vragers die anders dus dood gaan lijden onder die heeeele kleine groep die dat wel lastig vind?[/quote]

Wat mij betreft: ja. Niet omdat een groep (hoe groot of klein die is laat ik nu maar even in het midden) het "lastig" vindt, maar omdat het zelfbeschikkingsRECHT boven de WENS om een donororgaan gaat. (wat mij betreft zou moeten gaan)

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:16

Het is jammer dat er in dit topic vooral ervaringsverhalen bestaan van nabestaanden met een nare smaak. Geen ervaringen van de mensen die weer konden leven dankzij de organen die gedoneerd zijn.

Helaas is het bij orgaandonatie echt een kwestie van leven en dood. Die paar dagen om 'afscheid' te nemen betekent voor sommige wachtende gewoon de dood.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:18

Dan nog gaan ze niet zomaar over op doneren nikass.
Sowieso moet iemand geschikt zijn..( weinig kans).
En dan is er nog het hele rijtje familie die het kan weigeren.

Dus de kans dat iemand die eigenlijk niet wilde doneren alsnog voor donatie op de operatietafel gaat acht ik nihil....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:23

quera schreef:
Dan nog gaan ze niet zomaar over op doneren nikass.
Sowieso moet iemand geschikt zijn..( weinig kans).
En dan is er nog het hele rijtje familie die het kan weigeren.

Dus de kans dat iemand die eigenlijk niet wilde doneren alsnog voor donatie op de operatietafel gaat acht ik nihil....

Dit, ja.
Ik snap niet hoe iemand erbij komt dat er zoveel wilsonbekwame mensen als donor op de operatietafel terecht komen. Dat gebeurt niet, nu niet, en dat gaat ook niet gebeuren in de toekomst. En zoals de arts in het eerder door mij geposte artikel al zegt: als het nu echt een keer zo is dat er van een hersendood persoon totaal geen familie/andere nabestaanden te vinden zijn (ook al had de man in kwestie noch zijn collega's dit ooit meegemaakt) dan zou er niet overgegaan worden tot donatie. Het is allemaal niet zo ingewikkeld.

@ degene die op mij had gereageerd over hersendood icm orgaandonatie (sorry ik ben je naam en post even kwijt :) ): interessant om te lezen, bij mijn weten is het zo dat zinloos (door)behandelen niet toegestaan is. En voor zover ik weet is daarom dus tot het hersendoodprotocol gekomen, los van orgaandonatie. Tenminste, ik neem aan dat men niet eindeloos mensen in coma liet liggen voordat orgaandonatie op grote schaal toe werd gepast, toch? En als iemand niet wil doneren laten ze die ook niet (meer) eeuwig aan de machines liggen.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:27

Nabestaanden kunnen niet zo makkelijk een orgaandonatie tegenhouden als iemand geregistreerd staat.

Dit is de huidige situatie:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... egenhouden
Dus alleen als je kunt aantonen dat je in zware psychische nood zal raken of als het om een persoon van onder de 16 jaar gaat.

Dit wordt de nieuwe situatie:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... wet-adr-in
Hierbij moet je als nabestaanden aannemelijk maken dat de overlevende echt geen donor had willen zijn.
En voor wat ik begrepen heb van een arts is dit laatste echt niet zo simpel, je moet echt zwaarwegende feiten kunnen overleggen waaruit blijkt dat de overlevende geen donor wilde zijn en daarbij denken aan geloofsovertuiging.

Het is echt niet zo dat jij als nabestaanden kan zeggen ik wil het niet dus het gebeurd niet.

fokfanaat

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:29

voor mij een ja.

Ze mogen het van mij wel strakker inzetten, niet willen schenken is ook niet ontvangen (of mensen die wel doneren gaan voor)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:30

Firelight schreef:
Nabestaanden kunnen niet zo makkelijk een orgaandonatie tegenhouden als iemand geregistreerd staat.

Dus alleen als je kunt aantonen dat je in zware psychische nood zal raken of als het om een persoon van onder de 16 jaar gaat.

Hierbij moet je als nabestaanden aannemelijk maken dat de overlevende echt geen donor had willen zijn.
En voor wat ik begrepen heb van een arts is dit laatste echt niet zo simpel, je moet echt zwaarwegende feiten kunnen overleggen waaruit blijkt dat de overlevende geen donor wilde zijn en daarbij denken aan geloofsovertuiging.

Het is echt niet zo dat jij als nabestaanden kan zeggen ik wil het niet dus het gebeurd niet.

https://www.transplantatiestichting.nl/ ... seldonatie

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:32

Tja ik snap wel dat sommige mensen graag nog langer bij hun dierbare hadden willen zitten. En dan een overlijden heel plotseling kan komen, mijn vader is ook de deur uitgegaan in goede gezondheid en nooit meer terug gekomen.
Maar heb je enig idee wat die paar dagen bezinning kosten? Even cru gezegd. Daarbij is een bed misschien hard nodig net als machines voor andere patiënten.
Dan is het inderdaad wel hard dat in jou ogen je familie lid eruit wordt gewerkt, maar ik denk dat dit ook nog moeilijk is die paar dagen later.

Mijn moeder heeft toen ook besloten te doneren maar omdat mijn vader al praktisch dood aankwam in het ziekenhuis is alleen hoornvlies, huid en bot gedoneerd. We werden hier netjes naar gevraagd door de artsen, er is ook een autopsie gedaan om uit te zoeken war er gebeurd is en daar hadden we een meer bittere nasmaak aan dan het doneren.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:32

Nikass schreef:
quera schreef:
Maar moet die grote groep vragers die anders dus dood gaan lijden onder die heeeele kleine groep die dat wel lastig vind?

Wat mij betreft: ja. Niet omdat een groep (hoe groot of klein die is laat ik nu maar even in het midden) het "lastig" vindt, maar omdat het zelfbeschikkingsRECHT boven de WENS om een donororgaan gaat. (wat mij betreft zou moeten gaan)

Ik vind het niet erg dat mensen hun keuze moeten vastleggen. Je kunt gerust nee zeggen of, als je het niet weet, beslissen dat je familie de keuze maakt. Wat is er in strijd met het zelfbeschikkingsrecht? Dat ontgaat mij even.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:36

xU_Blinghx schreef:
Het is jammer dat er in dit topic vooral ervaringsverhalen bestaan van nabestaanden met een nare smaak. Geen ervaringen van de mensen die weer konden leven dankzij de organen die gedoneerd zijn.

Helaas is het bij orgaandonatie echt een kwestie van leven en dood. Die paar dagen om 'afscheid' te nemen betekent voor sommige wachtende gewoon de dood.
Maar die 'verantwoordelijkheid' ligt toch niet bij de persoon die gaat doneren, lijkt me?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:37

Firelight schreef:

Ik heb de vraag al vaker gesteld: denk jij dat artsen robots zijn? Juist in Nederland worden artsen onwijs goed opgeleid voor patient-communicatie. En zelfs als het ze alleen maar gaat om het redden van meer mensen, dan nog heb je er weinig aan als het imago van orgaandonatie een deuk oploopt door een slechte ervaring van deze familie (met jou als arts).

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:38

Laatst bijgewerkt door Firelight op 11-07-19 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:39

Quera Als iemand geschikt is, en geen familie heeft, neem ik aan dat er wordt overgegaan tot transplantatie.
Anders heeft dit nieuwe systeem natuurlijk nog geen enkel effect.

Margrathea ik weet niet of je mij bedoeld? Ik zeg nl niet "dat zoveel wilsonbekwame mensen als donor op de operatie tafel terechtkomen"
Ik zeg wel dat jij niet aan de buitenkant kunt zien dat iemand verstandelijk beperkt is, en dat niet iedereen een sociaal netwerk heeft.
Daarbij zijn er nog meer mensen die om wat voor reden dan ook (mentaal) niet in staat zijn om zich te registreren.

Overigens hoop ik niet (en ik denk ook van niet) dat nabestaanden een geregistreerde NEE kunnen overrulen.
Ik zou zelf ook nooit een JA overrulen.

Elnienjo artsen beslissen of een behandeling wordt gestaakt. Dat staat los van orgaandonatie.
Als iemand blijft leven nadat hij van de apparatuur wordt gehaald is het aan de nabestaanden om eventueel te beslissen tot actieve of passieve euthanasie. Het lijkt me sterk dat artsen een paar uur na een ongeluk hier al op aandringen.

Lizette: omdat er mensen zijn die voor de wet wilsbekwaam zijn maar in de praktijk functioneren op het niveau van een kind van zes.
Deze mensen durven vaak überhaupt geen handtekening ergens onder te zetten omdat ze de gevolgen daarvan niet kunnen overzien.
Zij zouden daarmee geregistreerd staan als "geen bezwaar", terwijl ze niet eens weten wat orgaandonatie is. Naar mijn persoonlijke mening is dat onethisch.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:41

Maar die kans acht ik nihil.. dat iemand die geschikt is en niet in staat is om een keus te maken... ook geen familie heeft. Familiebanden kunnen lang door gaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:50

elnienjo schreef:
We hebben in de vriendenkring een verongelukte man meegemaakt waarbij zijn vrouw en net volwassen kinderen diezelfde avond al soort van gepusht werden tot stekker eruit. Ze stonden als gezin op zich wel achter donatie en ook als zodanig geregistreerd, maar als een gezond gezinslid 's ochtends vertrekt en een paar uur later in het ziekenhuis ligt, mag dat dan alsjeblieft even een paar dagen landen voor die stekker eruit moet? Uiteraard wil niemand als kasplantje leven, dus dat die stekker eruit mag uiteindelijk staat vast, maar ik zou meer tijd nodig hebben. Dat was hen niet gegund en daar hebben ze toch een nare bijsmaak aan over gehouden.

Wie waren er dan aan het pushen? Want de vriendin van mijn tantezegger is echt wel een paar dagen aan de machine gebleven voordat er werd overgegaan tot vragen over donatie en de operatie...
Dit kun je gewoon overleggen. Ik denk dat mensen verschillen in wat ze ervaren als pushen...Je zegt zelf ook al "soort van".

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:51

quera schreef:
Maar die kans acht ik nihil.. dat iemand die geschikt is en niet in staat is om een keus te maken... ook geen familie heeft. Familiebanden kunnen lang door gaan.

Nou ja nogmaals, ik ken geen cijfers, maar naar mijn inschatting is deze doelgroep dus juist best groot.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:57

Nikass schreef:
quera schreef:

Nou ja nogmaals, ik ken geen cijfers, maar naar mijn inschatting is deze doelgroep dus juist best groot.

Ook geen familie?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:02

Soms in Marokko of Suriname, of geen contact.
Edit: vaak al van jongs af aan in internaten en familie die er nog is is er allang klaar mee.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 11-07-19 16:05, in het totaal 2 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:02

quera schreef:

Zou het geen goede zaak vinden als verre familie als tantes/oom/neef/nicht zo'n beslissing zou mogen maken. Als je geen naasten zoals ouders/volwassen kinderen hebt zou het dan naar een zelf aangewezen persoon (wellicht je beste vriend(in) moeten gaan, niet naar de volgende in lijn qua familie die je alleen op begrafenissen ziet.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:05

elnienjo schreef:
quera schreef:

Zou het geen goede zaak vinden als verre familie als tantes/oom/neef/nicht zo'n beslissing zou mogen maken. Als je geen naasten zoals ouders/volwassen kinderen hebt zou het dan naar een zelf aangewezen persoon (wellicht je beste vriend(in) moeten gaan, niet naar de volgende in lijn qua familie die je alleen op begrafenissen ziet.

Die beslissing kan je ook maken. Keus nummer 4 wel te verstaan ;)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:05

Nikass schreef:
Soms in Marokko of Suriname, of geen contact.
Edit: vaak al van jongs af aan in internaten en familie is er allang klaar mee.

Maar heel eerlijk die familie is er dan wel... en die zal die vraag hoe dan ook krijgen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:08

Lusitana schreef:
elnienjo schreef:

Wie waren er dan aan het pushen? Want de vriendin van mijn tantezegger is echt wel een paar dagen aan de machine gebleven voordat er werd overgegaan tot vragen over donatie en de operatie...
Dit kun je gewoon overleggen. Ik denk dat mensen verschillen in wat ze ervaren als pushen...Je zegt zelf ook al "soort van".

Maar het is de persoonlijke ervaring die blijft hangen natuurlijk. Ook al geeft een arts aan, dit wordt nooit meer dan kasplantniveau, dan nog is het cru om mensen niet langer bij het nog levende lichaam te willen laten. Ik zou me de rest van mijn leven afvragen of de arts wel gelijk had dit zo snel (binnen 12 uur) zo te beweren en ik zou me schuldig voelen zo snel op te geven. En wie weet wat de patient nog meekrijgt van wat je hem vertelt? Wel ontwakende comapatienten hebben tenslotte soms een hoop meegekregen. Dus goed de tijd nemen voor het afscheid vind ik echt vele malen belangrijker dan een onbekende helpen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:12

en wat is dan lang genoeg?
Je hebt het over dagen eerder. Ook iemand die niet meer bij gaat komen en dus hersendood is gaan ze niet dagen aan de machine houden zodat mensen afscheid kunnen nemen...