Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 09:30

Dreamy schreef:
Bedankt voor de heads up, ik zal eens contact opnemen met de huisarts.

@Nicky91; mijn vraag was meer of iemand het, ondanks dat het vloeien uitbleef, wel "voelde"/merkte aan de buik/huid/gedag. Ik heb namelijk wel het gevoel dat ik het nu zou zijn :+ Alles klopt, behalve het uitblijven van het vloeien.

Ook heb ik afgelopen maanden ook echt last van een pijnlijke blaas (vooral 'sochtends, wss omdat ie dan te lang vol is geweest). Ik moet sowieso echt vaak plassen en word ook vaak wakker in de nacht om te plassen. Heel vervelend :+

Ooh oke! haha dan had ik je verkeerd begrepen :') :')
Ik herken wel t feit dat je t voelde maar t er nog niet was... en dan dacht ik steeds maar nu zou ik t moeten worden.. alleen duurde t bij mij wat langer :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 09:40

Ik stopte met de pil en begon binnen twee weken te bloeden. Nu is het tot nu toe regelmatig.

Ik weet niet zeker of mijn cyclus zich alweer hersteld heeft of dat het toeval is. Ik schrijf de datums op en ook de duur.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 14:01

Ik houd heb bij in mijn Fitbit app. Daarin kun je per dag aangeven welke symptomen je hebt, hoeveel bloed je verliest, waar je eventueel pijntjes hebt. En dan berekent hij voor je wanneer je volgende eisprong, vruchtbare periode en menstruatie is.

Nog een groot voordeel wat ik nu ondervind: ik lijk geen hormonale hoofdpijn meer te hebben. Dat was altijd wel mijn grootste probleem als ik ongesteld was. Sinds ik ben gestopt met de pil, kan ik me niet herinneren dat ik er last van heb gehad.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 19:08

Hm vloei dus al vanaf dinsdag, volgens de app zou het mijn ovulatie dus kunnen zijn. 1e dag licht, 2e dag redelijk veel, nu steeds een veegje licht roze bij het afvegen :-)
Is mijn eerste cyclus sinds i kgestopt ben met de pil. Dus ben benieuwd wanneer ik echt ongesteld wordt. Toch wel gek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:51

Dit topic zocht ik! Ik ben laatst 2/3 mnd gestopt met de pil, ben nu 35 en was 15 toen ik begon.. Ik stopte omdat ik wat last had van mijn schildklier (is in november deels verwijderd) en wou weten of daar het sombere gevoel vandaan kwam.. Dus ook de pil hormonen eens laten staan. Het duurde ruim 2 maanden voor ik weer eens ongesteld werd en vorig weekend weer begonnen met de pil en pas nu merk ik het afvlakken van mijn gevoel. Dit weekend echt weer zo'n bleh weekend en nergens zin in.. Waar ik de afgelopen weekenden enorm veel heb gedaan en meer energie leek te hebben.

Best een eye-opener dus.. Maar nu, ik heb eigenlijk geen zin in ongesteld zijn (ik slikte de pil altijd door) en ik wil absoluut geen kind! Sterilisatie zal ik best voor in aanmerking komen, maar dat ongesteld zijn? Hele baarmoeder verwijderen zullen ze niet zomaar doen gok ik? :')

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:19

Relaxed ik zit met (bijna) hetzelfde probleem.
Wij hebben dan nu wel een kindje, maar willen absoluut niet gelijk nog 1 ;)

Ik denk dus over een kyleena spiraal.
Een STUK minder hormonen dan met de pil.
En je hebt kans dat je dan ook niet meer ongesteld word.
Je kan alleen de ongesteldheid niet meer plannen, iets wat ik verder geen probleem vind.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:24

Als ik kijk naar hoe ik me nu voel zonder pil, neem ik de ongesteldheid voor lief. Ja, de krampen en bloedingen zijn aanzienlijk meer dan toen ik de pil slikte maar ik heb geen hoofdpijn meer en minder stemmingswisselingen.
En tot nu toe heb ik geen last van een vettere huid dan toen ik de pil nog slikte, maar dat kan natuurlijk nog komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:48

Ik kan natuurlijk ook altijd de pil achter de hand houden voor een vakantie en verder idd app bijhouden..
Ik ga zeker een sterilisatie met de huisarts bespreken.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 15:04

App bijhouden zou voor mij te riskant zijn.
En condooms zo ontmoedigend O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 15:28

MariekeTV schreef:
App bijhouden zou voor mij te riskant zijn.
En condooms zo ontmoedigend O:)

Condooms vind ik echt zo.. -O- :x

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 15:33

Ja dat dus

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 16:24

Ben blij dat ik daar niet over hoef na te denken voorlopig :')
Iets met single4life fase en geen fwb of ONS willen omdat ik daar niet aan doe :')

Om niet meer ongesteld te worden door sterilisatie moet ook de baarmoeder eruit toch?
Zelf ook weleens over nagedacht maar vind ergens de stap nog te groot en wil nog niet in de overgang :+

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 19:02

Hoe weet je of je ipv ovulatie je dat niet hebt en nep menstrueert als je al ff gestopt bent. Houden jullie dan temperatuur e.d. bij?
Ik denk niet dat ik mijn ovulatie heb gehad. Ofja. Ik vloei nog steeds. Dus dat kan geen ovulatie bloeding zijn geweest woensdag denk ik haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 20:24

Lieszje schreef:
Iets met single4life fase en geen fwb of ONS willen omdat ik daar niet aan doe :')

Om niet meer ongesteld te worden door sterilisatie moet ook de baarmoeder eruit toch?
Zelf ook weleens over nagedacht maar vind ergens de stap nog te groot en wil nog niet in de overgang :+

Baarmoeder verwijderen kom je niet door in de overgang als je eierstokken achter blijven. Maar is een grote operatie, dus zullen ze zonder medische noodzaak niet zomaar doen..

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:47

Ik heb even een vraagje aan de mensen die al langer(minimaal 6 maanden) zonder hormonen zitten nu...

Ik heb een "relatiedipje" met mijn vriend. Heel uitgebreid over gepraat en gedaan, maar ik merk toch een verandering van mijn kant en omdat ik het niet gelijk wil opgeven.. Heb ik wel geprobeerd mij te verdiepen in wat hormoonloos met je kan doen... Nu kwam ik voor mij een ietwat schrikbarend stukje tegen dat stoppen met de pil er toe kan leiden dat je aantrekkelijkheid richting huidige partner eventueel kan veranderen...

Nu weet ik dat het niet zo hoeft te zijn of dat het misschien helemaal niet aan de orde is... Alleen ben ik toch wel nieuwsgierig of andere mensen hier wellicht ook eens tegen aan zijn gelopen...

Uiteraard mag t ook tips zijn om t dipje te doen verdwijnen, maar ik ben bang voor t ergste :(

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:53

Nicky91 schreef:
Ik heb even een vraagje aan de mensen die al langer(minimaal 6 maanden) zonder hormonen zitten nu...

Ik heb een "relatiedipje" met mijn vriend. Heel uitgebreid over gepraat en gedaan, maar ik merk toch een verandering van mijn kant en omdat ik het niet gelijk wil opgeven.. Heb ik wel geprobeerd mij te verdiepen in wat hormoonloos met je kan doen... Nu kwam ik voor mij een ietwat schrikbarend stukje tegen dat stoppen met de pil er toe kan leiden dat je aantrekkelijkheid richting huidige partner eventueel kan veranderen...

Nu weet ik dat het niet zo hoeft te zijn of dat het misschien helemaal niet aan de orde is... Alleen ben ik toch wel nieuwsgierig of andere mensen hier wellicht ook eens tegen aan zijn gelopen...

Uiteraard mag t ook tips zijn om t dipje te doen verdwijnen, maar ik ben bang voor t ergste :(

Bedoel je dat je partner je minder aantrekkelijk kan vinden als je stopt met de pil of dat je, je partner minder aantrekkelijk kan vinden?

Simpel gezegd kan de pil wel een grote invloed zijn op je hele gemoedstoestand en emoties dus wanneer je stopt of begint met de pil kan het zijn dat je gedrag ook verandert. Er zijn mensen die weinig tot geen verschil merken maar er zijn ook genoeg mensen die wel degelijk een groot verschil merken en dan kan het best zijn dat ze deels een ander mens zijn dan degene waar hun partner verliefd op werd, om het even zo te zeggen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:12

Ik ben sinds juli toegevoegde hormoonvrij en merk eerder het tegenovergestelde van wat jij stelt.
Onze relatie gaat juist super goed, beter dan het was.
En heb al 10 jaar dezelfde partner.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 25-03-19 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:13

Relaxed schreef:
Lieszje schreef:

Baarmoeder verwijderen kom je niet door in de overgang als je eierstokken achter blijven. Maar is een grote operatie, dus zullen ze zonder medische noodzaak niet zomaar doen..

Zonder zwaar dringende medische noodzaak doen ze t sowieso niet.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:17

Ik vroeg mij af of er mensen zijn die het aan de hand van een app oid bijhouden...
ik word moedeloos van de condooms -O- T bederft nogal de pret en de spontane moment :=

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:27

Jolien87 schreef:
Bedoel je dat je partner je minder aantrekkelijk kan vinden als je stopt met de pil of dat je, je partner minder aantrekkelijk kan vinden?

Simpel gezegd kan de pil wel een grote invloed zijn op je hele gemoedstoestand en emoties dus wanneer je stopt of begint met de pil kan het zijn dat je gedrag ook verandert. Er zijn mensen die weinig tot geen verschil merken maar er zijn ook genoeg mensen die wel degelijk een groot verschil merken en dan kan het best zijn dat ze deels een ander mens zijn dan degene waar hun partner verliefd op werd, om het even zo te zeggen.

Nou dat is t lastigste.. mijn Libido is heel hoog, altijd al geweest en door de pil was t zelfs nog hoger. :')
Het is niet dat ik mijn vriend niet meer aantrekkelijk vind, maar het is meer dat ik 'gewoon geen zin' heb als hij er over/mee begint... En ik ben dus voor mijzelf aan t zoeken of dit te maken kan hebben met t feit dat mijn lichaam eindelijk grotendeels ongiftigd is van de hormonen of dat er toch iets anders is...

@Marije , dat is super, dat hoor ik inderdaad veel van mensen die stoppen met hormonen..

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:28

__Robijn__ schreef:
Ik vroeg mij af of er mensen zijn die het aan de hand van een app oid bijhouden...
ik word moedeloos van de condooms -O- T bederft nogal de pret en de spontane moment :=

Dat is alsnog een groot risico, omdat het niet zo is dat je alleen zwanger kan raken tijdens je eisprong....

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:57

Nicky91 schreef:
Jolien87 schreef:

Nou dat is t lastigste.. mijn Libido is heel hoog, altijd al geweest en door de pil was t zelfs nog hoger. :')
Het is niet dat ik mijn vriend niet meer aantrekkelijk vind, maar het is meer dat ik 'gewoon geen zin' heb als hij er over/mee begint... En ik ben dus voor mijzelf aan t zoeken of dit te maken kan hebben met t feit dat mijn lichaam eindelijk grotendeels ongiftigd is van de hormonen of dat er toch iets anders is...

@Marije , dat is super, dat hoor ik inderdaad veel van mensen die stoppen met hormonen..

Dat klinkt als de omgekeerde wereld van wat je meestal hoort wanneer een vrouw stopt met de pil.
Ik snap je zorgen wel en hoop dat het goed komt.

Ik heb nog steeds gezeur over het mislukte spiraaltje.
Ik had daar een factuur van ontvangen van de zorgverzekeraar maar de huisartstenpraktijk zei dat ik dat met hun moest regelen. ONVZ zegt op haar beurt weer dat ik dat met de huisarts moet regelen.
De assistente aan de telefoon wist ook niet goed hoe dit geregeld moest worden maar zei wel te begrijpen dat de kosten op hun verhaald moeten worden. Dus ik word vanmiddag gebeld door de huisarts die het spiraaltje niet goed had geplaatst.
Gedoe.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:42

__Robijn__ schreef:

Ik zou echt niet alleen op je cyclus afgaan :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:46

Ik hou mijn cyclus wel bij. Maar zou het echt niet durven om het zonder condoom te doen :oo

Zoveel hinder hebben we er eigenlijk ook niet van. Nu hebben we ook een ander merk en daar zit niet zon geurtje aan wat je wel bij durex hebt.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:54

Oh dan ben ik wel nieuwsgierig welk merk :D Want inderdaad dat geurtje :=
Ideaal zijn condooms zeker niet, maarja nu wel de enige optie. En het is ook een kwestie van gewenning weer, hoort er nu gewoon bij :+

Zou niet alleen op de app afgaan, dat lijkt me zeer onverstandig _O-

Nicki91: dat lijkt me erg lastig, bij ons is het eerder omgekeerd. Hoop voor jullie dat jullie eruit komen :)